PDA

View Full Version : Beginnersvraagje



alnico
21 november 2004, 13:55
Ik ben nog maar kort bezig met basspelen , en daarbij valt mij het volgende op : de hoge noten op de E snaar ( 4 snarige bas) klinken heel anders , in ieder geval minder diep dan dezelfde noten op b.v. de A snaar. Het verschil vind ik zo duidelijk dat ik nauwelijks op andere snaren kan spelen dan de E. Het heeft natuurlijk te maken met de snaardikte(neem ik aan), maar hoort dat verschil gewoon zo of ligt het ergens anders aan? Ik gebruik Rotosound Swingbass snaren( 0.05 , 0.07 , 0.085 en 0.110 inches dikte).

Br@mbo
21 november 2004, 13:57
volgens mij ligt dat idd puur aan je snaardikte

alnico
21 november 2004, 14:19
Bedoel je dat het zo hoort?Kan me niet voorstellen , als ik basgitaristen beluister klinkt het heel anders ( = beter) dan mijn geluid( afgezien van verschil in speeltechniek). Of moet ik kiezen voor andere snaardiktes?

sneez0r
21 november 2004, 22:34
Het kan ook liggen aan de afstelling van je basgitaar. Ik weet daar niet zoveel van af, maar dat is in ieder geval het bekijken waard.

dejohan
22 november 2004, 12:48
Dat is toch normaal? Een E op vak 12 van de E snaar versus vak 7 van de A snaar versus vak 2 van de D snaar klinkt toch zoiezo anders? Bij gitaar is dat hetzelfde. Maak je er maar geen zorgen over.

Equalizer
22 november 2004, 14:54
Hmm meestal is het zo dat een noot hoog op de E snaar juist harder (en dieper) klinkt dan dezelfde noot op de A snaar. Experimenteer eens met harder of zachter aanslaan op verschillende snaren, misschien is het je techniek? (test: is het op andere bassen die je bespeelt ook zo?)
Er kan ook sprake zijn van een dode plek op je hals. En misschien, juist doordat je veel op één snaar speelt, is die snaar ook meer bevuild en klinkt 'ie dus anders (wolliger).
Verder kan het zo zijn dat het ene snaarmerk de snaren beter op elkaar heeft afgestemd qua volume dan het andere.

En de standaard dikte is .045, maar 0.050 klinkt bassiger (je smaak bepaalt of dit beter is) en speelt iets zwaarder.

Sowieso zul je, zoals de rest zegt, altijd verschil in klank tussen de snaren hebben.