PDA

View Full Version : Gitaar wegzetten



D!NG3R211
26 november 2004, 14:40
Wat is de beste manier om je gitaar weg te zetten?? Aan de muur hangen of in een standaard plaatsen. Ik wil hem nl niet in een koffer wegleggen omdat ik hem wel snel wil kunnen pakken als ik wil spelen.

Wat is dus het beste voor de gitaar (niet voor mij en mn luiheid om een koffer te openen) hangen of staan in een standaard???

Wicked Willy
26 november 2004, 14:57
Volgens mij maakt het geen zak uit....

Aat
26 november 2004, 15:17
Staan is prima, maar ik heb wel eens gehoord dat hangen aan de muur, afhankelijk is van of het een buiten of binnen muur is (met het oog op kou en vocht en zo) maar er zullen zeker medeforummers zijn die daar alles van weten.....

Blijepanda
26 november 2004, 16:58
Een standaard lijkt mij toch het handigst.

woutB
26 november 2004, 17:21
Hoe hoger die hangt, hoe harder die kan vallen.

Laag bij de grond is het natuurlijk wel kouder.

:D

Javaca
26 november 2004, 17:32
Hangen of staan?

Het maakt niets uit, ligt er vooral aan hoeveel gitaren en plaats je hebt.
Ik heb 5 gitaren op een zelfgebouwde multistand staan (mooi grenenhout), omdat ik aan de muur weinig plaats heb.
Na het verbouwen van m'n kamer zal er waarschijnlijk wel wat meer aan de muur komen.

hadv
26 november 2004, 18:24
er zijn meer smaken: in je koffer bewaren op de zijkant of onderkant of bovenkant of staand of op z'n kop (al lijkt mij dat om de een of andere reden geen goed idee)

mijn gitaren staan allemaal in een standaard met een steun op de body, dus niet op de nek. mijn bas heeft wel een steuntje in de nek, 10e fret, maar dat komt omdat ik zo gauw geen andere standaard kon vinden waarrie in kon)
mijn akoestische staat momenteel, maar die bewaar ik ook vaak in z'n koffer (op z'n kant)

maar waarom het een en niet het ander weet ik niet, zou zomaar een filosofisch quasi theoretische discussie met religieuze ondertonen kunnen worden

Snaar'n Bennie
26 november 2004, 20:39
Standaard Bennie!!! :razz:

wietse
26 november 2004, 22:40
muurhanger voor mij , neemt weinig ruimte in en niet zoveel kans op dat je perongeluk de gitaar omstoot ,wat mij bij gitaren in standaard nog wel eens wil gebeuren.
en een 30 gitaren staand in mijn huis dan paste ikzelf er niet meer in. :D
en het is beter voor de gitaar dan een standaard met hals ondersteuning , doordat dan bij lang staan er toch krachten dwars op de hals werken.
maar dit gaat alleen op als je de gitaar maanden niet meer aanraakt ,speel je er elke dag op dan maakt het niet veel uit.
als je gitaren ophangt dan bij voorkeur aan een binnenmuur .

Toffe gozer
27 november 2004, 00:46
Ik heb mijn electrische gitaren aan de muur hangen en mijn akoestische staat er tussen in op de grond omdat ik het geen gezicht vond zo'n gitaar aan de muur te hangen aangezien het een jumbo versie is.

Dit is veel handiger dan ze allemaal op de grond neer te zetten, ze nemen dan geen ruimte in en het lijkt ook nog eens erg gaaf :cool:

bat
29 november 2004, 13:25
ze staan bij mij in koffer danwel gigbag (okee okee, de ene in z'n koffer, de andere in z'n gigbag) achter een deur tegen tegen elkaar tegen de muur.

Lekker beschermd, kan niks mee gebeuren en niemand die ze ziet.

Snel even pakken om mee te spelen is dan echter geen optie meer natuurlijk.

gerjo1980
29 november 2004, 15:04
Ik gebruik beide manieren.
Mijn 2 acoustische hangen aan de muur en mijn elektrische staat in een standaard op de grond.

Werkt allebei prima.

dejohan
29 november 2004, 21:35
Hangen neemt minder plaats in. En zo'n "hangertje" kost niet zoveel.

Ritch
3 december 2004, 13:29
ik had altijd een hanger, maar geef mij maar een standaard > je kan de standaard altijd nog meenemen voor optredens (ik heb zo'n volledig opklapbare, ideaal!)

IndiepoprockJesse
3 december 2004, 14:21
je kan natuurlijk hangen in je kamertje en een standaard mee als je gaat giggen he

Jesse//

Ritch
4 december 2004, 15:02
is een hanger + stand niet wat dubbel? Als je voor gigs een stand apart hebt, kan je hem ook wel gewoon gebruiken voor thuis. Ik bedoel klap-in, klap-uit, voila. Ik vind dat je vanaf een stand ook wat beter je gitaar kunt pakken. Maar dat is mijn mening. :)

Javaca
4 december 2004, 17:29
Ik heb in m'n kamer een zelfgemaakte multistand staan.

http://home.planet.nl/~cappe104/multistand.jpg
http://home.planet.nl/~cappe104/multistand2.jpg

Dat ding neem ik niet mee bij optredens (meer dan 2 ŕ 3 gitaren neem je nooit mee).

Bij de f**db*ck koop ik in de uitverkoop nog een stagg-standaardje voor optredens, kost geen hol (5,-) en voldoet prima.

http://www.feedback.nl/pix/stagg-gitaarstand.jpg

MazeMouse
4 december 2004, 21:37
Rockstand3 op dit moment :)
Kheb 2 bassen en 1 gitaar dus groot genoeg.
Gitaar gaat nooit mee naar optredens maar mijn gitarist vergeet altijd zijn standaard dus heeft hij nog ruimte ;)

En als er dadelijk een nieuwe bas bij komt dan verhuist mijn huidige backup bas naar de muur als 'aandenken aan die goeie ouwe tijd' :P

piezo
6 december 2004, 20:59
Ik moet zeggen dat ik die zelf gemaakte multistand wel een fraai idee vindt voor thuis. En ik houd van werken met hout, dus bedankt.

Zelf heb ik een rockstand čn muurhangers čn wat losse standaards.
Vorige week ontdekte ik dat de lak van de hals van mijn Ibanez bas was aangetast door de bekleding van de rockstand. Andere instrumenten die er net zo lang tegen aan hebben gestaan niet.

wietse
6 december 2004, 21:22
.

Zelf heb ik een rockstand čn muurhangers čn wat losse standaards.
Vorige week ontdekte ik dat de lak van de hals van mijn Ibanez bas was aangetast door de bekleding van de rockstand. Andere instrumenten die er net zo lang tegen aan hebben gestaan niet.

oei , die rockstand heeft van die gelige bekeding?
moet je ook geen gibson inzetten daar zit iets in wat de nitrolak aantast.
dat was wel bekend maar dat ibanez nitro lakken gebruikt is nieuw voor mij.
polylakken heben daar geen last van.

piezo
7 december 2004, 13:27
Mijn (Warwick) rockstand heeft zwarte bekleding. De Les Paul heeft er gek genoeg geen last van.

SAnTANnetje
7 december 2004, 14:06
K heb die dingen gewoon wel in een tas zitten... Als er wat tegenaan komt zijn ze niet direct beschadigd en er komt geen stof bij (althans dat is de bedoeling) Bij gitaren aan de muur of in een rek ben ik altijd zo bang dat iemand er tegenaan loopt of dat ze gewoon omvallen. En dat is
zonde

CUSTOMSTRAT
29 december 2004, 16:07
of je koopt deze en heb ja altijd genoeg plaats voor je gitaren
voor nog geen 50 euro!

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/45/455001.jpg

avenue
4 januari 2005, 09:41
ik heb een rockstand voor 3 gitaren. Daar staan ze best in. Al moest ik um wel beetje aanpassen omdat mijn Dean ML X CBK niet echt lekker derin paste, maarja dat komt door de vorm natuurlijk, maar voor de rest, mijn fender squier staat er best in. Kan ze lekker snel pakken :razz: Ik vind zo'n rockstand wel relax!

Javaca
4 januari 2005, 17:21
K heb die dingen gewoon wel in een tas zitten... Als er wat tegenaan komt zijn ze niet direct beschadigd en er komt geen stof bij (althans dat is de bedoeling) Bij gitaren aan de muur of in een rek ben ik altijd zo bang dat iemand er tegenaan loopt of dat ze gewoon omvallen. En dat is
zonde

Nadeel van een tas is dat je gitaren er vaak in ontstemmen :roll:

t0n3h^
5 januari 2005, 00:50
En het is nooit goed voor je gitaar he, inderdaad ze ontstemmen, maar veel bescherming bied het niet.
koffer zijn gewoon veel fijner ;)..., maar wel veel zwaarder, maar dat heb ik wel over voor een gitaar...

groovyB3
6 januari 2005, 17:05
Boeit geen zak eigenlijk denk ik. Mijn gitaar staat gewoon altijd in een hoekje ergens of tegen een muur, zonder standaard of wat dan ook.

Bluesbreaker
6 januari 2005, 20:36
Boeit geen zak eigenlijk denk ik. Mijn gitaar staat gewoon altijd in een hoekje ergens of tegen een muur, zonder standaard of wat dan ook.

stond die van mij ook altijd, op mn kamer nog steeds, maar thuis ruimt mijn ma hem dan altijd weer op in de tas/koffer.
Dus ik heb ook maar zo'n rockstand voor 3 en een gewone losse meegenomen toen ik laatst toch bij musik produktiv was...

Raytheman
11 januari 2005, 23:01
hangen of staan? Dat ligt eraan..de hals van een Fender-achtige staat loodrecht op de body. Om zo'n gitaar op te hangen kan geen kwaad. Een Gibson-achtige is een ander verhaal; die heeft de hals onder een hoek op de body..De zwaartekracht 'trekt' daar dus aan. Die kunnen dus beter staan.

Grave Fillé
12 januari 2005, 14:12
Die van mij hangt AND I LIKE IT. Bespaard ruimte op de grond. En voor verschillende koppen zijn weer verschillende hangers.

wietse
12 januari 2005, 19:04
Boeit geen zak eigenlijk denk ik. Mijn gitaar staat gewoon altijd in een hoekje ergens of tegen een muur, zonder standaard of wat dan ook.
so what jij speelt op een fender , :-D als die beschadigd worden geeft niks , bij een gibson zou je wel anders piepen.

Rewind
12 januari 2005, 20:38
hehe :-D

maargoed,

oei , die rockstand heeft van die gelige bekeding? daar zit iets in wat de nitrolak aantast.

wat voor soort materialen zouden je gitaar niet beschadigen, dus zacht, dat het geen krassen geeft, maar ook een materiaal dat geen enkele laksoorten aantast?

wietse
12 januari 2005, 21:12
ik weet het alleen van die gele rubber achtige bekleding dat die dit doet , de zwarte bekleding doet dit weer niet.

VooDoo
9 februari 2005, 16:42
Ik heb vorige week bij de Feedback een prachtige Stagg standaard gekocht voor maar €8.99.
Ik vind hem helemaal geweldig want hij beschadigd niets, over alles( wat de gitaar aanraakt) zit een soort rubber of wat het ook zijn mag, maar wat het is boeit niet, het is zacht, houd je gitaar stabiel vast, en beschadigd niets. Perfect Ding ;) zeker een aanrader

(In feedback Rdam staan ze gewoon bij de kassa)


:razz:
Succes

Javaca
9 februari 2005, 18:09
Op de stagg-standaards zit een labeltje dat de rubbers nitrolak kunnen aantasten.