PDA

View Full Version : Irritant *tik* geluid bij aanslaan



Wormaap
22 november 2004, 16:57
Test

Paultje-k
22 november 2004, 16:58
tiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktik

Wormaap
22 november 2004, 17:02
Steeds als ik aansla met m'n plectrum met veel gain, hoor ik een *tik/tiek/piep* geluidje. Dit gebeurt zowel met'n 1mm Tortex als 'n Dunlop 205, dus aan het plectrum ligt't niet.
Nu heb ik het idee dat het aan mijn aanslag ligt, want als ik met m'n plectrum op m'n snaar tik krijg ik het zelfde geluid, en het is alsof er op die plaats een fret zit en ik die noot aansla (als ik boven een fret speel krijg ik de toonhoogte van de fret waar ik boven tik, en het wordt steeds hoger als ik verder richting de brug ga)
Iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom? Minder gain is natuurlijk geen optie :-D (staat 1/3e open op'n ENGL Fireball)

Das Schaap
22 november 2004, 17:11
Ligt aan je pups, zelfs mijn samick heeft dat. :razz:
Weet alleen de technische kant van het verhaal niet meer. :oops:
Iets met magnetisch ofzo :???:

guitardude
22 november 2004, 17:32
heb ik ook met mijn epiphone gothic explorer, maar irriteer me der niet zo aan :)

Wormaap
22 november 2004, 18:01
Heb d'r nooit echt last van gehad, eigenlijk nu ik m'n ENGL op m'n kamer heb gezet pas... Pickup is een DiMarzio ToneZone. Gitaar is'n Charvel Model 6.

Das Schaap
22 november 2004, 18:13
Shit he hebben ToneZone´s dat ook. :-( :o
Argh, misschien nog maar ff verder kijken dan. :x

Wormaap
22 november 2004, 18:27
Na wat verdere research ben ik erachter dat't onzin is dat't door de pickup komt :)
Het gebeurt precies op de plaatsen waar ik een pinch harmonic kan spelen, en met veel gain is dat zo'n beetje overal :-D
Ik vermoed dus dat ik in m'n aanslag steeds een kleine PH speel. Als ik m'n aanslag een stukje verder naar de brug leg (waar ik dus geen PH's meer kan spelen) dan heb ik er totaal geen last van.

Das Schaap
22 november 2004, 18:30
Hoe verklaar je dan dat je het ook krijgt als je gewoon met je plectrum op je pup tikt ? :P

Wormaap
22 november 2004, 18:51
Hoe verklaar je dan dat je het ook krijgt als je gewoon met je plectrum op je pup tikt ? :P
Da's een compleet ander tikgeluid, en dat hoor ik ook zonder gain. Dit is echt een geluidje precies als een heel korte PH.

Das Schaap
22 november 2004, 19:07
Mooi, toch tijd voor de ToneZone dan. 8-)

Wormaap
22 november 2004, 19:16
Begrijp me niet verkeerd, als ik erop tik met 'n plectrum hoor ik ook zeer zeker geluid bij de TZ, maar aangezien ik dat toch nooit doe :P
Verder klinkt'ie wel heel fijn hoor :)

Das Schaap
22 november 2004, 20:41
En als je een rake doet ?
(ff research :P )

Wormaap
22 november 2004, 20:54
Bij'n rake valt't nauwelijks op :P

Shaggy
23 november 2004, 14:44
Ik vind dat best een coole bijgeluid. In die clip in sounds van die guytron gast :???: hoor je het heel duidelijk .. ik vind het onwijs gaaf


btw is dat wel het bijgeluid die je bedoeld?

Wormaap
23 november 2004, 17:37
Zojuist even geluisterd, en in het hoge deel van z'n solo in 'Wishing well' (de rest v.d. clips nog niet kunnen luisteren) heeft'ie dat bijgeluid inderdaad ook.
Op zich is het ook wel cool, maar in'n shred wordt't zó irritant :(

lennartengel
24 november 2004, 10:17
Ik denk dat het geluid wat je bedoelt gewoon je aanslag is. Dat is dan dus een kwestie van techniek of een ander plectrum. Ik heb een tijd lang met standaard delrin plectrums van 1.21 gespeeld, tot ik een keer een opname van mijn band heb geluisterd. Echt bij iedere aanslag hoorde ik een raspend geluid. In die tijd deed ik ook zo'n 1 dag met een plectrum omdat ik in een hoek van bijna 45 graden mijn snaren aansloeg.

Dat geluid kan leuk zijn bij solo's of zo en dat kan je dan ook krijgen door je plectrum wat meer te draaien en flink aan te slaan. Maar als je er vanaf wilt raad ik je aan eens wat hele saaie techniek oefeningen te gaan doen. Het heeft mij wel wat moeite gekost voordat ik mijn plectrum weer redelijk recht op de snaren hield. Ik heb ook een tijdje met die jim dunlop stylus picks gespeeld. Daar zit een soort kogeltje aan de punt waardoor je achter je snaren vast komt te zitten als je niet echt met het puntje van je plectrum speelt. Irritant, maar goed voor je techniek.

Nou zal het waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen. Vaak hoor je bij acoustische gitaren op cd's ook zo'n raspend geluid van het plectrum. Of denk eens aan solo's van john petrucci of paul gilbert. Daar hoor je ook iedere aanslag heel duidelijk. Ik vind het zelf overigens ook wel wat hebben.

Na, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Kan ook zijn dat ik de plank totaal mis sla natuurlijk :D

Das Schaap
24 november 2004, 13:51
Bij Gilbert valt het wel mee, die kan het echt toepassen, want je hoort het ook vaak ineens opkomen en dan weer weggaan. Maar Gilbert is dan ook ziek. :cool:

Wormaap
24 november 2004, 16:37
@Lennartengel, ik denk dat je dat 'schrapende' geluid bedoelt als je met je plectrum langs de snaar schuurt bij je aanslag, dat bedoel ik dus niet, daar heb ik een tijd last van gehad maar sinds ik met kleinere, hardere plectrums speel eigenlijk niet meer. Wat ik bedoel is echt een piepje/tikje, ik krijg het ook als ik gewoon op de snaar tik met m'n plectrum. Zo hoor je inderdaad elke aanslag overduidelijk, maar als bij'n lekkere shred die verkapte pinch harmonic langer te horen is dan de noot die ik daadwerkelijk wil horen wordt't toch wel minder :cool:

lennartengel
24 november 2004, 17:18
ja en nee, ja ik had zelf last van dat schrapende geluid. Dat was idd weg toen ik op een mooie dag met dunlop jazz IIIs ging spelen. En nee ik bedoel niet te zeggen dat je alleen dat kunt voorkomen met een goede techniek. Maar het is me ook niet meer helemaal duidelijk wat jij nu bedoelt.
Het tik geluid zal nooit verdwijnen tenzij je met je vingers gaat spelen. Maar als jij zegt dat je altijd pinch harmonics bij je aanslag kado krijgt zou het zo kunnen zijn dat je toch je plectrum misschien erg schuin houd of per ongeluk je duim ook de snaar laat raken bij een aanslag???

enne... paul gilbert kan dat inderdaad muzikaal toepassen. Waarlijk ongelooflijk :o

Wormaap
24 november 2004, 17:26
OK, even duidelijk (morgen maar even m'n mic kabel solderen dan kan ik't laten horen, vast VEEL duidelijker :-D)

Als ik aansla hoor ik op het moment dat ik aansla een hééél korte pinch harmonic, echt even kort als de aanslag zelf. Als ik gewoon een tikje met het plectrum op de snaar geef, hoor ik dit zelfde geluid ook. Als ik op een andere plaats aansla hoor ik dat tikje/piepje dus ook hoger/lager afhankelijk van waar ik speel. Als ik ongeveer tegen m'n brug aan speel is't weg (daar kan ik ook geen PH meer maken als ik't wél wil) maar dat is natuurlijk geen optie :-D
Het geluidje is dus echt maar HEEL erg kort, als een tikje, maar dan met een pinch harmonic geluid.