PDA

View Full Version : is het het waard



stimmt
24 november 2004, 20:54
Ik sta op het punt (nog 2 weekjes sparen en dan heb ik het geld!) om een USA standard strat te kopen (950 euro) en een fender hotrod deville 2x12 (925) voor ongeveer 1800 euro als set...

Dit wordt mijn eerste elektrische gitaar, maar omdat ik al 2 jaar akkoestisch speel en grote ambities heb met muziek wil ik gewoon meteen kwaliteit. Ook het idee van nieuw spul staat me aan.

Toen ik deze set testte was ik verliefd, het cleane geluid van een strat door een deville is MASTER en de strat speelde heerlijk.

Mijn vraag is nu, ik wil deze set extreem graag hebben, maar 1800 euro is een GROOT bedrag voor een jongen van 19 jaar.

Is het het waard?

Squier4ever
24 november 2004, 21:02
Why not.
Als het aan mij zou liggen had ik hier nu allang een Gibson Les Paul Std. met een zware Marshall stack staan :-D
en ik ben pas 16 :-D en ambitieus :-D

Aca Ilic
24 november 2004, 21:07
Hey stimmt!

Het leeftijd doet er niet toe, of je 19 of 49 bent. Je kunt inderdaad meteen goeie spullen kopen ( als je die mogelijkheden al hebt).Nog een suggestie ( misschien ook subjectief), als je nou een De Ville met 4x10 inchers pakt, dan heb je nog lekkerdere cleane geluid.
mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

Lordhar
24 november 2004, 21:10
Je zegt het zelf al: Je hebt grote ambities, en je was meteen verliefd op de set. Lijkt me vrij simpel dan :D

Gewoon voor gaan (zolang je er geen dingen voor moet laten zoals onderdak, eten etc. :D )

stimmt
24 november 2004, 21:12
vind je? ja ik moet ze nog even vergelijken... maar ik vond het geluid uit de 2x12 ook al heerlijk.
en die strat he, met maple hals is precies wat ik zoek.
Ik moet wel toegeven dat ik oogkapjes op heb, ik heb namlijk alleen nog maar strats en tele's getest en door fender amps gespeeld. (ja en een koch, maar die clean raakte me totaal niet)

Maar ik denk nu dus mijn eerste set gevonden te hebben, alleen ik irriteer me aan het gigantische bedrag wat ik op het punt sta uit te geven...

AART
24 november 2004, 21:26
ik ben 16 en heb een marshall buizen halfstack thuisstaan, gewoon een kwestie van GAS en de rest komt vanzelf 8-)

michielv
24 november 2004, 21:28
vind je? ja ik moet ze nog even vergelijken... maar ik vond het geluid uit de 2x12 ook al heerlijk.
en die strat he, met maple hals is precies wat ik zoek.
Ik moet wel toegeven dat ik oogkapjes op heb, ik heb namlijk alleen nog maar strats en tele's getest en door fender amps gespeeld. (ja en een koch, maar die clean raakte me totaal niet)

Maar ik denk nu dus mijn eerste set gevonden te hebben, alleen ik irriteer me aan het gigantische bedrag wat ik op het punt sta uit te geven...

Het beste is het wanneer je geinspireerd wordt door je eigen geluid. Als deze set doet wat je wilt: doen. Ik zeg niet dat dit de enige set is die het doet maar dat moet je zelf weten. In jouw geval zou ik eens rondkijken of je niet een kleinere, goedkopere versterker kunt vinden die wel klinkt zoals jij wilt die eventueel uit te breiden is met een extra speaker cabinet. Is later ook veel handiger omdat je 1 speaker dan als monitor kunt gebruiken bij optredens waar geen PA is ;)

In ieder geval: laat je niet beperken door geld, zeker niet als je het hebt en het kunt besteden.

1800 euro is ook voor een dertiger met baan, vrouw en (bijna) kind een hoop geld trouwens :D

frankpaul1
24 november 2004, 21:39
Waarom staat het idee van nieuw spul je zo aan?? Kijk toch tweedehands, daar vind je dezelfde kwaliteit spullen voor een fractie van de prijs, zag een Strat USA voor 600 en een Deville voor 650, beetje pingelen en je hebt de set voor 1150 a 1200 euro. Scheelt behoorlijk.

GuitarMaster
24 november 2004, 21:52
Waarom staat het idee van nieuw spul je zo aan?? Kijk toch tweedehands, daar vind je dezelfde kwaliteit spullen voor een fractie van de prijs, zag een Strat USA voor 600 en een Deville voor 650, beetje pingelen en je hebt de set voor 1150 a 1200 euro. Scheelt behoorlijk.

+1!!

Orpheo
24 november 2004, 22:36
ja, ik speel ook 2 a 3 jaar acoustisch, en ben ook 19, en zit ook zwaar te GASSEN, en SPAREN voor een gibson les paul custom (a 3500 euro) en stack van marshall a 1800 euro....kijk, tis misschien gestoord, maar ik ben dr wel in een keer verliefd op geworden, en ik wil ook nie meer :wink: overigens, die spullen heb ik al bijna.... :)

Mr.Bluesbreaker
24 november 2004, 22:43
3500 voor een LP custom? Man kijk hiervoor 2ehands, daar kun je bijna 2 voor kopen als je een beetje goed zoekt! Het is maar even een open deur maar toch....

abbys
24 november 2004, 22:52
ze snappen het niet he ^^ kijk, sommige mensen (zoals ik) hebben geen ervaring met tweedehands, en het is hun (en mijn) goed recht spullen nieuw te kopen, tweedehands voelt gewoon veel onbetrouwbaarder aan (en begin nou niet op me te vitten, wil hier gewoon iets opklaren)

Wormaap
24 november 2004, 23:22
Dat je je eerste gitaar nieuw wil hebben kan ik inkomen, wilde ik ook :-D
Maar als je op een gegeven moment de stap aandurft om een gitaar ofzo 2ehands te kopen gaat er daarna een wereld voor je open! Nadat ik m'n Model 6 2ehands op de kop getikt had ben ik zelf in ieder geval voor alles wat ik nog wil hebben 2ehands gaan kijken. Enige dat ik liefst nieuw zou willen hebben is een mooie USA Jackson, omdat je 2ehands vooral 80s en begin 90s Jackson vindt en daar zat nog wel eens dubieuze hardware op :o

Mr.Bluesbreaker
24 november 2004, 23:34
Abbys, ik snap het wel en gun je ook zeker de lol van een nieuwe LP custom of welke gitaar dan ook. Beter gezegd, ik kocht mijn LP std ook nieuw. Ja ok, hij hing er al meer dan 2 jaar en was ernstig verlaagd in prijs, 1 1/2 hands dus ofzo :) Maar omdat je 3500 voor een custom noemde, kun je dit ook wel voor 2800 ergens anders nieuw scoren, en misschien nog minder. Waarom 700 meer betalen denk ik dan? Maar ga je gang hoor, als je dat zoekt.

Neals
24 november 2004, 23:56
Ook ik probeer zoveel mogelijk 2e hands te scoren, gewoon eerst met kleine bedragen gokken, en als je wat ervaring erin hebt ga je steeds minder risico lopen.

Nieuwe exemplaren kunnen namelijk ook kut zijn!

BartL
25 november 2004, 00:01
Waarom staat het idee van nieuw spul je zo aan?? Kijk toch tweedehands, daar vind je dezelfde kwaliteit spullen voor een fractie van de prijs, zag een Strat USA voor 600 en een Deville voor 650, beetje pingelen en je hebt de set voor 1150 a 1200 euro. Scheelt behoorlijk.

+1!!
+2!

Kijk tweedehands!

Orpheo
25 november 2004, 00:32
ik heb al 2ehands gekeken, en wel hier en daar wat gevonden, maar het was toch niet helemaal "het" wat ik zocht...


nieuw is gewoon nog niet ingespeeld....het heeft al een verleden, en de manier van spelen zit, vind ik, toch nog in een zekere mate, in/op die gitaar....

ik wil aan mn gitaar zelf een geschiedenis kunnen geven, en niet de geschiedenis van een ander overnemen. daarom ben ik persoonlijk ook tegen relicen en tegen aged dingen (zoals die gitaren van murphy, hoewel ze wel bloedmooi zij, dont get me wrong! ik zou ze echter NEVER willen hebben....stukje principe denk ik..)

Orpheo
25 november 2004, 00:33
ik heb al 2ehands gekeken, en wel hier en daar wat gevonden, maar het was toch niet helemaal "het" wat ik zocht...


nieuw is gewoon nog niet ingespeeld....het heeft al een verleden, en de manier van spelen zit, vind ik, toch nog in een zekere mate, in/op die gitaar....

ik wil aan mn gitaar zelf een geschiedenis kunnen geven, en niet de geschiedenis van een ander overnemen. daarom ben ik persoonlijk ook tegen relicen en tegen aged dingen (zoals die gitaren van murphy, hoewel ze wel bloedmooi zij, dont get me wrong! ik zou ze echter NEVER willen hebben....stukje principe denk ik..)

BartL
25 november 2004, 00:37
Als jij dat stukje principe 500 euro (lees: 1102 gulden) waard vind, moet je dat zeker doen :)

Bobbel
25 november 2004, 07:44
vind je? ja ik moet ze nog even vergelijken... maar ik vond het geluid uit de 2x12 ook al heerlijk.
en die strat he, met maple hals is precies wat ik zoek.
Ik moet wel toegeven dat ik oogkapjes op heb, ik heb namlijk alleen nog maar strats en tele's getest en door fender amps gespeeld. (ja en een koch, maar die clean raakte me totaal niet)

Maar ik denk nu dus mijn eerste set gevonden te hebben, alleen ik irriteer me aan het gigantische bedrag wat ik op het punt sta uit te geven...

Niet twijfelen... maar doen!... ik bedoel, dat is één van de mooiste setten die er zijn... maar je zou ook eens naar een Fender Blues de Ville moeten kijken, dat zijn ook mooie versterkers, maar in principe is de een verschrikkelijk mooie set...

michielv
25 november 2004, 08:31
Ik denk dat iedereen hier 1 ding vergeet: als er niemand ooit iets nieuw koopt komt er ook niets meer op de 2ehands markt. Oftewel, de mensen die liever nieuw hebben: koop dit alsjeblieft! En doe het na een tijdje weinig gebruiken voor een smak minder weer weg, wij krenten zijn er blij mee :D

BartL
25 november 2004, 09:05
Dat is ook weer zo... :razz:

dejohan
25 november 2004, 10:18
Strat en Deville is een een heel goeie combinatie, maar 1800 euro vind ik schandalig veel geld voor enkel een gitaar en een amp. Je kan hetzelfde makkelijk voor pakweg 1500 Euro krijgen. Vooreerst kan je best naar de goedkoopste winkels zoeken. Bovendien zijn er redelijk eenvoudige manieren om de kosten te drukken hoor:

Koop een Hot Rod Deluxe (40 watt) ipv een Hot Rod Deville. Een Deville gaat echt niet veel luider dan een Deluxe, en voor de rest is het identiek dezelfde versterker, behalve de speakerconfiguratie. Toch betaal je een pak minder voor de Deluxe

Je kan ook een tweedehands USA strat kopen. Voor 500-600€ makkelijk te vinden. Een USA Strat is een goeie gitaar die je niet zomaar kapotkrijgt, die gaan makkelijk een heel leven mee als je er geen gekke dingen mee doet. Wat maakt het dan uit als de jouwe 5 jaar oud is (en 40% minder kost)? Ik heb al Strats gezien van 10 jaar oud waarvan je zou denken dat ze nieuw waren.

Of overweeg een Mexicaanse Strat, die Reissue series zijn echt heel goed hoor, een goed exemplaar kan tippen aan de USA versies.

andoni
25 november 2004, 10:41
squier4ever schreef:

Why not.
Als het aan mij zou liggen had ik hier nu allang een Gibson Les Paul Std. met een zware Marshall stack staan :D
en ik ben pas 16 :D en ambitieus :D

hehe en dan kies je zo een nick
:-D :???:

sry kon het niet laten, heb btw zelf ook een squier liggen :)

Braindead
25 november 2004, 14:23
Een punt wat nog niet genoemd is maar wat wel belangrkijk kan zijn is de kleur. 2 de hands moet je vaak genoegen nemen met een kleur die je niet echt je van het vindt. Ja en begin niet over overspuiten, want dan heb je geen originele gitaar meer.
2 de hands kan gewoon ook heel aantrekkelijk zijn, ,maar soms is het heel moelijk om gebreken ff in een uurtje of minder boven water te krijgen.
Als je gitaren zoekt die niet meer gemaakt worden is het natuurlijk een godsgeschenk om 2 de hands te kunnen kopen.

Zo heb ik mijn Model 6, 2de hands in een muziekzaak gekocht. Ook een optie. Krijg je vaak ook nog garantie.

BramVersteeg
25 november 2004, 14:26
Kleur is leuk maar als het vercshil een paar honderd euri is ga ik echt geen nieuwe kopen voor een kleur.

bat
25 november 2004, 14:59
Koop een Hot Rod Deluxe (40 watt) ipv een Hot Rod Deville. Een Deville gaat echt niet veel luider dan een Deluxe, en voor de rest is het identiek dezelfde versterker, behalve de speakerconfiguratie. Toch betaal je een pak minder voor de Deluxe

Hmm, de speakerconfiguratie drukt vaak een behoorlijke stempel op het geluid. Daarnaast zal een versterker die minder vermogen heeft vaak ook minder headroom hebben, minder ruimte dus om op een goed volume nog dat cleane of licht overstuurde geluid te houden wat je mooi vindt.

Het gaat er bij dit soort versterkers niet alleen om hoe hard ie kan...

Voor de rest denk ik, laat die jongen nou zelf beslissen of ie een nieuwe of een tweedehands wil. Sommige mensen genieten er gewoon van de eerste eigenaar ergens van te zijn. Mijn Strat heb ik ook nieuw gekocht.

Er hebben nu wel genoeg mensen aangegeven dat USA-strats tweedehands een stuk goedkoper zijn dan nieuw terwijl ze hetzelfde bieden.

telecastermaster
25 november 2004, 15:06
Als je een nieuwe gitaar wilt kopen moet je gewoon een nieuwe gitaar kopen. (Goh, ik lijk Johan Cruijff wel :roll: ). Ik bedoel: ik kan me goed voorstellen dat je een nieuwe wilt. De prijs van de hele combinatie lijkt me ook wat aan de hoge kant, maar ik krijg ook al de indruk dat je toch al besloten hebt om voor deze set te gaan. Ik vind het advies van Dejohan om een hot rod deluxe te nemen wel verstandig. Een 40 Watt buizen versterker is MEER dan voldoende voor repetities en kleine optredens. Maak je daar maar geen zorgen om. En, als je toch besluit deze set aan te schaffen zorg dan in ieder geval dat je een aantal accesoires bedingt zoals: in ieder geval een koffer voor de gitaar en verder draagband/snoer/stemapparaatje of effect pedaaltje o.i.d.

stimmt
25 november 2004, 19:13
alvast bedankt voor de reacties tot nu toe...

Idd, die accesoires wil ik er voor die prijs ZEKER bij hebben...
Ik ben tot nu toe bij 3 zaken geweest, ik ga er nog wat meer langs maar tot nu toe is die zaak in nijmegen, hoe heet ie ook al weer het goedkoopst, waar ik dus die set voor 1800 krijg.

Over die deluxe, ik heb dus (op flink volume) gespeeld op allebei (deluxe + deville) en de deluxe begint idd op een lager volume al te distorten (minder headroom) en een cleankanaal op hoog volume is voor mij belangrijk, daarom ga ik voor de deville.

En ja, bedankt voor jullie suggesties voor 2e hands kopen, ik ga het in de toekomst zeker doen, maar mijn EERSTE gitaar wil ik gewoon nieuw. Ik heb dan garantie en service en ik weet zeker dat ik iets goeds koop. Blijkt namelijk na een maand dat het niet zo is, kan ik terug naar de winkel. Plus idd het feit dat je eerste gitaar een eigen geschiedenis moet krijgen...

Maar weet iemand misschien zaken waar ik deze set voor wat minder zou kunnen krijgen!??!

Lucluc
25 november 2004, 19:54
Wat ik hier nog niet gehoord heb is dat een Blues deVille eigenlijk niet zo'n goede versterker is........ Met een US standard strat is nog wel te leven (persoonlijk zou ik een japanse of mexicaanse reissue zoeken), maar zo'n printplatenversterker is niet veel soeps.

Mijn tip zou zijn om een begin jaren '80 Fender Concert II te zoeken oid. Veel meer karakter en betrouwbaarder. Prijs tussen de 400 en 700 euro. Op marktplaats staat ook nog een eind '70 40w Pro Reverb voor 550. Zo'n Blues deVille blijft NERGENS vergeleken met zo'n ding!!!!

Of het merk Fender even verlaten. Tokai gitaar...

Orpheo
25 november 2004, 21:41
ja, maar die jongen wil geen tweedehands....

@topicstarter:
kijk s bij rockpalace in den haag, of sacksioni in amsterdam...(tis eigenlijk een beetje een open deur, maar goed...)

bij rockpalace heb vaak leuke speeltjes gezien....en sacksioni heeft ook een paar HEEEEL mooie amps+gitaren

misschien scheelt t je maar 50 euro....maar das toch wel weer een stemapparaat/effectpedaal (wellicht nie geweeeldig, maar je hebt m dan wel)

marc_o
26 november 2004, 16:27
Of betere tip. Koop de gitaar nieuw en de versterker 2e hands. Kost ook een hoop meer. Of spaar wat langer, dan lijkt het net of het niet zoveel is. Spaar bijvoorbeeld 30.000 euro, dan heb je daarna nog 28.200 euro over voor leuke dingen. En dat is best veel.

hadv
26 november 2004, 18:00
niet op odijk letten, die praat kletskoek...
ik kan me bij een nieuwe gitaar wel wat voorstellen
bij een versterker heb ik dat veel minder, en daar valt ook een hoop geld te verdienen

het geluid dat je zoekt is jouw geluid, wat een ander er van vindt is niet belangrijk, dus koop wat je mooi vindt. maarrrrrr... betaal niet meer dan nodig is, dus ga zeker ook bij winkels met leuke 2e hands versterkers eens kijken wat je nog meer mooi vindt

als je dan zeker weet wat het wordt kun je er altijd nog spijt van krijgen (hebben alle gitaristen volgens mij, vandaar die enorme 2e hands markt), maar weet je zeker dat je op dat moment het beste had wat je kon vinden

telecastermaster
27 november 2004, 11:25
Spaar bijvoorbeeld 30.000 euro, dan heb je daarna nog 28.200 euro over voor leuke dingen. En dat is best veel.


:-D :-D

Dat is het beste advies dat ik in jaren gehoord heb.

Orpheo
27 november 2004, 11:36
niet op odijk letten, die praat kletskoek...
ik kan me bij een nieuwe gitaar wel wat voorstellen
bij een versterker heb ik dat veel minder, en daar valt ook een hoop geld te verdienen

het geluid dat je zoekt is jouw geluid, wat een ander er van vindt is niet belangrijk, dus koop wat je mooi vindt. maarrrrrr... betaal niet meer dan nodig is, dus ga zeker ook bij winkels met leuke 2e hands versterkers eens kijken wat je nog meer mooi vindt

als je dan zeker weet wat het wordt kun je er altijd nog spijt van krijgen (hebben alle gitaristen volgens mij, vandaar die enorme 2e hands markt), maar weet je zeker dat je op dat moment het beste had wat je kon vinden

+1!