PDA

View Full Version : rectfier tube mod, en 6V6 buisjes



guhlenn
25 november 2004, 11:27
is het mogelijk om een rectifier buis in een amp te laten zetten (liefst switchable...) ? Enig idee wat me dat zou kosten?

zijn 6v6 buizen de kleine broeder van de 6L6?

Had natuurlijk twee topics kunnen openen, maar wat the hell...

G

dejohan
25 november 2004, 12:37
Ik ken er absoluut niks van, maar ik heb me laten vertellen dat je bij rectifiers geen echte buis nodig hebt om toch een tube rectifier sound te krijgen.

guhlenn
25 november 2004, 12:38
?

ok.

bedankt? :-? :???:

bluegate
25 november 2004, 12:50
De 6v6 kun je zien als een kleiner broertje van de 6L6.
Houdt echter niet in dat ze kunt uitwisselen.
Van 6v6 naar 6L6 is soms mogelijk maar andersom niet.
6v6 is niet blij met de hoge plaat spanningen die
6L6 versterkers hebben.

Recifier buis laten plaatsen is denk ik vrij duur.
Je versterker moet dan behoorlijk worden aangepast en
ik weet niet of jouw versterker plaats genoeg heeft hiervoor.

Wat de vorige post betreft, THD maakt speciale rectifiers die
het effect van een rectifier buis nabootsen (SAG).

guhlenn
25 november 2004, 12:53
ok bedankt. Dacht zoiets al, maar wou het even bevestigd zien.

PeeVee
25 november 2004, 14:59
is het mogelijk om een rectifier buis in een amp te laten zetten (liefst switchable...) ?
Ja dat is wel mogelijk. Een rectifier buis heeft wel een aparte 5V filament winding op je voedingstrafo nodig, ik neem aan dat die er (nog) niet zit, zal er dus een klein trafootje bijkomen. Tevens moet er een octale buisvoet op het chassis bij worden gemaakt, kan dus wel beetje in de papier gaan lopen, om wat voor versterker gaat het als ik vragen mag?

Ik neem aan een ampje met 6V6-jes (gezien je andere vraag), gokje: een MusicMaster Bass misschien? Ik zou daar niet aan een buizengelijkrichterbeginnen. Ampje trekt zowieso weinig vermogen dus het "sag" effect zal minimaal zijn, bovendien zijn eindbuisjes al kathode biassed wat al de nodige compressie geeft. Misschien beter om dat ampje te verkopen en uit te kijken naar iets dat al een buizengelijkrichter heeft, keuze genoeg. Je zou ook kunnen overwegen een Weber CopperCap te bestellen; dat is ook een soort "buizengelijkrichter emulatie"; werken overigens allemaal met diodes, beetje weerstanden en wat capaciteit maar dat was te verwachten. Een power weerstand tussen de uitgang van je SS gelijkrichter en de rest van de amp kan natuurlijk ook (zo werkt zo'n emulator in principe ook), moet je wel voldoende power aankunnen en ook goed koelen met koellichaam en ervoor zorgen dat ie geen andere componenten (b.v. caps!) heetstookt!!


zijn 6v6 buizen de kleine broeder van de 6L6?
Ja, dat mag je in principe wel zo stellen. Ze doen als setje zo'n 25W max (klasse AB push-pull) en kun je gebruiken bij een B+ spanning van iets boven de 400 VDC. 6L6'en doen als setje een Watt of 50 en plaatspanning van 6L6GC mag 500 VDC zijn. Overigens zijn ze in principe wél uitwisselbaar maar je moet inderdaad plaatspanningen in de gaten houden. Je kunt best een 6V6 stoppen in een amp die normaal op lage spanning met 6L6'en draait (b.v. een Vibrolux Reverb; heeft nog lagere spanningen dan een Deluxe Reverb die origineel met 6V6'en draait!). Andersom kan zeker niet altijd, een 6L6 trekt nl. aanzienlijk meer gloeispanning dan een 6V6 bovendien. Als je de 6L6 ook instelt als 6L6 trekt ie bovendien ook meer stroom aan de uit de hoogspannings power supply en het is maar de vraag of ie dat aankan. Bij een Princeton (Reverb) moet je dat b.v. NIET doen, fikt powertrafo geheid uit alleen al vanwege de extra gloeispanning. Bij een Deluxe Reverb schijnt het net te gaan maar moet je er wel al een fannetje achterzetten dus krap aan!

guhlenn
26 november 2004, 10:37
Dank voor de uitvoerige uitleg. Ik kan voor een mooie prijs een multitone kopen. Maar heb de "sag"altijd een fijn gevoel gevonden. Weet niet wat het is maar ik houdt ervan. Maar het wordt waarschijnlijk een nog lichtere amp. WIl iets dat als een gek de bzuien overstuurd. Bergijp ik het goed dat een rectifier buis dan weinig effect heeft?

fred_internet
26 november 2004, 13:28
Ik kan voor een mooie prijs een multitone kopen. Maar het wordt waarschijnlijk een nog lichtere amp. WIl iets dat als een gek de bzuien overstuurd.

Waarom combineer je die Multitone dan niet met een loadbox zoals de Koch LB120 of een THD Hotplate?

guhlenn
26 november 2004, 14:03
Ha Fred,

Nou, punt is dat dat ook niet goedkoop is. en ook niet echt 't zelfde (de attenuator kleurd ook weer... )

'T mooie van de multitone is dat ie meedere buizen accepteerd en dat ik (natuurlijk) de basis klank erg overtuigend vind. AH the choices. Moeilijk moeilijk.

edit
Koch heeft trouwens gereageerd, hij kan dus 6v6 aan of EL34. Zelfs 6L6 schijnt te kunnen (fatsoenlijk laten afstellen natuurlijk... )

fred_internet
26 november 2004, 15:28
Ha Fred,

Nou, punt is dat dat ook niet goedkoop is. en ook niet echt 't zelfde (de attenuator kleurd ook weer... )

'T mooie van de multitone is dat ie meedere buizen accepteerd en dat ik (natuurlijk) de basis klank erg overtuigend vind. AH the choices. Moeilijk moeilijk.

edit
Koch heeft trouwens gereageerd, hij kan dus 6v6 aan of EL34. Zelfs 6L6 schijnt te kunnen (fatsoenlijk laten afstellen natuurlijk... )

Een 2e hands Koch LB120 koop je voor zo'n 150,- tot 175,- Euro dus dat valt wel mee. Op de 2% en 5% standen na valt de kleuring reuze mee. Het geeft je in ieder geval de mogelijkheid de eindbuizen te verzadigen op lagere volumes.

Mooi dat de Multitone ook 6V6 buizen aankan. Wat moet je ervoor veranderen aan de instellingen (bias)? Wat verandert er aan het karakter van het geluid en hoeveel vermogen hou je dan over?

guhlenn
29 november 2004, 10:51
vermogen blijft in p[rincipe hetzelfde..., want 4 6v6 buisjes, of ie ook twee aankan weet i niet dat zou dan zo'n 30 watt opleveren gok ik even. 6v6 geeft wat donkereder geluid El 34 is wat "schreeuweriger"

shades of grey my friend... beide kleuzes zijn goed. Koch zelf zegt dat de EL34 het leekerst in dit ding klinkt, en how am i to argue with the creator? Toch ;)

G.

Negative K3 fan
29 november 2004, 11:17
(de attenuator kleurd )


.................................................. ........ :-( :(

guhlenn
29 november 2004, 11:21
Mischien wil de illustere Lennart zijn bijdrage van onschatbare waarde toelichten voor de ietwat minder begaafden onder ons?

Negative K3 fan
29 november 2004, 11:27
de verloedering van de nederlandse taal begint nu toch echt ernstig buitensporig te worden.

guhlenn
29 november 2004, 11:35
Het compenseren van je ego dmv deze vrij onzinnige bijdragen zou men natuurlijk ook een "hobby" kunnen noemen. ik noem het gewoon zeuren om het zeuren. Jouw bijdragen zijn nou niet van een dusdanig nivo dat je hier de voorvechter van "den nederlandsche" taal kunt gaan uithangen.

Maw; het was een TYP fout Lennart. EEN TYPFOUT. poeh poeh, ga eens naar school iv hier te eikelen. :roll:

guhlenn
29 november 2004, 11:36
btw; die zin is allesbehalve fatsoenlijk nederlands.

Negative K3 fan
29 november 2004, 11:40
Het compenseren van je ego dmv deze vrij onzinnige bijdragen zou men natuurlijk ook een "hobby" kunnen noemen. ik noem het gewoon zeuren om het zeuren. Jouw bijdragen zijn nou niet van een dusdanig nivo dat je hier de voorvechter van "den nederlandsche" taal kunt gaan uithangen.

Maw; het was een TYP fout Lennart. EEN TYPFOUT. poeh poeh, ga eens naar school iv hier te eikelen. :roll:

ben ik ook niet, maar kleurd staat echt ontzettend slordig en om nou te zeggen dat de d en t dicht genoeg bij elkaar zitten om er meteen vanuit te gaan dat het een typfout was ipv pure laksheid is ook weer zoiets.

guhlenn
29 november 2004, 11:52
Ah je bent tegen pure laksheid, nu snap ik het. Normen en waarden heb jij hoog in het vaandel. Accuraat handelen. Juist. Lul toch niet man.

Het is dus OF begint buitensporige vormen aan te nemen OF Is ernstig aan het verloederen. Wat jij doet is een contaminatie mister fokkin know-it-all (vrij naar Primus, voor de kenners)...

Negative K3 fan
29 november 2004, 11:53
contaminaties zijn leuk

ik moet gewoon kotsen van kleurD, jke lijkt skabouter wel man.

guhlenn
29 november 2004, 11:55
En ik word onpasselijk van jou off-topic gezeik. En dan ook nog op die manier. hypocriet is een woord dat je eens zou moeten op zoeken. En heb je ook nog iets zinnigs te melden over een rectifier buis bij maximaal vermogen of 6v6 buizen? Nee? Thought so.

Negative K3 fan
29 november 2004, 11:56
5y3 voor als je niet te veel vermogen nodig hebt en een lagere b+ daarbij is ook leuk.

en voor een ez81/ez80 heb je geen aparte 5 volt aftakking nodig, ook bruikbaar.


zo goed?

guhlenn
29 november 2004, 11:58
nee , ik snap der geen hol van. Maar als je niet uit je nek bent een lullen hoor ik graag de toelichting.

Negative K3 fan
29 november 2004, 12:01
als je een amp hebt die niet te veel vermogen trekt is een 5y3 gelijkrichter (uit een champ) misschien wel leuk, die verlaagt ook de b+ enigzins (als je hem vergelijkt met andere gelijkrichters) en dat zorgt ook voor iets meer vervorming (in de pre amp) en brengt misschien de (te hoge) b+ voor 6l6jes wat omlaag waardoor hjij nog idealer wordt voor 6v6s.

en als je trafo geen aparte 5v aftakkingen heeft, maar alleen een 6,3 kun je een ez81/ez80 overwegen, die hebben een indirect verhitte kathode. Moet je trafo het alleen wel aankunnen, ik weet zo niet precies hoeveel stroom die ez dingen trekken.

Fatality
29 november 2004, 20:49
nee , ik snap der geen hol van. Maar als je niet uit je nek bent een lullen hoor ik graag de toelichting.

Neuken?

guhlenn
30 november 2004, 09:31
Is het een "wie heeft het laagste IQ" wedstrijdje? Jij wint zeker!