PDA

View Full Version : hoe krijg ik die sound voor elkaar?



mirage
25 november 2004, 21:01
Ik heb een tijdje geleden een multi effect kastje gekocht
allemaal heel erg leuk om te doen, beetje sustain beetje reverb,
zelfs een effect wat mijn singlecoil laat klinken als een humbucker allemaal prima.

maar nu, ik wil wat solo's gaan spelen maar ik krijg niet de sound die ik wil.
distortion prima, delay, reverb flanger lukt allemaal.

maar de warmere toon en langere duidelijkere aanhoudende noten en toch clean blijven die je b.v. bij stairway to heaven hoort krijg ik er niet uit. Of het word distortion of het blijft meer als standaart elektrisch gitaar op versterker zonder effecten klinken.

Wie heeft tips, ideeen, effecten, instellingen of whatever voor me?

Antal
25 november 2004, 21:08
Wat voor amp heb je? Want ik denk dat je meer hiernaar moet gaan kijken dan naar je multiFX.

mirage
25 november 2004, 21:13
ik heb een peavey rage 158,
daar heb ik trouwens m'n equalizer gewoon op medium staan alles en m'n pre gain (overdrive) uit.
hij staat op het clean kanaal zeg maar.

vinni
25 november 2004, 22:14
Hoi....
Voor het aanhouden van je noten kun je eens een compressor proberen.
Zit wellicht ook wel op je multi FX.

hou er wel rekening mee dat er allerlei truuken zijn om noten aan te houden. Zo zijn er speciale elementen voor dit doel (Fernandes Sustainer) en de E-bow...een speciaal apparaatje met een magnetische werking dat je snaren in beweging houdt (dus laat doorklinken)

Groet,
vinni

mirage
25 november 2004, 22:30
compressor heb ik aanstaan, maar dan blijf ik een "cleane" klank houden die doorklinkt. en niet het geluid wat je in de meeste solo's hoort.

(ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben :-? )

phx
25 november 2004, 22:33
Met een digitale distortion krijg je natuurlijk niet het Jimi Page geluid. Probeer de distortion uit je amp te halen, of een analoge distortion (pedaal) aan te schaffen (komt dichter bij dit geluid dan een multieffect)

mirage
25 november 2004, 22:58
ok distortion is dus belangrijkste effect wat er in solo's gebruikt word?

maar hoe zorg je dan dat je van die lang jankende noten krijgt ipv (bij gebrek aan beter woord) het offspring geluid zeg maar?

BramVersteeg
25 november 2004, 23:12
Als ik een jankende solo wil gebruik ik best veel gain (rond 11 uur) wat reverb en wat delay. Compressor heb ik nog nooit kunnen gebruiken maar schijnt hier ook voor te helpen dus. En ik krijg best aardige jankende geluiden.

Antal
26 november 2004, 01:51
Wat jij bedoelt is volgens mij gewoon een ouwe buizenamp en dan op een flink volume.

jero
26 november 2004, 09:30
inderdaad, en het is lastig het karakter van dat geluid te benaderen met een transistor (?) versterker en een digitaal multi-effect. Verder is natuurlijk belangrijk welke gitaar je gebruikt, voor de stairway to heaven solo heb je al snel een les paul -achtige nodig, dus mahonie body + humbuckers.

1959SLP
26 november 2004, 09:31
Het Jimmy Page geluid is eigenlijk best vrij simpel. Je moet alleen ff weten welke ingredienten daar voor nodig zijn:

Overdrive: +/- 20% bij HB`s (Gibson 496R & 500T; extreem hoge output PU`s); bij SC`s +/- 30%
Reverb: bright plate (gated)
Wah-pedal: standaard aan op de hoge positie (dit is het geheim)
Basisuitgangspunt EQ: Treble-8 (afstemmen op wah-pedal); Mid-8; Bass-6 (deze waardes zijn natuurlijk afhankelijk van het type amp die je gebruikt, kortom, wat experimenteren hiermee en je oren goed laten werken)

Voor dat typisch warm geluidje staat je toggle switch (bij HB`s) in het midden.
Compressor vooral niet gebruiken want deze haalt de dynamiek uit je spel.

Een Marshall 100W en een GLP zetten de puntjes natuurlijk op de i.

That`s all!! 8-)

mirage
26 november 2004, 10:46
cool :)

vanavond mee spelen :)

het gaat me ook niet om PRECIES dit geluid hoor, maar als je solo's speelt en je gitaar klinkt of clean of alsof je een offspring nummer aan het spelen bent is niet relax :)
Ik ben nu gewoon met stairway bezig maar straks word het ook pink floyd enzo. het gaat er meer om dat ik in de buurt zit en het tweaken van het geluid komt daarna wel.

die peavey is een transtube amp, schijnt voor z'n prijs in ieder geval net geluid te maken. en nieuwe gitaar staat al een tijdje op het lijstje inderdaad :)

1959SLP
26 november 2004, 12:15
Het tweaken van een bepaalde sound is een kunst op zich. Door een aantal "stergeluiden" zo precies mogelijk proberen te tweaken, krijg je hier meer gevoel en inzicht door. Vaak zijn dit best wel minimale verschillen (bijv. standje 0,5 of 0,8 ). Op een ander volume veranderd dit ook weer door de karaktereigenschappen van de versterker. Als ik op mijn installatie 1 enkele snaar aansla dan is de sound voor een beetje gitarist/muziekliefhebber al herkenbaar, maar hier hebben dan ook wel de nodige uurtjes in gezeten.