PDA

View Full Version : Richwood Vintage strat = London City Spitfire II?



tbros2000
24 november 2004, 13:52
Hallo,

Daar straks was ik in m'n plaatselijke gitaarwinkel, om te vragen of ze de London City Spitfire daar verkochten (ik had erg goede verhalen gehoord over die gitaar). Die kon hij zo voor me bestellen vertelde hij, alleen zei hij dat ik net zo goed een Richwood Stallion Vintage (imitatie strat) kon nemen, want ze zouden uit dezelfde fabriek komen en dus ook hetzelfde zouden zijn...

Aangezien het qua prijs nogal uitmaakt (LC Spitfire is 300 euro en die Richwood 150 euro), weet ik niet of ik dit verhaal serieus moet nemen en ik kan er ook niks over vinden op internet. Allemaal erg vaag. Dus wat denken jullie, keiharde waarheid of verkoperspraatjes? Wat denken jullie?

Groetjes

Thijs

michielv
24 november 2004, 14:38
Helaas kan dit waar zijn maar ook grote onzin.

Er zijn verschillende gitaarfabrieken waar diverse merken hun instrumenten laten maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat die gitaren ook allemaal identiek van kwaliteit zijn.

Ik zou zeggen: leg de twee eens naast elkaar en voel/hoor het verschil. Misschien is de Richwood de winnaar, voor hetzelfde geld ook totaal niet..

Spirit of Strings
24 november 2004, 14:49
Misschien is de Richwood de winnaar, voor hetzelfde geld ook totaal niet..

Voor de helft van het geld :D

SiNiSTRaL
24 november 2004, 15:09
Dus wat denken jullie, keiharde waarheid of verkoperspraatjes? Wat denken jullie?


verkooppraatjes?
lekkere verkoper ben je dan als je iemand een goedkopere identieke gitaar met een leugen zou proberen aan te smeren :D

jorrit
25 november 2004, 11:22
gewoon testen. klank, bespeelbaarheid en dan degene kiezen die jij het beste vind.
groeten jorrit

episua
25 november 2004, 11:39
Nou eigenlijk zijn het volgens mij inderdaad dezelfde stratocasters.
Kijk de specificaties er maar op na.
Wanneer je de richwood website bekijkt staan bij heel veel gitaren; sonolekin toets. Kijk dan eens op JIC.nl bij LC en zie maar een bij de spitfire, dus ook een sonolekin toets.
Alder is volgens mij toch het zelfde als elzen? Dat hebben ze dus beide voor de body. Beiden hebben ze ook een gelakte hals enzo.
Ik heb zelf als backup gitaartje zo'n Richwood vintage strat en toen ik laatst op een London City strat speelde voelde deze ook exact hetzelfde aan. Ik zou er in ieder geval dus niet de helft meer er voor uitgeven.

frekie
25 november 2004, 11:47
Heb toevallig bij de muziekboer hier in īt dorp een London City zien hangen, beetje PRS achtig ding, prijskaartje van 450 euri. Ik dacht is dat nou een ECHTE maple top? Mooie tijgerstreepjes je kent dat wel. Maar aan de zijkant zie je dus transparant gelakt een laagje echt esdoorn! Even gegoogeld. (JIC.NL) Blijkt het dus toch een fineerlaagje te zijn :D maar wel op een echt laagje esdoorn! En als je hem omdraait zie je ECHT mahonie volgens mij, is geen nato of ander waaibomenhout! Het heeft dezelfde structuur als de achterkant en de nek van mijn Jap Tokai LP. Mooi afgewerkt, mooie inleg in de toets. Ik heb hem niet uitgeprobeerd maar qua looks vind ik het verbijsterend wat die Chinezen kunnen bouwen voor dat geld.

michielv
25 november 2004, 12:17
Tsja, die Chinezen worden niet betaald. Het gemiddelde maandloon is daar iets van 54 euro, bruto.

Spirit of Strings
25 november 2004, 12:26
....die Chinezen worden niet betaald. Het gemiddelde maandloon is daar iets van 54 euro.....

In deze zin staat iets tegenstrijdigs........... :D

michielv
25 november 2004, 12:30
Klopt, ik zie het nu ook. Ik heb het woordje bijna vergeten ;)

:D

Michael AE
25 november 2004, 18:28
Dus wat denken jullie, keiharde waarheid of verkoperspraatjes? Wat denken jullie?


verkooppraatjes?
lekkere verkoper ben je dan als je iemand een goedkopere identieke gitaar met een leugen zou proberen aan te smeren :D

Echte verkoopexperts weten dat het niet met de prijs van het instrument, maar met de winstmarge van doen heeft. :D :razz:

SiNiSTRaL
25 november 2004, 18:34
Tsja, die Chinezen worden niet betaald. Het gemiddelde maandloon is daar iets van 54 euro, bruto.
450 oid volgens mij...en het leven is er ook goedkoper ;)

tbros2000
26 november 2004, 16:53
ik heb op beiden gitaren gespeeld nu in de winkel. De London City klonk iets helderder (meer hoog enzo) en de Richwood vintage klonk iets voller/viezer dacht ik. Voor de stijl die ik wil gaan spelen (red hot chili peppers) kwam die Richwood nog meer in de buurt qua sound dan die LC. Maar ja...

Speelbaarheid heb ik te weinig op gelet, maar die was ook niet goed te vergelijken, want de snaren waren niet helemaal hetzelfde dacht ik... ook de action was niet helemaal hetzelfde, dus ja...

BartL
4 januari 2005, 23:40
http://www.richwoodguitars.com/products/re-60-vw_large.jpg
Zit persoonlijk erg te gassen op deze gitaar.

Moet er aan dit dingetje erg veel veranderd worden om hem goed te laten worden? (Elementen heb ik tot mijn beschikking) Maar de tuners bijvoorbeeld, of de electronica?

Edit: Het gaat hier dus ook om de Vintage serie, met die heerlijke gelakte hals :)

BartL
4 januari 2005, 23:41
ik heb op beiden gitaren gespeeld nu in de winkel. De London City klonk iets helderder (meer hoog enzo) en de Richwood vintage klonk iets voller/viezer dacht ik. Voor de stijl die ik wil gaan spelen (red hot chili peppers) kwam die Richwood nog meer in de buurt qua sound dan die LC. Maar ja...

Speelbaarheid heb ik te weinig op gelet, maar die was ook niet goed te vergelijken, want de snaren waren niet helemaal hetzelfde dacht ik... ook de action was niet helemaal hetzelfde, dus ja...
Ondertussen al een keus kunnen maken? :)

BartL
5 januari 2005, 18:44
http://www.geocities.com/stegers_gs/spitfire.jpg
Lijken inderdaad wel veel op elkaar (De hals).

BartL
5 januari 2005, 18:45
http://www.geocities.com/stegers_gs/spitfire.jpg