PDA

View Full Version : JTM-60 of JCM900



smashingpunkking
4 juni 2002, 11:59
Ik sta op het punt een nieuwe gitaarversterker te kopen.
Vast staat dat het een Marshallcombo wordt.
nu kan ik kiezen tussen JTM-60 met 3*12" of JCM 100Watt met 1*12"

beide amps hebben 2 kanalen en reverb
Wat zijn nou de echte vershillen?

En welke amp zouden jullie kiezen?

PeArLjAm
4 juni 2002, 16:21
Tsja de keuze is persoonlijk, hangt ook af van wat voor een muziek je speelt natuurlijk. Een jcm900 is meer een highgain versterker dus voor de hardere rock/metal stijlen. De jtm60 is een klassiekere versterker, denk maar een beetje aan de oude rockers (hendrix), bij deze versterker moet je qua geluid een beetje in die hoek gaan denken. Verder zorgt de 3x12'' speakerconfiguratie voor een betere spreiding van het geluid, is wel handig op het podium. Maar het beste is natuulijk om ze allebei eens uit te proberen.

Oviv
4 juni 2002, 20:27
Helemaal mee eens, zelf uirproberen. Ik speel zelf op een jcm900 4102 (2*12" celestion). Een dijk van een versteker waarmee je bijna overal mee uit de voeten kan. Ook de wat grotere zalen. Als je eregens bent waar ze hem hebben staan zou ik een zeker uitproberen.

smashingpunkking
4 juni 2002, 23:45
ok, als ik de JTM-60 neem kan ik dan dezelfde high gain niet uit mn Boss metalzone halen??

Dude
5 juni 2002, 16:55
tuurlijk wel, over smaak valt alleen te twisten, je hebt met een pedaal nooit hetzelfde geluid als een normale buizen
gitaar->versterker sound, ik denk als je nu al denkt dat je niet tevreden zal zijn met de hoeveelheid gain op de jtm dat je dus beter voor de jcm kan gaan, succes ermee

lars
5 juni 2002, 17:13
jtm-60 is niet echt iets wat je op een metalzone aansluit, niet dat et niet zal klinken ofzo, gewoon, hoort niet echt.

Dude
5 juni 2002, 20:34
Op 2002-06-05 17:13, schreef lars:
jtm-60 is niet echt iets wat je op een metalzone aansluit, niet dat et niet zal klinken ofzo, gewoon, hoort niet echt.



onzin, waarop baseer je dat ? een vriend van me heeft die kast en speelt hem met meerdere pedaaltjes.... werkt prima.. klinkt goed !

lars
5 juni 2002, 21:58
ik zeg toch ook niet dat et niet klinkt integendeel, ik zeg gewoon dat et niet echt hoort, die 60 is meer een amp voor blues/rock zooi, minder voor metal en een metal zone is voooorr....


ik zou trouwens voor de 60 gaan, die jmc900 heeft voor een deel solidstate in zijn oversturing circuit, geen echte buizenbak al willen ze je dat al te graag laten geloven.
klinkt naar mijn mening ook niet echt feest.





onzin, waarop baseer je dat ? een vriend van me heeft die kast en speelt hem met meerdere pedaaltjes.... werkt prima.. klinkt goed !

smashingpunkking
5 juni 2002, 23:38
dank jullie wel voor de reply's ik ga voor de JTM-60.

Toch nog 1 vraagje, is 600Euro een redelijke prijs dr voor?

Dude
6 juni 2002, 07:52
ik zou trouwens voor de 60 gaan, die jmc900 heeft voor een deel solidstate in zijn oversturing circuit, geen echte buizenbak al willen ze je dat al te graag laten geloven.
klinkt naar mijn mening ook niet echt feest.



[/quote]
dude, sorry maar daar heb ik ook nog noit van gehoord, heb je dat ergens op internet zien staan of via via gehoord ???

iemand anders misschien ??

lars
6 juni 2002, 08:54
"Several other manufacturers have produced similar distinctive tones. The Marshall JMP-1 produces many Marshall-like tones (as you would expect). This rack unit actually includes a valve, but like their controversial JCM-900 range, includes solid state clipping for the main part of the overdrive tone. "

source:
http://users.chariot.net.au/~gmarts/ampemul.htm


erg goede site trouwens, helpt een hoop vooroordelen om zeep en er staan een hoop beschrijvingen van overdrive pedaaltjes op aan de hand van hun schematjes.




dude, sorry maar daar heb ik ook nog noit van gehoord, heb je dat ergens op internet zien staan of via via gehoord ???

iemand anders misschien ??

Oviv
6 juni 2002, 09:25
Vreemd, ik heb ook een JCM900 (4102) en ik ben er van overtuigd dat dit een volledige buizenbak is. Ik vindt het nl. een genot om altijd even naar de buizen te kijken als me versterker aanstaat.

Vorige week heb ik alle vier de buizen nog in m'n handen gehad omdat ik eraan zit te denken om er andere buizen in te doen. Maar dat is een ander verhaal.

lars
6 juni 2002, 10:03
dat er buizen in zitten wil nog niet zeggen dat ie volledig buizen is.

Dude
6 juni 2002, 16:43
LARS, de eindtrap is gewoon volledig buizen, hij gebruikt alleen diode clipping... dat heeft dus niks te maken met dat die niet volledig buizen is, zelfs de Marshall 1959SLP gebruikt diode clipping....

Dude
6 juni 2002, 16:44
De fender bakken en de JTM45 gebruiken bijvoorbeeld geen diode clipping maar werken met buizen, maar dit wil dus nog niet zeggen dat de eindtrap van de jcm900 niet volledig buizen is... alleen het diode clipping gedeelte werkt met... duh... diodes..

smashingpunkking
6 juni 2002, 20:00
Op 2002-06-05 23:38, schreef smashingpunkking:
dank jullie wel voor de reply's ik ga voor de JTM-60.

Toch nog 1 vraagje, is 600Euro een redelijke prijs dr voor?


??? uhm ???

lars
6 juni 2002, 21:30
kijk op:

harmony-central (met een korrel zout)
gitaarnet.nl
marktplaats.com
ebay.com

zie wat mensen er voor vragen/geboden hebben en weeg dan af of het je waard is.... of check de nieuwprijs en kijk of het niet buttiger is om een nieuwe te kopen.

voor die jtm60 combo? is het een redelijke prijs als ie nog goed is

Soulman
7 juni 2002, 12:44
De JCM 900's gebruiken naast de ecc83 buizen dioden in het highgain kanaal(+ voor reverb en fxloop) voor meer oversturing.
Marshall deed dit voor het eerst in de JCM 800 splitchannel modellen vanaf 1983.
Ik heb beide (JTM 60 en JCM 900) gehad en vond de JTM 60 beter klinken, heb wel pech gehad met de outputtransformator.
Succes