PDA

View Full Version : TL072 Opamp fuzz



Jeroenvanhulsteijn
26 november 2004, 10:10
Hallo,

ik wilde een fuzz inbouwen in mijn HK creammachine. Nu heb ik wat Opamps gekocht. En wilde ik beginnen met de TL 072 dual opamp. Ik heb wat schema's nagekeken. En in principe zou dit moeten werken als het goed is:

http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/Temp/TL072Fuzz.JPG

Als dit werkt ga ik nog een potmeter installeren om de output te regelen en een instelpot om de gain te regelen. Misschien ook nog een switch om te kiezen tussen diode/led.

Ik gebruik een +15/-15V voeding die in de HK gebruikt wordt voor een opamp die ik zelf niet meer gebruik.

Nu heb ik dit geprobeerd. Maar om de 1 of andere reden werkt deze opzet niet. Dus ik vroeg mij af of het schema wel klopte.

Ik hoop dat iemand suggesties heeft.

Jeroenvanhulsteijn
26 november 2004, 10:14
ow, volgens mij moet ik ook 2 en 3 omdraaien. :razz:


En dat werkt dus. Verdomme, deze piemel moet toch echt beter leren lezen. Ik moet zeggen dat het wel goed werkt. Misschien komt het door die 15 V. Nouja, ik kan weer verder knutselen.

Dirk_Hendrik
26 november 2004, 10:39
Leg van de niet gebruikte opamp pin 6 en 7 aan elkaar en pin 5 aan massa. Kan je een hoop ellende schelen (rare oscillaties e.d)

Jeroenvanhulsteijn
26 november 2004, 12:12
@dirk_hendrik, bedankt voor de tip!! Misschien dat ik die tweede opamp nog gebruik als gewone booster trap. Moet ik nog even zien.