PDA

View Full Version : Palm muting



Pickslide
4 juni 2002, 15:47
Ik heb nu al een vlinke tijd een Epiphone LP en het valt mij op dat Palm Muting spelen wat lastiger is dan op mn oude gitaar. (een goedkope Fender strat Ripp Off van Aria)
Ligt em dit aan mij, en heeft iemand hier tips over?

Rubenios
4 juni 2002, 21:29
Probeer je gitaar eens anders te 'Hangen' Als je pols lekker ontspannen is gaat het vast wel makkelijker, succez

Greetz,
Ruibeuidns

MetalliCat
4 juni 2002, 22:17
Domme vraag; wat is Palm Muting..?

pimmetje
4 juni 2002, 23:09
Tja... die had ik niet verwacht uit de hoek van een MetalliCat. Ik denk dat 't nog lastig zal zijn om een Metallica nummer te vinden zonder redelijk wat palm mutes :smile:

Palm muting is het dempen van de snaren met de handpalm van de slaghand (bij de meesten dus de rechterhand). Je dempt ze dan niet 100%, maar op zo'n manier dat er een iets korter, doffer geluid ontstaat. Je moet je handpalm dan echt goed dicht bij de brug tegen de snaren aan laten komen... echt bij het einde (of begin) van de snaar.

blimb
5 juni 2002, 00:21
ja palm muting .. dat gebeurd in dat ene hele bekende liedje van van halen .. je legt zeg maar de zijkant van je hand waarmee je je plectrum vasthoud tegen de snaren aan terwijl je tokkelt ..

Neals
5 juni 2002, 00:29
palm muting lukt naar mijn mening het beste op een strat, of iets ibanez achtigs (maar niet de el cheapo's)

pimmetje
5 juni 2002, 10:34
Palm muting kan op ALLE gitaren. Goedkoop of duur, akoestisch of electrisch. Zoals Rubenios als zei, moet je misschien ff goed opletten hoe de gitaar staat/hangt t.o.v. je lichaam en hoe je handstand dus is. Het uiteindelijke geluid zal misschien anders zijn, maar dat is dan ook het geval zonder de palm mutes.

MetalliCat
5 juni 2002, 15:08
Haha, niet verw8 van een metallicat, ik speel nog maar ehm ff kijke 2 maand ongeveer duz et duurt nog wel ff voordat ik een beetje fatsoenlijk kan spelen..:sad:

ekkerman
5 juni 2002, 16:59
palm muting voorkomt ook rommelig spel doo de mee rammelende snaren te muten !

Neals
7 juni 2002, 13:06
tis kwestie van smaak, maar geef mij voor die riffs maar een strat ofzow.

Pickslide
7 juni 2002, 13:32
Ja dat idee had ik ook dat et met mijn oude nep-strat beter ging. Alleen kwam hier zulk takke-geluid uit dat het ook niet meer uitmaakt of je goed kan PM'en

Smutface
7 juni 2002, 13:33
Oefenen oefenen oefenen, ik kan het net zo makkelijk op mijn Stratocaster als op mijn Les Paul. Alleen klink het op de Les Paul dikker en mooier!!!

Palm Mute in laymens terms "dempen"

En doe het dan niet met een slappe nylon plectrum maar met (ik geef de voorkeur aan Jim Dunlop Tortex 1mm)dikkere!!!

Pickslide
7 juni 2002, 13:40
Mijn probleem ligt bij het PM'en op hoge snelheid, daar zit ik dus ook met het probleem of ik een dikke of dunne plectrum moet gebruiken....

pimmetje
7 juni 2002, 13:48
Voor palm muting op hogere snelheid is een dikker plectrum inderdaad waarschijnlijk wel fijner. Het wordt dan iets strakker van geluid. Ik vind zelf een 2mm plectrum altijd het fijnst; het idee van meest directe controle. Maar da's uiteraard kwestie van smaak (en gewenning).

Smutface
7 juni 2002, 15:27
Op en neer muten kan ook dit is makkelijker dan alleen maar naar beneden aanslaat. Het is belangrijk dat je pols ontspannen op je snaren laat rusten. Niet kramperig!!!

En wat ik al zei: oefenen, oefenen, oefenen

Het is een kwestie van het onder de knie krijgen!!!!