PDA

View Full Version : abalone vs. mother of pearl



Orpheo
22 november 2004, 12:58
heeft iemand ENIG idee wat hier t verschil tussen is? ik zoek, en zoek...en vind nix...

waarom je bv abalone zou willen ipv MoP of vice versa....???

maakt t wat uit voor je sound?

Javaca
22 november 2004, 13:23
Albalone is in de regel groenig,

MOP is wit

Anders Destium
22 november 2004, 13:26
Het zijn allebei schaaldiertjes, maar er is wel degelijk een visueel verschil tussen parelmoer en abalone. Abalone is veel kleurrijker dan parelmoer.

http://www.driskillguitars.com/images/gold%20inlays/eyes%20close.jpg

Hier is dat verschil duidelijk te zien.

Chris Wolstenholme
22 november 2004, 13:30
:o stoerr

Orpheo
22 november 2004, 13:42
aah, ja, zeker stoer....

maar ik kan nu dus met zekerheid zeggen: geeff mij maar Mop:D:D thnx anders

Negative K3 fan
22 november 2004, 13:48
geef mij maar abalone, veel lijperder

Orpheo
22 november 2004, 13:51
tja, kan :D tog vin ik MoP mooier staan op een ebben toets, dat wit met zwart....

Azrael
22 november 2004, 13:54
Die inlays......zijn die duur om te plaatsen eigenlijk? 'k Wil zelf de hals van mijn RG ook met mooie inlays bekliederen.... :D

Anders Destium
22 november 2004, 13:58
Ik heb ook liever abalone, of eigenlijk paua (nog weer kleurrijker dan abalone) :lol:

Anders Destium
22 november 2004, 14:00
Die inlays......zijn die duur om te plaatsen eigenlijk? 'k Wil zelf de hals van mijn RG ook met mooie inlays bekliederen.... :D

Ik zou het laten doen als ik jou was. Het kan goed fout gaan en dan heb je allemaal gaten in je fretboard.

Fred Dons van het forum kan dit goed en hij is niet duur :)

H.Manback
22 november 2004, 14:05
Hmmm, dit klinkt misschien stom, maar kan iemand mij vertellen wat ik heb :-D?

Ibanez Artist AR-300 toets (http://www.cs.vu.nl/~fsahmad/ar300/PICT0064.jpg)

sickpunk
22 november 2004, 14:14
een combi van die 2? MoP en abalone....?

Anders Destium
22 november 2004, 14:15
Yep, heel duidelijk een combinatie :)

Ik was op zoek naar dat soort inlays om het verschil duidelijk te maken, maar toen kwam ik die ogen tegen :lol:

sickpunk
22 november 2004, 14:22
die ogen zijn echt heeeeeel stoer... niet te overdreven gewoon stoer!

bert k
22 november 2004, 14:38
Wat ik laatst las: goedkope gitaartjes zijn vaak ingelegd met Mother of Toiletseat... :D

guvnor
22 november 2004, 14:54
Wat ik laatst las: goedkope gitaartjes zijn vaak ingelegd met Mother of Toiletseat... :D

yep... MoT... doet het leuk in advertenties.
klinkt als... :D

H.Manback
22 november 2004, 15:06
een combi van die 2? MoP en abalone....?

Ahaaaa, ik zat verdomme te kijken naar het verschil tussen de twee ogen :lol:

sickpunk
22 november 2004, 15:14
haha ja dat verklaard een hoop :P

ik had al zoiets van... "tering kom op hey:P"

NeeraDJ
22 november 2004, 15:29
Is dat serieus MOP op die foto? De MOP inlays op mijn oude Gibsons en mijn huidige Gibson zijn gewoon tja Parelwittig gekleurd. Ik heb Abalone op mijn Ibanez gehad en heb het nu (als het goed is) op mijn Jackson die zijn toch meer paarsgroen, ik moet trouwens nog foto's maken van die inlays :-?

Negative K3 fan
22 november 2004, 15:39
volgens mij is mother of pearl in het nederlands paarlemoer ipv parelmoer, maar dat weet ik ook niet zeker.

Anders Destium
22 november 2004, 15:45
volgens mij is mother of pearl in het nederlands paarlemoer ipv parelmoer, maar dat weet ik ook niet zeker.

mag allebei, komt op het zelfde neer :)

>Neeradj
Wat je zegt klopt, abalone is meestal blauw/groen/paarsig in combinatie met wit terwijk MOP wit/creme gekleurd is.

Maiden Michiel
22 november 2004, 16:34
Nog effe fototje van mijn abalone inlay :)

http://www.metal-maiden.com/gearpics/images/HPIM5189.JPG

Ibanez RuleZ
22 november 2004, 16:51
MoP is ook niet per definitie wit, maar de aanblik is vaak wit en grijstinten. Als je het goed bekijkt onder licht, dan zie je ook vaak wel dieper wat kleur zitten, maar abalone is gewoon gekleurder en ik vind het zelf mooier

harrald

schwalbe
22 november 2004, 17:01
heeft iemand ENIG idee wat hier t verschil tussen is? ik zoek, en zoek...en vind nix...

waarom je bv abalone zou willen ipv MoP of vice versa....???

maakt t wat uit voor je sound?

Voor je sound maakt het niks uit, hoewel ik me wel kan voorstellen dat enorme inlays (van welk materiaal dan ook) je klank niet verbeteren... ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

hier vind je wat voorbeelden om te vergelijken hoe verschillende materialen er uitzien: http://www.mopsupplies.com/shell_dots.html

schwalbe
22 november 2004, 17:19
hmm.. volgens de beschrijving zitten er abalone inlays op een van mn gitaren, maar het lijkt meer op Paua.. en Paua is de helft goedkoper. (trouwens ook mooier)

Anders Destium
22 november 2004, 17:23
Ik heb altijd gehoord dat paua duurder is dan abalone omdat je het alleen bij de Filippijnen en Nieuw Zeeland kunt vinden :???:

schwalbe
22 november 2004, 17:26
Nou, in de prijslijst van de leverancier in de link van hierboven niet. Lees trouwens net dat Paua trouwens idd de Nieuw-zeelandse abalone is: http://www.reijewellery.co.nz/what_is_paua.htm

iwan
23 november 2004, 05:35
abalone (het beestje heet in het Nederlands zee-oor) is qua samenstelling gelijk aan parelmoer (aragoniet [CaCo3], om en om gelaagd opgebouwd met conchioline, wat een organische verbinding is), maar toevallig van een schelpdier dat het erg kleurrijk maakt. Normaal zilverwit parelmoer komt voornamelijk van pareloesters en diverse andere oester-achtigen.

Abalone wordt in veel plaatsen overbevist, het vlees alsmede de schelp zijn erg waardevol. Grappig detail: hoewel je op elke schelpenbeurs in NL abalone kan kopen, en er overal sieraden van verkocht worden, mag je een hele schelp die je bijvoorbeeld zelf op het strand vindt of in het buitenland in een souvenirshop koopt niet in NL importeren. Het beestje staat op de CITES lijst. Bewerkt abalone mag gek genoeg wel!

Iwan

fred dons
23 november 2004, 07:37
Erik,
paua is duurder omdat de schelp waar de blanks van gemaakt wordt kleiner is (door overbevissing) en waardoor de opbrengst per schelp klein is (de paua op bijvoorbeel PRS komt van Abalam wat uit verlijmde kleine stukjes paua verlijmd op een kunstof ondergrond bestaat)

Dirtypool
23 november 2004, 07:57
Fred, kan je mij offline ff mailtje sturen?
Grtz Richard

Anders Destium
23 november 2004, 09:23
Erik,
paua is duurder omdat de schelp waar de blanks van gemaakt wordt kleiner is (door overbevissing) en waardoor de opbrengst per schelp klein is (de paua op bijvoorbeel PRS komt van Abalam wat uit verlijmde kleine stukjes paua verlijmd op een kunstof ondergrond bestaat)

Dank je wel :)

Ritch
23 november 2004, 12:30
De Ibanez SZ520 (tribal inlay) is toch MoP? Ik ben een gelukkige eigenaar en ik vind um zwaar leip :D (de gitaar doet het teminste goed in videos en fotos :D :razz:

Anders Destium
23 november 2004, 12:43
Waarschijnlijk MoT hoor :lol:

fred dons
23 november 2004, 12:55
zelfs gibson les paul standards hebben MOT (de custom heeft MOP)
dus zo erg is het nou ook weer niet :wink:

Dirtypool
23 november 2004, 16:26
Fred, kan je mij mailen wat je rekent voor het installeren van deze dingetjes?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=7266&item=3764416800&rd=1
Of doe je geen klussen meer?

Grtz Richard

fred dons
23 november 2004, 17:02
ik kan op mijn werk niet op Ebay kijken dus ik heb geen idee wat je bedoelt :-(
wat voor inleg is het ?

in principe doe ik nog wel wat werk aannemen alleen zou ik pas mid december weer wat tijd hebben (op zijn vroegst, ik heb nog 3 gitaren die af moeten en daar heb ik al te weinig tijd voor)

Dirtypool
23 november 2004, 18:25
Kan iemand een fotootje plaatsen van die link, ik heb geen idee hoe dit moet...
Fred als je mij ff mailt wat je globaal vraagt, het zijn doodshoofdjes met crossbones :roll: ...cliche cliche..maar wel luek :)

schwalbe
23 november 2004, 21:56
http://www.members.cox.net/inteso69/images/new%20inlays/skull.jpg

Dirtypool
24 november 2004, 01:33
thnx :) best geinig toch? Niet al te serieuse skulls maar toch leuk

Morpheus
24 november 2004, 15:16
zelfs gibson les paul standards hebben MOT (de custom heeft MOP)
dus zo erg is het nou ook weer niet :wink:

oh werkelijk? ik wist niet dat " pearl trapezoid inlays" kunststof was...

volgens mijn woordenboek iig, is pearl gewoon parel, en daarmee concluderend: Mother of Pearl, in het engels. de Classic daarentegen, DIE heeft PEARLOID....das dus wel kunststof....

see for yourself:

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/Standard02.html

john.3001
24 november 2004, 16:21
op deze manier begint het toch een beetje nerderig te worden...

Ibanez RuleZ
24 november 2004, 16:27
best cheapo van gibson idd... snap dat ook absoluut niet, MoP kost nu ook weer niet zo veel dat je daar op moet gaan bezuinigen

harrald

fred dons
24 november 2004, 16:42
het staat er wel dat het Pearl is echter dat staat ook op een bus lak met parelmoer glans (en daar zit toch echt heen parel in :-D ) . De standaard heeft echt een kunstof inleg
overigens is dit materiaal niet goedkoper of makkelijker te verwerken, dus dat is niet de reden dat gibson het gebruikt. Pearloid heeft een meer prominentere tekening dan het meeste parelmoer en daarom gebruikt Gibson dit van oudsher op de standaard.

de classic heeft een spuuglelijke plastic inleg, de standaard heeft een cellulose inleg

Dirtypool
25 november 2004, 13:30
Fred, kan je mij even mailen op r.dirtypool@planet.nl aangezien mijn Outlook problemen geeft en ik mijn mijn online lees kan ik jou nu geen mailtje sturen.
Ik wil graag even weten wat jij rekent ongeveer voor de skull-inleg, perloid dus in een ebben toets zonder binding.
Thnx Richard.

Braindead
25 november 2004, 13:44
Ouch je gaat toch niet een mooi maagdelijke ebbentoets verminken met Dead Skull inleg?!? :???:

In wat voor wereld leef ik toch :o

NeeraDJ
25 november 2004, 16:32
Ouch je gaat toch niet een mooi maagdelijke ebbentoets verminken met Dead Skull inleg?!? :???:

In wat voor wereld leef ik toch :o

Hehe ebben is gemaakt voor opvallende inlays! En zowiezo zijn inlays niet bepaald dik gesneden dus ze blijft vrij zuiver 8-)