PDA

View Full Version : Ervaring met de Koch MultiTone 50W/100W?



Ritch
26 november 2004, 15:45
Hallo aldaar gitaarliefhebbende mensen! Ik wil alvast wat informatie verzamelen over de MultiTone. Ik heb alle gegevens van de versterker zelf al, alleen ben ik benieuwd naar jullie eigen ervaringen met deze versterker. En wat is een redelijke 2ehands prijs? (ik weet dat hij nieuw iets van €2200 kost) En is het verschil tussen de 50Wer en de 100Wer heel erg groot (m.a.w is de 50Wer ook geschikt voor grotere podia?) Alvast bedankt, greetz Richard (a.k.a Steve :wink: )

schizo910
26 november 2004, 16:04
Ik heb de 50watt versie. Bevalt me heeeeeeel goed. Ik speelde voorheen altijd op 100 watt tops maar ben juist terug gegaan naar 50 Watt om de buizen beter te gebruiken. Ik heb ermee in grote zalen gestaan en is altijd perfect gegaan. Wordt 9 v.d .10 x toch een mic bijgezet... 2e-hands Prijzen weet ik echt niet. Maar de versterker is een topper...

http://img46.exs.cx/img46/4800/Schizo-Amp.jpg

NeeraDJ
26 november 2004, 16:10
Als je de Multitone 2x12 combo op gitaarmarkt pakt dan heb je de beste deal aller tijde! Die heeft nog V30 speakers ook. Voor tone, ik heb 'm bij Lacrymosa thuis gehoord en het klonk geweldig naar mijn mening, je kunt hem misschien PMen als je meer wilt weten, ik denk dat hij je graag meer zou willen vertellen over de versterker. Maar misschien post ie hier wel een reactie

fred_internet
26 november 2004, 16:14
Als je de Multitone 2x12 combo op gitaarmarkt pakt dan heb je de beste deal aller tijde! Die heeft nog V30 speakers ook.

:-D

NeeraDJ
26 november 2004, 16:18
Oh die gaat overigens voor 850 euro (die op gitaarmarkt)

marc_o
26 november 2004, 16:42
Goeie bak en zijn geld dubbel en dwars waard.

Baker
26 november 2004, 16:46
Hallo aldaar gitaarliefhebbende mensen! Ik wil alvast wat informatie verzamelen over de MultiTone. Ik heb alle gegevens van de versterker zelf al, alleen ben ik benieuwd naar jullie eigen ervaringen met deze versterker. En wat is een redelijke 2ehands prijs? (ik weet dat hij nieuw iets van €2200 kost) En is het verschil tussen de 50Wer en de 100Wer heel erg groot (m.a.w is de 50Wer ook geschikt voor grotere podia?) Alvast bedankt, greetz Richard (a.k.a Steve :wink: )

Zo groot is het verschil niet hoor tussen de 100w en de 50w versie,
en al helemaal niet kwa volume.
heb zelf de 50w combo, ook wel es in grotere zalen gespeeld -> geen enkel probleem!

BramVersteeg
26 november 2004, 16:51
Ik heb over de 50 watt versie mogen spelen en as erg onder de indruk. Het beestje zie je vaak rond de 1000 euri maximaal en is daarmee in mijn ogen een zeer goede koop. Als ik een 2e amp nodig zou hebben stond de multitone erg hoog.

NeeraDJ
26 november 2004, 17:51
Ik wist niet dat fred_internet op het forum zat, maarja het is wel een hele mooie prijs Fred, ik zoek echter iets meer/anders dan de Multitone anders had ik 'm van je overgenomen :oops:

fred_internet
26 november 2004, 17:56
Ik wist niet dat fred_internet op het forum zat, maarja het is wel een hele mooie prijs Fred, ik zoek echter iets meer/anders dan de Multitone anders had ik 'm van je overgenomen :oops:

Vanwaar de verontschuldiging, vrijheid blijheid toch? :satisfie:

BartL
26 november 2004, 18:34
Ik wist niet dat fred_internet op het forum zat, maarja het is wel een hele mooie prijs Fred, ik zoek echter iets meer/anders dan de Multitone anders had ik 'm van je overgenomen :oops:

Vanwaar de verontschuldiging, vrijheid blijheid toch? :satisfie:
Ik moet eerst mijn eigen combo kwijt zien te komen...en dan koop ik die van Fred wel :-D (Want ik zit al lang te gassen op een multitone 8-) )

gibls6
26 november 2004, 19:46
"Kleine" tip: luister ook een naar de Koch Powertone II
Kijk niet naar de reviews, maar luister alleen met je oren!

NeeraDJ
26 november 2004, 19:48
Goed plan alleen worden die niet zovaak ingekocht hier in Den Haag, ken je iemand met clips?

Dweezman
26 november 2004, 20:18
multitone 100watt met 2x12" kast, in flightcase. Gebruikt geKOCHt, incl. prof flightcase. Tone is super, volume ook. Afgelopen weekend in de studio gezeten voor nieuwe demo. Erg mooie versterker. Heb alleen problemen met de fx-loop op hoog volume lead.

Powersoak is ook super, btw.

Ritch
27 november 2004, 12:31
zo , bedankt allemaal voor jullie reacties! Zo nu ik het hoor ga ik waarschijnlijk voor de 50W Combo... Je kan er altijd nog een extra cab op aan sluiten ist niet? :) :amp: maarrrr als je het geld hebt voor een 100Watter? (combo) :sssh: greets Richard (alias steve...)

NeeraDJ
27 november 2004, 13:05
Ja je kunt er gewoon een extra cab op aansluiten geen probleem. Het hoorbare verschil tussen 50 en 100W is 3dB hoor, dus geloof mij maar dat het hoorbare volume echt klein is.

schizo910
27 november 2004, 14:54
Ik had het geld voor een 100Watter maar kocht toch de 50Watter, tis echt zat. Mijn set wordt met grote regelmaat 'uitgeleend' voor studio gebruik. De studio waar we soms opnemen is er helemaal weg van sinds onze eerste opname daar.
Ik heb in mijn top een extra powersoak laten bouwen om de direct recording mogelijkheden nog meer te benutten, dit is vooral handig voor het inspelen van guidetracks.

e_lukather
27 november 2004, 18:15
Ik ben ook in bezit van een Multitone (50watt head) + een 2x12 cab. Geluid is echt top. En echt super veelzeidig!!! NEt als Luke 8-)

Wicked Willy
27 november 2004, 19:15
Ik vind dit een beetje een overbodige topic er is genoeg geschreven op dit forum over de Multitone......

MENSEN LEER DE ZOEKFUNCTIE TOCH EENS GEBRUIKEN!!!!!!

schizo910
27 november 2004, 21:44
Zoekfunctie is prima, en er is genoeg geschreven over de Multitone, maar de specifieke vraag was het verschil tussen de 100 en 50 Watt top en daar is niet heel veel over gezegd op het forum volgens mij. Soms vind ik het zelf ook lastiger om het hele forum door te spitten, vragen gaat dan wel zo snel en als iemand zich dan heel erg irriteerd aan de veelgestelde vragen laat ze dan links liggen en help niet... dat geblaat altijd over de zoekfunctie...

Baker
28 november 2004, 12:42
Zoekfunctie is prima, en er is genoeg geschreven over de Multitone, maar de specifieke vraag was het verschil tussen de 100 en 50 Watt top en daar is niet heel veel over gezegd op het forum volgens mij. Soms vind ik het zelf ook lastiger om het hele forum door te spitten, vragen gaat dan wel zo snel en als iemand zich dan heel erg irriteerd aan de veelgestelde vragen laat ze dan links liggen en help niet... dat geblaat altijd over de zoekfunctie...

+1

schizo910
28 november 2004, 13:07
ja als iedereen de zoekfunctie ten volste gaat gebruiken en niets meer durft te vragen vanwege dat soort reacties kunnen we het hele begrip "forum" wel afschaffen...

Ritch
29 november 2004, 11:06
+19999999999999999999999!

Lacrymosa
29 november 2004, 12:41
Alle kochs zijn gewoon goeie versterker, moet er wel bij zeggen dat je er echt van moet houden, het koch sausje is iets waar niet iedereen voor warm loopt

maar als je er eenmaal voor valt...........

en het verschil tussen de 100 en de 50 was in mijn oren enkel en alleen de headroom

Ik heb trouwens een 50 watt combo met Jensen speakers, maar op mn 4x12 (met celestion G12-65 speakers) klinkt ie ook heel goed

Grave Fillé
2 april 2005, 12:56
Ik vind dit een beetje een overbodige topic er is genoeg geschreven op dit forum over de Multitone......

MENSEN LEER DE ZOEKFUNCTIE TOCH EENS GEBRUIKEN!!!!!!

Via de zoek functie kwam ik terecht in dit topic :-D , Weet ik iemand of er ergens soundclips van de multitone op het net staan?

Grave Fillé
2 april 2005, 12:57
Ik vind dit een beetje een overbodige topic er is genoeg geschreven op dit forum over de Multitone......

MENSEN LEER DE ZOEKFUNCTIE TOCH EENS GEBRUIKEN!!!!!!

Via de zoek functie kwam ik terecht in dit topic :-D , Weet ik iemand of er ergens soundclips van de multitone op het net staan?

Mike McCready
1 mei 2006, 20:45
Ik weet een 100W Multitone te staan voor een mooie prijs, maar heb eigenlijk altijd op 30W en 40W buizenamps gespeeld. Hierbij het volume meestal iets over 12 uur gehad in de wat grotere zalen. Is een 100W dan te zwaar voor mij? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo weinig verschil in het aantal dB zit...

Orpheo
1 mei 2006, 23:02
Ik weet een 100W Multitone te staan voor een mooie prijs, maar heb eigenlijk altijd op 30W en 40W buizenamps gespeeld. Hierbij het volume meestal iets over 12 uur gehad in de wat grotere zalen. Is een 100W dan te zwaar voor mij? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo weinig verschil in het aantal dB zit...

t verschil tussen een 50 en 100 watt buizenbak is niet groot. ze gaan beiden hard. te hard soms. dus per saldo zal je t verschil tussen een 30/40 en 100 watter ook niet zo heel erg merken denk ik.

Mike McCready
1 mei 2006, 23:26
t verschil tussen een 50 en 100 watt buizenbak is niet groot. ze gaan beiden hard. te hard soms. dus per saldo zal je t verschil tussen een 30/40 en 100 watter ook niet zo heel erg merken denk ik.
het prijsverschil tussen beiden is toch vrij groot dan als er verder niet zo veel verschil in zit. Wat is dan de meerwaarde van een 100 watter?

Orpheo
1 mei 2006, 23:48
het prijsverschil tussen beiden is toch vrij groot dan als er verder niet zo veel verschil in zit. Wat is dan de meerwaarde van een 100 watter?

t prijsverschil zit 'm in de (uit mijn hoofd!) eindtrafo vooral. hoe meer vermogen de amp heeft, hoe zwaarder de eindtrafo moet zijn.

de meerwaarde: headroom. zo eenvoudig. de 50 watter gaat op clean, op hoge volumes, eerder clippen dan de 100 watter. en dat is wel heel duidelijk merkbaar. en meer vermogen levert ook vaak een iets andere sound op. meer vermogen is vaak 'strakker laag'.

cosmos
2 mei 2006, 09:43
t prijsverschil zit 'm in de (uit mijn hoofd!) eindtrafo vooral. hoe meer vermogen de amp heeft, hoe zwaarder de eindtrafo moet zijn.

de meerwaarde: headroom. zo eenvoudig. de 50 watter gaat op clean, op hoge volumes, eerder clippen dan de 100 watter. en dat is wel heel duidelijk merkbaar. en meer vermogen levert ook vaak een iets andere sound op. meer vermogen is vaak 'strakker laag'.

Ik moet zeggen dat ik dat met Koch altijd een beetje betrekkelijk vind, die cleane kanalen blijven ZO clean op hoge volumes, dat het verschil te verwaarlozen is. Op een Fender Bassman, tja, da's een ander verhaal... :rockon:

Ed Nugent
2 mei 2006, 11:45
Zo, ook even wat vermelden.

Ik heb dus een half jaar geleden expres de 100 watt(top) versie van de multitone gekocht.
Mijn vorige amp was een JCM 800 50 Watt die duidelijk veel minder ballen had dan de 100 W versie( naast elkaar getest en allebei waren ze in goede conditie).
Ik dacht dit moet ik niet weer hebben en heb dus de 100 W besteld.

Ik heb de 50 en 100 W versie van de multitone niet naast elkaar kunnen testen.
Maar ik zet 'm tijdens een optreden altijd op 100 Watt en thuis op 50 Watt.
Volgens mij is het verschil niet zo duidelijk als bij Marshall het geval was.
Maar hij lijkt voller te klinken op de 100 Watt stand.

Dit was voor mij een belangrijker punt dan het volume.
50 Watt buizenversterkers gaan over het algemeen al loeihard.

Ik speel altijd met overdrive, dus het verhaal van headroom op cleankanaal kan ik geen mening geven.

Ed Nugent
2 mei 2006, 11:51
Alle kochs zijn gewoon goeie versterker, moet er wel bij zeggen dat je er echt van moet houden, het koch sausje is iets waar niet iedereen voor warm loopt


O ja, dit is precies de reden waarom mijn versterker dan ook alweer te koop staat.

Ritch
2 mei 2006, 12:25
Deja-vu :D

Mike McCready
2 mei 2006, 19:24
Zit er nog verschil in gewicht? Geen manual op de site van Koch...

Orpheo
2 mei 2006, 20:47
Zit er nog verschil in gewicht? Geen manual op de site van Koch...

tussen en 50 en 100 watter? allicht. 2 buizen meer, 2 buisvoetjes meer, en zwaardere eindtrafo.i k denk een kilo of 3 zwaarder. grove schatting.

Jiboom
9 mei 2006, 02:50
Zit er nog verschil in gewicht? Geen manual op de site van Koch...
Er staat wel (http://www.koch-amps.com/docs/manuals/Multitone-manual.pdf) een manual op de Koch site. Volgens de manual heeft de 100W versie i.t.t. de 50W versie een "bias control circuitry", waardoor je verschillende typen eindbuizen door elkaar kunt gebruiken (wel in setjes van 2). Verder zit er een grotere voeding in (250W tegenover 125W). Het gewicht staat volgens mij niet genoemd in de manual.

Mike McCready
3 juli 2006, 23:10
Nog een paar domme vraagjes ;)

- Wat is het verschil tussen de Multitone I en II?
- wat betekent de aanduiding Mark II (of IV)? Die kom ik vaak tegen, ook bij Mesa's enzo...

Dude
3 juli 2006, 23:21
verschil tussen multitone 1 en 2 zijn wat bright schakelaartjes ed, en 2 apart te regelen mastervolumes iit de multitone 1

mark 1 en mark 2 zijn gewoon types,

Mike McCready
3 juli 2006, 23:25
mark 1 en mark 2 zijn gewoon types,
Type wat? Versterker? Heeft dat dan te maken met het aantal buizen of de trafo ofzo? Vind het een beetje vreemd dat meerdere versterkers zo worden genoemd...

Dude
3 juli 2006, 23:28
zie het als multitone powertone, jcm800 jcm900, twin etc etc

types van een merknaam, dus in het geval van de mark serie van mesa

Mike McCready
3 juli 2006, 23:33
zie het als multitone powertone, jcm800 jcm900, twin etc etc

types van een merknaam, dus in het geval van de mark serie van mesa
Ah, zoiets dacht ik al gewoon, maar ik zag bij Max Guitars producten als de Koch Powertone Mark II en de Koch Classictone Mark II staan... Ik dacht dat ik het oko ooit bij een ander merk versterker (anders dan Mesa/B) heb zien staan. Zullen wel foutjes geweest zjin dan.

Anders Destium
4 juli 2006, 00:02
Zijn geen foutjes, Mark II kan gewoon zeggen "tweede type van deze serie", Mark III derde enz. Maar het wordt ook als pure naam gebruikt, ook bij auto's:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lincoln_Mark

Mike McCready
1 augustus 2006, 19:40
k heb zojuist bij Schreeven in Nijmegen de Koch Multitone 100W combo nog eens aan de tand gevoeld en weet nu zeker dat dit mijn nieuwe versterker gaat worden.
Ik heb alleen nog wat vraagjes:

- ik had niet de mogelijkheid om met een footswitch te testen. Hoe werkt dat solo-volume precies? Is dat in te stellen of is dat een vast percentage van het mastervolume? De twee knoppen uiterst rechts op de combo zijn rhythm volume en reverb/fxloop volume. In de handleiding op de Koch site staat dit bij de Nederlandse vertaling verkeerd uitgelegd. Kan iemand dit duidelijk maken? Ik had nl. ook eerder een knop met solo-volume verwacht ipv rhythm volume.

- is de 100 Watter met de switch op 50 Wat identiek aan de Multitone 50 Watt?

- wat is het verschil tussen de Multitone I en de Multitone II en hoe is dit te zien aan de combo?

Bruce
1 augustus 2006, 20:10
Ik heb op mijn Powertone II 2 mastervolumes zitten
waarbij de 2e master via de footswitch aan en uit
te schakelen is alszijnde solovolume. (ideaal)
Volgens mij is dat op de Multitone niet anders,
maar weet het niet 100% zeker.

lampz
1 augustus 2006, 20:39
Groot en belangrijk verschil tussen de Multitone I en II beantwoordt gelijk je vraag. Bij de Multitone I is het rhythm-volume in te stellen, en is het sologeluid het volle volume. Bij de Multitone II is ook het solovolume in te stellen, wat natuurlijk veel en veel praktischer is als je van de functie gebruik maakt. Het verschil tussen de Multitone I en II is dus aan die extra volumeknop te zien (plus dat er i.p.v. 'Multitone' 'Multitone 2' staat :)).

Heb zelf een Powertone II waar dit ook een belangrijk verschil is met de Powertone I. Verder zijn er bij de Powertone nog wat extra functies toegevoegd, zoals 'Mid shift' en dergelijke. Weet niet of dat bij de Multitone II ook zo is, maar het maakt in ieder geval míjn amp een stuk veelzijdiger en makkelijker in te stellen!

vinni
1 augustus 2006, 23:08
Vraagje.....

Wat wordt er precies bedoeld met "Koch-sausje" als men het over de toon heeft?

Al wat nieuws van die vierkanaals Koch?

Vinni

Anders Destium
1 augustus 2006, 23:52
Het Koch sausje is de benaming voor de specifieke klank die vooral de eerste serie van de Twintone, Multitone en Powertone hebben/hadden. De nieuwere modellen hebben dat minder, waarschijnlijk aangepast omdat het met Koch echt hit or miss was meestal. Je hield er echt van of echt niet. De nieuwere modellen zullen meer mensen aanspreken als gevolg daarvan.

Het gaat bij het Koch sausje om de gepolijste, gearticuleerde warme klank op de gain kanalen en het heldere clean. Het is een karakteristieke klank die sommige mensen omschrijven als klinisch/karakterloos omdat het clean kanaal niet overstuurt en ook de gain kanalen ook op hoge volumes relatief weinig eindbuis oversturing hebben en hun articulatie blijven houden. Je moet er echt van houden, ik vind het persoonlijk geweldig :)

Als je het eenmaal getest/geprobeerd hebt naast andere versterkers (en nieuwe Kochs) begrijp je beter wat mensen er mee bedoelen waarschijnlijk!

Mike McCready
23 september 2006, 15:51
Ik wil de 5e knop van de footswitch (solo-functie) altijd aan laten staan. Op die manier kan ik de rhythm volume knop op de versterker als master volume gebruiken.
Enige probleem zou dan zijn dat als ik per ongeluk de 5e knop op de footswitch intrap, er ineens een ontzettend volume verschil ontstaat (omdat mijn mastervolume maar 40% open staat).
Heb al zitten denken om er iets omheen te bouwen zodat hij wel geactiveerd blijft, maar niet per ongeluk ingetrapt wordt. Of zijn er gemakkelijkere manieren?

Dweezman
23 september 2006, 17:03
Ja: gewoon juist uitlaten! Lekker de losse volumes van de 3 kanalen gebruiken. Ik vind de MT dan op zijn best, en meer 'open' klinken. Volumes instellen is dan juist simpeler, terwijl één master handiger lijkt. Ik vond van niet.

Baker
24 september 2006, 12:54
Ja: gewoon juist uitlaten! Lekker de losse volumes van de 3 kanalen gebruiken. Ik vind de MT dan op zijn best, en meer 'open' klinken. Volumes instellen is dan juist simpeler, terwijl één master handiger lijkt. Ik vond van niet.


ja ok,
maar dan heb je dus 3 volumes.
die switch is er juist voor om je een vierde te geven.
En dat kan soms best handig zijn. Bijvoorbeeld als je een solo speelt.

But anyway, de één vindt het wel handig en de ander niet.
Maar wat ik wou vragen, wat bedoel je precies met dat de MT meer 'open' klinkt als je de volume boost switch niet gebruikt?

Jay Cal
24 september 2006, 22:57
@topicstarter:

De Koch Multitone. Ik wilde eerst ook de 100 watter kopen en heb uiteindelijk de practische 50 watt (mark 1) head geKOCHt. Hij is goedkoper, lichter, heeft ook ontiegelijk veel headroom en gaat echt wel harder dan de Thalys dus hard genoeg voor menigeen. Trouwens ik speel in dezelfde deathmetalband als Lacrymosa en mijn gainknop gaat nooit verder dan de 6.

Superbakken voor een goeie prijs!

Jay

www.apparition.nl

Dweezman
24 september 2006, 22:59
zal ongetwijfeld een 'tussen-de-oren' dingetje zijn, maar ik speel lekkerder op de MT zonder de mastervolume te gebruiken. Net of er een rem af gaat, waardoor ik automatisch makkelijker kan spelen. En hey: 3 volumes? Ieder fx-pedaal heeft ook een eigen volume, dus heb je er al meer. 3 knoppen af stellen is pretty easy, toch?

Het nadeel zit 'm voor mij hierin: sommige fx reageren anders naar mate een kanaal meer gain krijgt. Stel je gebruikt de master, en wil meer crunch horen. Je draait dus meer crunch er in, zonder volume toename (door de master). Je fx klinken en reageren dan anders. Dat werkt voor mij niet. Ik wil direct horen wat een fx op een kanaal doet.

(en ja: ik heb 'n beetje spijt dat ik de MT verkocht heb)

guhlenn
25 september 2006, 10:48
het vervelende van de multitone is dat nieuwe aankopen niet meer verantwoord kunne worden ;)