PDA

View Full Version : hoge toon bij versterking



Br@mbo
21 november 2004, 14:24
Iedereen kent het wel, de oorverdovende hoge pieeeeeeep als er iets niet goed gaat met de mic.

Mijn mic gaat het mengpaneel in (ingebouwde preamp), de main out gaat naar de comp, de control naar een amp. (het is voor een klein optredentje dat ik ook wil opnemen)

Als ik de mic een klein beetje opendraai issie daar, de pieeeeeeeeeep


wat doe ik eraan ?

Br@mbo
21 november 2004, 14:29
ah, oke nu staat ie er

Jimi Hendrix
21 november 2004, 20:31
Dat lijkt me rondzingen van de microfoon.
2 mogelijke oplossingen: de versterker waarop de mic zit aangesloten minder hard zetten, óf de mic van de versterker wegdraaien (werkt enkel bij richtingsgevoelige microfoons).
Als je 'een klein optredentje' wilt opnemen hoeft de mic waarmee je het opneemt toch niet te horen te zijn in de zaal??

harrie-beton
22 november 2004, 09:35
de microfoon moet nooit richting de speaker wijzen. Veel microfoons zijn richtingsgevoelig.

Kun je iets meer info geven over je opstelling van microfoon, jezelf, gitaarversterker?

bert k
22 november 2004, 13:34
Heb je toevallig de uitgang van de computer ook op dat mengpaneel aangesloten? Dan moet je bij opname wel ff het kanaal van de computer dichtschuiven, anders ga je inderdaad dood van de feedback. (sprak hij uit ervaring :oops: )

skanky
22 november 2004, 15:21
Schaam je niet Bert, volgens mij heeft iedereen die fout wel eens gemaakt, maar daarna maak je'm ook gelijk nooit meer!

Br@mbo
22 november 2004, 19:27
et is dus om akkoestische gitaar te versterken met een shure sm 57

de micro en amp staan ver van elkaar en niet naar elkaar, en de uitgang van de comp staat niet aangesloten op het mengpaneel

Negative K3 fan
22 november 2004, 22:22
klankkast van je gitaar werkt ook omgekeerd als klankkast, volproppen ofzo :D

Frits van Mourik
22 november 2004, 23:02
Verandert de klank/toonhoogte van je pieieieiep, als je de microfoon beweegt of bijv. je hand eromheen houdt? Zo ja, dan is het toch akoestische terugkoppeling (rondzingen). Verandert er niets, blijft de pieieieiep konstant, dan is je mic-voorversterker aan het genereren.
Welk mengpaneel gebruik je?

harrie-beton
23 november 2004, 09:02
als je de control room output op een koptelefoon stopt in plaats van een amp, hoor je dan nog steeds een piep? Want dikke kans dat Frits gelijk heeft.