PDA

View Full Version : Action verlagen



jeroenmoore
23 november 2004, 12:43
Ik heb de action van mijn gitaar( een Pacifica) verlaagd omdat ik wat snellere solo's wil spelen. Ik heb dat inmiddels gedaan, en alles goed afgesteld, maar nu klint mijn gitaargeluid wat doffer, wat kan ik hier aan doen, de elementen hoger of lager zetten misschien? wie helpt mij uit de brand

mijnechtenaamisalvergeven
23 november 2004, 13:14
Je snaren wat hoger zetten :lol:

Aca Ilic
23 november 2004, 16:08
Dat zijn de consenquenties van lage actie, geluid( toon) is minder. Snaren omhoog en blijf maar oefenen, snelheid komt vanzelf al.

mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

Azrael
23 november 2004, 16:27
Dat zijn de consenquenties van lage actie, geluid( toon) is minder. Snaren omhoog en blijf maar oefenen, snelheid komt vanzelf al.

mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

Stom is dat...'k had precies het tegenovergestelde. Ik klinkt veel beter met een lage actie. Het zal deels komen omdat ik gewoon veel lekkerder speel ( hekel aan een hoge actie ). Ik krijg met een lage actie een lekkere punch (beetje een funky tintje ) wat ik echt heerlijk vind. Denk dat actie vooral een kwestie van smaak is. Je hebt snelheidsmaniakken met een super lage actie en ook met een hogere dus het is echt puur smaak.

Lune-a-tic
23 november 2004, 17:49
Dat is zo ongeveer hetzelfde als beweren dat SRV er niets van kende omdat hij met .13 setjes speelde (minimaal hé). :cool:

Aca Ilic
23 november 2004, 18:27
Stom is dat...'k had precies het tegenovergestelde. Ik klinkt veel beter met een lage actie. Het zal deels komen omdat ik gewoon veel lekkerder speel ( hekel aan een hoge actie ). Ik krijg met een lage actie een lekkere punch (beetje een funky tintje ) wat ik echt heerlijk vind. Denk dat actie vooral een kwestie van smaak is. Je hebt snelheidsmaniakken met een super lage actie en ook met een hogere dus het is echt puur smaak.[/quote]

Je denkt dat je beter klinkt omdat je beter/sneller speelt, maar niemand kun je wijs maken dat je bij hardere anslag, en al dat geratel van de snaren tegen de frets, je gitaar betere toon ( lees volume ) produceert.
Het is puur technische kwestie van voordelen en nadelen van hoge/ lage action:

lage action voordelen:

-Noten zijn makkelijker te fretten en grijpen, en snelle solo's zijn eenvoudiger te spelen.

lage action nadelen:

-Je hebt enorme kans op gezoem van de snaren,waardoor je volume en toon belemmerd worden.


Hoge action voordelen:

-Veel betere toon en volume,

en nadelen zijn:
- noten zijn lastiger te pakken waardor je meer druk moet uitoefenen op de snaar en toets,
-snelle lopjes kun je op je buik schrijven.

mvg
Alex

Azrael
24 november 2004, 14:09
Je denkt dat je beter klinkt omdat je beter/sneller speelt, maar niemand kun je wijs maken dat je bij hardere anslag, en al dat geratel van de snaren tegen de frets, je gitaar betere toon ( lees volume ) produceert.
Het is puur technische kwestie van voordelen en nadelen van hoge/ lage action:

lage action voordelen:

-Noten zijn makkelijker te fretten en grijpen, en snelle solo's zijn eenvoudiger te spelen.

lage action nadelen:

-Je hebt enorme kans op gezoem van de snaren,waardoor je volume en toon belemmerd worden.


Hoge action voordelen:

-Veel betere toon en volume,

en nadelen zijn:
- noten zijn lastiger te pakken waardor je meer druk moet uitoefenen op de snaar en toets,
-snelle lopjes kun je op je buik schrijven.

mvg
Alex

Nee. Ik speelde totaal niet sneller. Sterker nog....ik merkte het vooral bij akkoorden en dat kwam niet omdat mijn spel beter werd. Het verschil in actie was slechts 0,3mm (iets dergelijks heb het niet gemeten) maar ik merkte het behoorlijk.
Toon is slechts een mening.....ik ben ook dol op het metalen geluid van nieuwe snaren en er zijn ook mensen die dit vreselijk vinden. Juist de geluiden die niet 100% bij de noot horen doen het hem op een gitaar. Anders speelden we wel op een keyboard gitaar.....Klassiek gitaar vind ik ook vaak erg dood klinken door de perfectie die ervan uit gaat.
Kan best zijn dat je het niet met mij eens bent maar zolang ik van mening ben dat mijn noten meer "punch" hebben als mijn actie wat lager is en ik bij hard aanslaan dus een "tjak" geluid krijg wat ik geweldig vind.........
Wie ben jij dan om te zeggen dat het niet zo is?

Spirit of Strings
24 november 2004, 14:33
Heb je na het verlagen van de action ook je elementen wat lager gezet?
Elementen die dichter op de snaren staan geven namelijk wel een harder, wat feller geluid, maar het wordt ook minder helder. Misschien is dat wat je ervaart.

Met name humbuckers worden door mensen nog al eens veel te dicht op de snaren gezet. Vooral dan volledig onnodig, omdat de output toch hoog genoeg is. Als je ze zo'n 5 mm onder je snaren zet, is het geluid veel beter. Natuurlijk blijft dit alles altijd subjectief, maar ik het het dan puur over de aanwezigheid van helderheid.

Wat Alex schreef is ook zeker waar, dus: het beste geluid (en dan bedoel ik dus "het schoonste") krijg je met een hoge action en de elementen op gepaste afstand.

Aca Ilic
24 november 2004, 16:13
Je denkt dat je beter klinkt omdat je beter/sneller speelt, maar niemand kun je wijs maken dat je bij hardere anslag, en al dat geratel van de snaren tegen de frets, je gitaar betere toon ( lees volume ) produceert.
Het is puur technische kwestie van voordelen en nadelen van hoge/ lage action:

lage action voordelen:

-Noten zijn makkelijker te fretten en grijpen, en snelle solo's zijn eenvoudiger te spelen.

lage action nadelen:

-Je hebt enorme kans op gezoem van de snaren,waardoor je volume en toon belemmerd worden.


Hoge action voordelen:

-Veel betere toon en volume,

en nadelen zijn:
- noten zijn lastiger te pakken waardor je meer druk moet uitoefenen op de snaar en toets,
-snelle lopjes kun je op je buik schrijven.

mvg
Alex

Nee. Ik speelde totaal niet sneller. Sterker nog....ik merkte het vooral bij akkoorden en dat kwam niet omdat mijn spel beter werd. Het verschil in actie was slechts 0,3mm (iets dergelijks heb het niet gemeten) maar ik merkte het behoorlijk.
Toon is slechts een mening.....ik ben ook dol op het metalen geluid van nieuwe snaren en er zijn ook mensen die dit vreselijk vinden. Juist de geluiden die niet 100% bij de noot horen doen het hem op een gitaar. Anders speelden we wel op een keyboard gitaar.....Klassiek gitaar vind ik ook vaak erg dood klinken door de perfectie die ervan uit gaat.
Kan best zijn dat je het niet met mij eens bent maar zolang ik van mening ben dat mijn noten meer "punch" hebben als mijn actie wat lager is en ik bij hard aanslaan dus een "tjak" geluid krijg wat ik geweldig vind.........
Wie ben jij dan om te zeggen dat het niet zo is?

Iemand die schijnbaar meer verstand van gitaar heeft dan jezelf. Ik heb ook niet gezegd dat ik niet met je eens ben, maar als je het zo opvat , have a nice life.
mvg
Alex

Azrael
24 november 2004, 17:47
Je denkt dat je beter klinkt omdat je beter/sneller speelt, maar niemand kun je wijs maken dat je bij hardere anslag, en al dat geratel van de snaren tegen de frets, je gitaar betere toon ( lees volume ) produceert.
Het is puur technische kwestie van voordelen en nadelen van hoge/ lage action:

lage action voordelen:

-Noten zijn makkelijker te fretten en grijpen, en snelle solo's zijn eenvoudiger te spelen.

lage action nadelen:

-Je hebt enorme kans op gezoem van de snaren,waardoor je volume en toon belemmerd worden.


Hoge action voordelen:

-Veel betere toon en volume,

en nadelen zijn:
- noten zijn lastiger te pakken waardor je meer druk moet uitoefenen op de snaar en toets,
-snelle lopjes kun je op je buik schrijven.

mvg
Alex

Nee. Ik speelde totaal niet sneller. Sterker nog....ik merkte het vooral bij akkoorden en dat kwam niet omdat mijn spel beter werd. Het verschil in actie was slechts 0,3mm (iets dergelijks heb het niet gemeten) maar ik merkte het behoorlijk.
Toon is slechts een mening.....ik ben ook dol op het metalen geluid van nieuwe snaren en er zijn ook mensen die dit vreselijk vinden. Juist de geluiden die niet 100% bij de noot horen doen het hem op een gitaar. Anders speelden we wel op een keyboard gitaar.....Klassiek gitaar vind ik ook vaak erg dood klinken door de perfectie die ervan uit gaat.
Kan best zijn dat je het niet met mij eens bent maar zolang ik van mening ben dat mijn noten meer "punch" hebben als mijn actie wat lager is en ik bij hard aanslaan dus een "tjak" geluid krijg wat ik geweldig vind.........
Wie ben jij dan om te zeggen dat het niet zo is?

Iemand die schijnbaar meer verstand van gitaar heeft dan jezelf. Ik heb ook niet gezegd dat ik niet met je eens ben, maar als je het zo opvat , have a nice life.
mvg
Alex

Kom op he......je was het met me oneens of moet ik je soms quoten?

"Je denkt dat je beter klinkt omdat je beter/sneller speelt, maar niemand kun je wijs maken dat je bij hardere anslag, en al dat geratel van de snaren tegen de frets, je gitaar betere toon ( lees volume ) produceert. "

Je bent het met mij oneens en dat vat ik dus prima op. Niet zeuren dat ik je verkeerd begrijp.

Nogmaals.......hoe het komt mag je fijn uitzoeken als je daar zo'n zin in hebt maar mijn gitaar klinkt beter met de actie iets lager. Ik vind het een prettiger geluid....hoge actie is mij te steriel/netjes....
Ik heb verstand zat van gitaren en snap heus wel dat ratel ratel overal niet prettig klinkt maar een beetje geeft het juist meer sfeer is MIJN PERSOONLIJKE mening.
En ik ben hier de enige die kan beoordelen of mijn geluid is vooruit gegaan.....

Aca Ilic
24 november 2004, 18:59
[
Nogmaals.......hoe het komt mag je fijn uitzoeken als je daar zo'n zin in hebt maar mijn gitaar klinkt beter met de actie iets lager. Ik vind het een prettiger geluid....hoge actie is mij te steriel/netjes....
Ik heb verstand zat van gitaren en snap heus wel dat ratel ratel overal niet prettig klinkt maar een beetje geeft het juist meer sfeer is MIJN PERSOONLIJKE mening.
En ik ben hier de enige die kan beoordelen of mijn geluid is vooruit gegaan.....[/quote]

Jeah right!
De starter van de topic geeft aan dat door het verlagen van zijn actie de geluid doffer wordt. Ik probeer hem alleen duidelijk te maken, wat eigenlijk iedere gitaartechnicus/bouwer ook zou zeggen, en jij bent de enige in de topic die bezig is over " mijn gitaar, mijn snaren, mijn actie".
Het gaat hier niet om jou , en als je geen betere suggestie/oplossing aan deze topic kunt bijdragen, dan kun je beter uitscheiden met dat egotripperij, mar als je zo'n eikel bent die perse gelijk wil hebben, en als dat jou gelukkig maakt dan O.K. : je hebt gelijk- nu tevreden??.

Peace
en mvg
Alex

jeroenmoore
30 november 2004, 13:19
Beste mensen laten we het gewoon lekker relaxed houden, ik ga vanavond een oefenruimte in, om daar m'n gitaar helemaal naar mijn wens af te stellen, met een Peavy 5150 moetdat toch zeker wel gaan lukken, eigenlijk zou het beste zijn dat als je de action verlaagt, je de helderheid van de hoge action zou kunnen behouden, maar wie weet zijn er een paar slimmerds onder ons die dat kunnen gaan uitvinden, en dat zal ik de eerste zijn die daar gebruik van zal gaan maken. Ik wil jullie allen wel even bedanken voor zoveel reacties, dit had ik niet verwacht, maar waardeer een ieder zijn mening. Alvast bedankt


jeroen van wouden www.bendlezz.nl

jeroenmoore
30 november 2004, 13:22
Beste mensen laten we het gewoon lekker relaxed houden, ik ga vanavond een oefenruimte in, om daar m'n gitaar helemaal naar mijn wens af te stellen, met een Peavy 5150 moetdat toch zeker wel gaan lukken, eigenlijk zou het beste zijn dat als je de action verlaagt, je de helderheid van de hoge action zou kunnen behouden, maar wie weet zijn er een paar slimmerds onder ons die dat kunnen gaan uitvinden, en dat zal ik de eerste zijn die daar gebruik van zal gaan maken. Ik wil jullie allen wel even bedanken voor zoveel reacties, dit had ik niet verwacht, maar waardeer een ieder zijn mening. Alvast bedankt


jeroen van wouden www.bendlezz.nl

ToolRulez
30 november 2004, 15:13
Is het niet zo dat iedere gitaar een punt heeft waarop hij sonisch gewoon mooi in balans is en dat dit punt beïnvloedt word door de som van alle onderdelen? Als je dus je actie iets verlaagd kan dat zowel positief als negatief uitpakken. In het geval van de topic starter is dat negatief en in het geval van Azrael was dat positief. Misschien dat als er bij jou (jeroenmoore) net even iets verandert (pickup-hoogte, neck-relief) dat het dan wel lekker klinkt. Dit is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring, niet iedere gitaar of bas is hetzelfde met als gevolg dat een verandering niet altijd zo uitpakt als dat de je volgens de geschreven regels zou verwachten. Is dat niet het leuke van gitaren? :)

Azrael
30 november 2004, 15:16
Daarom baal ik er ook zo van dat ik zo vreselijk wordt gezeurd als ik het lekkerder vind klinken. Kan mij het nu verrotten dat het volgens de gitaar enquete niet beter zou mogen klinken. Stelletje conservatievelingen....

Als iedereen steeds elkaar zou herhalen zouden we een lekker forum hebben
:-?

Heet het niet een "discussie" forum?

Aca Ilic
30 november 2004, 17:40
Daarom baal ik er ook zo van dat ik zo vreselijk wordt gezeurd als ik het lekkerder vind klinken. Kan mij het nu verrotten dat het volgens de gitaar enquete niet beter zou mogen klinken. Stelletje conservatievelingen....

Als iedereen steeds elkaar zou herhalen zouden we een lekker forum hebben
:-?

Heet het niet een "discussie" forum?
Vang je je een smurf! :wink:

Dick Wolkendeck
1 december 2004, 15:27
Heb je na het verlagen van de action ook je elementen wat lager gezet?
Elementen die dichter op de snaren staan geven namelijk wel een harder, wat feller geluid, maar het wordt ook minder helder. Misschien is dat wat je ervaart.

Met name humbuckers worden door mensen nog al eens veel te dicht op de snaren gezet. Vooral dan volledig onnodig, omdat de output toch hoog genoeg is. Als je ze zo'n 5 mm onder je snaren zet, is het geluid veel beter. Natuurlijk blijft dit alles altijd subjectief, maar ik het het dan puur over de aanwezigheid van helderheid.

Wat Alex schreef is ook zeker waar, dus: het beste geluid (en dan bedoel ik dus "het schoonste") krijg je met een hoge action en de elementen op gepaste afstand.

Ik ben het eens met de opmerking over het plaatsen van de elementen. Niet te dicht erop, anders krijg je een hard, dichtgesmeerd geluid of zelfs stringpull. Ik heb mijn humbucker op mijn Charvel/Jackson model 4 ook eens een tijdje heel hoog en een tijdje heel laag gezet, dat maakt echt wat uit in het hoog. Heel dichtbij kan overigens wel weer leuk zijn voor metal. Single coils klinken IMO dichtbij helemaal nooit mooi (stringpull) :-( , maar dat is ook weer een kwestie van smaak.

Over de actie van de snaren: een hogere actie geeft je ten eerste meer dynamiek, want je kan harder rammen zonder dat het ratelt :wink: . En dan bedoel ik echt dat je gitaar als een sitar klinkt. Maar veel dynamiek vindt niet iedereen handig, daarom gebruiken we toch soms een compressor, of zelfs distortion? :razz: Just kidding, maar disto is natuurlijk wel een hele extreme vorm van compressie. :wink:

Ik heb zelf een gitaar met een heel lage actie (luie gitarist), maar heb geen last van dof geluid. eerder andersom, bij mij levert een hogere actie meer bas op, als gevolg van de toegenomen energie die je in de snaar kan smijten. Om te compenseren gebruik ik een dik plectrum, 2 mm, die heeft een wat rondere rand en klinkt daardoor warmer. Plus een flinke draai aan de bass regelaar. En ik sla natuurlijk vrij zacht aan, anders gooi je de snaar tegen het fretboard aan.

Om de actie van de snaren te verlagen wijzig trouwens ik liever de hoek van de hals op de body (naar achteren zetten) dan dat ik de snaren bij de brug verlaag. Ja, papiertje ertussen zetten. :-D Volgens mij levert dat ook weer invloed op je geluid. Experimenteren maar...

Dus: wat wil je? SRV? Dan een hoge actie. Van Halen? Dan een lage actie. Van Halen zei ooit over hoge actie: "waarom zou ik het mezelf moeilijker maken dan nodig?" Of woorden van die strekking :lol: .

Enne... geen ruzie maken, kids!