PDA

View Full Version : (Budget) Strat voor erbij



Jax
24 november 2004, 14:52
Hee,

Ik zoek een leuke strat voor erbij, gewoon voor de bluesy stukken. Het moet niet te duur zijn, dat kan ik op het moment gewoon niet betalen, dus jammergenoeg valt Fender dan af. In een ander topic toonde ik interesse in een oude Koreaanse Squier, maar deze werd me afgeraden.
Nu heb ik al de zoekfunctie gebruikt en heb wat uit kunnen vinden over de merken London City en Vintage. Deze lijken me denk ik wel wat. Kan iemand me iets meer over deze merken vertellen en de goede en slechte modellen? Of als je nog een ander merk weet, is dat ook mooi. Laat maar gewoon even weten. Ik zoek dus gewoon een leuke strat voor een kleine prijs, waar wel lekker op valt te spelen.

Trouwens, ik zag op marktplaats een Tenson strat voor 79 euro, gewoon nieuw. Dat zal wel echt prut-kwaliteit zijn he?

michielv
24 november 2004, 14:59
79 euro klinkt wel heel erg als een "sinterklaas gitaar".

Als het goed in elkaar zit kun je er misschien nog wat van maken maar als je het enigszins kunt doen zou ik een gitaar kopen die een slagje beter is.

SilverFoo
24 november 2004, 15:01
Ikzelf heb een PRS copy van Vintage, nooit gedacht dat ie zo goed zou klinken. Echt waar een aanrader.... Daarnaast schijnen die richwoodjes ook niet zo gek te klinken... misschien als je dan later nog eens weer geld hebt dat je de pu`s vervangt...

telecastermaster
24 november 2004, 15:02
Wat is je budget?

Jax
24 november 2004, 15:08
Tja, ik dacht voor mezelf echt alleen tot de 130 ofzo, het is echt bedoeld voor nu meteen voor leuk erbij. Hoeft geen schitterende kwaliteit te zijn, maar wel even iets waar ik goed op kan spelen. Zou het het beste zijn even wat meer geld te sparen? Het probleem dan is dat ik denk, tja dan kan ik net zo goed blijven sparen tot een Fender, terwijl het echt bedoeld is als een budget strat voor de leuk.

EDIT: En ik dacht zelf aan tweedehands

guitardude
24 november 2004, 15:42
Tja, ik dacht voor mezelf echt alleen tot de 130 ofzo, het is echt bedoeld voor nu meteen voor leuk erbij. Hoeft geen schitterende kwaliteit te zijn, maar wel even iets waar ik goed op kan spelen. Zou het het beste zijn even wat meer geld te sparen? Het probleem dan is dat ik denk, tja dan kan ik net zo goed blijven sparen tot een Fender, terwijl het echt bedoeld is als een budget strat voor de leuk.

EDIT: En ik dacht zelf aan tweedehands

ik zou gewoon een 2de hands squier zoeken als ik jouw was. zeker niet slecht voor het geld. kijk wel even naar het bouwjaar.. Begin jaren 80 was d8 ik het beste.

Jax
24 november 2004, 15:46
Maar alle squiers die ik vind zijn nieuw en vaak nog duurder dan 130 euro! Zo'n oude vind je haast niet.

dejohan
24 november 2004, 15:56
Maar alle squiers die ik vind zijn nieuw en vaak nog duurder dan 130 euro! Zo'n oude vind je haast niet.

Zoek ad die er al enkele maanden staan, stuur een mailtje, en als ze ze nog hebben: bied 130€, te nemen of te laten. Wie weet hapt er na verloop van tijd wel iemand toe. Er zijn zoveel tweedehands squiers out there dat ik denk dat er velen zijn die ze aan de straatstenen niet kwijt krijgen. En vele beginners denken dat je een tweedehands squier kunt verkopen voor 90% van de inkoopprijs, tot blijkt dat er niemand reageert op hun zoekertje.

sugarfish
24 november 2004, 16:00
Probeer eens de richwood vintage strat! (140 euro). Voor die prijs zeker niet verkeerd!! en ziet er nog leuk uit ook!! Echt zeker doen!
Ik heb ze ook getest en ga er ook 1 halen!

Jax
24 november 2004, 16:09
Probeer eens de richwood vintage strat! (140 euro).

Is dit 140 nieuw of tweedehands?

sugarfish
24 november 2004, 16:12
nieuw

Jax
24 november 2004, 16:19
Kijk dat klinkt al beter. En is de hals ook ok op deze gitaren?

michielv
24 november 2004, 16:19
[quote=Jax]ik zou gewoon een 2de hands squier zoeken als ik jouw was. zeker niet slecht voor het geld. kijk wel even naar het bouwjaar.. Begin jaren 80 was d8 ik het beste.

Die jaren '80 Japanse Squiers vind je niet voor 130 euro, daar zijn ze veel te populair voor. :D

Wat wel een optie is:
Aria Pro II/Westone (kortom een oude Matsumoku) gitaar proberen te vinden. Dit zijn niet altijd stratocasters maar vaak wel met een strat elementen set. Zijn geen slechte gitaren en je kunt ze vaak voor weinig krijgen.

Jax
24 november 2004, 16:25
Toch wil ik echt een strat-vormige gitaar. Hoewel ik waarschijnlijk nu door iedereen er op aangesproken ga worden dat het om het geluid gaat, vind ik ook in zeker mate de vorm en kleur van de gitaar ook belangrijk. Ik wil een strat, en zal dan minder blij zijn met een gitaar die wel ok klinkt, maar er net niet goed uitziet. En natuurlijk is geluid het belangrijkste, maar toch.

Ik ben een beetje naar Richwood en London City aan het kijken, nog andere suggesties?

sugarfish
24 november 2004, 16:25
De hals heb je in de uitvoering: maple en maple/rosewood.

kijk maar eens op www.richwoodguitars.com

Je kunt ze het beste in de winkel testen. Probeer er niet 1 maar een aantal want de één kan net wat lekkerder spelen dan de ander.
Ik heb er 2 vast gehad in de winkel en 1 van de 2 was toch iets beter (ook qua afstelling).
Gewoon gaan proberen! De prijzen in de winkels kunnen varieren (140 - 200 euro). Gewoon even op internet een goedkope winkel zoeken!

Succes!

michielv
24 november 2004, 16:26
Mijn edit wil niet dus maar zo: Richwood halzen zijn wel redelijk, de tuners zijn knudde.

Ik heb ooit eens een 2e hands Richwood tele neck gehad, voelde goed aan (beetje zoals mijn '57 reissue strat). Alleen die tuners, dat was niets.

De overige hardware van Richwood ken ik niet maar ik zou me er niet teveel van voorstellen.

Jax
24 november 2004, 16:26
Je kunt ze het beste in de winkel testen. Probeer er niet 1 maar een aantal want de één kan net wat lekkerder spelen dan de ander.


Ok dat is een goede tip, ik zal denk ik dit weekend wel even naar de winkel gaan. Bedankt voor de reactie

Jax
24 november 2004, 16:27
De overige hardware van Richwood ken ik niet maar ik zou me er niet teveel van voorstellen.

Het hoeft ook niet top-kwaliteit te zijn, dat verwacht ik ook niet. Het moet gewoon lekker bespeelbaar zijn.

marc_o
24 november 2004, 17:03
Ik snap het misschien niet, maar wat let je om even een paar tientjes bij te sparen, dan heb je allicht iets leukers op de langere termijn. Voor een eindje in de 200 of 300 € heb je al heel wat meer keus en je hebt er langer plezier van.

Jax
24 november 2004, 18:00
Voor een eindje in de 200 of 300 € heb je al heel wat meer keus en je hebt er langer plezier van.


Ja, maar dan krijg je al snel het volgende. Voor een paar tientjes meer dan dat heb je misschien wel nog iets leukers. En voor een paar tientjes meer dan dat heb je misschien wel een USA strat! Wanneer stop je? Ik wil voor nu een leuke strat voor erbij. En ik had daarbij een budget van rond de 150 voor ogen. Daar wil ik me echt aan proberen te houden. Natuurlijk kan je voor rond de de 350 wel een leuke japanse of mexicaanse vinden, maar dat is niet mijn doelstelling. Hoe graag ik ook een Fender zou willen, ik probeer me aan mijn budget te houden, wat ik me nu veroorloven kan. In de toekomst kan ik dan altijd naar duurdere modellen kijken.

michielv
24 november 2004, 20:32
Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar in december (sinterklaas, kerst) krijgen stapels mensen hun eerste gitaren en starterspakketjes. Dus als je een paar weekjes kunt wachten is er denk ik een hele hoop aanbod.

Overigens denk ik nog steeds dat je beter een goed gitaar die niet echt een strat-copie is kunt kopen in plaats van een Richwood en aanverwante modellen.

michielv
24 november 2004, 20:48
Jax,

Is misschien wat voor je:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/35076.htm
of
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/35075.htm

Kun je de Tele nog verkopen, als je die eerste set neemt ;)

michielv
24 november 2004, 20:50
Jax,

Is misschien wat voor je:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/35075.htm

Edit: ik zag net dat die eerste advertentie geen echte strat-achtige was.

Rewind
24 november 2004, 21:38
hehe, ook handig, zo'n band, die je om je heen kan doen :D

bat
24 november 2004, 23:13
Of dit: marktplaats (http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/34685.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Felektrgitaren.ht m%3Fzoek%3Dstrat%26rv%3D30%26submit%3DZoek%26av%3D a%26oudei%3D30%26js%3D1)

En da's een nieuwe, niet top, maar wel okee. Misschien later een keer een ander setje elementen erin en je kunt er wel wat mee.

BartL
25 november 2004, 00:09
Inderdaad; Richwood stratjes, zeer leuke dingen. Zit er stiekem zelf ook aan te denken :-D

Jax
25 november 2004, 07:11
Hee, bedankt voor alle tips en reacties, ik denk dat ik maar eens goed moet gaan nadenken of een budget-strat wel het beste idee is voor nu, of dat ik niet beter een beetje door kan sparen.

michielv
25 november 2004, 08:21
Ik zou inderdaad even wachten tot alle sinterklaas & kerst kado's op de tweedehandsmarkt komen en wie weet kom je een prachtige strat tegen voor weinig. Anders is een Rockinger 5-minute kit misschien een optie? Mooie gitaar voor een redelijk bedrag. Maar ja, ik hou van surf green en dat soort kleuren ;)

Een andere optie is natuurlijk er zelf eentje te bouwen, op het zelfbouw forum kun je er meer over vinden. :D

sugarfish
25 november 2004, 09:10
Hee Jax, laat je niet gek maken. Bedenk wat je zelf nou wil. Pas dan kun je tevreden zijn met een keus. Ga gewoon wat proberen in de winkels en laat je gevoel en gehoor bepalen.

Meestal zijn de reacties: spaar even door, dat snap ik wel! maar binnen kleinere budgetten zijn voor redelijke gitaren. Met redelijk bedoel ik kwaliteit/prijs verhouding.

marc_o
25 november 2004, 10:04
Hee, bedankt voor alle tips en reacties, ik denk dat ik maar eens goed moet gaan nadenken of een budget-strat wel het beste idee is voor nu, of dat ik niet beter een beetje door kan sparen.

Ja Duh!

Je moet de plotseling opkomende hebberigheid proberen te onderdrukken, dat is heel moeilijk (ik kan het weten), maar het loont gewoon de moeite, niets is zo vervelend om je zuurgespaarde centjes uit te geven en daar dan spijt van te hebben, want het nieuwtje is er altijd zo af en het enige wat overblijft is een gitaartje wat eigenlijk niet aan je eisen en verwachtingen voldoet.

telecastermaster
25 november 2004, 12:56
Anders is een Rockinger 5-minute kit misschien een optie? Mooie gitaar voor een redelijk bedrag.

+1

Jax
26 november 2004, 19:42
Ik heb beslist! Het wordt toch maar een Japanse of Mexicaanse Fender, beter in één keer een gitaar waar je een tijdje mee voort kan, dan een echt budget-gitaartje, waar je toch al gauw 180 euro aan kwijt bent. Ik wil denk ik niet met geld betalen, maar kijken of iemand wil ruilen. Ik heb namelijk een aantal gitaar-verwante dingen die van mij de deur uit mogen, en die ik gezamenlijk wil ruilen tegen een strat. Ik heb al een aantal mensen gemaild of ze een ruil zaten zitten, maar tot nu toe willen de mensen liever geld zien, wat op zich wel begrijpelijk is. Ik zal dus even geduld moeten hebben, totdat iemand wel wil ruilen. (En ja, ik kan ook al de dingen afzonderlijk verkopen, en van dat geld een Fender kopen, maar eerst zien of dit werkt).

Jax
28 november 2004, 18:03
Nog even een vlug vraagje: Welke andere merken zijn de moeite waard om naar te zoeken voor een goede degelijke, niet al te dure strat? Ik ben al aan het kijken naar Fender, Blade en Tokai. Verder nog andere merken?

Neals
28 november 2004, 18:55
G&L, maar dan kom je vaak wel een klasse duurder, of een fernandez

Jax
28 november 2004, 18:57
Maar dan moet ik toch wel zo'n oude Fernandes (of FernandeZ?) kopen? Die uit de jaren 80 waren geloof ik nog wel goed, maar hoe zit het met de nieuwere?

Reel Big Fish
28 november 2004, 20:02
Wat dacht je van zo'n V-Tone geval?? Bij Feedback heb je zo'n starterset met amp enzo voor €110 dacht ik??

Jax
29 november 2004, 07:17
Wat dacht je van zo'n V-Tone geval?? Bij Feedback heb je zo'n starterset met amp enzo voor €110 dacht ik??



Ik heb beslist! Het wordt toch maar een Japanse of Mexicaanse Fender, beter in één keer een gitaar waar je een tijdje mee voort kan, dan een echt budget-gitaartje, waar je toch al gauw 180 euro aan kwijt bent.

:roll: :wink:

michielv
29 november 2004, 07:51
<knip> Ik zal dus even geduld moeten hebben, totdat iemand wel wil ruilen. (En ja, ik kan ook al de dingen afzonderlijk verkopen, en van dat geld een Fender kopen, maar eerst zien of dit werkt).

Ik denk dat je beter nu alvast kunt gaan beginnen met verkopen want in 99 van de 100 gevallen hebben mensen juist een ander doel (voor het geld) en hebben ze geen zin in een ruil. Op die manier heb je over 10 jaar nog steeds geen strat ;)

Mijn advies: verkoop je spullen en zet de opbrengst op de bank tot je het geld voor een geschikte strat hebt.

BTW: ik zag zaterdag bij de praxis (!) nog een starterspakketje met el cheapo strat & versterkertje voor 100 euro. Ze verkochten er zelfs een drumstelletje. :roll:

Jax
29 november 2004, 08:20
Mijn advies: verkoop je spullen en zet de opbrengst op de bank tot je het geld voor een geschikte strat hebt.


Ja, dat is misschien wel een goed idee. Ik heb al een aantal mensen gemaild, maar iedereen blijkt geld nodig te hebben voor een andere aankoop (vaak een andere gitaar!) en en een ruil zit er dus nooit in. Tja, ik ga denk ik maar eerst de spullen verkopen, en dan zie ik wel. Ik ben op zich ook wel geinteresseerd geworden in andere merken, waaronder Tokai, Blade, de oude Fernandes, en Greco. Volgens mij waren deze toch allemaal van goede kwaliteit?

Azrael
29 november 2004, 09:10
Mijn advies: verkoop je spullen en zet de opbrengst op de bank tot je het geld voor een geschikte strat hebt.


Ja, dat is misschien wel een goed idee. Ik heb al een aantal mensen gemaild, maar iedereen blijkt geld nodig te hebben voor een andere aankoop (vaak een andere gitaar!) en en een ruil zit er dus nooit in. Tja, ik ga denk ik maar eerst de spullen verkopen, en dan zie ik wel. Ik ben op zich ook wel geinteresseerd geworden in andere merken, waaronder Tokai, Blade, de oude Fernandes, en Greco. Volgens mij waren deze toch allemaal van goede kwaliteit?

Blade gitaren zijn gaaf......wel duur spul.....maar ze zien er erg mooi.

michielv
29 november 2004, 09:13
Er zit wel een groot verschil tussen de Japanners (Tokai, Fernandes, Ibanez/Greco) en Blade. De Japanners zijn vaak erg goede copien van hun Amerikaanse voorbeelden terwijl Blade gitaren handgebouwd en vaak origineler zijn (qua hardware/electronica ed.).

Begin jaren '90 zag je weer Fernandes gitaren opduiken (met een afwijkende kop) maar die hebben net als de Squiers uit die tijd een "swimming pool" en die zijn beslist minder dan die uit de jaren '80.

De huidige Fernandes gitaren ken ik niet maar ik zou zeggen: probeer ze allemaal.

Verder blijf ik een balletje opgooien voor de Rockinger 5-minute kits. Die dingen zijn vergelijkbaar met de Japanse gitaren en van goede kwaliteit. Waanzinnige gitaar voor nog geen 500 euro.

Jax
29 november 2004, 10:23
Er zit wel een groot verschil tussen de Japanners (Tokai, Fernandes, Ibanez/Greco) en Blade. De Japanners zijn vaak erg goede copien van hun Amerikaanse voorbeelden terwijl Blade gitaren handgebouwd en vaak origineler zijn (qua hardware/electronica ed.).


Dan is dit denk ik wel een goede deal, niet?

http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/gitaren/2733468/advertentie.html

EDIT: Maar deze komt wel uit Japan, en jij hebt het waarschijnlijk over de Amerikaanse.

michielv
29 november 2004, 10:45
Blade is Zwitsers voor zover ik weet., gemaakt door Gary Levinson.

Edit: humm, ik zie net dat er tegenwoordig ook Koreaanse en Japanse Blades zijn. Ik ken alleen de originele Zwitserse, die bedoelde ik ook hierboven.

ToolRulez
29 november 2004, 12:07
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=33080

Goeie deal als je hier wat vanaf kan kletsen volgens mij. Wel een kinky brug voor een strat, maar misschien dat anderen daar meer over weten?

bat
29 november 2004, 12:48
Hmm, zit een soort toplock ook op de kop... beetje jammer.

Svenson
29 november 2004, 14:39
BTW: ik zag zaterdag bij de praxis (!) nog een starterspakketje met el cheapo strat & versterkertje voor 100 euro. Ze verkochten er zelfs een drumstelletje. :roll:

Dude, die zag ik in Roermond bij de Praxis ook staan, maar daar vroegen ze lekker 300 pleuri's voor dat geval.

Svenson
29 november 2004, 14:39
BTW: ik zag zaterdag bij de praxis (!) nog een starterspakketje met el cheapo strat & versterkertje voor 100 euro. Ze verkochten er zelfs een drumstelletje. :roll:

Dude, die zag ik in Roermond bij de Praxis ook staan, maar daar vroegen ze lekker 300 pleuri's voor dat geval.

Svenson
29 november 2004, 14:40
BTW: ik zag zaterdag bij de praxis (!) nog een starterspakketje met el cheapo strat & versterkertje voor 100 euro. Ze verkochten er zelfs een drumstelletje. :roll:

Dude, die zag ik in Roermond bij de Praxis ook staan, maar daar vroegen ze lekker 300 pleuri's voor dat geval.

Azrael
29 november 2004, 15:11
Hmm, zit een soort toplock ook op de kop... beetje jammer.

't Is maar wat je jammer vind. Zou het heerlijk vinden......stomme strats onstemmen toch nogal graag.

Jax
29 november 2004, 15:12
Ja, ik denk dat het een jap wordt. Eerst maar even wat zooi verkopen, om het geld ervoor binnen te halen.

Hoe vergelijken Mexicanen eigenlijk met japanse strats. In andere topics wordt gezegd dat het niveau van de japanse aanzienlijk hoger lag dan die van de Mexicanen, maar geldt dit alleen voor de standaard mexicanen of ook voor de re-issues?

bat
29 november 2004, 15:31
Hmm, zit een soort toplock ook op de kop... beetje jammer.

't Is maar wat je jammer vind. Zou het heerlijk vinden......stomme strats onstemmen toch nogal graag.
Ja, maar dan niet op deze manier. Een toplock achter de topkam, dan blijf je om ellende vragen... Zet er dan meteen een echte toplock op.

Los daarvan: ik heb sowieso geen last van ontstemmen bij m'n strat.


Hoe vergelijken Mexicanen eigenlijk met japanse strats. In andere topics wordt gezegd dat het niveau van de japanse aanzienlijk hoger lag dan die van de Mexicanen, maar geldt dit alleen voor de standaard mexicanen of ook voor de re-issues?

Eerlijk gezegd zat mijn Silver Series Squier beter in elkaar dan m'n Mexicaanse Fender. Die Jappen weten erg goed hoe ze een gitaar in elkaar moeten zetten.

Jax
29 november 2004, 15:45
Eerlijk gezegd zat mijn Silver Series Squier beter in elkaar dan m'n Mexicaanse Fender. Die Jappen weten erg goed hoe ze een gitaar in elkaar moeten zetten.

En een nette prijs voor een japanse strat ligt tussen de 350 en 450?

Jax
29 november 2004, 17:54
O, en dan nog even: Welke japanse strat is het beste voor een beetje bluesy geluid? Want tot nu toe ben ik de 50's reissue, de '62 reissue, de '68 reissue en de '72 reissue tegengekomen, en ik heb geen idee hoe deze zouden verschillen in geluid (en of ze wel in geluid verschillen!)

SiNiSTRaL
29 november 2004, 18:14
geluid is niet sueprverschillend, maar meer headstock/neckprofiel enzo, het is meer cosmetisch verschil als klankverschil...

michielv
29 november 2004, 19:06
Klopt, het enige waar je verschil in kunt horen is maple of rosewood toets. Wel zit er groot verschil in hals profielen, dat moet je echt voelen.

Zelf heb ik trouwens een '57-reissue maar toen wist ik niet beter ;)

Hey, een betaalbare Hohner strat:
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/elektrgitaren/35367.htm%3Fret%3D%252Fmarkt%252Fmuziek%252Felektr gitaren.htm%253Foudei%253D30%2526js%253D1

(Zeker wanneer je de versterker en andere spullen verkoopt heb je hier wat leuks aan, mooie blueburst ook trouwens ;) ).

SiNiSTRaL
29 november 2004, 19:29
Ik krijg binnenkort (als t goed is en ik niet een goeie deal voor een yamaha DD-55 tegenkom) een oude Hohner strat:
http://i16.ebayimg.com/02/i/02/cd/b9/52_1_b.JPG
http://i1.ebayimg.com/02/i/02/ce/8c/19_1.JPG
http://i3.ebayimg.com/02/i/02/cc/ea/78_1.JPG

michielv
30 november 2004, 08:33
Ik weet dat ik een zwak heb voor witte strats met maple nek maar ik begin nu toch wel te kwijlen :D

Alvast gefeliciteerd ennuh, laat die D-55 gewoon staan, mocht je hem tegenkomen, dit ziet er wel erg fijn uit :P

SiNiSTRaL
30 november 2004, 15:16
hehe, witte strat met maple toets kopen? doe een goed bod ;)

ToTaL FaKe
30 november 2004, 15:45
als je heel goed zoekt kan je ook Fender Usa strats voor 400-450 vinden.. :roll: *HEEL GOED :cool: *


ik kan een usa strat voor 450 euro kopen, en ga k ook cker doen

Jax
30 november 2004, 15:52
Lucky bastard.... :wink:

ToTaL FaKe
30 november 2004, 15:56
ja eigenlijk wel:D ik moet daarvoor wel m'n Ibanez S 470 dx qm vekopen, maar een strat is meer iets voor mij.


Iemand interesse ? :razz:
:-D

Jax
30 november 2004, 16:09
Ik moet maar even een mooie japanse strat zoeken, maar eerst even wat zooi verkopen.....