PDA

View Full Version : advies graag over volgende stappen



belg
20 november 2004, 15:55
Hallo luitjes
Ik ben een acoustisch hobbyist, wel ik schat me in op een nivo tussen beginner en intermediate. Mijn 'probleem' is het volgende: ik speel bluesjes ( john hurt ed, het oude spul, veelal uit de boeken van stefan grossman ). Ik leer me alles zelf. Punt is dat ik blijf 'hangen'.
Ik vraag me af wat mijn volgende stap zou moeten zijn. Ik heb een matig gitaartje ( aria aw-115 ). Heb het gevoel dat een nieuwe gitaar, een die lichter speelt, een optie is. Ad andere kant, ik weet nog weinig van muziektheorie, gebruik vooral tablatuur. Eerst aan beginnen??

Vraag: wat deden jullie toen je voor het eerst dat gevoel had... Dat je er weliswaar onverminderd lol in had, maar niet echt verder kwam. Wat deden jullie op dat moment??

bert k
20 november 2004, 17:43
1) Les nemen.

2) Sparen en een supermooie gitaar kopen.

een van deze twee is al voldoende :-D Ik heb een jaar terug in een opwelling een hele mooie akoestische gekocht. Sindsdien ben ik heel hard vooruit gegaan op akoestisch, gewoon omdat hij zo fijn klonk, ik zat de hele dag te spelen.

belg
20 november 2004, 21:04
En muziektheorie ( bibliotheek )?? In hoeverre geeft dat je een 'boost' ??

Ik speel nl. al vrij veel, zeker een uur per dag. Alleen nogal ongestructureerd. Les is natuurlijk een optie....

Luca P
20 november 2004, 21:29
Ik speel nu 26 jaar en heb af en toe nog steeds "ik sta stil".
Vooral na vandaag. Ik heb de DVD van Brian Setzer en The Stray Cats gekocht.....
Toen ik begon heb ik mezelf zo nu en dan opgenomen. En als ik een half jaar later dat weer terug hoorde dacht ik. Jezus, wat slecht!!
Met andere woorden, ik was al wat beter geworden.

Ik zal zeker les nemen als ik jouw was. Dan wordt je later in ieder geval geen muziek analfabeet zoals ik.
Sommige dingen snap je als "analfabeet" gewoon niet.
Als je muziek theorie kent wel. En dat is toch een flinke voorsprong.
Ik leerde ook alles vanzelf en dat ging best lekker.
Nu laat ik flink wat gitaristen achter me. 8-)
Maar net zo veel gitaristen racen me zo voorbij, mede door hun kennis van muziek theorie.
Dus....you're on your own! :D

Veel succes.

CGCGCE
22 november 2004, 10:25
Een goede gitaar kopen helpt zeker, al was het maar omdat je je aankoop wil rechtvaardigen :D . Ik heb een paar jaar geleden na een jarenlange periode van stagnatie een opflakkering gehad dank zij een nieuwe gitaar, maar ook door mij te verdiepen in het werk van één of twee gitaristen i.p.v. stukjes te spelen die los staan van elkaar. Voor mij was dat vooral John Fahey. Zijn stukken zijn niet moeilijk als je al John Hurt e.d. kunt spelen, maar veel interessanter, en ik had opeens het gevoel dat mijn gitaarspel ergens naartoe ging. Daarna heb ik enkele workshops met Jacques Stotzem gevolgd ("belg", als je in België woont is dat zeker aan te raden), wat opnieuw een geweldige stimulans was. Twee jaar geleden vond ik zijn stukken niet te doen, nu begint het goed te vlotten. Nu heb ik behoefte aan meer muziektheorie, want mijn kennis is nog vrij rudimentair. Maar 't is zo saai :(

1959SLP
23 november 2004, 10:55
Als je je al met stefan grossmann bezig houdt ben je al goed bezig. Hou je ook eens met bert jansch en john renbourn (pentangle) bezig. Ook zeer interessante technieken. Samenspelen met iemand op dat niveau of hoger brengt jou vanzelf verder. Da`s in elk geval mijn ervaring.

Btw, een andere gitaar is onzin tenzij die wat je nu hebt echt rot is.

belg
24 november 2004, 09:35
Bedankt mensen voor de tips. Heb toch maar een nieuwe gitaar gekocht, ws. met mijn stilstand als rechtvaardiging :-D ....( een martin D-15 )
John Fahey is mij niet onbekend, net als Bert Jansch. Zijn idd interessante gitaristen, net buiten de geijkte om maar niet te moeilijk/ vergezocht.
Toch maar muziektheorie nu, wil wel graag weten wat ik speel en waarom ik het speel.

belg
24 november 2004, 09:36
Bedankt mensen voor de tips. Heb toch maar een nieuwe gitaar gekocht, ws. met mijn stilstand als rechtvaardiging :-D ....( een martin D-15 )
John Fahey is mij niet onbekend, net als Bert Jansch. Zijn idd interessante gitaristen, net buiten de geijkte om maar niet te moeilijk/ vergezocht.
Toch maar muziektheorie nu, wil wel graag weten wat ik speel en waarom ik het speel.

belg
24 november 2004, 09:36
Bedankt mensen voor de tips. Heb toch maar een nieuwe gitaar gekocht, ws. met mijn stilstand als rechtvaardiging :-D ....( een martin D-15 )
John Fahey is mij niet onbekend, net als Bert Jansch. Zijn idd interessante gitaristen, net buiten de geijkte om maar niet te moeilijk/ vergezocht.
Toch maar muziektheorie nu, wil wel graag weten wat ik speel en waarom ik het speel.

bert k
24 november 2004, 10:19
Soooo... een Martin, gefeliciteerd! Nou wordt het echt leuk :D

AcousticFreak
24 november 2004, 11:44
Ik heb een tijdje geleden het boek 'Algemene Muziektheorie' van Theo Willemze gekocht. Daar staat alle basiskennis van de theorie in. Netjes aangegeven in makkelijk, moeilijk en zeer moeilijk, zodat je zelf kan beslissen hoe diep je wilt gaan! Goed en duidelijk boek! Wel wat hoognederlands geschreven, maar ik heb vaak dat "owwww zit dat zo!!" en "dus zo heet dat!?" effect!

Ik ben zelf ook geen theorie persoon. Speel liever vanuit m'n gevoel. Maar het is best handig nu ik eindelijk weet wat die 7 bij een C7 akkoord nou eigenlijk voorstelt!

Leuk voor in de trein of een rustige zondagmiddag. Zeker een aanrader!