PDA

View Full Version : MARSHALL 1959



josh.vandenberg
23 november 2004, 12:02
Ik heb een MARSHALL 1959 helemaal gerewired en wat verbeteringen aangebracht ,waardoor die compleet storings vrij en een veel kwalitatievere toon produceert.Het apperaat heeft nog niet zo groots geklonken.

Hebben meer mensen dit gedaan en wat dan,dat is mijn vraag.

Misschien leuk om ideeën uit te wisselen.

Franc
23 november 2004, 13:03
soundclips!

Negative K3 fan
23 november 2004, 13:34
kun je je misschien iets meer uitwijden over de verbeteringen? bnen ik wel in geinteresseerd.

1959SLP
23 november 2004, 13:51
Alleen de brightcaps eruit gesloopt. Resultaat: minder schel, eerder oversturing (bij 5, was eerst 8 ), loudness 1 en 2 zijn lekkerder te mixen, kortom, het ouwe vertrouwde geluidje.

Negative K3 fan
23 november 2004, 18:38
waar zitten die bright caps en maken die zoveel verschil (mbt oversturing)???

1959SLP
23 november 2004, 19:28
Die zitten direct voor de loudness 1(treble). In hoeverre die brightcaps van invloed zijn m.b.t. oversturing, daar kunnen je techneuten als Marc, Al of Nico je beter antwoord op geven. Ik weet alleen wat ik hoor (ik ben geen electro-man). M`n amp is er in elk geval een heel stuk op vooruit gegaan.

josh.vandenberg
23 november 2004, 20:54
Ik heb na de 2 e buis een cap met een weestand aangesloten.Switchable,terugkoppeling verandert en ik heb de zaak met een scoop getuned,Dat was een heel werk en het resultaat is er naar.

Als ik een x bij iemand ben met computerapperatuur na 1930 laat ik t horen,Er zit nu in van van halen tot rhoads eneen superdik modern geluid

mathe
23 november 2004, 21:02
Ik heb een MARSHALL 1959 helemaal gerewired en wat verbeteringen aangebracht ,waardoor die compleet storings vrij en een veel kwalitatievere toon produceert.Het apperaat heeft nog niet zo groots geklonken.

Hebben meer mensen dit gedaan en wat dan,dat is mijn vraag.

Ik heb weleens een 1987 helemaal opnieuw bedraad omdat door allerlei modificaties er niets over was van het originele circuit. Ik heb er toen weer het originele type bedrading ingezet (maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt).
Als ik mag gokken heb je de signaal draden welke een hoge impedantie dragen (van en naar volume pots, vanaf de loper van de treble pot) voorzien van afgeschermde bekabeling? Scheelt behoorlijk veel ruis en brom en kan inderdaad echt een verbetering zijn. Ik wil echter niet gelijk spreken van een kwalitatievere toon. Dat heb ik wel gehad toen ik voor het eerst (lang geleden) verse EL34's (xF2) van Philips in de eindtrap zette :wink:

Van welke bouwjaar is die 1959 eigenlijk?

Marc

josh.vandenberg
23 november 2004, 21:17
De versterker is van 1977 en ook bij mij was de print door vage mods en slechte contacten niet betrouwbaar meer.

Er lag onder andere een hoogspannings diode half los.buis voet drraden waren dun of juist idioot dik en dat moest sluiting geven.

Ik heb inderdaad afgeschermd draad gebruikt met een kern met dikke aders en dun draad eromheen,voor goede lage en hoge tonen doorlaat.EN IK HEB HET POINT TO POINT GEMMAAKT MET ECHT EEN HELE RUIME OPZET.sOMS ZO'N 5 CM TUSSEN ONDERDELEN,EN HET STOORT NIET MEER.vOLGENS MIJ ZIJN DIE mARSHAAL PRINTEN OOK NIET ZO GEWELDIG .iK GA DE VERBINDINGEN NO WAXEN OF ZO .

1959SLP
23 november 2004, 22:06
:???: hmmm, een M1959 uit 1977??? :???: Volgens mij klopt er hier iets niet. Typfoutje?

mathe
23 november 2004, 22:17
:???: hmmm, een M1959 uit 1977??? :???: Volgens mij klopt er hier iets niet. Typfoutje?

Hoezo? Model 1959 is van 1966 tot 1991 gemaakt.

Marc

mathe
23 november 2004, 22:24
De versterker is van 1977 en ook bij mij was de print door vage mods en slechte contacten niet betrouwbaar meer.

Er lag onder andere een hoogspannings diode half los.buis voet drraden waren dun of juist idioot dik en dat moest sluiting geven.

Ik heb inderdaad afgeschermd draad gebruikt met een kern met dikke aders en dun draad eromheen,voor goede lage en hoge tonen doorlaat.EN IK HEB HET POINT TO POINT GEMMAAKT MET ECHT EEN HELE RUIME OPZET.sOMS ZO'N 5 CM TUSSEN ONDERDELEN,EN HET STOORT NIET MEER.vOLGENS MIJ ZIJN DIE mARSHAAL PRINTEN OOK NIET ZO GEWELDIG .iK GA DE VERBINDINGEN NO WAXEN OF ZO .

Ik heb niet echt de ervaring dat de printen op zich slecht zijn. Het komt wel geregeld voor dat de soldeerverbindingen slecht zijn. Doorsolderen dus, maar let op: zet je bout niet op een al te hoge temperatuur want anders sloop je de soldeereilanden.

Dik draad gebruiken voor signaaldraden waar weinig tot geen vermogen overheengaat heeft volgens mij niet veel zin. Het behaalde effect zit hem vooral in de afscherming van leidingen welke een hoge impedantie dragen. Deze pakken zonder afscherming gemakkelijk ruis en andere rommel op.
Wat je, gezien de leeftijd, aan jouw versterker ook nog kunt doen is het reinigen van de jack inserts. Gewoon met een wattenstaafje over de contactvlakken gaan sluit vaak een hoop vervelende kraakjes ed uit. En dit is zeker belangrijk bij de luidsprekeruitgangen waar een laagohmige overgang gegarandeerd moet zijn.

Wat bedoel je trouwens met 'verbindingen waxen'?

Marc

1959SLP
23 november 2004, 22:25
foutje, bedankt

Frits van Mourik
24 november 2004, 00:25
Het behaalde effect zit hem vooral in de afscherming van leidingen welke een hoge impedantie dragen. Deze pakken zonder afscherming gemakkelijk ruis en andere rommel op.



Hallo Marc,

Introduceer je zo geen parasitaire capaciteiten die je "hoog" om zeep helpen?
Ik zit zelf in de prenatale fase van een zelfbouw-buizenamp (met 6SL7,KT66), vandaar mijn vraag...

josh.vandenberg
24 november 2004, 09:53
Nee, ik gebruik niet zo zeer dik draad .Maar de signaalvoerende ader heeft een paar dikkere aders en er omheen ragfijn draad.Het is geloo ik 1 kwadraat .

Ik heb alle jack chassis delen vervangen.Ik denk dat de versterker vochtig opgeslagen is geweest.De pots zijn nog wel helemaal goed,maar op de trafo's zit aanslag.

josh.vandenberg
24 november 2004, 09:53
Nee, ik gebruik niet zo zeer dik draad .Maar de signaalvoerende ader heeft een paar dikkere aders en er omheen ragfijn draad.Het is geloo ik 1 kwadraat .

Ik heb alle jack chassis delen vervangen.Ik denk dat de versterker vochtig opgeslagen is geweest.De pots zijn nog wel helemaal goed,maar op de trafo's zit aanslag.

josh.vandenberg
24 november 2004, 17:10
Wat bij die versterker echtvitaal is ,is de condensatorop volume 1.

Ik heb hier heel veel mee geëxpeimenteerd,en uiteindelijk het beste resultaat gekregen met een 0,005 .Eigenlijk een standaard waarde maar met het beste resultaat.

ook input 2 intern doorgelust naar input 3.Seelt weer kabel .

Het model 1959 is echt op zijn best als je teaked tussen de 2 inputs en de juiste distortion ervoor zet .Magisrtaal

josh.vandenberg
24 november 2004, 17:11
Wat bij die versterker echtvitaal is ,is de condensatorop volume 1.

Ik heb hier heel veel mee geëxpeimenteerd,en uiteindelijk het beste resultaat gekregen met een 0,005 .Eigenlijk een standaard waarde maar met het beste resultaat.

ook input 2 intern doorgelust naar input 3.Seelt weer kabel .

Het model 1959 is echt op zijn best als je teaked tussen de 2 inputs en de juiste distortion ervoor zet .Magisrtaal

mathe
24 november 2004, 19:20
Introduceer je zo geen parasitaire capaciteiten die je "hoog" om zeep helpen?

Je introduceert inderdaad een extra capaciteit in het geheel. Of deze je hoog om zeep gaat helpen hangt erg af van het ontwerp (in- en uitgangsimpedanties), de eigenschappen van de kabel (adermateriaal, isolatiemateriaal/dielectricum, aderdikte) welke je gebruikt en van de lengte van de kabel.
Daarnaast is het wel zo dat hoe hoger de frequentie van het signaal is, des te meer zo'n kabel invloed krijgt op de demping van het signaal.

Ik heb praktisch nog nooit verschil gehoord tussen afgeschermde signaaladers en niet afgeschermde in een muziekversterker. Het gaat in de regel om zulke korte afstanden dat capacitaire koppeling tussen rooster en kathode van de aangestuurde triode veel meer invloed heeft (weet je gelijk de reden waarom een Philips ECC83 I63 donkerder klinkt dan een Telefunken <>).

Marc

mathe
24 november 2004, 19:49
Wat bij die versterker echtvitaal is ,is de condensatorop volume 1.

Ik heb hier heel veel mee geëxpeimenteerd,en uiteindelijk het beste resultaat gekregen met een 0,005 .Eigenlijk een standaard waarde maar met het beste resultaat.

Bedoel je de koppelcondensator welke voor de potmeter zit? 5nF is best een aannemelijke waarde. De standaard 2,2nF vind ik zelf veel te dun klinken, maar dat vind ik eigenlijk voor elk lead model gelden. Ik ben een bass model fan met 22n als koppelcondensator en 100nF achter de fasedraaier.

Marc

josh.vandenberg
25 november 2004, 10:34
Nee,ik bedoel de condesator dieover volume regelaar 1 zit

Ik ga ook kijken wat ik met die coppelc. ga doen ,want dat kan beter denk ik.

josh.vandenberg
25 november 2004, 10:35
Nee,ik bedoel de condesator dieover volume regelaar 1 zit

Ik ga ook kijken wat ik met die coppelc. ga doen ,want dat kan beter denk ik.

De bass models vind ik ook wat beter klinken.