PDA

View Full Version : prijs afstellen?



lars
4 juni 2002, 15:34
wat is een beetje een redelijke prijs voor het afstellen (intonatie ect) van een gitaar? (geen ibanez)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lars op 2002-06-04 15:34 ]</font>

moretel
4 juni 2002, 15:40
Neem eens een kijkje op de site van vox humana in vlaardingen.

PluueeR
4 juni 2002, 15:54
Ik heb onlangs een Epiphone Les Paul laten afstellen. Dit kostte me 35 euro inclusief snaren (Ernie Ball .10) bij Dijkman in Amsterdam

Dionyios
4 juni 2002, 18:26
Volgens mij moet het ook voor minder kunnen...

lars
5 juni 2002, 00:03
vroeg het me af omdat ik net ergens werd vertelt dat et 50 euro ging kosten en dan zeiden ze niet eens of er wel of niet snaren bij zaten. leek me noggal gortig....

freddynl
5 juni 2002, 00:08
de gemiddelde kostprijs per uur van een modale werknemer (rekening houdende met vak.toeslag/vak.dagen/gemiddeld ziekteverzuim) ligt al gauw op 25 euro p/uur.
35 euro los van de overhead en snaren lijkt mij dan ook beslist niet te duur.

pimmetje
5 juni 2002, 10:45
't Ligt aan wat ze allemaal moeten doen. Als ze 'm echt VOLLEDIG (hals, snaren, elementen, overige electra) doorlichten en afstellen, mogen ze van mij 50 euro rekenen. Als 't echter alleen om het octaafzuiver stellen gaat, dan zou ik ze ff heel raar aankijken en snel weer met m'n gitaartje de deur uitwandelen.

Wat moet er eigenlijk allemaal aan afgesteld worden volgens jezelf?

Slowhand41
5 juni 2002, 12:13
Ik heb waarschijnlijk mazzel, in de winkel waar ik m'n strat destijds 2e hands gekocht heb (zo'n 15 jaar geleden), heb ik 'em laatst weggebracht voor een afstelbeurt, kostte helemaal niks. De eigenaar zei; als je een gitaar hier hebt gekocht zijn de afstelbeurten gratis en dat levenslang! Ik vind eigenlijk dat deze service, zolang er geen ingrijpende dingen aan hoeven te gebeuren, ook gratis hoort te zijn maar dat zal bij de grotere muziekzaken niet zo snel gebeuren. De winkel waar ik het over heb is: City Music in Alphen a/d Rijn.

lars
5 juni 2002, 13:12
das cool. maar denk niet dat veel zaken dat doen

EIgenlijk niks echt boeiends, gewoon octaaf zuiver, action lager, relief veranderen zodat de snaren niet zo rammelen. dat koste standaard 50 euor daar (k wou eerst vragen of ie guldens bedoelde) verder wil ik dat ie even naar de elementen kijkt (hoogte enzo)

ja je kunt het ook zelf doen ect, maar als ik het laat doen weet ik temisnte zeker dat ie optimaal is en dan heb je temisnte het gevoel van nu is ie echt op zijn best in je achterhoofd.

moretel
5 juni 2002, 13:27
Dat is niet helemaal waar.
Iedereen heeft zijn eigen wensen en zolang je niet hoeft te zagen en te vijlen is veel zelf te doen. Scheelt niet alleen geld maar ook tijd. Je zal maar een dag voor een optreden merken dat je gitaar niet helemaal octaafzuiver is of na het opzetten van een zwaardere set snaren de hals opnieuw moet afstellen. Niemand die je dan kan helpen behalve die ene vriend die het wel kan en net even geen tijd heeft. Zelf erin verdiepen kan echt geen kwaad en als je op een rustige middag dat allemaal eens gaat bekijken valt de complexiteit best wel mee.
(er is genoeg info over tevinden).De gemiddelde zaak levert confectie af, afstellen is een kwestie van milimeters, net dat slagje extra, daar ga je echt niet voor terug naar degene die hem voor je heeft afgesteld.

En suggestie speelt ook een rol.
Ik heb laatst een gitaar voor mijn medebandlid afgesteld (actie was volgens hem te hoog). Speelt weer super zegt ie, nou zeg ik ik heb niks veranderd hoor, alles stond nog perfect, alleen twee snaren octaafzuiver gestemd.

pimmetje
5 juni 2002, 13:43
Helemaal met moretel eens. Je kan zelf veel beter bepalen wat je lekker vind spelen dan de man in de winkel. Het is ook leuk om die dingen zelf te kunnen veranderen. Je kan dan zelf een beetje zoeken waar jouw favoriete bespeelbaarheid en geluid zit... je kan een andere dikte snaren echt serieus proberen en achteraf met enige zekerheid goed- of afkeuren.

Je bent dan niet alleen flexibeler en minder afhankelijk van anderen. Je leert op die manier ook meer over je instrument en gitaren in het algemeen. Bij een eventuele volgende aanschaf van een gitaar kan je 'm in de winkel al veel beter beoordelen.

Het is sowieso wel handig om de begin-afstellingen van zadels en elementen op te meten en op te schrijven. Op die manier kan je eventuele minder goede experimenten gemakkelijker ongedaan maken.

Ook EERST voldoende erover lezen en DAARNA pas sleutelen. Vooral het afstellen van je hals moet je niet roekeloos aan beginnen. Op dit forum staan voldoende tips en links om het te leren. En natuurlijk niet 2 dagen voor een belangrijk optreden gaan experimenteren :smile:

lars
5 juni 2002, 14:34
ik wist dat die doe etzelf antwoorden eraan kwamen daarom zei ik al ik wil et laten doen. reden: ik wil em eerst goed hebben, daarna kan ik altijd nog kleine verandereingen aanbrengen maar nu is ie ronduit kut afgestelt. ik heb zelf al wel eens lopen klooien maar dan kwam et er op neer dat de action te hoog uitkwam om het fret buzzen kwijt te raken... nu heb ik een vrij dure gitaar en daar ga ik niet mee experimenteren.