PDA

View Full Version : bedrading speakerkast vraag



lars
3 juni 2002, 21:50
oke ik kon deze niet in de geposte berichten vinden maa rik denk dat het wel al eerder is gevraagd.....

ik heb 2 2x12 kasten waarvan er eentje zeker 16 ohm serie is en die andere waarschijnlijk (hoe check je dat? op de speakers staat niks) ook.

nou wil ik een mesa 50/50 kopen van de week en die bij voorleur heel houden..... hou pas ik de bedrading zo aan dat ie 4 ohm is?
(zo werkte het toch?)

nu zijn ze

plug----[spkr]---[spkr]-----plug en beide pluggen weer aan elkaar (als je 2 snoeren inplugt krijg je een ontzettend klote gepiep kortsluiting?)

nou mijn natuurkunde zegt me dat 8+8=16 in parralel en serie 1/8 + 1/8 =1/4 4 ohm dus... (wasset niet andersom trouwens?)

Hoe bedraad ik dat?

aadplagiaat
3 juni 2002, 22:17
Het was inderdaad andersom, de formules zijn goed maar wat jij zegt voor parallel is voor serie en andersom.
Dus: in serie = R1 + R2........
Parallel is 1/(1/R1+1/R2........)

Dit sluit je als volgt aan:
In serie. + van de versterker ->+ van 1 speaker, min van die speaker ->+ van de volgende speaker, min van deze speaker ->min van de versterker.

Parallel. + van de versterker aan + van BEIDE speakers. Min van de versterker aan min van BEIDE speakers.

lars
3 juni 2002, 23:06
jah dat dacht ik al. maar dan heb je dus 2 kabels nodig van de poweramp naar je kast?

kun je dat met een Y kabel doen of neemt het gewoon 2 uitgangen van je poweramp in?
en dan als ik 2 van die kasten op een mesa 50/50 aan wil sluiten heb ik dus dan 4 x 4 ohm uitgangen nodig??

bedankt voor je antwoord in ieder geval, aan jou hebben we wat.

aadplagiaat
3 juni 2002, 23:27
Hmm het wordt een beetje ingewikkeld.Om even bij het vaststaande geval te blijven: Als ik goed begrijp heb je dus twee speaker(boxen) waarvan jij zeker weet dat 1 16ohms is. De andere weet je niet zeker.
Wat jij nu wilt is de mesa 50/50 (= stereo 2x 50Watt?) aansluiten op deze boxen.

1) De uitgangsimpedantie is niet te kiezen?
Is-ie dan 4 of 8 ohm. Meestal niet 16 vast.
Dan heb je dus twee speakerpluggen.
Dus moet je de bedrading aanpassen zoals eerder vermeld. Of ik weet nog niet alles.

Als dit niet is wat je wilt dan is het denk ik dat je de twee boxen op 1 versterker wilt aansluiten. Dat is simpel. Als ze allebei 16 ohms zijn kun je ze gewoon parallel aansluiten, dus een Y adapter.

lars
4 juni 2002, 00:49
even ophelderen

ik heb 2 speaker kasten, beide zijn 2*12's.
een ervan (peavey)is in serie 16 ohm en in parralel 4 ohm is me toen vertelt. die andere kast (vox) is op dezelfde wijze bedraad. ik heb beide op een valvestate top en een bijbehorende top van die vox gebruikt en dat gaf geen problemen.

die toppen heb ik nu verkocht en ik wil een mesa 50/50 gebruiken in stereo, zeg maar 50 watt per speakerkast. die mesa heeft 2*8ohm en 4*4ohm uitgangen.

plug ik dus 4 kables in die 4 ohm's en die dan in de kasten?


zoals het nu is bedraad kan ik met 2 kabels stereo doen maar dan heb je 2*16 ohm nodig en dat trekt ie mischien niet en die dingen zijn te duur om als verwarming te dienen....




Op 2002-06-03 23:27, schreef aadplagiaat:
Hmm het wordt een beetje ingewikkeld.Om even bij het vaststaande geval te blijven: Als ik goed begrijp heb je dus twee speaker(boxen) waarvan jij zeker weet dat 1 16ohms is. De andere weet je niet zeker.
Wat jij nu wilt is de mesa 50/50 (= stereo 2x 50Watt?) aansluiten op deze boxen.

1) De uitgangsimpedantie is niet te kiezen?
Is-ie dan 4 of 8 ohm. Meestal niet 16 vast.
Dan heb je dus twee speakerpluggen.
Dus moet je de bedrading aanpassen zoals eerder vermeld. Of ik weet nog niet alles.

Als dit niet is wat je wilt dan is het denk ik dat je de twee boxen op 1 versterker wilt aansluiten. Dat is simpel. Als ze allebei 16 ohms zijn kun je ze gewoon parallel aansluiten, dus een Y adapter.

aadplagiaat
4 juni 2002, 08:44
Een google search kan soms veel ophelderen.

Volgens de manual heb je dus: 1 8ohms uitgang en twee 4 ohms uitgangen PER kanaal.
De 8 ohms uitgang kun je niet gebruiken omdat jouw speakers 4 of 16 ohms zijn.

Probeer de speakers eens in de 4 ohms stand en plug ze in 1 van de beide 4 ohms uitgangen (in elke kanaal eentje dus).

Wat ik uit de manual begrijp zijn de vier 4 ohms uitgangen bedoeld voor elk twee maal 8 ohms speakers. Die staan dan parallel en zijn dus samen 4 ohms. Dit is wat jij zowiezo al hebt dus dit zou goed moeten zijn.

http://www.mesaboogie.com/manuals/50-50%20Stereo.pdf

lars
4 juni 2002, 11:19
cool bedankt voor et zoeken enzo, nog een laatste vraagje en dan ga ik morgen aan et solderen/prutsen.

nu zijn de kasten in serie zie ik, en ik wil ze dus in parralel. je hebt het over de +van de versterker en de - van de versterker, maar op een versterker zit toch gewoon maar 1 jackplug ingang? (die is dan wel weer deels min en plus) maar wat k dan bedoel is, ik bedraad die kasten dalijk in parallel dan is 1 plug op de speakerkast (+) en 1 (-) right? dan moet ik dus een y kabel hebben lopen waarvan de -- in de versterker gaat en de --< in de 2 speakerkast gaten dus (voor de duidelijkheid) dan heb ik 2 --< kabels nodig als ik dat geintje met 2 van die kasten wil doen?

correct??

als ik trowuens met 1 kast stereo zou willen doen zou ik dus de plus en min van 1 speaker op de plus en min van 1 plug in de kast doen en dit 2 maal, en dan beide op 2 8ohm's van de versterker aansluiten?

want als dat zo is heb ik het geloof ik wel een beetje door

en dan als allerlaatste, nu zijn de 2 jackplugs in de speakerkast aan elkaar gesoldeerd (zodat het in serie toch niet uitmaakt in welke plug je je speakerkabeltje hangt)die moet ik dus eruit gooien en 2 los van elkaar hangende jackplugs erin schroeven.

toch?

alvast bedankt, hier leer je nog es wat. (wel triest dat ik dit neit weet, ik ben 3ejaars hbo student)

aadplagiaat
4 juni 2002, 15:13
**********************
heheh heel verhaal.
Je kunt de twee kasten heel makkelijk ombouwen op de volgende manier: Koop voor elke speakerbox een inbouw jackplug (een jack-chassisdeel dus) met ingebouwde schakelaars. Deze zijn er in verschillende vormen, maar als je ze kan krijgen met twee schakelaars ingebouwd is 't goed. Deze gebruik je in plaats van 1 van de oude jackchassis. (of als die al schakelaars hebben is dat meegenomen).

Verbind nu de + kant van de normale ingang aan de plus van 1 speaker en aan een verbreek-contact van het tweede jackchassisdeel.
Doe hetzelfde met de min van de eerste speaker.
Nu nog de plus en min van de tweede speaker respectievelijk aan het tweede jackchassis en voila. Als je nu alleen de eerste jack erin steekt is de box 4 ohms. Steek je daarentegen de tweede jack erin, dan heb je 2 x 8 ohms en kun je "stereo" spelen over 1 box.
***********************

lars
6 juni 2002, 00:23
ja ik heb em door. erg cool idee trouwens dat met een schakelaartje, ik ga een kast zo maken dat ie 4 ohm kan of 2*8ohm in stereo en die andere zet ik gewoon vast op 4 ohm (ik heb toch nooit genoeg versterkers voor 4*8 ohm (hoe heet dat dan, dolby surround?!))
maandag krijg ik me mesa 50/50 als alles meezit en dan vliegen de tapdelays door de kamer. (en zo niet dan staat alles volgende week weer op marktplaats :smile:)