PDA

View Full Version : Brian Setzer effecten



Toaster
24 november 2004, 12:45
Hoi,
Gisteren de dvd van Brian Setzer gekeken. Blijf zijn sound erg mooi vinden.

Maar nou zag ik een zwarte box boven zijn fender Bassman staan.

Wat is dit?

Ik heb in een close-up een ouderwets VU metertje gezien en het woordje Chorus.

Maar wat is het precies, welk merk etc. Wie kan mij meer vertellen?

Quink
24 november 2004, 12:58
Wie kan mij meer vertellen?

Misschien handig om een vraag over effecten op het effectenforum te stellen? :???: :???: Of is dat erg raar?

Mr.Jay
24 november 2004, 12:59
Hoi,
Gisteren de dvd van Brian Setzer gekeken. Blijf zijn sound erg mooi vinden. Maar nou zag ik een zwarte box boven zijn fender Bassman staan.
Wat is dit? Ik heb in een close-up een ouderwets VU metertje gezien en het woordje Chorus.
Maar wat is het precies, welk merk etc. Wie kan mij meer vertellen?

'n ROLAND SPACE ECHO. Maar hij schijnt tegenwoordig ook de FULLTONE TAPE ECHO te gebruiken.
Verder is sound bepaald door de Gretsch i.c.m. de 6G6Bassman > en zéker 's mans vingers uiteraard.

JaY

bert k
24 november 2004, 13:01
http://www.keyboardmuseum.org/pic/r/rol/re-201_600.jpg
MOOOI! :-D

dejohan
24 november 2004, 13:49
Waarom heten vele van die eccho's "Space"? In de ruimte hangt helemaal geen echo. Sterker: er is gewoon geen geluid.

PeeVee
24 november 2004, 13:50
Maar nou zag ik een zwarte box boven zijn fender Bassman staan. Wat is dit?

Dat is een Roland Space echo en wel de RE-301 om precies te zijn. De RE-101 is alleen bandecho, de RE-201 (heb ik zelf en Setzer ook trouwens) heeft als extra een (niet geweldige) reverb aan boord en de RE-301 heeft bovendien ook nog een analoge chorus ingebouwd.

Voor zover ik weet gebruikt Setzer live alleen het echo effect. Hij schijnt tegenwoordig die nieuwe echo van Fulltone te gebruiken. Vroeger gebruikte hij nog een TS-10 (soms zelfs twee) een een chorus uit diezelfde 10-serie en een octaver (merk is me even ontschoten).

Hier een fotootje van die RE-301

http://www.the-legends.org/re-301_1.jpg

Ik heb een RE-201 maar ben er toch niet echt kapot van. Is een tonesukkertje. Het echo effect is te gek, maar unit maakt m'n signaal dunner, best veel ruis en haalt ook wat hoog weg. Ik speel tegenwoordig weer met een 5-kops WEM (Watkins) Copicat; daar kan ik de afspeelkoppen gewoon individueel aan of uitzetten dus klinkt als VIER echo's door elkaar (een hele kort, korte slapback, medium en lange)... tof he? Ruist wel een beetje, maar het effect maakt veel goed...

Toaster
24 november 2004, 17:00
He bedankt voor de antwoorden.

Dit zag ik inderdaad in de verte staan. Die echo van Fulltone is denk ik niet vintage he?

Hij ziet er wel onwijs stoer uit met dat VU metertje

GuitarMaster
24 november 2004, 17:36
De Octaver die hij gebruikt is gewoon een Boss (zo'n bruine), hij gebruikt ook nog wel eens een Crybaby wah en een Boss chorus (geen idee welk type, een blauwe iig)

Gretsch6120
25 november 2004, 10:55
Met de straycats afgelopen zomer gebruikte hij ook gewoon de RE-301
Op de straycats dvd staat een stuk over een nieuw nummer in de studio, daar ook gewoon de RE-301
Ik heb de fultone maar 1x gezien bij setzer.

@ Peevee
Ik heb ook een RE-201, en ik vind juist dat hij een lekkere extra boost geeft. Weet je trouwens ergens waar ik hem na kan laten kijken? de echo klinkt niet meer erg lekker.

Al
25 november 2004, 11:51
Die echo van Fulltone is denk ik niet vintage he?

Nee, concept wel. Een vd (zeldzame) nwe dingen van grote klasse.

Al

josh.vandenberg
25 november 2004, 20:45
Brain setzer klinkt eigenlijkoveral goed over.Hij is een van de allerbeste.

De man blaast ,denk ik ,iedereen van het podium

Mr.Jay
26 november 2004, 08:45
Brain setzer klinkt eigenlijkoveral goed over.Hij is een van de allerbeste.
De man blaast ,denk ik ,iedereen van het podium

o, ik dacht dat ie daar zijn blazers voor had.

JaY

PeeVee
26 november 2004, 10:22
Ik vind die laatste CD's (vanaf Vavoom) niet geweldig hoor. Hij begint steeds meer een individuele gitaaracrobaat te worden i.p.v. muzikant in een band...

In zijn Straycats tijd speelde hij mooie melodieuze (accoorden) solo's, als je ze uitzocht bleken ze vaak relatief simpel maar klonken toch mooi en vernuftig. De eigen nummers (nouja, beetje uit het verleden en een beetje van Brian, beste voorbeeld is nog wel "Fishnet stockings" wat gewoon een ordinair jatwerk is van "Classroom Hop" maargoed, we hebben allemaal zo onze jeugdzondes) daarvoor geldt doorgaans hetzelfde; goed als geheel, melodieus en origineel.

Wat ik de laatste tijd hoor is gewoon recht zo die gaat rockabilly schema, opgeleukt met allerlei vage jazz accoorden en 10 tonen per seconde solo's... Erg knap hoor en ik doe het 'm niet na, maar ik vind er geen reet aan... Een soort rockabilly Steve Vai, niet mijn ding... Doe mij dan maar Cliff Gallup... (dat was beetje Setzer's grote inspiratie).

josh.vandenberg
26 november 2004, 10:39
OK ,het wordt een beetje te allemaal,maar ik luister toch duizend x liever een dag naar setzer als een dagje vai of satriani.Daar is niet door te komen.

matto
26 november 2004, 13:59
OK ,het wordt een beetje te allemaal,maar ik luister toch duizend x liever een dag naar setzer als een dagje vai of satriani.Daar is niet door te komen.

Heeelemaal! mee eens mag ook Paladines of Buchanan of zo zijn maar a.u.b niet van die speedlicks :-?

Rutger
28 november 2004, 10:01
k hoorde laatst ook Setzers nieuwe werk en stond even te kijken (luisteren) toen ik die rocksolo's van 'm hoorde. was toch wat anders gewend. :)

toch knap, zonder compressors en bakken gain (i.v.m. Vai etc).

Luca P
21 december 2004, 20:43
Luister eens naar Red Lightning Blues!!
Da's Setzer op zijn scheurst!