PDA

View Full Version : Gehoor



appeltaart
23 november 2004, 21:13
Hallo, ik ben een paar dagen geleden begonnen met het proberen te herkennen van simpele intervallen. Ik gebruik de trainer van www.musictheory.net en ik heb het aantal intervallen langzaamaan uitgebreid. Tot nu toe laat ik eerst de laagste noot horen en vervolgens de hogere, het programma biedt ook de mogelijkheid om het andersom te doen maar ik was van plan daar pas aan te beginnen wanneer ik de intervallen deze manier kan herkennen. Dit gaat tot nu toe erg goed en ik zie ook duidelijke vooruitgang, maar mijn vraag is nu, of iemand me wat advies kan geven over gehoortraining, wat goede methoden zijn, truukjes om dingen makkelijker te leren, dat soort dingen.

Ron4ld
23 november 2004, 22:17
Hier zal je zeker wel wat vinden http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41314 ! :-D

Groetjes,

Ronald

appeltaart
23 november 2004, 22:22
Hier zal je zeker wel wat vinden http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41314 ! :-D

Groetjes,

Ronald
Ow, sorry, ik wist niet dat er zo kort geleden een topic over was geweest. Ik heb nog op die exacte topictitel gezocht voordat ik dit topic maakte. In ieder geval bedankt!

sneez0r
24 november 2004, 16:42
Je kan/moet toonladders en intervallen leren zingen.

Het helpt ook om intervallen te herkennen met behulp van bekende melodieën. Voorbeeld: de eerste twee noten uit het Wilhelmus vormen een zuiver kwart.

appeltaart
24 november 2004, 17:51
Het helpt ook om intervallen te herkennen met behulp van bekende melodieën. Voorbeeld: de eerste twee noten uit het Wilhelmus vormen een zuiver kwart.
Dat helpt inderdaad goed, ik had het al ergens anders op internet gelezen dus die manier gebruikte ik al, maar toch bedankt. Dat van het zingen van toonladders ga ik ook zeker proberen.

HaTim
25 november 2004, 10:36
Inderdaad, bekende (kinder)liedjes zijn erg handig.
Ik gebruik:

Grote sec: do re mi ...
Kleine terts: Good bye Pork Pie Head (Charles Mingus)
Gr terts: Er is een kindeke geboren
Kwart: Wilhelmus
Overmatig kw: "Top Veertig"
Kwint : ?
Kl 6: "Where do I begin"
Gr 6: Berend Botje, "Bei mir bist du schon"
Kl 7: ?
Gr 7: ?

Oefen ook twee tegelijk gespeelde noten en zing de laagste.

Daevren
25 november 2004, 13:23
http://www.people.vcu.edu/~bhammel/theory/resources/macgamut_theory/songs_interval_recognize.html

appeltaart
25 november 2004, 17:10
http://www.people.vcu.edu/~bhammel/theory/resources/macgamut_theory/songs_interval_recognize.html
He bedankt, die site gaat zeker wel van pas komen.

sneez0r
25 november 2004, 22:45
http://www.people.vcu.edu/~bhammel/theory/resources/macgamut_theory/songs_interval_recognize.html
Die (Amerikaanse) jazzstandards en tunes zijn wel aardig, maar bijna niemand aan deze kant van de oceaan kent ze. IMHO kan je beter zelf nagaan welke nummers je makkelijk herkent.

Daevren
26 november 2004, 14:04
Ja, dat is waar. Wel jammer. Je moet de nummers wel erg goed kennen om de intervallen via die manier te herkennen.

Ron4ld
26 november 2004, 15:30
Heb er mischien niet zo goed over nagedacht maar waarmee kan je het leren van de intervallen gebruiken? Ik bedoel, als je de verschillende tonen herkent , dan weet je toch hoeveel halve tonen er tussen zitten?

Bijvoorbeeld als je een C hoort en de volgende is een D dan weet je toch dat er 2 x 1/2 toon tussen zit?

Ik ben denk even het spoor bijster omdat ik overal wat theorie lees over akkoord en intervallen en ik zoek dan ook een boek getiteld: "Algemene Muziekleer". Dit boek heeft mijn gitaarleraar geadviseerd maar ik ben even de naam van de auteur kwijt. Geloof iets van Eddie..Edwin..ofzo?

Alvast bedankt voor je hulp.

Groetjes,

Ronald

sneez0r
26 november 2004, 16:23
Heb er mischien niet zo goed over nagedacht maar waarmee kan je het leren van de intervallen gebruiken? Ik bedoel, als je de verschillende tonen herkent , dan weet je toch hoeveel halve tonen er tussen zitten?

Bijvoorbeeld als je een C hoort en de volgende is een D dan weet je toch dat er 2 x 1/2 toon tussen zit?

Ik ben denk even het spoor bijster omdat ik overal wat theorie lees over akkoord en intervallen en ik zoek dan ook een boek getiteld: "Algemene Muziekleer". Dit boek heeft mijn gitaarleraar geadviseerd maar ik ben even de naam van de auteur kwijt. Geloof iets van Eddie..Edwin..ofzo?
Inderdaad, je kan ten eerste puur iets over de kwaliteit van het interval zeggen (hoeveel halve tonen).
Het wordt pas écht nuttig als je melodieën kan opschrijven/benoemen zonder een instrument. Of melodieën 'in je hoofd' de eerste keer al goed kan spelen op je instrument. Dus ook bij het componeren en improviseren komen zulke dingen van pas.

Ik vind 'Eenvoudige muziekleer' van Hennie Schouten (ISBN 90 6010 711 X) wel een geschikt boek. 'Algemene muziekleer' van T. Willemze (Spectrum, ISBN 90 274 1817 9) schijnt ook goed te zijn.

appeltaart
28 november 2004, 15:25
Ik heb trouwens ook nog een vraag, er zijn websites waarop je een soort van cursus kunt kopen waarmee je een absoluut gehoor kunt ontwikkelen. Heeft iemand toevallig ervaring met dergelijke cursussen? Het lijkt me namelijk wel interressant als het echt werkt.

yanto
28 november 2004, 16:00
Ik heb trouwens ook nog een vraag, er zijn websites waarop je een soort van cursus kunt kopen waarmee je een absoluut gehoor kunt ontwikkelen. Heeft iemand toevallig ervaring met dergelijke cursussen? Het lijkt me namelijk wel interressant als het echt werkt.

de cursus van David L. Burge is een goede cursus om een absoluut gehoor te ontwikkelen. Het is een interessante theorie die hij gebruikt. Volgens mij lukt het uiteindelijk wel, alhoewel ik zelf geen absoluut gehoor heb. Vraagt veel doorzettingsvermogen.
Veel spelen helpt ook, op een bepaald moment ga je dingen herkennen op je eigen instrument zoals een open g akkoord bijvoorbeeld.

yanto
28 november 2004, 16:01
Ik heb trouwens ook nog een vraag, er zijn websites waarop je een soort van cursus kunt kopen waarmee je een absoluut gehoor kunt ontwikkelen. Heeft iemand toevallig ervaring met dergelijke cursussen? Het lijkt me namelijk wel interressant als het echt werkt.

de cursus van David L. Burge is een goede cursus om een absoluut gehoor te ontwikkelen. Het is een interessante theorie die hij gebruikt. Volgens mij lukt het uiteindelijk wel, alhoewel ik zelf geen absoluut gehoor heb. Vraagt veel doorzettingsvermogen.
Veel spelen helpt ook, op een bepaald moment ga je dingen herkennen op je eigen instrument zoals een open g akkoord bijvoorbeeld.

taylor
29 november 2004, 12:12
hmm ja maar dat is niet zo moeilijk(1 open g herkenen),als je inversies van 1 moeilijkere akkoorden kan herkenen dat lijkt mij meer richting absoluut gehoor.

wat jij zegt is basis gehoor training en dat is wel in 1 korte tijd te leren mits je(1 beetje) aanleg enzo er voor hebt natuurlijk.

yanto
29 november 2004, 17:24
Dat was maar een simpel voorbeeld. Alle akkorden hebben een bepaalde klankkleur die je na veel spelen wel gaat herkennen, dus ook de omkeringen enzo. Maar dat is puur ervaring.

Absoluut gehoor gaat iets verder, dat is gelijk een toon juist benoemen zonder behup van je instrument. Of een aangegeven toon zingen zonder instrument.

yanto
29 november 2004, 17:25
Dat was maar een simpel voorbeeld. Alle akkorden hebben een bepaalde klankkleur die je na veel spelen wel gaat herkennen, dus ook de omkeringen enzo. Maar dat is puur ervaring.

Absoluut gehoor gaat iets verder, dat is gelijk een toon juist benoemen zonder behup van je instrument. Of een aangegeven toon zingen zonder instrument.

Daevren
30 november 2004, 18:14
David L. Burge is vooral een makkelijke prater. Het is een hele amerikaanse instructieserie. Hij heeft geen een of ander geheim. Het is gewoon een tape/cd met veel lang gelul. Maar er zitten ook gewoon oefeningn bij. En als je die volgt zul je het denk ik wel leren.

Maar ik vertrouw die man voor geen cent. Hij doet me denken aan een Tel Sell-reclame. Bovendien zegt hij op z'n CDs enkele dingen die tegenstrijdig zijn met dat wat bijvoorbeeld C.C. Chang zegt. Een voorbeeld, Burge zegt dat je absoluut gehoor niet kunt verleren, het is dus net als fietsen. Chang zegt dat je het wel verleert en dat je het dus regelmatig moet gebruiken/oefenen.

Nu is Chang een expert op het gebeid van pianopedagogie en zeker geen geldwolf maar iemand die passievol zijn kennis wil delen. Burge lijkt me wel een geldwolf. Die man heeft een weet ik wel hoeveel CD collectie. Hij had het ook gewoon op twee of drie CDs kunnen zetten en al dat slappe gelul. Dan was die collectie ook niet zo belachelijk duur geweest.

taylor
1 december 2004, 11:44
oh ja die reclame in die usa bladen idd dat heeft mij ook altijd tegen gestaan,is beetje het zelfde idee denk ik als je bij de loi gitaar leert spelen ofzo :)

Daevren
1 december 2004, 15:19
Die gitarist is hilarisch! Kun je niet serieus nemen.

taylor
2 december 2004, 11:28
and now you to can have perfect pitch :-D

appeltaart
2 december 2004, 16:50
Een paar dagen geleden vond ik deze site: www.prolobe.com Op die site kun je ook allerlei oefeningen doen om je gehoor te verbeteren, je vooruitgang wordt ook bijgehouden enzo. Ze beweren zelfs dat je er een absoluut gehoor mee kunt ontwikkelen.