PDA

View Full Version : komt er een punt waar je niets meer kan leren ?



Rock n' sad
26 november 2004, 19:55
--------------------------------------------------------------------------------

zie tittel

Ik kan al tabs lezen en spelen , zelf de tabs vinden van een liedje , zelf liedjes verzinnen , heb al in groep gespeeld , kan al redelijk soleren, kan mijn versterker goed instellen , kan met effecten overweg ....
Ik kan dus zo goed als alles wat je in mijn gerne nodig hebt (dus geen noteleer ) wat denken jullie , zou ik moeten overwegen om gitaarles voor gevorderden te nemen ( heb alles tot nu toe op mijn eigen gedaan). of moet ik doen zoals ik gepland heb => altijd maar betere gear kopen en een nieuwe groep zoeken ...

Alvast bedankt

SiNiSTRaL
26 november 2004, 20:03
het punt dat je zo goed bent geworden dat er niets meer te leren valt is waarschijnlijk het moment waarop het bord voor je kop dik genoeg is gegroeid :D ;)

Wormaap
26 november 2004, 20:14
het punt dat je zo goed bent geworden dat er niets meer te leren valt is waarschijnlijk het moment waarop het bord voor je kop dik genoeg is gegroeid :D ;)
Agreed!
Zelfs gasten als Vai, Satriani, Malmsteen, DiMeola enz... Leren nog elke dag bij en jij zou denken dat je niks meer bij kan leren?
Een gitarist die zich beperkt tot 1 genre is trouwens per definitie geen goede gitarist, dus als je vindt dat je binnen 'jouw' genre alles geleerd hebt, ga dan eens wat anders spelen, verbreed je horizon :-D

BramVersteeg
26 november 2004, 20:21
het punt dat je zo goed bent geworden dat er niets meer te leren valt is waarschijnlijk het moment waarop het bord voor je kop dik genoeg is gegroeid :D ;)\

+ 987640 :D

Snaar'n Bennie
26 november 2004, 20:37
Hulde aan de reacties van deze mensen!!!

Snaar'n Bennie
26 november 2004, 20:37
Hulde aan de reacties van deze mensen!!!

Dugie
26 november 2004, 21:00
waarom een vraag stellen waar je het antwoord al op weet?

chennie
26 november 2004, 21:13
haha...aan de reacties te zien...ik denk dat hij bedoelt dat hij gewoon een gevoel heeft dat hij niet weet wat hij nog kan leren. Dat er nog meer te leren valt, dat beseft hij, maar hoe leer je dat? Elke dag spelen hoeft niet per sé een vebeterd spel op te leveren. Maar hoe word je dan wel beter.
Ik denk dat hij dat vraagt naar aanleiding van dat hij zegt dat hij wel het één en ander kan en hij vraagt hoe die nou verder moet.

Ik persoonlijk heb dat ook, Ik kan wel uren gaan oefenen op datgene wat ik kan, zodat het perfect word, maar zo leer ik nooit wat ik niet kan. ik wil graag alles kunnen wat er mogelijk is en meer! Maar ik heb altijd het gevoel dat ik voor een muur sta met oogkleppen, ik weet echt niet hoe en wat ik zou moeten spelen om zo goed te worden.

Hebben jullie dat nooit>?

Das Schaap
26 november 2004, 22:01
Leer gewoon goede muzikanten kennen, dan worden je ogen wat meer geopend voor manieren om iets aan te pakken en te spelen enzo.
En je ontdekt dat bepaalde stijlen veel toffen zouden kunnen zijn dan je eigenlijk dacht.

Akira
26 november 2004, 23:00
En je ontdekt dat bepaalde stijlen veel toffer zouden kunnen zijn dan je eigenlijk dacht.

+1

je hoort ook wel eens over bands die heel andere muziek spelen dan ze zelf luisteren.
Ikzelf luister nooit (meer) maar megadeth of annihilator, maar ik vind het nog steeds heel leuk om het te spelen.

SiNiSTRaL
26 november 2004, 23:06
en iemand die zei dat elke dag spelen soms niets aan je vaardigheden toevoegd: zeker wel, hoe vaker je speelt hoe meer je controle en eenheid met je instrument groeit, dit kan geen hoogste punt bereiken, dus je bent nooit uitgespeeld...

Anders Destium
27 november 2004, 00:20
Nee.

Het moment waarop je niets meer leert is het moment net na je sterven, sterven is natuurlijk ook een leermoment :lol:

Nicci
27 november 2004, 00:20
Een gitarist die zich beperkt tot 1 genre is trouwens per definitie geen goede gitarist . . . .

oh? en waarom niet als ik vragen mag?

Nicci
27 november 2004, 00:22
Nee.
sterven is natuurlijk ook een leermoment :lol:

maar of het je gitaarspel ten goede komt vraag ik me af.
weinig meer vernomen van Stevie R. V. sinds hij zijn laatste 'leermoment' had . . . . . :D

lcvanderhelm
27 november 2004, 00:40
Op een dag kom je inderdaad als auto-didakt op het punt dat je vast gaat lopen.Je kan een paar toonladders[pentatonisch;mixo-lydisch;dorisch;lydisch]Maar waarom moet je in een bepaald akkoorden schema die toonladder gebruiken en past die andere toonladder niet.Of je hebt 2 ingewikkelde akkoorden gevonden, maar je kan de ontbrekende derde niet vinden.Dan wordt het tijd om wat dieper in de harmonieleer te duiken.Ik ben geen jazz liefhebber,maar probeer eens een jazzstandaard te bestuderen.Vaak bestaat 1 nummer uit meer dan 40 akkoorden met vervang akkoorden.duik eens in de theorie die erachter zit .Begrijp je die voortkabbelende reeks van akkoorden,dan ben je echt al ver gevorderd.Helaas ik snap er nog steeds geen fuck van.Maar door het een beetje te bestuderen,kom ik wel steeds meer leuke akkoordkombinaties tegen en niet de standaard 5de en 7de akkoorden.

Orpheo
27 november 2004, 00:59
Op een dag kom je inderdaad als auto-didakt op het punt dat je vast gaat lopen.Je kan een paar toonladders[pentatonisch;mixo-lydisch;dorisch;lydisch]Maar waarom moet je in een bepaald akkoorden schema die toonladder gebruiken en past die andere toonladder niet.Of je hebt 2 ingewikkelde akkoorden gevonden, maar je kan de ontbrekende derde niet vinden.Dan wordt het tijd om wat dieper in de harmonieleer te duiken.Ik ben geen jazz liefhebber,maar probeer eens een jazzstandaard te bestuderen.Vaak bestaat 1 nummer uit meer dan 40 akkoorden met vervang akkoorden.duik eens in de theorie die erachter zit .Begrijp je die voortkabbelende reeks van akkoorden,dan ben je echt al ver gevorderd.Helaas ik snap er nog steeds geen fuck van.Maar door het een beetje te bestuderen,kom ik wel steeds meer leuke akkoordkombinaties tegen en niet de standaard 5de en 7de akkoorden.

+199999999999999999!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dit ben ik zoooo met je eens!!!!!! en akkoorden, das eigenlijk heeeel simpel....groot, klein, overmatig, verminderd, hard verminderd, dubbel verminderd...

en dan nog de septiemakkoorden: zelfde verhaal als boven, maar dan met een stuk of wat erbij..... klein-groot, overmatig-verminderd, die ongein....

en dat kan je toepassen op IEDER akkoord....leer ze, en je kan eigenlijk alles spelen...leer de kerktoonladders (dorisch, frygisch,lydisch, mixolydisch, en natuurlijk groot en klein) en je bent helemaal the bomb....

dit kan je op iedere noot toepassen....

leer je harmonieleer, leer contrapunt, leer akkoorden, en je bent een topgitarist, en superallround musicus....en als je dan ook nog s weet, welke stijl muziek, welke soort akkoorden gebruikt.....dan ben je helemaal onvoorstelbaar goed.....

oh ja...en vergeet de omkeringen niet :wink:

(tja, dat krijg je ervan, als je conservatorium doet/gedaan hebt.....) :oops:

woutB
27 november 2004, 03:23
De vraag is " hoe goed/moet je worden"
Ik ben nog geen 2 jaar bezig ( 2 pogingen daar gelaten) maar ben nu al 33 jaar. Ik zal ook nooit een Slash worden maar dat geeft niet. Plezier is het 1e uitgangpunt. Wat wil je? andere laten zien wat je kan? man, dan mag ik nog niet knikkeren. Die hele theorieshit ik snap er niks van, in de maat( tellen) wat is dat?
Ik heb een gitaar en ik maak er muziek op (dat vind ik :D ) heb ik lol in, so what.
Je doet net alsof het einde van de wereld is gekomen.

woutB
27 november 2004, 03:24
De vraag is " hoe goed/moet je worden"
Ik ben nog geen 2 jaar bezig ( 2 pogingen daar gelaten) maar ben nu al 33 jaar. Ik zal ook nooit een Slash worden maar dat geeft niet. Plezier is het 1e uitgangpunt. Wat wil je? andere laten zien wat je kan? man, dan mag ik nog niet knikkeren. Die hele theorieshit ik snap er niks van, in de maat( tellen) wat is dat?
Ik heb een gitaar en ik maak er muziek op (dat vind ik :D ) heb ik lol in, so what.
Je doet net alsof het einde van de wereld is gekomen.

woutB
27 november 2004, 03:27
De vraag is " hoe goed/moet je worden"
Ik ben nog geen 2 jaar bezig ( 2 pogingen daar gelaten) maar ben nu al 33 jaar. Ik zal ook nooit een Slash worden maar dat geeft niet. Plezier is het 1e uitgangpunt. Wat wil je? andere laten zien wat je kan? man, dan mag ik nog niet knikkeren. Die hele theorieshit ik snap er niks van, in de maat( tellen) wat is dat?
Ik heb een gitaar en ik maak er muziek op (dat vind ik :D ) heb ik lol in, so what.
Je doet net alsof het einde van de wereld is gekomen

Rubenios
27 november 2004, 11:26
Een gitarist die zich beperkt tot 1 genre is trouwens per definitie geen goede gitarist . . . .

oh? en waarom niet als ik vragen mag?

ow dus iemand die alleen maar rock of blues speelt of jazz of metal die de sterren van de hemel speelt in dat genre zuigt dus???

Azrael
27 november 2004, 11:41
Een gitarist die maar 1 genre speelt is gewoon een erg onveelzijdige gitarist . Je belemmert je groei....

Orpheo
27 november 2004, 11:50
Een gitarist die maar 1 genre speelt is gewoon een erg onveelzijdige gitarist . Je belemmert je groei....

dank u, dat wou ik net zeggen....

wellicht wil je heel graag alleen metal spelen, of alleen rock, net als ondergetekende, maar toch zul je, als je echt GOED wilt worden, de theorie moeten kennen, maar bovenal en bovendien: ook andere stijlen moeten kennen en kunnen spelen.....dan zie en snap je waar de muziek vandaan komt.....

Orpheo
27 november 2004, 11:50
Een gitarist die maar 1 genre speelt is gewoon een erg onveelzijdige gitarist . Je belemmert je groei....

dank u, dat wou ik net zeggen....

wellicht wil je heel graag alleen metal spelen, of alleen rock, net als ondergetekende, maar toch zul je, als je echt GOED wilt worden, de theorie moeten kennen, maar bovenal en bovendien: ook andere stijlen moeten kennen en kunnen spelen.....dan zie en snap je waar de muziek vandaan komt.....

Nicci
27 november 2004, 12:29
GOED?
er zijn klassieke gitaristen die erg GOED zijn. je kan elk stuk naar ze gooien en ze spelen het. diezelfde gitarist staat compleet met de mond vol tanden als je ze vraagt om in een bluesband mee te spelen. dat maakt hem niet minder GOED.

Het is juist GOED je beperkingen te kennen. Je kan niet overal GOED in zijn.

de volgende gitaristen moeten het vooral hebben van juist dat: doen waar ze GOED in zijn: Steve Ray Vaughan, Clapton, Vai, Malmsteen, Satrianie, Metheny, Paco de Lucia, Page.

Azrael
27 november 2004, 12:50
GOED?
er zijn klassieke gitaristen die erg GOED zijn. je kan elk stuk naar ze gooien en ze spelen het. diezelfde gitarist staat compleet met de mond vol tanden als je ze vraagt om in een bluesband mee te spelen. dat maakt hem niet minder GOED.

Het is juist GOED je beperkingen te kennen. Je kan niet overal GOED in zijn.

de volgende gitaristen moeten het vooral hebben van juist dat: doen waar ze GOED in zijn: Steve Ray Vaughan, Clapton, Vai, Malmsteen, Satrianie, Metheny, Paco de Lucia, Page.

Een hoop namen die je nu noemt kunnen wel dergelijk meerdere dingen. Satriani bijvoorbeeld en Steve Vai zijn 100% zeker erg veelzijdig. Meneer Vai doet niet alleen maar WHIEEE/GRRR/SAGDSSAAAA op zjin gitaar maar kan er veel meer mee. Vai speelt ook gewoon klassiek gitaar.
Malmsteen is in mijn ogen niet echt een goede gitarist. Hij's vrij eentoning en niet bepaald veelzijdig. Wel snel dat wel maar om het etiket goede gitarist te krijgen moet hij meer dan 102332 noten per seconde spelen kunnen. Clapton kan ook wel meer dan akoestisch fingerstijl en blues spelen.

Dat een hoop die jij zojuist opgenoemt hebt vaak 1 stijl van muziek spelen hebben wil niet zeggen dat ze niet meer kunnen.
Natuurlijk hoef je niet alles te kunnen maar jezelf echt tot 1 stijl beperken is gewoon dom en daat gaat het mij om.

Randy
27 november 2004, 13:08
Ik heb weleens gehad dat ik door mijn oude gitaarleraar (will matla) werd weggestuurd omdat hij vertelde dat hij me niets meer kon leren :( ..toen kwam ik bij een andere gitaarleraar terecht (ron de bruin, heeft o.a met rod steward etc. gespeeld) en na drie lessen kreeg ik precies hetzelfde te horen. Wat ze in feite bedoelde was simpelweg podium- en band ervaring opdoen. Want daar draait het hele gitaarspelen uiteindelijk toch om? Je mag nog zoveel toonladders, akkoorden, tap en string skip kunstjes kennen....van mij part kan je gitaarspelen met je tanden.. Als je niet met muziekanten kan samenspelen kan je net zo goed je gitaar aan de wilgen hangen...

Nicci
27 november 2004, 13:42
Dat een hoop die jij zojuist opgenoemt hebt vaak 1 stijl van muziek spelen hebben wil niet zeggen dat ze niet meer kunnen.


dat betekend het in de meeste gevallen dus wel. er zijn maar weinig muzikanten die kunnen zeggen dat ze veelzijdig zijn op de manier die jullie bedoelen. neem Prince. een brilliante muzikant. luister nu eens naar dat slappe gedoe dat hij voor jazz door laat gaan. dat kan hij dus niet. brilliant of niet. neem steve vai. een gitarist met een onnavolgbare techniek. met een geweldige solo in de vingers. dat is dus het enige dat hij werkelijk goed kan. dat was al zo toen hij nog bij zappa speelde, dat was niet anders toen hij bij D.L. Roth speelde en dat is niet anders op zijn solowerk.

frank zappa is 1 van de weinige muzikanten uit de pop/rock wereld die je veelzijdig kan noemen.

Soul Grinder
27 november 2004, 21:47
Jimmi Page was in zijn Zeppelin tijd ook behoorlijk veelzijdig.

En Jimi Hendrix was natuurlijk ook monsterlijk veelzijdig.

Wormaap
27 november 2004, 22:00
Satriani is naar mijn idee ook best'n monstelijk veelzijdige gitarist. Die man die kan overal op improviseren en spelen wat je'm voorschotelt.
En een klassiek gitarist die niet ook flamenco, wat jazz enz. kan spelen vind ik inderdaad geen erg goede gitarist. Als je jezelf beperkt kom je op'n gegeven moment niet verder, en vind ik niet dat je jezelf goed mag noemen.
Ik noem mezelf ook absoluut geen goede gitarist, maar'k ben wel (dankzij m'n gitaarleraar die deze 'religie' ook aanhangt :P) aardig veelzijdig. Ik speel blues, metal, klassiek, zelfs 'n beetje salsa wil tegenwoordig lukken en natuurlijk alles wat ertussenin zit.

'K heb trouwens wel wat losgemaakt met m'n opmerking :P

Ik bedoel dus niet dat je alle genres tot in de puntjes moet beheersen, maar als je jezelf beperkt tot 1 genre ben je nooit goed, hooguit kortzichtig.

Dugie
27 november 2004, 22:51
GOED?
er zijn klassieke gitaristen die erg GOED zijn. je kan elk stuk naar ze gooien en ze spelen het. diezelfde gitarist staat compleet met de mond vol tanden als je ze vraagt om in een bluesband mee te spelen. dat maakt hem niet minder GOED.

Het is juist GOED je beperkingen te kennen. Je kan niet overal GOED in zijn.

de volgende gitaristen moeten het vooral hebben van juist dat: doen waar ze GOED in zijn: Steve Ray Vaughan, Clapton, Vai, Malmsteen, Satrianie, Metheny, Paco de Lucia, Page.

Hier ga je wel effe in de fout. Een klassiek gitarist is geen electrisch gitarist. Dat is hetzelfde als zeggen dat een bassist ook een gitarist is.
Of iemand die contrabas speelt hetzelfde doet als een cellist.
Akoustisch en klassiek zijn 2 heel verschillende dingen