PDA

View Full Version : Hulp bij uitzoeken strat(achtige).



SilverFoo
23 november 2004, 20:50
Okk.... mijn onderwerp was ineens weg dus hier nog een keer :???:


Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe gitaar. Ik heb altijd op een epi gespeeld en die heb ik laatst verpatst omdat ik graag eens fender wou gaan proberen. Nu heb ik echter het probleem dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Mijn stijlen zijn nogal divers (van hendrix tot nirvana, van smashing pumpkins tot foo fighters). Een voorwaarde is in ieder geval dat de gitaar een lekkere sustain moet hebben. Ik keek al uit naar een strat met humbucker (HSS) maar die schijnen er 2de hands niet zoveel te zijn.

Een jaguar lijkt me echter ook te gek, maar vooral dat single coil gebeuren maakt me wat achterdochtig. Sommige mensen zeggen dat je er absoluut geen sustain uitkrijgt.

Nogmaals: wie kan me goede adviezen geven of wie heeft een soortgelijke situatie gehad. Ook andere merken (tokai, fenandes oid) mogen genoemd worden uiteraard. Budget: rond €400 (ben arm, en student....).

Blijepanda
23 november 2004, 20:53
Ik zie bij je berichten dat je dit topic zelfs 6 keer gepost heb :wink:

SilverFoo
23 november 2004, 20:57
oh... oeps... was niet de bedoeling dus.... :-? Uhm, sorry?

Blijepanda
23 november 2004, 21:01
:-D Ach, forum werkt niet al te lekker.

Morpheus
23 november 2004, 23:54
tja, om een een of andere reden raakte mij post ook weg....

zoals ik dus al zei, probeer s te kijken naar een ibanez, als je niet per se een fender strat wilt. ibanez heeft strat-achtige gitaren...

bij rockpalace in den haag heb ik wel een mooi gitaartje gezien....

volgens mij iets in de richting van de s5xx kweet t nie meer precies....maar speelde SUPERlekker, en klonk ook heel lekker (maar ja...ik ben ook een tikkie bevooroordeeld....ben nie echt een fender-fan....)

was wel iets van 500 eetjes....iets meer d8 ik zelfs...maar dan heb je wel een goeie axe (voor die prijs...)

je kan ook kijken bij squiers...wellicht heeft die iets met hums erin...anders kan je die erin (laten...?) zetten....

of gewoon een goedkopere ibanez....

michielv
24 november 2004, 08:40
Een gitaar met single coils kan wel degelijk een goede sustain hebben. Vaak kun je onversterkt al horen of een gitaar een beetje klinkt of niet. De electronica kun je altijd nog wijzigen.

Als ik jou was: Ibanez Blazer/Roadster series. Als je een oude (jaren '80) te pakken krijgt (lukt wel voor 200 tot 250 euro) heb je een wereld gitaar.

john.3001
24 november 2004, 11:18
Okk.... mijn onderwerp was ineens weg dus hier nog een keer :???:

Hey dude, volgens mij heb ik gereplied (?), maar toen ik zag dat ik een dubbelpost had neergezet, heb ik die gewist: opeens was je hele topic weg :???:
Hmm, raar iig... maar dus niet met opzet...
Anyway, ik zou gaan voor een Ibanez RG, tenminste, als je een liefhebber bent van dunne halsjes...

SilverFoo
24 november 2004, 11:18
Ok, bedankt, en hoe zit het dan met japanse en mexicaanse fenders? Die zijn meestal niet zo duur maar je hoort er niet zoveel van....

SilverFoo
24 november 2004, 11:20
Okk.... mijn onderwerp was ineens weg dus hier nog een keer :???:

Hey dude, volgens mij heb ik gereplied (?), maar toen ik zag dat ik een dubbelpost had neergezet, heb ik die gewist: opeens was je hele topic weg :???:
Hmm, raar iig... maar dus niet met opzet...
Anyway, ik zou gaan voor een Ibanez RG, tenminste, als je een liefhebber bent van dunne halsjes...

Dat geeft niet :D . Ibanez, tsja... persoonlijk ben ik er niet zo`n fan van. Bij ibanez krijg ik altijd een beetje dat "metal" idee... weet niet waarom.. zit vast tussen de oren. En andere merken? hohner etc..?? Iemand daar ervaring mee?

john.3001
24 november 2004, 11:22
Ok, bedankt, en hoe zit het dan met japanse en mexicaanse fenders? Die zijn meestal niet zo duur maar je hoort er niet zoveel van....

Ik ben niet zo'n fender expert, maar er is een periode geweest waarin japanse fenders van zeer goede kwaliteit waren.
Zelf heb ik een mexicaanse strat, en als je van plan bent om die aan te schaffen, moet je er rekening mee houden dat je na een tijdje waarschijnlijk de elementen wil gaan veranderen (die zijn namelijk niet zo goed). Voor de rest zijn dit prima gitaren, het prijsverschil met US strats maakt het zeker de moeite waard om ze es te proberen...
Maar zoals je waarschijnlijk al vaker hebt gehoord: 2e hands is echt een optie... (misschien kun je dan al een reeds gemodde mexico strat scoren voor dezelfde prijs als eentje nieuw)

john.3001
24 november 2004, 11:24
Ibanez, tsja... persoonlijk ben ik er niet zo`n fan van. Bij ibanez krijg ik altijd een beetje dat "metal" idee... weet niet waarom.. zit vast tussen de oren.

Nee, dat zit niet tussen de oren, ik denk dat iedereen dat wel heeft. Ik houd ook niet zo van die puntige gitaren, geef mij maar gewoon een fender strat of een gibson lp...

michielv
24 november 2004, 11:25
Oh, maar de Roadster/Blazer series zijn behoorlijk Fender-achtige modellen, totaal niet vergelijkbaar met een RG oid. Geen superdunne hals, body ook een stuk klassieker als de moderne modellen.

Mexi/Jap: nix mis mee alleen moet je er waarschijnlijk nog andere pups in stoppen. Dat maakt het weer een flink stuk prijziger.

Hohner is ook wel okay, elementen ook niet om over naar huis te schrijven maar alles is te vervangen. Valt een beetje in de categorie Blazer/Roadster, met mindere pups.

marc_o
24 november 2004, 11:30
Ik zou voor een leuk stratje gaan en wanneer je de sound eventueel te dun zou vinden kun je er altijd nog een ander element inprakken. De muziekvoorbeelden die jij noemt spelen ook vaak op strats (op Foo-Fighters na dan), dus probeer en bedenk dat humbuckers en heel veel gain niet zaligmakend zijn.

john.3001
24 november 2004, 11:31
[quote="michielv"]Oh, maar de Roadster/Blazer series zijn behoorlijk Fender-achtige modellen, totaal niet vergelijkbaar met een RG oid. Geen superdunne hals, body ook een stuk klassieker als de moderne modellen.[quote]

Ja, dat klopt, ik had het meer over de wat modernere modellen van ibanez. Die roadsters vallen wel mee:

http://acoustic-amps-usa.privat.t-online.de/media/DIR_59439/Total.jpg

Maar het zijn toch geen fenders...

michielv
24 november 2004, 11:40
Heb ik ook nooit gezegd, alleen dat ze er veel meer op leken dan de moderne modellen van Ibanez.

Overigens vind ik die Roadsters nog best mooi, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn eerste gitaar iets in die geest was (twee splitsbare humbuckers en een niet-originele hals. Maar dat snapte ik pas later allemaal, toen ik hem alweer lang en breed verkocht had ;) ).

Marc_Odijk heeft trouwens wel een punt, daar zou ik zeker over nadenken als ik een nieuwe gitaar ging kopen. Misschien dat een vette single coil juist veel meer in de buurt komt van het door jou gezochte geluid? Was bij mij wel zo in ieder geval.

Neals
24 november 2004, 11:53
Ik zou gewoon voor een leuke 2e hands Fender MIJ strat gaan, ik denk dat je van zoiets behoorlijk veel plezier gaat beleven, en als je em hebt, probeer hem eens een tijdje met single coils, kan je best nog wel mee scheuren, en zo niet prik je er een hotrail in, maar zoals al gezegd word, als Jimi Hendrix, nirvana etc. je stijl is dan zal je er veel plezier van hebben!

SilverFoo
24 november 2004, 12:10
Ik zou gewoon voor een leuke 2e hands Fender MIJ strat gaan, ik denk dat je van zoiets behoorlijk veel plezier gaat beleven, en als je em hebt, probeer hem eens een tijdje met single coils, kan je best nog wel mee scheuren, en zo niet prik je er een hotrail in, maar zoals al gezegd word, als Jimi Hendrix, nirvana etc. je stijl is dan zal je er veel plezier van hebben!

MIJ strat :???: Mexicaan?

michielv
24 november 2004, 12:13
MIJ = Made In Japan
MIM = Made In Mexico

:D

SilverFoo
24 november 2004, 12:25
Oh, okkk!! :D

Ritch
27 november 2004, 12:48
...Washburn Nuno Bettencourt 2.. dat is een stratachtig ding met 2 hums. als je geen fan bent van een floyd moet je hem niet nemen... maar die zitten ook op de RG dus, greets Richard (aka Steve:wink:)

tbros2000
28 november 2004, 15:56
Check de Dean Avalanche en de Yamaha Pacifica. Allebei imitatie-strat-modellen met een humbucker in de brugpositie

http://www.bill-lewington.com/Dean/gph/avaone.jpg
http://www.bringemusic.com/shop/media/natpacificae.jpg

succes