PDA

View Full Version : in/uit phase



Nocki
4 juni 2002, 18:07
hoi ik wil in mijn gitateren mischien wel een switch plaasten om heel de gitara in o uit phase te zetten.
mijn vragen:
wie heeft hier ervaring mee.
wie heeft er ook werkelijk wat aan.
en hoe schrijf je phase in het hollands... :smile:

nocki

waarismijnplectrum
4 juni 2002, 18:08
fase... Maar waarom zou je dat trouwens willen?

Nocki
4 juni 2002, 18:56
omdat je daarmee je geluid kan veranderen. net zoals brian may bijvoorbeeld.

maar je ziet en hoort het wel vaker.

Patrick M.
4 juni 2002, 18:58
Op mijn Carvin DC127 zit een phase switch. Ik gebruik 'm nooit. Je geluid wordt er wat nasaler van, niet echt heel anders, ik vind het niet echt bruikbaar.

Lacrymosa
4 juni 2002, 19:08
Den enige nuttige toepassing voor een fase switch zou zijn: Je Neck en je brug element serie, uit fase

de rest klinkt klote, echt, dat wal je niet.

Iets dat wel handig is, is een serie/parallel switch, helemaal als je een strat heb waarvan et middelste elementen RW/RP is (reversed wound, reversed polarity)

CheerS!!

Nocki
4 juni 2002, 19:10
zou je daar mishcien nog iets meer over willen vertellen. dit klinkt interesant.

Nocki

Brianmayrulezzz
4 juni 2002, 21:11
Het heeft in iedergeval wel veel effect op je geluid!!! ik heb een paar dagen geleden op een Burns Brian May gespeeld en dat geluid veranderd echt wel!!!
Het werkt alleen als je dit van ieder element appart doet. Dus bijv. per single coil element, en dan werkt het alleen nog als je twee of meer elementen aan hebt. Ik geloof dat het iets met stroomtoevoer te maken heeft.
Kijk eens in het boek 'De gitaar' van Ralph Denyer, daar heb ik het in gelezen, en veel succes!!!

Lacrymosa
4 juni 2002, 23:33
Wat je eigenlijk doet als je een RW/RP element (ik praat hier wel over single coils) un serie zet met een "normaal" element, is van 2 singlecoils een humbucker maken, alleen omdat de opvanggebieden nogal ver van elkaar liggen geeft het dus een ander geluid dan als je van die singlecoils een humbucker zou maken.
Je output wordt wel wat hoger.
Ik vin dit de meest nuttige modificatie die je aan je gitaar kan doen (vooral strat gitaren)
samen met een Add Neck switch (hiermee voeg je je neck element toe)

Ik heb nog nooit geprobeerd om 2 humbuckers serie te zetten, maar ik denk dat je een output krijgt waar je bang van wordt.

CheerS!!

Groove
11 juni 2002, 15:40
een faseschakelaar is een tijdje heel populair geweest bij funk/disco gitaristen, ik meen eind 70'er begin 80'er jaren. Geeft een zeer dun clean geluid, geschikt voor funky slagpartijtjes. Voor meer heavy muziek lijkt het me redelijk zinloos...