PDA

View Full Version : Het G-akkoord



tbros2000
26 november 2004, 17:28
Hallo allemaal

M'n gitaarleraar zegt dat ik het open G-akkoord in de vorm 320003 het beste kan spelen met middelvinger ringvinger en pink en m'n wijsvinger vrij. Hij zegt dat met die vingerzetting je gemakkelijker naar de open C kan en andersom (bijvoorbeeld in die intro van stairway to heaven) en dat het voor overgangen naar andere akkoorden ook veel makkelijker is.

Vreemde is dat ik in ieder gitaarboek lees dat je die G met wijsvinger en met je pink vrij moet maken.

Noem me een mierenneuker, maar ik wil niet de verkeerde techniek aanleren. Wat vinden jullie

Das Schaap
26 november 2004, 17:30
Ik speel em gewoon met wijsvinger, middelvinger en pink, schakelt prima over ook.

thijsov
26 november 2004, 17:38
jup, ik ook

Luc-O
26 november 2004, 18:00
Ik speel 'm met vier vingers, namelijk middelvinger op de g, wijsvinger op de b, ringvinger op de d en pink op de g. Vind ik ook mooier (voller) klinken. Een G-akkoord met die losse b-snaar erin vind ik op één of andere manier niet zuiver.

pimmetje
26 november 2004, 18:11
Ik merk dat ik 'm heb geleerd zoals je leraar 't aanraadt.
Maar het kan denk ik geen kwaad om gewoon een aantal manieren te leren. Dat houdt je flexibel; welke variant je pakt ligt er dan aan wat je ervoor en erna speelt (en met die b-snaar los of niet gaat 't om wat je op dat moment mooier vindt klinken). Na een tijdje komen nog wel meer varianten van het G-akkoord om de hoek zeilen :D.

Luca P
26 november 2004, 20:25
Ik speel 'm met vier vingers, namelijk middelvinger op de g, wijsvinger op de b, ringvinger op de d en pink op de g. Vind ik ook mooier (voller) klinken. Een G-akkoord met die losse b-snaar erin vind ik op één of andere manier niet zuiver.

Ik ook!
En op die manier speel ik ook een C (soms):
---3--
---3--
---0--
---2--
---3--
---x--

sneez0r
26 november 2004, 20:55
Over die verschillende G-voicings is vrij weinig te vertellen. Waarschijnlijk zou je zelfs niet herkennen of de 'd'- of 'b'-voicing gespeeld wordt. Zesstemmige voicings zijn an sich al een beetje vreemd. Nou ja, dat vind ik dan.

Die C is eigenlijk een Cadd9. Je speelt namelijk ook een d, op de tweede snaar.

@ts:
Ik zou zelf kijken welke greep jij makkelijker vindt. Geen van de grepen is echt verkeerd. Zorg wel dat je ze allebei kán maken. Bij sommige stukken zal een bepaalde greep makkelijker zijn dan een andere.

Azrael
26 november 2004, 21:05
Ik speel 'm met vier vingers, namelijk middelvinger op de g, wijsvinger op de b, ringvinger op de d en pink op de g. Vind ik ook mooier (voller) klinken. Een G-akkoord met die losse b-snaar erin vind ik op één of andere manier niet zuiver.

Ik ook!
En op die manier speel ik ook een C (soms):
---3--
---3--
---0--
---2--
---3--
---x--

Hey bedankt voor dat akkoord.....wisselt leuk en ik kan vingers verlaten bijzetten etc in harmonie met een G akkoord. Super.....'k heb gelijk een idee voor een nummer in mijn hoofd en ben in mijn hoofd al een heel eind....
Alleen een ding.....het is geen C.....het is een Em7/C

Negative K3 fan
26 november 2004, 21:11
Ik speel 'm met vier vingers, namelijk middelvinger op de g, wijsvinger op de b, ringvinger op de d en pink op de g. Vind ik ook mooier (voller) klinken. Een G-akkoord met die losse b-snaar erin vind ik op één of andere manier niet zuiver.

zo zou ik hem aanleren en anders toch met de pink, is veel makkelijker. Ik ben het helemaal niet gewend op de manier van luc-o en dat vind ik best jammer, omdat het toch imo de beste manier is.

Je traint ook je pink meteen, als je begint kun je maar beter je pink zoveel mogelijk laten wennen aan het zware werk.

Luca P
26 november 2004, 21:12
Wel als de grondtoon een C is....

schizo910
28 november 2004, 13:14
Ik pak hem op beide manieren, hangt ervan af welk accoord ik er na moet spelen...

yanto
28 november 2004, 19:19
Over die verschillende G-voicings is vrij weinig te vertellen. Waarschijnlijk zou je zelfs niet herkennen of de 'd'- of 'b'-voicing gespeeld wordt. Zesstemmige voicings zijn an sich al een beetje vreemd. Nou ja, dat vind ik dan.

Die C is eigenlijk een Cadd9. Je speelt namelijk ook een d, op de tweede snaar.

@ts:
Ik zou zelf kijken welke greep jij makkelijker vindt. Geen van de grepen is echt verkeerd. Zorg wel dat je ze allebei kán maken. Bij sommige stukken zal een bepaalde greep makkelijker zijn dan een andere.

Je hoort wel degelijk verschil tussen beide voicings. die met d klinkt voller door die extra kwint. Ik speel voornamelijk de g met de extra d.
alleen als het voor een nummer vereist is om een open b te spelen dan speel ik dat met middelvinger, ringvinger, pink. Pakt makkelijk over met een open c, denk maar aan intro Paradise City.

RIES
29 november 2004, 12:10
Haai,

Ik zou gewoon die methode van je leraar aanhouden, je kan net wat hij zegt wat beter van akkoorden veranderen.

Als je die G pakt zoals aangegeven dan pak je een F veel makkelijker omdat je je wijsvinger dan vrij hebt om de barre te pakken. Probeer maar eens!

GRTZ

Martien
1 december 2004, 00:17
ja ik zou ook de methode van je leeraar aanhouden,
speel maar eens op die manier van g naar am van g naar c van g naar f enz
na een tijdje maakt t natuurlijk niks meer uit maar het oogt en klinkt vooral in t begin vloeiender, en als je er later problemen mee hebt, na een week kun je t dan allebei

Guinness
1 december 2004, 22:50
Hallo allemaal

M'n gitaarleraar zegt dat ik het open G-akkoord in de vorm 320003 het beste kan spelen met middelvinger ringvinger en pink en m'n wijsvinger vrij. Hij zegt dat met die vingerzetting je gemakkelijker naar de open C kan en andersom (bijvoorbeeld in die intro van stairway to heaven) en dat het voor overgangen naar andere akkoorden ook veel makkelijker is.

Vreemde is dat ik in ieder gitaarboek lees dat je die G met wijsvinger en met je pink vrij moet maken.

Noem me een mierenneuker, maar ik wil niet de verkeerde techniek aanleren. Wat vinden jullie

Stairway to Heaven speel je zo ook niet. Zeg dat maar tegen je leraar.
:razz: En het is nou een maal zo dat de ene techniek niet perse beter is dan de andere hoor. De meeste grote gitaristen spelen ook niet volgens de muziekschoolmethode.

Azrael
2 december 2004, 00:01
takke forum.....

Azrael
2 december 2004, 00:02
takke forum....

Azrael
2 december 2004, 00:03
Ik vind dat je dergelijke dingen zelf moet beslissen. Kijk wat lekker aanvoelt.
Ik pak hem vaak als open akkoord als volgt ,
-3-
-3-
-0-
-0-
-2-
-3-
maar ook wel eens als barree of als......
-3-
-0-
-0-
-0-
-2-
-3-

Maarja......dan zijn er nog honderd manieren om een G akkoord te pakken. Ook nog met 1e/2e/3e omdraaing bijvoorbeeld. Voor een G-majoor akkoord moet je minstens de noten G/B/D hebben (waarom heb ik even geen tijd voor). En overal op je gitaar waar je een combinatie van deze 3 noten tegelijk hebt (ZONDER ANDERE NOTEN) speel je een G-standaard-majeur-akkoord. En dat zijn belachelijk veel plaatsen. Ook mag je (zoals bij bovenstaande akkoorden gebeurt want daar heb je bijvoorbeeld 2 maal de G op de E-snaar) dezelfde noten meerdere keren gebruiken (hoewel dit eigenlijk niet correct is maar op gitaar doet men dit nu eenmaal vaak en is het gemeengoed).
En omdraaien houdt het volgende in.....

standaard.G/B/D
1e.B/D/G
2e.D/B/G

Je speelt dus bij de eerste de G als laagste noot , bij de eerste omkering de B als laagste noot en bij de tweede omkering de D als laagste noot.

Ter voorbeeldje.........

-x-
-0- <------B
-0- <------G
-0- <------D
-x-
-x-

Is dus een G-majeur-akkoord in de 2e omkering.......verwarrend he?
:razz:

En dan hoop ik dat ik alles correct heb getyped want het is al laat. Zo niet mijjn excuses.....

taylor
2 december 2004, 11:21
eumh,het 1e g akkoord noem jij open en de 2e noem je barre?

alleen omdat je bij die eerste 2 x kwint hebt en bij die ander 1 dubbele terts??

misschien klopt het wel wat je zegt qua benaming maar (ik hou me al jaren niet meer bezig met mineur/majeur barre) het slaat nergens op.

het is denk zowizo niet goed is in termen van open of barre of dat soort onzin te denken,je kunt beter analyseren als je de functies van de intervallen begrijpt,dan hoef je het akkoord ook niet te kennen om hem te kunnen spelen/analyseren

Azrael
2 december 2004, 12:15
eumh,het 1e g akkoord noem jij open en de 2e noem je barre?

alleen omdat je bij die eerste 2 x kwint hebt en bij die ander 1 dubbele terts??

misschien klopt het wel wat je zegt qua benaming maar (ik hou me al jaren niet meer bezig met mineur/majeur barre) het slaat nergens op.

het is denk zowizo niet goed is in termen van open of barre of dat soort onzin te denken,je kunt beter analyseren als je de functies van de intervallen begrijpt,dan hoef je het akkoord ook niet te kennen om hem te kunnen spelen/analyseren

Nee......de eerste noem ik een open-G akkoord ( zo heet dat nu eenmaal omdat er open snaren in zitten). Daarna zeg ik dat ik hem ook wel als barree speel of als bovenstaande.

"maar ook wel eens als barree of als......"

Let op dat "of als" ik zeg dus niet dat de 2e een barree is. Ook die is open maar gewoon zonder extra D erbij. Gewoon een 2e manier om een open-G te spelen zoals al vaker in dit topic voorbij kwam.

En de rest slaat ook nergens op want ik leg juist de achterliggende gedachte enigsinds uit. Iedere gitarist moet weten wat een barree is. Das toch wel basis kennis. Gitaristen onderling moeten ook kunnen communiceren en daar is enkel muziek theorie niet voldoende voor. Als je tegen iemand zegt speel een barree op de 7e fret of speel een barree B/D/C/F of wat dan ook weet hij/zij gelijk wat je bedoeld.
Natuurlijk moet je weten hoe akkoorden echt opgebouwt zijn en hoe intervallen werken maar dat komt meestal toch echt later.

En als je zelf denkt het prima te weten waarom plaats je hier dan zelf niks? Ik doe mijn best wat uit te leggen......

taylor
3 december 2004, 10:29
oh dat van die barree had ik dan verkeerd gelezen/begrepen.

maar ieder geval ik zelf vind termen als open of barree niet veel nut hebben, 1 akkoord blijft mineur of(welk toon karakter) wat dan ook.
als jij ze wel wil gebruiken prima

en trouwens ik gaf er uitleg bij ik heb je "open" g nog iets duidelijker uitgelegt,het is geen aanval op jou ofzo chill out...

Azrael
3 december 2004, 19:53
oh dat van die barree had ik dan verkeerd gelezen/begrepen.

maar ieder geval ik zelf vind termen als open of barree niet veel nut hebben, 1 akkoord blijft mineur of(welk toon karakter) wat dan ook.
als jij ze wel wil gebruiken prima

en trouwens ik gaf er uitleg bij ik heb je "open" g nog iets duidelijker uitgelegt,het is geen aanval op jou ofzo chill out...

Ik begreep het als een aanval omdat het zo kort en weinig zeggend was getyped. Sorry dan bij deze.....

Ik snap nu je punt met open of barre en dergelijke. Persoonlijk ben ik van mening dat het als gitarist wel handig is om toch te weten.