PDA

View Full Version : Telecaster met humbuckers



Hagrath
23 november 2004, 08:27
Ik wil een telecaster gaan kopen binnenkort, en een EMG in de brug zetten. Bruggen waar humbuckers in passen zijn wel te krijgen, maar wat ik me afvraag is of er wel ruime is in het hout voor een humbucker.

Ik weet niet of dit verschilt per merk, maar hoe zit het bij mexicaanse en japanse Fenders en Squiers?

michielv
23 november 2004, 08:36
Nope, er zit geen ruimte voor een humbucker. Overigens is het niet onmogelijk om dat gat zelf uit te frezen (of, als je geen frees hebt: boren & beitelen). Alleen moet je een beetje voorzichtig zijn dat je niet per ongeluk uitschiet want je hebt geen slagplaat om de boel te verdoezelen ;)

In het verleden zijn er wel telecasters met in de brug humbuckers gemaakt, waarom probeer je niet zo'n model te pakken te krijgen?

Of dit model: http://www.fender.com/products/show.php?partno=0118760 of deze: http://www.fender.com/products/show.php?partno=0137702 hebben al standaard humbuckers bij de brug. Volgens mij de is Telecaster Deluxe ook van Squier te krijgen voor niet te idioot veel geld (200 euro ofzo). Zeker wanneer je een EMG gaat plaatsen is dus eigenlijk de hals & body van belang, de rest vervang je toch. :D

Als je niet per se een Fender/Squier wilt kun je natuurlijk ook een losse hals + body kopen en zelf je gitaar opbouwen. Zit je ook niet met onderdelen die je niet wil hebben.

Bluesbreaker
23 november 2004, 08:38
http://www.fender.com/products/show.php?partno=0101680

http://www.fender.com/products/show.php?partno=0118760

http://www.fender.com/products/show.php?partno=0262400

http://www.fender.com/products/show.php?partno=0262000


zoeken!

Spirit of Strings
23 november 2004, 13:50
Volgens mij de is Telecaster Deluxe ook van Squier te krijgen

Eindelijk iemand, die dat ding de juiste naam geeft i.p.v. Telecaster Custom!!!!!

Er zijn wel wat dingen mis met deze Squier kopie. De kop hoort bijv. een (grote) stratocasterkop te zijn en de schroefpooltjes van de elementen horen niet op één lijn te zitten, maar desalniettemin een leuke gitaar voor weinig geld.

TMKXL
23 november 2004, 14:39
Bij Feedback hangt een Telecaster met twee humbuckers met een grijs/zwrte finish, die ziet er wel gaaf uit en voldoet aan je eisen.
Van Feedback.nl:

Fender - Tele Custom FMT HH

http://feedback.nl/pix/fender-telecustom_fmt_hh.jpg

Een zeer luxe Telecaster met een hals uit mahonie en een body van mahonie met flamed maple top. De hals is verlijmd. De gitaar is uitgerust met humbuckers die te splitten zijn en de hardware is smoked silver. Fraai en toch voordelig!

Van: € 699,-
Voor: € 599,-

Hagrath
23 november 2004, 16:35
Deze telecasters ken ik wel. Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik bedoel de klassieke telecaster, waarbij 't element in de brug zit (weet niet hoe ze heten)

Het telecaster deel van mn idee gaat puur om de looks.

Ik ben toevallig bij de gitaarwinkel hier geweest vandaag. Ze hebbe daar London City telecasters, nou heb ik hier veel goeds over gehoord/gelezen, dus dat is goed. Ze kunnen mij zo'n apparaat leveren met een EMG, en alles wat daar dus bij komt kijken (frezen/brug) voor ongeveer 400 a 450 euro.

Niet slecht lijkt me, wat vinden jullie?

Hagrath
23 november 2004, 16:36
Deze telecasters ken ik wel. Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik bedoel de klassieke telecaster, waarbij 't element in de brug zit (weet niet hoe ze heten)

Het telecaster deel van mn idee gaat puur om de looks.

Ik ben toevallig bij de gitaarwinkel hier geweest vandaag. Ze hebbe daar London City telecasters, nou heb ik hier veel goeds over gehoord/gelezen, dus dat is goed. Ze kunnen mij zo'n apparaat leveren met een EMG, en alles wat daar dus bij komt kijken (frezen/brug) voor ongeveer 400 a 450 euro.

Niet slecht lijkt me, wat vinden jullie?

tillens
24 november 2004, 12:13
mmm, ik vind het vrij prijzig. Een lc tele, kost rond de 249. dan is de rest voor die emg humbucker???? waarom zet je er niet een hotrails in of zoiets? heb je toch meer scheur en bite, maar wel de coole looks. ik weet niet maar een humbucker in de brug op een tele, als je het toch om de looks doet, vink gewoon nie cool

Peter

michielv
24 november 2004, 12:37
Een EMG is iets totaal anders dan een hotrails oid. Niet noodzakelijkerwijs beter/slechter, wel anders :D

Valt op zich wel mee hoor, een EMG is best prijzig, komt er nog een brug bij, frees/montage, 150 tot 200 euro is dan niet zo heel gek. Vergeet niet: die brug kost ook al 53 euro bij Vox Humana, reken een 120 euro voor een EMG (wat doen die dingen?) , dan is de montage vrij goedkoop.

Alleen zou ik voor de zekerheid wel de oude onderdelen willen hebben (brug, element) zodat als het toch niet bevalt je er weer een normale Tele van kunt maken.

Er zijn trouwens ook EMG elementen voor een Tele, alleen weet ik niet of dat een humbucker is.

telecastermaster
24 november 2004, 14:04
Eerlijk gezegd vind ik het hele project een beetje idioot. Een telecaster met humbuckers is voor mij al geen telecaster meer en met EMG's al helemaal niet. Maar goed, ieder zijn smaak en het is een vrij land, enzo....

Ik vind € 400-450 behoorlijk aan de prijs, voor zo'n budget gitaar. Ik zou echter, als je echt zo nodig moet scheuren, het volgende doen:

1) humbuckers in SC formaat kiezen (hot rail of zo). Dan hoef je niet zo moeilijk de brug om te bouwen.

2) EMG telecaster elementen kiezen + EMG SPC - hoef je ook niet de brug om te bouwen. De SPC is bedoeld om een SC als een humbucker te laten klinken. Zie hier:

http://www.emginc.com/displayproducts.asp?section=Accessories&categoryid=32&catalogid=131

Spirit of Strings
24 november 2004, 14:45
Een telecaster met humbuckers is voor mij al geen telecaster meer. Maar goed, ieder zijn smaak en het is een vrij land, enzo....


Inderdaad, zolang de wet die gitaarschennis verbiedt nog niet is aangenomen. Als het ooit zover komt, ontstaat er pas echt een cellentekort...... :D

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk.....tenzij het om een Telecaster deLuxe gaat, maar da's gewoon een andere gitaar. Lijkt me dan ook de voor de hand liggende keuze als je een Telecaster met humbuckers wilt hebben.

michielv
24 november 2004, 14:51
Inderdaad, zolang de wet die gitaarschennis verbiedt nog niet is aangenomen. Als het ooit zover komt, ontstaat er pas echt een cellentekort...... :D


Yep, hoewel dat misschien de mensen zijn die je juist _niet_ moet opsluiten (denkend aan EVH die toch wel heel erg heiligschennis pleegde met zijn Frankenstrat en vooral die vernaggelde Ibanez Destroyer waar hij een stuk uit gezaagd heeft :D).

Ben het wel eens met Telecastermaster dat een EMG tele element wel mooier staat. Alhoewel ik die Tele van Jeff Beck met twee gibson humbuckers ook wel iets vind hebben :P

Spirit of Strings
24 november 2004, 15:01
Inderdaad, zolang de wet die gitaarschennis verbiedt nog niet is aangenomen. Als het ooit zover komt, ontstaat er pas echt een cellentekort...... :D


Yep, hoewel dat misschien de mensen zijn die je juist _niet_ moet opsluiten

Ik speelde even Donnertje: allemaal opsluiten, die gasten! :-D

Nee hoor, ik vind het altijd positief, als iemand zo lekker intensief met zijn gitaar bezig is. Heb in het verleden (helaas zeg ik nu) ook menige gitaar verkracht in mijn zoektocht naar beter en mooier. :cry:

telecastermaster
24 november 2004, 15:14
die brug kost ook al 53 euro bij Vox Humana

Ik zag deze brug bij Rockinger in Duitsland voor € 16,-

http://www.rockinger.com/Media/Shop/2616c.jpg

En verder: zelf frezen (of uitbikken)

Hagrath
25 november 2004, 01:04
Waarom is het idioot dan? Ik vind telecasters supercool, qua looks alleen, het geluid is totaal niet bruikbaar voor mij. Ik speel in 'n death metal band, dan kun je geen single coils gebruiken. Maar ik wil wel graag een telecaster... di's mijn oplossing.

Een brug van 16 euro kan niet veel goeds zijn of wel?

Voor die 450 maken ze het helemaal voor me in orde, frezen/installeren, en ik ga inderdaad om de originele spullen vragen, die wil ik er zeker wel bij. Mocht het inderdaad niet bevallen kan ik de boel zo weer verkopen. Druk ik die EMG in n andere gitaar :)

En zoals telecastermaster schreef, het zal geen "echte" telecaster worden inderdaad, maar als ik dat had gewild had ik wel een "echte" telecaster gekocht... right?

edit:
Zo'n SPC lijkt me niks, en een hotrails oid lijkt me ook niks eigenlijk. Zal niet erg fijn klinken op mijn setup, niet voor mijn muziek iig.

Vind wel dat het inderdaad mooier is met een singlecoil, maarja daar hou je toch meestal je hand voor :)

Lucky
25 november 2004, 08:28
Ik vind 450 ook wel vrij duur.
Ik denk dat de brugplaat die ze zullen gebruiken niet veel zal afwijken van die duitse die je daar boven ziet.

Het bedrijf Callaham heeft ook een flinke verzameling telecasterbrugjes als je meer kwalteit zoekt. er schijnt nogal wat tone verschil te zitten afhankelijk van welk materiaal je gebruikt als plaat (koper, blik, stainless steel....) Maar goed als je er een emg in propt en detah metal speelt dan lijkt me toch meer dat je tone uit de amp en elementen komt dan uit de materialen van je gitaar.

Lune-a-tic
25 november 2004, 08:41
Zo'n SPC lijkt me niks, en een hotrails oid lijkt me ook niks eigenlijk. Zal niet erg fijn klinken op mijn setup, niet voor mijn muziek iig.
Waarom stel je hier eigenlijk vragen, je weet het toch allemaal wel beter. :o

Hagrath
25 november 2004, 10:24
Zo'n SPC lijkt me niks, en een hotrails oid lijkt me ook niks eigenlijk. Zal niet erg fijn klinken op mijn setup, niet voor mijn muziek iig.
Waarom stel je hier eigenlijk vragen, je weet het toch allemaal wel beter. :o

Ik vroeg alleen of er ruimte was in t hout voor een humbucker, want er MOET een humbucker in, heel simpel.

Als ik 'm hier voor 450 klaar laat maken komt er een brug van 60-70 euro op. Maar dat kan inderdaad wel goedkoper, heb ff wat zitten rondkijken naar wat bruggen enzo kosten.

't enige probleem is de ruimte die uitgefreesd moet worden eigenlijk, de rest kan ik zelf ook wel doen...

Lucky
25 november 2004, 11:03
60-70 euro !!!!!!!

Hoeveel ketenpartners moeten daar winst op maken?

Doe wat je wilt...maar ik blijf het erg veel geld vinden

michielv
25 november 2004, 11:13
Simpel, de meeste zaken kopen hun spullen bij Vox Humana. Laten we zeggen dat ze een brug daar voor 45 euro kopen (53 minus de BTW). Komt "hun deel" er nog bij , laten we zeggen 10 euro, plus BTW, zit je zo op die 60 euro.

@Hagrath: Ruimte uitfrezen is echt simpel. Zorg ervoor dat je eerst de materialen hebt om dingen goed af te kunnen tekenen enzo. Neem dan een boormachine met een grote houtboren (diverse maten). Verwijder hiermee de grote delen (je maakt een soort gatenkaas). Neem vervolgens een paar scherpe beitels (ook weer verschillende maatjes) en verwijder de restanten en maak de boel pas.

Als je een beetje voorzichtig werkt wordt het hartstikke netjes en het is in een middagje gedaan.

Scheelt je een hoop geld en het is best leuk :D

Lucky
25 november 2004, 11:44
plus dat een tele eigenlijk niet stuk kan (althans je moet er behoorlijk wat moeite voor doen)
prima gitaartje voor dit soort homedestruction projecten.

Hagrath
25 november 2004, 13:42
Om dat met boren en beitels te gaan "frezen" zie ik niet helemaal zitten eigenlijk. Misschien dat t wel goed gaat, maar als je t verneukt heb je t ook meteen verneukt...

michielv
25 november 2004, 13:50
Dat is werkelijk de meest simpele manier en wordt ook door veel gitaarbouwers gebruikt. Sterker nog, wanneer je een elementgat wilt uitfrezen (met een bovenfrees) is het beter om het grove werk met een boor te doen en het afmaken met een frees.

Verneuken gebeurt eerder wanneer je alles met een bovenfrees probeert te doen, ik spreek uit ervaring.

Maar je hoeft me niet te geloven hoor, per slot van rekening moet een gitaarbouwer ook werk houden :D

Hagrath
25 november 2004, 20:12
Nu ik er over nadenk lijkt 't goed te doen idd. Ik ga 't gweoon doen, moet lukken.

Weet iemand misschien een beter alternatief voor een London City? 'n Ander merk, wat ongeveer in dezelfde prijsklasse zit?

Hagrath
26 november 2004, 16:34
Hoe zijn J&D telecasters bijvoorbeeld?

Random_hero
26 november 2004, 18:52
http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=327502906
Is dat wat? Of kan ik zoiets beter links laten liggen? (ik heb al 2 gitaren, dus het is niet mn 1e aankoop ofzo, ik wil gewoon graag ook een tele :P)

Random_hero
26 november 2004, 18:52
http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=327502906
Is dat wat? Of kan ik zoiets beter links laten liggen? (ik heb al 2 gitaren, dus het is niet mn 1e aankoop ofzo, ik wil gewoon graag ook een tele :P)

Hagrath
27 november 2004, 02:53
ze schijnen wel aardig te zijn, maar ik vind ze niet mooi :)

Bobbel
27 november 2004, 07:04
ze schijnen wel aardig te zijn, maar ik vind ze niet mooi :)

je hebt die ook met 2 p-90's, die klinkt wel lekker... maar eerlijk gezegt vind ik bijna alles met p-90's wel lekker klinken...

Mitch
27 november 2004, 13:55
Nou, ik heb pas zo'n nep-PRS van London City gezien, gevoeld en bespeeld en wat een miserabele hals zeg.....veredelde tremolo was het eigenlijk, zoveel speling. Geen idee of de Teles beter zijn, maar ik blijf er verre van.
Eén ding: die 450E is toch nieuwe LC Tele inclusief andere brug en pickup, right ?
Ik geloof dat een Tele die standaard is uitgerust met een hb slimmer is, 2ehands EMG is makkelijk te scoren: goedkoper en beter alternatief lijkt me.

Hagrath
27 november 2004, 14:21
Zoals ik eerder al had gezegd, er zijn wel telecasters met humbuckers, maar dat vind ik vrij lelijke modellen, ik wil de klassieke telecaster, das de enige telecaster die ik mooi vind, vandaar dat het met n omweg moet zeg maar :)

Svenson
27 november 2004, 17:03
Simpel, de meeste zaken kopen hun spullen bij Vox Humana. Laten we zeggen dat ze een brug daar voor 45 euro kopen (53 minus de BTW). Komt "hun deel" er nog bij , laten we zeggen 10 euro, plus BTW, zit je zo op die 60 euro.



En bij Warmoth kost ie dus 16 dollar :)

Svenson
27 november 2004, 17:05
Simpel, de meeste zaken kopen hun spullen bij Vox Humana. Laten we zeggen dat ze een brug daar voor 45 euro kopen (53 minus de BTW). Komt "hun deel" er nog bij , laten we zeggen 10 euro, plus BTW, zit je zo op die 60 euro.



En bij Warmoth kost ie dus 16 dollar :)

Hagrath
27 november 2004, 22:11
Die brug dat gaat me wel lukken om die wat goedkoper te krijgen.
Die EMG komt ook helemaal goed, het enige vraagstuk is nog wat voor tele.
Weet iemand iets over een tele copy van J&D misschien??

Globetrotter
28 november 2004, 00:55
Telecasters heb ik precies toch al veel met humbckers gezien denkik. Een ander model dat me ook wel dik in orde lijkt, is de tele-sonic. Heb er ergens een post over staan, maar ik denk niet dat die echt humbuckers heeft, eerder de'armond alike pickups, kleiner formaatje dus...