PDA

View Full Version : Randy Rhoads



Orpheo
22 november 2004, 00:32
he guys and gals....

ik vroeg me opeens iets af over deze gast n.a.v. een flimsy regeltje hier op t forum....

in crazy train, met ozzy, speelt ie daar op een les paul, of op een jackson??

[edit: de sound die ik nl zoek, is enerzijds de sound uit crazy train, en anderzijds de sound uit stranger in a strange land van iron maiden....kan dat met die axe die ik dus eerder posste? die jackson sl2h MAH???[edit]

SiNiSTRaL
22 november 2004, 09:20
jackson bestond toen nog niet toen crazy train werd opgenomen (grover jackson was toen nog gitaarbouwer bij charvel volgens mij, de RR was zijn eerste eigen gitaar) volgens mij speelde ie of op zn witte les paul, of op de eerste gitaar die grover jackson (toen nog charvel) voor 'm had gebouwd, zn zwarte V met witte polka dots...

THW
22 november 2004, 20:46
RR had een cremekleurige les paul en een polka dot flying V in die tijd, later kwam er een Jackson Sharkfin bij
Hij heeft maar een paar keer kunnen optreden met zijn Jackson RR model

Zijn Polka Dot V:
http://img.muzikus.cz/clanky/001746_01.jpg

Sharkfin:
http://home.student.uu.se/lano4585/Bilder/Randy.gif

Zijn les paul
http://www.demibarbito.com/importimages/randy.jpg

In zijn Polka Dot v gebruikte hij een DiMarzio Super Distortion dacht ik

ben???
22 november 2004, 20:50
RR had een cremekleurige les paul en een polka dot flying V in die tijd, later kwam er een Jackson Sharkfin bij
Hij heeft maar een paar keer kunnen optreden met zijn Jackson RR model

Zijn Polka Dot V:
http://img.muzikus.cz/clanky/001746_01.jpg

Sharkfin:
http://home.student.uu.se/lano4585/Bilder/Randy.gif

Zijn les paul
http://www.demibarbito.com/importimages/randy.jpg

In zijn Polka Dot v gebruikte hij een DiMarzio Super Distortion dacht ik

die sharkfin was z'n tweede jackson! de eerste was een RR zoals we m nu allemaal kennen, met MOP sharkfin inlays, ebony fingerboard met binding, zwart met gouden hardware, fixed v bridge etc.

Orpheo
22 november 2004, 22:57
Maar welke gitaar moet ik gebruiken om het crazy-train geluid te krijgen? die jackson, of de gibson les paul custom??ikzelf zat nl te denken aan die jackson sl2h mahonie (zie mn andere tread...)

kan die ook??

Orpheo
22 november 2004, 22:57
Maar welke gitaar moet ik gebruiken om het crazy-train geluid te krijgen? die jackson, of de gibson les paul custom??ikzelf zat nl te denken aan die jackson sl2h mahonie (zie mn andere tread...)

kan die ook??

MoserCustomShopDotCom
23 november 2004, 12:08
Om het exacte geluid na te bootsen heb je dezelfde gitaar nodig, dezelfde speeltechniek, dezelfde elementen, dezelfde versterker, dezelfde producer.

Neem gewoon een gitaar die je mooi vindt klinken en probeer je eigen geluid te maken... Geinspireerd door die klank.. ok.. maar exact die klanken nabootsen.. succes.

THW
23 november 2004, 15:04
Wat ik je zou aanraden is:
Een Dimarzio Superdistortion in de brug stoppen en een MRX M-104 http://www.jimdunlop.com/products/electronics/mxr/products/m104.html erbij te nemen
En dat inpluggen in een marshall
Dan kom je er wel in de buurt :)

Of je neemt de complete gear:
http://guitargeek.com/rigs/img/o/ozzy_randy_1981.gif

Orpheo
23 november 2004, 16:25
die gear is supermooi...

maar t gaat mij erom, welke gitaar gebruikte hij...?? :D

marc_o
23 november 2004, 16:34
Bel Ozzy even, die was er vast bij.
Hoe moeten wij dat nou weten?
In die tijd gebruikte hij 3 main-gitaren:

Les Paul custom
Jackson Sharkfin
Flying V polka dot


Dus: Humbucker op een kwalitatief goede gitaar. De rest moet je zelf voor elkaar zien te krijgen, zo moeilijk is dat niet.
Schel overdrivegeluid met redelijk wat gain.

Orpheo
23 november 2004, 16:38
aah, merci, now i have the answers i sought...

thnx

oh, en hier mag wat mij betreft een slotje op, of een rustige dood sterven...

SiNiSTRaL
23 november 2004, 17:10
Om het exacte geluid na te bootsen heb je dezelfde gitaar nodig, dezelfde speeltechniek, dezelfde elementen, dezelfde versterker, dezelfde producer.

Hadden ze die op die plaat?
is er niet vanaf te horen...jezus wat een kutsound heeft die plaat...(Rhoads was mede producer volgens mij, dus zegt een hoop over m :D )
maar er staan wel een paar goeie songs op...maar die gitaarsound :-?

THW
23 november 2004, 17:21
Om het exacte geluid na te bootsen heb je dezelfde gitaar nodig, dezelfde speeltechniek, dezelfde elementen, dezelfde versterker, dezelfde producer.

Hadden ze die op die plaat?
is er niet vanaf te horen...jezus wat een kutsound heeft die plaat...(Rhoads was mede producer volgens mij, dus zegt een hoop over m :D )
maar er staan wel een paar goeie songs op...maar die gitaarsound :-?
zeker een kutsound, nou vind ik dat de gitaren op al zijn albums er niet helemaal goed uitkomen
Behalve op de live albums en No More Tears dan
Down to earth heb ik nog niet veel van gehoort.......

RS-Rik
24 november 2004, 10:25
uhm

Het handige aan zo'n line 6 is dat je 1001 geluiden hebt, die wel net een tikkie cheap overkomen (omdat je geen echte dual rectifier in je huiskamer hebt staan) maar genoeg voor dat huiskamertje.

Ik zet mn line6 (spider 2 212 bla bla bla) op Blues (rood) en laat er een metalzone voor gaan.. veel hoog en laag, redelijk wat mids

en trala, mijn ozzy song imitatie

Met Blues op groen (das meet drive) issie argessiever

Met blues weer op rood en veel mids, klont bas en een wolkje hoog heb je een leuke sabbath sound, dof maar toch uuhm, niet-dof

RS-Rik
24 november 2004, 10:26
uhm

Het handige aan zo'n line 6 is dat je 1001 geluiden hebt, die wel net een tikkie cheap overkomen (omdat je geen echte dual rectifier in je huiskamer hebt staan) maar genoeg voor dat huiskamertje.

Ik zet mn line6 (spider 2 212 bla bla bla) op Blues (rood) en laat er een metalzone voor gaan.. veel hoog en laag, redelijk wat mids

en trala, mijn ozzy song imitatie

Met Blues op groen (das meet drive) issie argessiever

Met blues weer op rood en veel mids, klont bas en een wolkje hoog heb je een leuke sabbath sound, dof maar toch een scala aan fatsoenlijk hoorbare tonen.

MightyMike
24 november 2004, 17:09
Ik zet mn line6 (spider 2 212 bla bla bla) op Blues (rood) en laat er een metalzone voor gaan.. veel hoog en laag, redelijk wat mids

Een Spider én een metalzone??? Hier gaan de toon-puristen commentaar op geven :razz:

Fatality
24 november 2004, 18:46
Zo'n spider heeft volgens mij toch al meer dan genoeg gain?

Aron Maiden
24 november 2004, 19:37
ik weet niet waarmee adrian smith en dave murray speelde precies bij stranger in a strange land, volgens mij speelde ze toen wel op jacksons

Morpheus
24 november 2004, 19:58
ik weet niet waarmee adrian smith en dave murray speelde precies bij stranger in a strange land, volgens mij speelde ze toen wel op jacksons

Dat smith op een jackson speelde weet ik wel 100% zeker!! zie je ooooverduidelijk in de clip....en murray speelde op een getweakte fender strat (hum/single/hum configuratie)

NeeraDJ
24 november 2004, 20:24
Zo'n spider heeft volgens mij toch al meer dan genoeg gain?

+1
Ik zou echt niet meer gain willen, laat staan nodig hebben dan wat de Spider al levert. RR had trouwens een Seymour Duncan Distortion en Jazz set in zijn Les Paul en Rhoads. Die set is tegenwoordig voornamelijk dankzij hem zo populair. De rest is dankzij alle andere '80 Metal helden (Metallica/Maiden anyone?)

SiNiSTRaL
24 november 2004, 20:39
had metallica SD distortion?
dacht invader... (Super distortion had ik al eens gehoord ook volgens mij)

jorrit
25 november 2004, 11:17
Met blues weer op rood en veel mids, klont bas en een wolkje hoog heb je een leuke sabbath sound, dof maar toch uuhm, niet-dof

whaha wijf!! een klontje bas en ene wokje hoog? normaal gesproken geef je het in tijden aan (de bass op 12 uur en het hoog op 3 uur bijv.) of met cijfers 1 tot 10. :-D

Ibanez RuleZ
25 november 2004, 13:27
had metallica SD distortion?
dacht invader... (Super distortion had ik al eens gehoord ook volgens mij)

ik dacht dat zie met Gibson PU's speelden voordat EMG om de hoek kwam kijken

harrald

NeeraDJ
25 november 2004, 16:28
Nee Hammett speelde echt altijd met Duncan Distortions, douw zo'n setje maar eens in een alder bodied axe en de clean van Sanitarium heb je alvast al mee :)

THW
25 november 2004, 16:47
Zo'n spider heeft volgens mij toch al meer dan genoeg gain?

+1
Ik zou echt niet meer gain willen, laat staan nodig hebben dan wat de Spider al levert. RR had trouwens een Seymour Duncan Distortion en Jazz set in zijn Les Paul en Rhoads. Die set is tegenwoordig voornamelijk dankzij hem zo populair. De rest is dankzij alle andere '80 Metal helden (Metallica/Maiden anyone?)
Maiden had altijd de Dimarzio Superdistortion, zoals de meeste jaren 80 metalbands eigenlijk

NeeraDJ
25 november 2004, 17:19
Ik meen dat er een lid van Maiden met Duncan Distortions speelde hoor, ik zal nog even kijken op de Duncan website. En overigens was de JB echt hét element in die tijd, de Distortion ook, maar die werd later minder populair vanwege zijn felle karakter. De meeste bands waar ik naar luister/ken gebruikten iig Distortions

THW
26 november 2004, 09:36
Ik meen dat er een lid van Maiden met Duncan Distortions speelde hoor, ik zal nog even kijken op de Duncan website. En overigens was de JB echt hét element in die tijd, de Distortion ook, maar die werd later minder populair vanwege zijn felle karakter. De meeste bands waar ik naar luister/ken gebruikten iig Distortions
Ik weet wel zeker dat Adrian Smith ze gebruikte en in Dave Murray zijn getweakte strat zie je ze ook zitten
Kan zijn dat ze ze later SD hebben gebruikt, maar in het begin gebruikte ze zeker weten Dimarzio Super Distortions hebben gebruikt
(denk aan Iron Maiden,Killers, Number Of The Beast en Piece Of Mind)

RS-Rik
26 november 2004, 11:10
Hoezo, zo'n spider heeft allemaal imitatie-standen en als je die op een rustige stand zet (blues bijvoorbeeld) en er dan een metalzone tussendoor flikkert krijg je echt een apart geluid.

NeeraDJ
26 november 2004, 13:08
Oh je doet het voor het geluid, ik dacht voor de gain :oops:

Nouja je moet ervan houden, ik vind de Spider's gain persoonlijk verbazingwekkend goed voor zo'n goedkoop versterketje, ik was vooral onder de indruk van de dynamiek en helderheid