PDA

View Full Version : Ebben



Orpheo
25 november 2004, 19:00
hey luitjes, heeft iemand enig idee wat voor effect t op je geluid heeft, als je een ebben NEK neemt, en ebben toets natuurlijk.

krijg je dan een mooi warm, vol, haast vettig en toch helder geluid, (wat ik GRAAAG wil, en zoek!) of is t juist dan heel hoog, jankerig, en TE helder?

oh ja, hij komt in een mahonie/maple body te zitten....
met alnico V humbuckers....(zoals t er nu naar uit ziet, SD JB en een SD Jazz...)

of kan ik dan beter een mahonie nek nemen?

Wormaap
25 november 2004, 19:01
Volgens mij wordt ebben nooit voor een hals gebruikt, maar sla me niet dood als ik ernaast zit :P

NeeraDJ
25 november 2004, 19:03
Ebben is duidelijk NIET wat je zoekt haha. Ebben is onwijs helder, en juist niet warm, voor jouw geluid zou ik een Rosewood hals nemen. Ebben toetsen worden gebruikt om bite en attack aan je gitaarsound toe te voegen. Nogmaal Rosewood is je ding

NeeraDJ
25 november 2004, 19:05
Volgens mij wordt ebben nooit voor een hals gebruikt, maar sla me niet dood als ik ernaast zit :P

Ebben is onwijs zwaar en duur in die grootte, dus nee het is voor de meeste mensen niet echt populair :). Ebben hoeft echter niet gefinished te worden en is onwijs smooth, ik zou graag nog eens een ebben hals willen. Je kunt ze overigens bij Warmoth bestellen weet ik

Orpheo
25 november 2004, 19:21
dus palissander geeft een warm, vol, maar ook helder geluid.....am i right? (zal wel een mooi effect geven op die axe!:Dmet dat millimeter dikke plaatje maple erop....zeg maar...net als bij sommige strats...)

moet je palissander ook lakken?

NeeraDJ
25 november 2004, 19:23
Ja inderdaad, Palisander halzen schijnen ook smooth te bespelen te zijn en het is ook best wel mooi hout IMO

Orpheo
25 november 2004, 19:32
Ja inderdaad, Palisander halzen schijnen ook smooth te bespelen te zijn en het is ook best wel mooi hout IMO

ikzelf vind ebben t mooist, daarna pallisander, daarna mahonie, daarna maple...

zoals t er nu dus uit komt te zien, zal de gitaar deze houtsoorten krijgen:

body: mahonie
top: esdoorn
hals: palissander
toets: ebben
headstock: ebben afdekplaatje
afdekplaatjes van elementenholtes e.d.: mahonie

trussrodd cover op de achterkant hals: esdoorn

humbuckers, iig 2x alnico V, welke, daar ben ik nog nie 100% over uit...iig gaan ze zeker gesplitst worden

(ik laat de gitaar bouwen, red.)

ze zal geen binding hebben, t esdoornrandje zal blank gelakt worden....net als bij PRS'en (daarvan kreeg ik dit idee....)

volgens mij krijg je met die specs wel een helder, maar wel WARM geluid, nietwaar??

Anders Destium
25 november 2004, 19:45
Volgens mij krijg je op die manier een topgitaar!

Je hebt zo'n beetje al mijn favoriete specs bij elkaar staan :lol:

Palissander nekken zijn helemaal super!

http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/MSOAP9_back.jpg

NeeraDJ
25 november 2004, 20:42
Ik vind 3A Flame Maple toch het mooist en meest praktisch voor een hals, een ebben hals lijkt me heerlijk, maar brengt vooral het nadeel van gewicht met zich mee :-?

Nouja voorlopig geen gitaar voor mij, ik ben dik tevreden met wat ik al heb 8-)

Orpheo
25 november 2004, 21:36
Volgens mij krijg je op die manier een topgitaar!

Je hebt zo'n beetje al mijn favoriete specs bij elkaar staan :lol:

Palissander nekken zijn helemaal super!

http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/MSOAP9_back.jpg

en dan in die nek dus een klein strippie maple he :wink: :lol: das echt helemaaaaal te gek!!

Maar uh....anders...ga gewoon naar een bouwer toe!! leg je specs op tafel, en dan maakt hij een offerte...deed ik ook.....ik ben welliswaar IETS (lees: 1000 euro) meer kwijt, maar dan is t ook wel compleet CUSTOM....in IEDER opzicht!!

Bij mij in den haag is er iig een HEEL goeie (Heeres custom gitaarbouw) bij hem laat ik ook de mijne doen....

Orpheo
25 november 2004, 21:38
Ik vind 3A Flame Maple toch het mooist en meest praktisch voor een hals, een ebben hals lijkt me heerlijk, maar brengt vooral het nadeel van gewicht met zich mee :-?

Nouja voorlopig geen gitaar voor mij, ik ben dik tevreden met wat ik al heb 8-)

haha, zou ik wel denken :wink:

t gewicht...tja....dat is voor mij niet zo heel relevant....

t geen dat mij ervan weerhoud geen zwaarder hout te nemen dan palissander is zeer eenvoudig: balansverstooring....do i need to say more?

Anders Destium
25 november 2004, 21:52
>Orpheo

Het probleem bij mij is dat mijn wensen elke week veranderen, het zou een kostbare aangelegenheid worden om steeds weer een nieuwe custom te laten bouwen (flavor of the day) :lol:


Bijvoorbeeld deze vind ik momenteel erg de moeite waard (helemaal geen geld natuurlijk) :oops: 2e hands import:

http://www.gpguitars.com/catalog/images/2004%20McCartey.jpg

http://www.gpguitars.com/catalog/images/2004%20McCarteyclose3.jpg

vulvasonic
25 november 2004, 22:19
pppprrrrrrrrrttsssssssssssjjjj...........oooooohhh hh (geluid van ejaculerende man) :o

Orpheo
25 november 2004, 22:43
die axe, die anders posste, superb.....

tja....ik wil(de) gewoon een gitaar, die NET iets anders is dan eentje die je in de winkel koopt...

en palissandernekken spelen gewoon LEKKERR, en klinken ook nog s behoorlijk goed (understatement!!)

blijkbaar heeft een maatje van me een gitaar met een palissandernek/ebben toets.....maar tja, das een acoustische gitaar....MAAR NOG WEL HEEL MOOI!!!!:D:D

Anders Destium
25 november 2004, 22:48
http://www.gpguitars.com/catalog/images/purple%20bodybig.jpg

Ik kan nog een tijd doorgaan hoor, ik heb mijn gitaarstekkie wel gevonden voor de komende tijd :lol:

vulvasonic
25 november 2004, 22:54
http://www.gpguitars.com/catalog/images/purple%20bodybig.jpg

Ik kan nog een tijd doorgaan hoor, ik heb mijn gitaarstekkie wel gevonden voor de komende tijd :lol:

Oooooooh hou op, hou op!!!!!!!! prrrrrrpewrweerrrrrrrrrrrrrrrtddtsssssssss........ KOLERE, daar gaan weer een paar miljoen potentiele mensenkindertjes door het riool..... :o

Orpheo
25 november 2004, 23:19
haha, anders, als ik die gitaar zie, GAS gaat dan bij mij ook heel erg opborrelen (die laatste iig!!) maar mn nuchtere verstand zegt dan: hallooooo wat HEB je daar aan?? tis paars! sta je mooi voor janjoker op t podium mee.....dus, daarom is t een gas-aanval van maar 1 seconde, waarna een gevoel van joy me overmeesterd, als ik me realiseer dat mijn schatje een prachtig mooie lightburst krijgt:D

BramVersteeg
25 november 2004, 23:45
http://www.gpguitars.com/catalog/images/purple%20bodybig.jpg

Ik kan nog een tijd doorgaan hoor, ik heb mijn gitaarstekkie wel gevonden voor de komende tijd :lol:

Oooooooh hou op, hou op!!!!!!!! prrrrrrpewrweerrrrrrrrrrrrrrrtddtsssssssss........ KOLERE, daar gaan weer een paar miljoen potentiele mensenkindertjes door het riool..... :o

Als jij naast een meid ligt met een gitaarboekje zal ze een eenzame nacht krijgen vrees ik................ :razz:

Orpheo
25 november 2004, 23:56
http://www.gpguitars.com/catalog/images/purple%20bodybig.jpg

Ik kan nog een tijd doorgaan hoor, ik heb mijn gitaarstekkie wel gevonden voor de komende tijd :lol:

Oooooooh hou op, hou op!!!!!!!! prrrrrrpewrweerrrrrrrrrrrrrrrtddtsssssssss........ KOLERE, daar gaan weer een paar miljoen potentiele mensenkindertjes door het riool..... :o

Als jij naast een meid ligt met een gitaarboekje zal ze een eenzame nacht krijgen vrees ik................ :razz:
+100000000000 :lol: :lol:

fred dons
26 november 2004, 07:52
ik heb een thinline tele met maccasar ebben nek (is met bruine strepen) en een ebben toets, en de nek is inderdaad zwaarder dan een maple of mahonie nek maar niet (veel) zwaarder dan een palisander nek.
Ook qua extra hoog valt het effect wel mee, maar bijvoorkeur zou ik zo'n nek wel op een mahonie of korina body gebruiken om een meer gebalanceerd geluid te krijgen

john.3001
26 november 2004, 09:12
Ja inderdaad, Palisander halzen schijnen ook smooth te bespelen te zijn en het is ook best wel mooi hout IMO

ikzelf vind ebben t mooist, daarna pallisander, daarna mahonie, daarna maple...

zoals t er nu dus uit komt te zien, zal de gitaar deze houtsoorten krijgen:

body: mahonie
top: esdoorn
hals: palissander
toets: ebben
headstock: ebben afdekplaatje
afdekplaatjes van elementenholtes e.d.: mahonie

trussrodd cover op de achterkant hals: esdoorn

humbuckers, iig 2x alnico V, welke, daar ben ik nog nie 100% over uit...iig gaan ze zeker gesplitst worden

(ik laat de gitaar bouwen, red.)

ze zal geen binding hebben, t esdoornrandje zal blank gelakt worden....net als bij PRS'en (daarvan kreeg ik dit idee....)

volgens mij krijg je met die specs wel een helder, maar wel WARM geluid, nietwaar??

Als je dan toch bezig bent met al die houtsoorten, overweeg dan ook es om binding van curly maple op de top en de hals te zetten. Dat ziet er echt enorm cool uit!

Ibanez RuleZ
26 november 2004, 11:26
hmm, tenzij je er een goede maple top op zet, kan dit icm alnico V humbuckers nog wel eens wat zompig gaan klinken denk ik met een rosewood neck en mahony body. ik las dat je er weinig maple top op wilde zetten, maar dat lijkt mij niet echt een goede combi.

harrald

Orpheo
26 november 2004, 14:03
over die curled maple binding: neuh...dat hoeft niet zonodig.....vin ik eigenlijk ook nie mooi :)

verder; een dunne mapletop?? heb ik dat gezegd????? nee hoor!!:D doe maar een lekker dikke mapletop, en een dikke mahoniebody!! en daar dan die palissandernek/ebben toets bij....

zover ik weet, krijg je dan een helder, maar wel warm, en dus NIET zompig wel wollig geluid....(met alnico V hums)

of is ebben dan (toch.... :???: ) de toegewezen keuze?

fred dons
26 november 2004, 14:22
eigenlijk ligt dat nog een beetje aan de keuze voor welk palisander je gaat (rio of indisch) rio ligt qua klankleur dichter bij ebben, indisch palisander is wat zompiger van klankleur en kan toch modderig worden

omdat een solid rio nek nagenoeg onbetaalbaar is zou ik dan sneller voor pau ferro gaan (zogenaamd boliviaans palisander)

michielv
26 november 2004, 14:57
verder; een dunne mapletop?? heb ik dat gezegd????? nee hoor!!:D doe maar een lekker dikke mapletop, en een dikke mahoniebody!! en daar dan die palissandernek/ebben toets bij....



:lol: heb je er ook iemand bij die de gitaar voor je gaat tillen? :P

Orpheo
26 november 2004, 15:32
eigenlijk ligt dat nog een beetje aan de keuze voor welk palisander je gaat (rio of indisch) rio ligt qua klankleur dichter bij ebben, indisch palisander is wat zompiger van klankleur en kan toch modderig worden

omdat een solid rio nek nagenoeg onbetaalbaar is zou ik dan sneller voor pau ferro gaan (zogenaamd boliviaans palisander)

kortom: ebben kan ik net zo goed nemen, nietwaar?? (nogmaals: t moet een warm, maar wel heel HELDER geluid worden.....en ik heb al een ebben toets, mahonie body, en dikke maple top....)

Dirtypool
26 november 2004, 18:48
Joh, laat je toch eens door de jouw uitverkoren bouwer adviseren.
Wij weten globaal misschien de houtkarakteristieken maar zo'n hout-o-fiel des te meer natuurlijk.
Wat jij onder helder/warm verstaat kan ik wel neuzig vinden toch?
Neem gewoon wat favoriet gitaargeluid op van deze of gene en laat het horen.
Je hebt er niets aan als je strax met een supergeil gitaartje op schoot zit terwijl je tot de conclusie komt dat je m te donker of compressed vind klinken, toch.
Suc6 met de bouw en we zijn natuurlijk heel benieuwd wat het uiteindelijk geworden is :)

Orpheo
27 november 2004, 00:01
verder; een dunne mapletop?? heb ik dat gezegd????? nee hoor!!:D doe maar een lekker dikke mapletop, en een dikke mahoniebody!! en daar dan die palissandernek/ebben toets bij....



:lol: heb je er ook iemand bij die de gitaar voor je gaat tillen? :P
haha, nee hoor, is nie nodig...ik ben zelf wel sterk genoeg voor deze axe :wink: de gewone gibsons vin ik al te licht....kan je nagaan.... :razz:

Anders Destium
27 november 2004, 00:19
Dan waren het geen goede Gibsons...

Of je moet bassist willen worden :wink:

Orpheo
27 november 2004, 00:51
Dan waren het geen goede Gibsons...

Of je moet bassist willen worden :wink:

waaahahahahahahahahahahaha dies grappig anders!!:D:D:D:D:D :lol: :lol: :lol:

t waren de beste van de besten!! de custom '57, de custom '68, de classics, de standards, de supreme (maar die telt nie mee, want die heeft een weight-relieved,body), een custom uit 1990, een custom uit 1983.....allemaal waren ze voor mij veertjes....vandaar dat ik nie echt zown fan ben van fenders.....dat zijn echt PLANKJES.....

hopelijk heb ik niemand met dit bericht beledigd??

ik vin ze gewoon licht!!:D

kijk, BASgitare, DIE komen een beeetje in de buurt van een lekker gewicht....

(and this is no joke!!)

NeeraDJ
27 november 2004, 01:40
Jij doet zeker aan gewichtheffen of worstelen, niet? :o
Ik vind Gibsons in vergelijking tot andere gitaren zwaar, ik bedoel ze zijn niet van lood gemaakt en ik hou het echt wel een aantal uur vol (welcome to bandpractice :-?) met zo'n plank om mn nek, maar mij zul je nooit horen zeggen dat het veertjes zijn hahaha.

Orpheo
27 november 2004, 11:31
haha, zoiets ja, ik werk in de horeca, en ik doe aan kung fu.....beetje dat gene dat ze doen bij fightmaster....maar dan soms nog zwaarder...

Azrael
27 november 2004, 12:57
Alsof je een gitaar zonodig moet voelen :roll:
Zal mij wat hoe zwaar hij is.....zolang ik maar een goede band heb zodat ik niet al teveel druk op mijn schouders krijg vind ik het wel goed.

KaaS
27 november 2004, 13:31
Kijk ik spreek dan vanuit mijn ervaring als klassiek gitarist en het grote voordeel van ebben is dat het KEIHARD is en dus heel slijtvast en de stijfheid van de nek enorm verbetert. Ik kan je een heel verhaal vertellen over hoe dat van invloed is op een gitaar met klankkast maar daar heb je dus eigenlijk niks aan. Het lijkt mij aan de andere kant dat een elektrische gitaar ook heel veel zal hebben aan een stijve stevige nek en dat er toch een hoop trillingen doorkomen naar de versterker.

Effe een foto gezocht van mijn partner met wie ik al een jaar een geweldige relatie heb, we ruzieen soms wel een beetje maar het bijleggen maakt alles goed :-D

http://www.casabenelly.nl/site/productpages/getguitar.asp?recordID=292&language=dut#

p.s. Je kunt haar van verschillende kanten bekijken :wink: :noob:

Orpheo
27 november 2004, 16:00
inderdaad, ik ben t toch wel met kaas eens...

maar een te stevige/harde nek, geeft weer een TE helder geluid....vandaar dus dat ik liever geen ebben neem,maar palissander....tis harder dan mahonie, maar toch wel warm geluid, en toch t harde van ebben....

en de ebben toets geeft dan weer die helder, hoge scream....

Mitch
27 november 2004, 16:13
Klinkt interessant allemaal. Waar wil je dat gaan laten bouwen ?

Overigens: een stijve nek geeft meer definitie en domweg een zuiverder geluid, een stijve gitaarhals geeft niet een (voor jou) té helder geluid, vergis je niet !
Waarom niet gewoon een mahonie hals trouwens ?

Orpheo
27 november 2004, 16:47
Klinkt interessant allemaal. Waar wil je dat gaan laten bouwen ?

Overigens: een stijve nek geeft meer definitie en domweg een zuiverder geluid, een stijve gitaarhals geeft niet een (voor jou) té helder geluid, vergis je niet !
Waarom niet gewoon een mahonie hals trouwens ?

nee...dat snapte ik eigenlijk ook al..dus sorry als t nogal raar opgetyped was....dat (te) heldere geluid kan door t hout komen.

ik wil m laten bouwen bij heeres gitaarbouw. de bouwer aldaar doet ook nog wat geintjes met de trussrod, om de nek stijver te krijgen...naja..nie de trussrod itself, maar iets wat er bij zit...kweenie of ik t mag vertellen, of dat t beroepsgeheim van m is.....dus ik neem t zekere voor t onzekere.... :razz: \

ik neem geen mahonie, omdat toch iets te zompig word....palissander of ebben geeft gewoon een veel helderder geluid, zonder schel of iel te worden.....

en verder....ik ben nie echt een fan van lak op je gitaarhals....en palissander hoef je niet te lakken....mahonie wel...

Orpheo
27 november 2004, 16:48
Klinkt interessant allemaal. Waar wil je dat gaan laten bouwen ?

Overigens: een stijve nek geeft meer definitie en domweg een zuiverder geluid, een stijve gitaarhals geeft niet een (voor jou) té helder geluid, vergis je niet !
Waarom niet gewoon een mahonie hals trouwens ?

nee...dat snapte ik eigenlijk ook al..dus sorry als t nogal raar opgetyped was....dat (te) heldere geluid kan door t hout komen.

ik wil m laten bouwen bij heeres gitaarbouw. de bouwer aldaar doet ook nog wat geintjes met de trussrod, om de nek stijver te krijgen...naja..nie de trussrod itself, maar iets wat er bij zit...kweenie of ik t mag vertellen, of dat t beroepsgeheim van m is.....dus ik neem t zekere voor t onzekere.... :razz: \

ik neem geen mahonie, omdat toch iets te zompig word....palissander of ebben geeft gewoon een veel helderder geluid, zonder schel of iel te worden.....

en verder....ik ben nie echt een fan van lak op je gitaarhals....en palissander hoef je niet te lakken....mahonie wel...