PDA

View Full Version : Welke akoestisch-elektrische gitaar?



-=michiel=-
25 november 2004, 08:31
Hallo allemaal...

Mijn eerste post. Ben nu zo'n 30 seconden lid van dit forum... :D

Ik ben me aan het oriënteren op een *goede* ak-el gitaar en *dacht* een goede gevonden te hebben. Een beetje achtergrond: ik ben geen bijster goede gitarist, maar wil wel verder...

De gitaar die ik op het oog heb is een Ibanez PF60SCE. Ziet er goed uit en (ook belangrijk) is niet te duur. Een lokale muziekwinkel vraagt E 225,- voor.

Nou vroeg ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met Ibanez ak-el gitaren en wat jou bevindingen zijn. Wat is bijvoorbeeld de kwaliteit van het element (gevoeligheid, storing etc.) dat er in zit (een Ibanez AEQ310)?

Een bevriende muzikant raadde me aan om, als ik in de prijsklasse tot E 300,- zoek, een goede ak gitaar te kopen en daar eventueel een goed elenement in te (laten) bouwen.

Met andere woorden: tips zouden erg welkom zijn!

Groet,

Michiel

bert k
25 november 2004, 10:04
Hoi, welkom op het forum, en dat je er nog lang plezier van mag hebben :D

De Ibanez die je noemt ken ik niet, dus daar geen commentaar over. Maar algemeen kan je stellen dat gitaren tot 250 euro nog echt onde de low-budget gitaren vallen. Voor dat geld geen mallief bovenblad, maar triplex, en niet echt mooi of luxe afgewerkt. Ibanez noem je al, maar kijk ook naar Dean, die maakt ook gitaren voor dat geld. Als je er eentje zonder element koopt kan dat weer wat geld schelen. Inbouw is goed mogelijk, vanaf zeg 100 euro. Ik zag op de site van Feedback www.feedback.nl die Ibanez van jou zonder element voor 149 euro. Dat scheelt nogal wat.
Zou je niet wat kunnen doorsparen? Voor 300-400 heb je allerlei mooie gitaren als Seagull en Crafter. Dan heb je opeens veel meer keus.

Kasper
25 november 2004, 12:48
De gitaarshop waar ik meestal naartoe gaat verkoopt geen Ibanez-akoestische gitaren. Simpelweg omdat de eigenaar vind dat Ibanez-akoestische gitaren niet zo geweldig zijn. Ibanez-elektrisch verkoopt ie daarintegen wel.
Dat zegt misschien ook al iets over het merk?

Is natuurlijk maar de mening van 1 gitaarwinkel. Maar Ibanez is naar mijn weten niet bekend voor hun akoestische gitaren, maar voor de elektrische.

hadv
26 november 2004, 18:14
kijk eens naar yamaha's, ook in de goedkopere klasses waar voor je geld

Dirk_Wildenborg
2 december 2004, 17:12
Ik zou ook zeker doorsparen tot je nog 100 euro extra hebt. Ikzelf heb een week geleden een Crafter D6 EQ gekocht (340 euro, electro acoustisch) en ben ontzettend, echt ontzettend tevreden over de afwerking en het geluid ervan. Alle gitaren in de prijsklasse eronder (dus beneden 300 euro zeg maar) waren gewoon de moeite niet waard en bovendien wil je absoluut een 'massive top' hebben, dat verschil in klank is zo groot.
Ibanez maakt zeker ook heel goede akoestische en electrische gitaren. Yamaha vind ik zelf een beetje een minder merk, geluid van die gitaren is naar mijn mening over het algemeen vrij 'vlak'.
Kijk ook eens naar Cort en Takamine gitaren.