PDA

View Full Version : Zelfbouw amp is af :)



Negative K3 fan
25 november 2004, 23:38
Na lang zwoegen en ouwehoern is hij toch eindelijk af, alles gesoldeerd etc. Het is een champ (5e1) geworden met wat mods (uitgebreidere filterling en een 1k weerstand op de 6v6 kathode om mee te beginnen).

wiring ging erg soepeltjes en ziet er imo erg netjes uit!

heb de amp al aangehead op standby met alleen de gelijkrichterbuis erin, verder durfde ik het nog niet echt aan :oops:

ik heb alleen nog een vraagje waar ik echt geen antwoord op kon vinden, waarschijnlijk erg dom, maarja... Die heaters van de 12ax7, hoe sluit je die nou aan?? Ik heb het nu met de ene draad op 4 & 5 en de andere op 9, klopt het zo of moet ik alleen 4 en 5 verbinden?

soup
25 november 2004, 23:43
pics!!!!!!!!

Negative K3 fan
25 november 2004, 23:51
geen cam, maar daar ga ik morgen wat aan doen denk ik!

Frits van Mourik
26 november 2004, 00:41
heb de amp al aangehead op standby met alleen de gelijkrichterbuis erin, verder durfde ik het nog niet echt aan :oops:

ik heb alleen nog een vraagje waar ik echt geen antwoord op kon vinden, waarschijnlijk erg dom, maarja... Die heaters van de 12ax7, hoe sluit je die nou aan?? Ik heb het nu met de ene draad op 4 & 5 en de andere op 9, klopt het zo of moet ik alleen 4 en 5 verbinden?

Het zit zo:

(4)-gloeidraad-(9)-gloeidraad-(5)

Als je gloeispanning 6.3 Volt is, verbind je idd 4 met 5, de andere aansluiting is dan idd 9.
De gloeidraden staan dan parallel.
Bij 12.6 Volt sluit je alleen 4 en 5 aan.
De gloeidraden staan dan in serie.

birt
26 november 2004, 01:52
ik ben benieuwd :d

Negative K3 fan
26 november 2004, 11:32
heb de amp al aangehead op standby met alleen de gelijkrichterbuis erin, verder durfde ik het nog niet echt aan :oops:

ik heb alleen nog een vraagje waar ik echt geen antwoord op kon vinden, waarschijnlijk erg dom, maarja... Die heaters van de 12ax7, hoe sluit je die nou aan?? Ik heb het nu met de ene draad op 4 & 5 en de andere op 9, klopt het zo of moet ik alleen 4 en 5 verbinden?

Het zit zo:

(4)-gloeidraad-(9)-gloeidraad-(5)

Als je gloeispanning 6.3 Volt is, verbind je idd 4 met 5, de andere aansluiting is dan idd 9.
De gloeidraden staan dan parallel.
Bij 12.6 Volt sluit je alleen 4 en 5 aan.
De gloeidraden staan dan in serie.

gelukkig, toch enigzins goed beredeneerd, ik denk dat ik vandaag dan maar eens de proef op de som moet gaan nemen... ben zelf ook erg benieuwd.

Negative K3 fan
26 november 2004, 15:47
ok, problemen!

hij werkt niet naar behoren.

eerste keer dat ik hem aanzette enorme squeel en piepen op allerlei hoge frequenties. Ik had al gehoord dat het kon komen doordat de feedback loop op het verkeerde ppootje zat en het dus een positive feedback loop werd.

dus die heb ik omgedraaid, aarde dinges (van de speaker jack) dus ook naar de andere kant. Nu kwam er wel geluid uit, heel zacht en een lelijk soort fuzz achtige distortion. Nagekeken feedback loop weggehaald en aarde weer naar het andere pootje, precies hetzelfde alleen nu geen geluid, behalve als ik hard op mn gitaar ramde, dan kwam er die lelijke vervorming op zacht volume weer door.

please help!

SteavisSmokin
26 november 2004, 16:19
Ghehe...fijn he die zelfbouw dingen!! :) Het bouwen is slechts 50% van het werk merk ik...

Negative K3 fan
26 november 2004, 16:45
mja klopt wel, maar wat is het/kan het zijn. Heb al een andere cathode bypass cap erin gedaan en andere voorbuis. En het probleem is nu als volgt:

ik zet hem aan, in het begin klinkt het nog redelijk maar dan wordt het volume steeds zachter en neemt die lelijke distortion steeds meer toe...

misschien een te hoge anode spanning op de voorbuizen?

Negative K3 fan
26 november 2004, 17:11
hmm, ik heb al wat gemeten, erg voorzichtig natuurlijk!

en ik schrok een beetje van de spanningen, veel te hoog!!!11

de spanning komend uit de ez81 bedroeg 480 volt, de spanning op de anode en keerrooster ook 480 (zit volgens mij iets van een 10k ofzo tussen de anode en keerrooster) en de spanning naar de voorversterker is 460!!1 (zit ongeveer een 30k tussen) en na de 100 k anode weerstanden blijft daar nog 420 van over (veel te hoog dus).

wat te doen?

Negative K3 fan
26 november 2004, 17:12
hmm, ik heb al wat gemeten, erg voorzichtig natuurlijk!

en ik schrok een beetje van de spanningen, veel te hoog!!!11

de spanning komend uit de ez81 bedroeg 480 volt, de spanning op de anode en keerrooster ook 480 (zit volgens mij iets van een 10k ofzo tussen de anode en keerrooster) en de spanning naar de voorversterker is 460!!1 (zit ongeveer een 30k tussen) en na de 100 k anode weerstanden blijft daar nog 420 van over (veel te hoog dus).

wat te doen?

Mr.Jay
26 november 2004, 20:14
>wat te doen?

je zegt het zelf al : HOU DIE VOX !

JaY

birt
26 november 2004, 21:17
niet meer aanzetten met buizen erin.

zet em aan zonder buizen, meet de gloeispanningen (normaal gezien iets hoger dan 6,3v) en meet de ingangsspanning van de gelijkrichter, eventueel kan je zelfs de voedingstrafo volledig loskoppellen en meten voor je iets anders doet.

gelijkrichter erin en meten zonder belasting (dus de standby af laten staan)
dan buizen een voor een er in en alles meten. beginnen met de preamp.

je zal zo wel merken waar het probleem zit, waarschijnlijk al meteen bij de gelijkrichter.

het klinkt opvallend hetzelfde als het probleem dat ik met m'n 18watt had en daar was de trafo stuk :-?

Negative K3 fan
26 november 2004, 21:57
nee, zoals ik al zei, ik heb alles dus al gemeten met gelijkrichter en blabla, de spanningen zijne rg hoog. De trafo werkt gegarandeerd, gloeispanningen zijn ook ok, caps werken alleen er staat 420 op de plates van de voorbuizen!

ok lol dom sorry ontwetendheid, ju;llie mogen me slaan. gemeten zonder buizen erin :oops:

ik ga er morgen mee verder...

nicoverduin
26 november 2004, 23:47
Trek eerst alle buizen eruit en meet de spanning op de eZ81 platen.
Als die te hoog zijn, dan zit er daar duidelijk wat fout. HEb je wel de middenaftakking wel aan ground gelegd?

birt
27 november 2004, 13:10
Trek eerst alle buizen eruit en meet de spanning op de eZ81 platen.
Als die te hoog zijn, dan zit er daar duidelijk wat fout. HEb je wel de middenaftakking wel aan ground gelegd?

dat zei ik dus :p

dat reeksje handelingen dat ik hier vertelde had ik zelf ook liever geweten toen men amp net af was, dat had me heel wat werk kunnen besparen :D

Negative K3 fan
27 november 2004, 15:24
fiew, gelukkig, hij werkt en hij doet het redelijk (moet nu wel alweer de feedback omdraaien :))

ik had de athode weerstand van de eerste gainstage he;lemaal niet met de aarde verbonden en alleen de condensator :oops: :oops:

maar hij doet het dus, eventjes snel dat ding omsolderen.

ik had hem wel gehoord zonder de feedback loop en met 6l6, maar toen brande naar een minuut een weerstand in de voedingssupply door (2w metal film is blijkbaar niet genoeg), maar die heb ik nu vervangen door een iets robuustere versie. Het klonk wel heel goed, eindbuisoversturing op erg lekkere volumes, een beetje aan de fuzzige kant, maar dat hoort bij oude fenders denk ik en met feedback moet het toch eits anders gaan klinken.

ik vond hem trouwens vrij doffig klinken, wat valt daar aan te doen?

Negative K3 fan
27 november 2004, 15:26
ik heb toruwens ook de voorbuizen wat gemeten, 180 volt op de anodes en 1,8 op de cathodes, vrij redelijk dacht ik.

Negative K3 fan
27 november 2004, 16:46
Jongens, ik heb nu de feedback er maar uitgelaten om er later naar te kijken, maar hij werkt...

en hij klinkt echt FANTASTISCH! superstil (unlike de hiss die uit de vox en 5150 komt), slechts een lichte brom (denk dat ik meer afgeschermde kabel binnenin moet gebruiken) en SUPER GIELE eindbuisoversturing echt geweldig. En dan te bedenken dat er nu een eh in de preamp en een sovtek 6l6wxt (die door en door gebruikt is) inzitten en ik een GT 6v6 heb liggen en een oude phillips ecc83!

Tonal heaven, klinkt super, ik buig me later wel over het feedback gedoe.

ok, ook ff 1 pic, rale camera :(

http://home.zonnet.nl/spit23/ampje.jpg

Jax
27 november 2004, 17:27
Ziet er erg vet uit, en als de tone goed is, genieten maar!

birt
27 november 2004, 19:24
ik begin binnenkort aan de mijne :)

Negative K3 fan
27 november 2004, 21:09
ja zet hem op he! ook een champ?

bert k
27 november 2004, 22:09
Gefeliciteerd Lennart! Tof dat ie goed klinkt. Ik volg het allemaal op de voet, ik ga ook beginnen met zelfbouw. Een Marshall 18 Watt wordt het; balansversterkertje met 2 x EL84. Ik heb net de trafo opgehaald, loodzwaar, maar precies goed.

(Ps: soundclip!)

birt
27 november 2004, 23:04
Gefeliciteerd Lennart! Tof dat ie goed klinkt. Ik volg het allemaal op de voet, ik ga ook beginnen met zelfbouw. Een Marshall 18 Watt wordt het; balansversterkertje met 2 x EL84. Ik heb net de trafo opgehaald, loodzwaar, maar precies goed.

(Ps: soundclip!)
waar heb je een trafo gehaald, ik heb een nieuwe nodig.




en idd een champ lennart

bert k
28 november 2004, 00:39
Van marktplaats, so sorry, van een particulier.

Daniël_san
29 november 2004, 20:00
Mooie versterker Lennart. :)

Negative K3 fan
29 november 2004, 23:31
hey jonks, ik heb ook het schema een beetje in elkaar geflanst in paint, die heb ik ff onlijn gezet:

http://home.zonnet.nl/spit23/lenchamp5e1.GIF

Jeroenvanhulsteijn
1 december 2004, 17:38
ziet er leuk uit! Ga je ook geluidssamples plaatsen? Heb je ook al getest met verschillende buizen?

PeeVee
1 december 2004, 19:08
Met er bij één ingang niet gewoon 32k zitten? Bij twee ingangen heb je volgens mij 2 x 68k parallel... toch?!...

Scheelt niet zoveel maar beetje extra signaal kan wellicht geen kwaad

Ik wil ook wel eens sample-tjes horen... Ik heb mijn "Rumble" samples ook online durven zetten dus nu moet jij er aan geloven dude! ;-)


Hier zijn ze nog een keer voor de mensen die er echt geen genoeg van kunnen krijgen, PeeVee Rumble V1:
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/01bluescrunch.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/02rockandroll.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/03solobridgemid.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/04soloing.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/05solobridge.mp3
http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/mp3/06hardrock.mp3

P.S. Mijn poging tot Santana zal ik jullie besparen hahahaha

Negative K3 fan
1 december 2004, 21:35
uh peevee daar snijd je iets nieuws aan over die 33k weerstand...

ik heb hem vandaag trouwens meegenomen naar school, die 10k weerstand wordt nog steeds gloeiend heet!

maar thuis heb ik hem eigenlijk alelen met mn agile gespeeld en daar vervormde hij meestal ontzettend (niet eens zo vervelend, heerlijke leads), maar op school heb ik hem met een fernandes strat gespeeld en SJONGEJONGEJONGEJONGE!!!!11 Can I say TOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOONE???? :o :o :o damn, dat klonk echt grandioos en ik heb hem nog niet eens gebiaset enzo, moet alle voltages nog meten. Maar tja, misschien dat ik op school een mic bij muziek kan jatten en in het natuurkunde cabinet wat op kan nemen ofzo.


btw. feedback zit er nog steeds niet in en laat ik er wel uit, klinkt zo ook erg goed en ik ga hem toch ombouwen naar iets hi octanes achtig en daar zit ook geen feedback in.

soup
1 december 2004, 22:17
erg cool neg K3

PeeVee
9 december 2004, 19:19
Waar blijven die soundbites?!?! :gitarist: :B :zz: :metal:

Negative K3 fan
9 december 2004, 19:38
ik wil eerst eens wat voltages weten gvd!

dan komen er misschien eens soundbytes :)