PDA

View Full Version : Tokkelen: RHCP - Road Trippin'



tbros2000
23 november 2004, 21:44
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met tokkelen langzaam onder de knie te krijgen, maar het is me vaak niet duidelijk welke vingers ik moet gebruiken bij het aanslaan van welke snaren. Bijvoorbeeld Road Trippin van de Red Hot Chili Peppers

Dit is de tab van de basisriff

---3------|-3-------3--|----------|------------|------------------------------
----------|------------|---5------|-4-------4--|------------------------------
-------0--|-----0------|----------|------------|------------------------------
-2---2---2|---2---2---2|-------0--|-----0------|------------------------------
----------|------------|-3-3-3---3|-2-2---2---2|------------------------------
---0------|-0----------|----------|------------|------------------------------

Nu vraag ik me af welke techniekje hiervoor moet gebruiken om dit te spelen. Moet je bijvoorbeeld die die 4de snaar op het begin steeds met je duim of met je wijsvinger of middelvinger aanslaan? Moet je alleen je duim en je wijsvinger gebruiken of ook je middel en ringvinger? Of kun je beter met een plectrum spelen?

Ik zou het willen graag weten want dit lijkt me een stap vooruit voor mij als ik dit kan spelen. Wie helpt?

savecracker85
23 november 2004, 22:04
ff kijken hoor, tis alweer een tijdje terug dat ik dit gespeeld heb...Iniedergeval is dit het beste zonder plectrum te spelen, ten eerste is dit (uiteindelijk) makkelijker; en nog belangrijker! voor de juiste sound...

Ik gebruik mn duim voor alle bass-noten en voor de overblijfende noten (die op de eerste 3 snaren) mn wijs-en middelvinger

Ron4ld
23 november 2004, 22:14
hallo tbros,

Een uitgangspunt is (word van afgeweken):

snaar 4 5 en 6 of wel E A D sla je aan met je duim. snaar 1 2 3 ofwel G B E sla je aan met je wijs, middel en ring vinger.

A ---3------|
B ----------|
G -------0--|
D -2---2---2|
A ----------|
E ---0------|

Duim, Duim + middelvinger, Duim, Duim (daar gaat het uitganspunt..maar dat speelt wat makkelijker) en dan vervolgens Duim.

Als je achter elkaar op dezelfde snaar speelt (G B en hoge E) dan kan je wisselen tussen de wijs en middelvinger. dus eerst aanslaan met je wijs, middel, wijs, middel etc. of eerst aanslaan met je middelvinger tis een beetje hoe het makkelijkst uitkomt denk. Ik hoop dat je er wat aan hebt. :-D


Groetjes,

Ronald

tbros2000
24 november 2004, 00:30
mmm... ik weet niet wat ik nou moet denken... vandeweek hadden we gitaarles en deden we Tears in Heaven, en toen moesten we op een gegeven moment een stukje zoiets spelen:

E----------|
B------5---|
G----------|
D----5-----|
A-3--------|
E----------|

en toen moesten we afwijken van het standaar wijs op 3, middel op 2, ring op 1 houding en moesten we de 5de snaar met de duim, de 4de snaar met de wijsvinger en de 2de snaar met de ringvinger(dacht ik) aanslaan.

Dus ik dacht dat je bij Road Trippin die 4de snaar misschien ook beter met je wijsvinger kon aanslaan ofzo

E ---3------|
B ----------|
G -------0--|
D -2---2---2|
A ----------|
E ---0------|

maar ja... misschien moet ik het de volgende keer maar eens aan m'n leraar vragen dan, kijken wat die zegt.

Ron4ld
24 november 2004, 09:33
als je vaak de bas snaren aan moet slaan en je moet snel wisselen dan kan het idd makkelijker zijn zoals je leeraar het zegt.

Groetjes,

Ronald

savecracker85
24 november 2004, 13:13
Dus ik dacht dat je bij Road Trippin die 4de snaar misschien ook beter met je wijsvinger kon aanslaan ofzo

Zo doe ik het ook net als John Frusciante trouwens, dat kan je in de videoclip als je goed kijkt ook zien..
Maar dat hoeft natuurlijk niet perse de meest gitaartechnisch- verantwoorde manier te zijn... Ik zou zeggen vraag het idd aan je leraar :)

The_RockeR13
24 november 2004, 21:05
Gewoon de basnoten met je duim en de rest met je wijsvinger en middelvinger is het makkelijkst :wink:

En vergeet niet alles op te bouwen, dus van langzaam naar snel zonder fouten 8-)

Jimi Hendrix
25 november 2004, 15:13
Road trippin' kan ook goed met je duim in achtsten op de lagere snaren en de rest invullen met je wijsvinger, is wellicht makkelijker dan met wijs- en middelvinger.... althans, dat vind ik.