PDA

View Full Version : Mesa en buizen verwisselen



Ibanez
20 november 2004, 12:56
Ik wil een keer de buizen van mijn Mesa Caliber 50+ verwisselen (6l6's) maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe dat nou precies met Mesa boogie's zit. De site zegt dat je de bias niet kan aanpassen en makkelijk buizen kan verwisselen, als het Mesa buizen zijn. Nou vraag ik me af: waar kan je die specifieke Mesa buizen vinden? Alleen op internet? En en hoe verre moeten die buizen gelijk zijn aan degene die er in zitten. Moet er ook een groene punt op staan? En als ik ze wil verwisselen, waar is het dan slim om het te laten doen in de omgeving van rotterdam en hoeveel ben je kwijt aan twee 6l6's? Dat waren weer heel wat vragen ;) Ik hoop dat iemand het mij duidelijk kan maken.

matto
20 november 2004, 13:29
Als je niet wilt sleutelen aan je versterker dan kun je het beste gewoon bij je favoriete gitaarwinkel een set mesa boogie buizen bestellen van hetzelfde type als de huidige.
Ben je niet tevreden met het geluid dan zul je inderdaad een versterkermonteur moeten opzoeken die de bias regelbaar voor je kan maken zodat je van alle aangeboden merken de bias kunt aanpassen aan de buizen.

jw009
20 november 2004, 16:03
je kan ook je buizen afstemmen op je vaste bias. Ik heb zelf mijn buizen vervangen op mijn mesa quad en 50/50 en is gewoon makkelijk zelf te doen. Ik heb er JJ's ingezet omdat ik er veel goede geluiden van had gehoord, en ze bevallen prima meot ik zeggen.
Als je nou ook JJ's wil moet je ff naar www.eurotubes.com hier moet je ff bob emailen en hij kan je zo adviseren welke buizen er bij jou bias moeten en hij stelt ze ook voor je af. Binnen 3 weken ofzo krijg je ze binnen en zeker niet duur omdat ze uit de VS komen.

Mitch
20 november 2004, 18:21
Of je kan www.drtube.nl er een biaspot in laten zetten zodat je nergens aan vast zit qua merk en type buizen en je kan er in laten zetten wat je wil. Moet uiteraard de bias wel even worden afgesteld, maar dat is geen bizarre ingreep. Vraag het hem eens.

Ibanez
21 november 2004, 11:40
Ok thanks voor de info. Maar weet iemand hoe het nou zit met Mesa Boogie buizen? Het schijnt dat je niks extra hoeft te doen als je Mesa boogie buizen erin gooit.

matto
21 november 2004, 14:04
Ok thanks voor de info. Maar weet iemand hoe het nou zit met Mesa Boogie buizen? Het schijnt dat je niks extra hoeft te doen als je Mesa boogie buizen erin gooit.

correct

ieme
21 november 2004, 14:06
Ok thanks voor de info. Maar weet iemand hoe het nou zit met Mesa Boogie buizen? Het schijnt dat je niks extra hoeft te doen als je Mesa boogie buizen erin gooit.

pm nocki, hij weet veel van Mesa

Mitch
21 november 2004, 17:03
Het zit zo: de amp heeft een vaste bias, da's zeg maar het stationair toerental waar die op draait. Iedere buis heeft een iets andere bias nodig, maar als je dat van tevoren uitzoekt dan kun je dus buizen selecteren op de bias van de amp.
Als in je amp dus nog de originele buizen zitten zal daar een bepaald getal op staan (waarschijnlijk op een label op de buisvoet) dat correspondeert met de bias.
Rivera heeft ook zo'n systeem, maar ze rusten de amp wel uit met een biaspot. Kan je dus zelf kiezen of je van hun buizen gebruik maakt of niet.
Vind ik persoonlijlk wat meer vriendelijker dan de aftersales-truuk van Mesa.....

Thijssie
21 november 2004, 18:04
Ok thanks voor de info. Maar weet iemand hoe het nou zit met Mesa Boogie buizen? Het schijnt dat je niks extra hoeft te doen als je Mesa boogie buizen erin gooit.

Het staat allemaal op mesaboogie.com

PeeVee
25 november 2004, 15:14
De site zegt dat je de bias niet kan aanpassen en makkelijk buizen kan verwisselen, als het Mesa buizen zijn.
Mesa maakt zelf helemaal geen buizen. De meeste Mesa buizen die ik heb gezien waren Saratov productie, beter bekend als ordinaire Sovteks. Klank zeer matig en spanningen in Boogie eigenlijk VEEL te hoog voor deze buis.

Het zou kunnen dat Mesa een "selectie" maakt. Het instellen van bias doe je door een bepaalde negatieve voorspanning op het stuurrooster b.v. -52. Omdat buizen nog wel eens beetje uiteenlopen is het handig als je die voorspanningen in kan stellen (de versterker blijft dan nog steeds "fixed bias"; we moeten immers een VASTE voorspanning instellen en als die eenmaal ingesteld is veranderen we die niet meer). Er zijn veel versterkers waarbij dat niet mogelijk is, het is vrij gemakkelijk om er een potje in te (laten) bouwen; denk b.v. ook aan de reissue tweed Bassman van Fender. Wat Mesa denk ik slim heeft gedaan is meneer Saratov gevraagd een selectie te maken nl. buizen die bij een bepaalde negatieve voorspanningen, een bepaalde ruststroom trekken. ALS dat zo is, dan is er wel wat voor te zeggen om die buizen te kopen, maar dat wil niet zeggen dat andere buis niet geschikt is. Een regeling zou handig zijn maar je kunt ook wel meten om erachter te komen wat je ong. moet hebben. Mijn advies is gewoon om bias level potje in te (laten) bouwen dan kun je ook eens fatsoenlijk buizen uitproberen in plaats van die verfoeide Sovteks... Denk aan JJ (ex. Tesla) of Svetlana... De nieuwe TAD blackplates zijn, ondanks dat ze uit China komen, ook niet verkeerd. Ben benieuwd hoe ze zich mechnisch houden.

Goed setje buizen koop je voor €40, b.v. bij Erik v.d. Haar of je lokale amp tech b.v. Al (moderator van dit forum), CMS Nieuwegein, Marble/FNS in Renkum etc.

PeeVee
25 november 2004, 15:17
en zeker niet duur omdat ze uit de VS komen.
Betaal je wel vervoerskosten, 5 - 10% import belasting en 19% BTW over het product EN de verzendkosten; dat schijnen veel mensen te vergeten en dan valt het toch nog tegen, beter even bij TAD (tubeampdoctor.com of .de) kijken

Ibanez
25 november 2004, 19:22
De site zegt dat je de bias niet kan aanpassen en makkelijk buizen kan verwisselen, als het Mesa buizen zijn.
Mesa maakt zelf helemaal geen buizen. De meeste Mesa buizen die ik heb gezien waren Saratov productie, beter bekend als ordinaire Sovteks. Klank zeer matig en spanningen in Boogie eigenlijk VEEL te hoog voor deze buis.

Het zou kunnen dat Mesa een "selectie" maakt. Het instellen van bias doe je door een bepaalde negatieve voorspanning op het stuurrooster b.v. -52. Omdat buizen nog wel eens beetje uiteenlopen is het handig als je die voorspanningen in kan stellen (de versterker blijft dan nog steeds "fixed bias"; we moeten immers een VASTE voorspanning instellen en als die eenmaal ingesteld is veranderen we die niet meer). Er zijn veel versterkers waarbij dat niet mogelijk is, het is vrij gemakkelijk om er een potje in te (laten) bouwen; denk b.v. ook aan de reissue tweed Bassman van Fender. Wat Mesa denk ik slim heeft gedaan is meneer Saratov gevraagd een selectie te maken nl. buizen die bij een bepaalde negatieve voorspanningen, een bepaalde ruststroom trekken. ALS dat zo is, dan is er wel wat voor te zeggen om die buizen te kopen, maar dat wil niet zeggen dat andere buis niet geschikt is. Een regeling zou handig zijn maar je kunt ook wel meten om erachter te komen wat je ong. moet hebben. Mijn advies is gewoon om bias level potje in te (laten) bouwen dan kun je ook eens fatsoenlijk buizen uitproberen in plaats van die verfoeide Sovteks... Denk aan JJ (ex. Tesla) of Svetlana... De nieuwe TAD blackplates zijn, ondanks dat ze uit China komen, ook niet verkeerd. Ben benieuwd hoe ze zich mechnisch houden.

Goed setje buizen koop je voor €40, b.v. bij Erik v.d. Haar of je lokale amp tech b.v. Al (moderator van dit forum), CMS Nieuwegein, Marble/FNS in Renkum etc. Ok thanks voor de info! Het komt er dus op neerdat ik of een bias level potje (voor allebei de buizen één?) moet laten inbouwen of gematchde buizen moet gebruiken... Maar als ik zo'n potje wil laten inbouwen + nieuwe buizen kan je dat bij een gemiddelde amptechneut wel laten doen toch? Bijv. die van de feedback...
Hoe kan je trouwens die voorspanning meten?

Negative K3 fan
25 november 2004, 22:40
waarom maakt het trouwens bij fixed bias versterkers wel uit dat je ze moeten biassen iedere keer bij nieuwe buizen en bij cathode biased versterkers niet (ik begrijpt ze allebij, bij cathode bias is het stuurrooster gelijk aan de aarde, maar is de spanning op de kathode verhoogd dmv een weerstand).

matto
26 november 2004, 08:01
Bij kathode bias stelt de rustsroom zichzelf in op de optimale waarde die bepaald wordt door de grootte van de kathodeweerstand.
Deze optimale waarde moet bij een fixed bias optimaal "gezet "worden.
Het is trouwens wel aan te raden om bij vervanging van de buizen in een kathode bias versterker de ruststroom te controleren.

PeeVee
26 november 2004, 09:43
waarom maakt het trouwens bij fixed bias versterkers wel uit dat je ze moeten biassen en bij cathode biased versterkers niet

Kathode biassed is een slim truukje hoor... Door de weerstand aan de kathode is ie dus positief en het stuurrooster heeft dus een lagere spanning (0) dan kathode. Feitenlijk is het stuurrooster is relatief gezien negatief t.o.v. de kathode net als bij fixed bias. Anyway, over de kathode weerstand valt een bepaalde spanning bij een bepaalde stroom. Gaat er meer stroom lopen dan valt er meer spanning over en "remt" de buis zichzelf af, gaat er minder stroom lopen dan valt er minder spanning over en krikt de buis zichzelf op... slim he? Door kathode weerstand goed te kiezen kun je "forceren" dat er bepaalde stroom gaat lopen. Bij fixed bias moet je dat inderdaad forceren door een negatieve voorspanning aan te brengen en/maar je hebt geen "regulerende" weerstand meer, vandaar. Misschien niet helemaal wetenschappelijk uitgelegd maar geprobeerd beetje begrijpelijk neer te zetten...

PeeVee
26 november 2004, 09:54
Ok thanks voor de info! Het komt er dus op neerdat ik of een bias level potje (voor allebei de buizen één?) moet laten inbouwen
Klopt, goeie vraag. Als je gematchte buizen gebruikt dan hoef je inderdaad maar 1 potje in te bouwen die het level instelt voor beide buizen. Dit heeft wel mijn voorkeur. Je zou inderdaad ook iedere buis zijn eigen potje kunnen geven zodat je zelf buizen die van zichzelf niet bij elkaar passen, toch passend kunt maken. Fender heeft in de 70's de bias level regeling ingeruild voor een bias balance regeling; het niveau kon je niet meer instellen, maar de balans tussen de buizen wel: hoefden ze geen gematchte buizen mee te gebruiken en dat was weer lekker goedkoop. Het mooiste is dus inderdaad beide (level en balance) of individuele level potjes per buis maarrr.... Mijn ervaring is dat buizen die van zichzelf niet lekker matchen toch niet lekker samen willen werken ondanks dat je ze in rust in balans zet. Wanneer de buizen moeten gaan werken blijken ze toch weer andere stroom te trekken en krijg je toch weer die rare crossover vervorming. Ik zou daarom 1 potje laten inbouwen en dan gematched setje buizen gebruiken (de "waarde" is dan niet relevant, die kun je immers instellen, maar buizen moeten wel gelijkwaardig zijn c.q. met elkaar matchen snappie?)


of gematchde buizen moet gebruiken... [quote="Ibanez"]
Ja dat moet je zowieso... is dus geen kwestie van "OF"... Zoals het nu is moet je gematchte buizen gebruiken die van zichzelf een bepaalde stroom trekken, met een potje moet je gewoon gematchte buizen gebruiken en kun je zelf de ruststroom instellen.

[quote=Ibanez]Maar als ik zo'n potje wil laten inbouwen + nieuwe buizen kan je dat bij een gemiddelde amptechneut wel laten doen toch? Bijv. die van de feedback...
Nee dat denk ik niet en lijkt me ook niet verstandig maaarrrr... Vraag het gewoon eens zou ik zeggen... Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze uberhaubt begrijpen waar je het over hebt, da's mijn ervaring hoor. Verder vind ik Feedback OK en de prijzen ook, maar ik zie dat meer als een supermarkt en niet als een speciaalzaak. Waar in de buurt woon je? Er zit altijd wel een tech in de buurt en hier in in het forum zitten ook een aantal hobby techs die je misschien ook wel willen helpen. Het is relatief eenvoudige ingreep, beetje afhankelijk hoe "toegankelijk" c.q. "modvriendleijke" zo'n Mesa Boogie is, heb ik geen idee van.


Hoe kan je trouwens die voorspanning meten?
Gewoon met een multimeter op het stuurrooster maar als je geen verstand hebt van buizentechnologie begin er dan a.u.b. niet zelf aan (is zowieso niet echt relevant), de spanningen in een buizenversterker zijn dusdanig hoog dat je er, zelfs met de stekker uit het stopcontact, een klap van kunt krijgen die een hartstilstand kan veroorzaken. NIET zelf doen dus als je niet weet waar je aan begint.

PeeVee
26 november 2004, 09:54
Ok thanks voor de info! Het komt er dus op neerdat ik of een bias level potje (voor allebei de buizen één?) moet laten inbouwen
Klopt, goeie vraag. Als je gematchte buizen gebruikt dan hoef je inderdaad maar 1 potje in te bouwen die het level instelt voor beide buizen. Dit heeft wel mijn voorkeur. Je zou inderdaad ook iedere buis zijn eigen potje kunnen geven zodat je zelf buizen die van zichzelf niet bij elkaar passen, toch passend kunt maken. Fender heeft in de 70's de bias level regeling ingeruild voor een bias balance regeling; het niveau kon je niet meer instellen, maar de balans tussen de buizen wel: hoefden ze geen gematchte buizen mee te gebruiken en dat was weer lekker goedkoop. Het mooiste is dus inderdaad beide (level en balance) of individuele level potjes per buis maarrr.... Mijn ervaring is dat buizen die van zichzelf niet lekker matchen toch niet lekker samen willen werken ondanks dat je ze in rust in balans zet. Wanneer de buizen moeten gaan werken blijken ze toch weer andere stroom te trekken en krijg je toch weer die rare crossover vervorming. Ik zou daarom 1 potje laten inbouwen en dan gematched setje buizen gebruiken (de "waarde" is dan niet relevant, die kun je immers instellen, maar buizen moeten wel gelijkwaardig zijn c.q. met elkaar matchen snappie?)


of gematchde buizen moet gebruiken...
Ja dat moet je zowieso... is dus geen kwestie van "OF"... Zoals het nu is moet je gematchte buizen gebruiken die van zichzelf een bepaalde stroom trekken, met een potje moet je gewoon gematchte buizen gebruiken en kun je zelf de ruststroom instellen.


Maar als ik zo'n potje wil laten inbouwen + nieuwe buizen kan je dat bij een gemiddelde amptechneut wel laten doen toch? Bijv. die van de feedback...
Nee dat denk ik niet en lijkt me ook niet verstandig maaarrrr... Vraag het gewoon eens zou ik zeggen... Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze uberhaubt begrijpen waar je het over hebt, da's mijn ervaring hoor. Verder vind ik Feedback OK en de prijzen ook, maar ik zie dat meer als een supermarkt en niet als een speciaalzaak. Waar in de buurt woon je? Er zit altijd wel een tech in de buurt en hier in in het forum zitten ook een aantal hobby techs die je misschien ook wel willen helpen. Het is relatief eenvoudige ingreep, beetje afhankelijk hoe "toegankelijk" c.q. "modvriendleijke" zo'n Mesa Boogie is, heb ik geen idee van.


Hoe kan je trouwens die voorspanning meten?
Gewoon met een multimeter op het stuurrooster maar als je geen verstand hebt van buizentechnologie begin er dan a.u.b. niet zelf aan (is zowieso niet echt relevant), de spanningen in een buizenversterker zijn dusdanig hoog dat je er, zelfs met de stekker uit het stopcontact, een klap van kunt krijgen die een hartstilstand kan veroorzaken. NIET zelf doen dus als je niet weet waar je aan begint.

Ibanez
26 november 2004, 15:46
Nogmaal bedankt voor de info ;) Ik heb gister even gemaild met Dr.Tube, ik kreeg vandaag al reactie, en niet zo'n klein beetje uitgebreid ook ;) Maar wat hij zei is dat geschikte Mesa buizen erg prijzig zijn voor wat je krijgt. Ik zat te denken aan JJ of svetlana buizen, en hij heeft die ook liggen in zijn magazijn van verschillende bias instellingen maar dan moet hij eerst mijn huidige buizen doormeten en daar rekent hij wel wat voor. In principe is dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Maar waar zijn voorkeur naar uit gaat is inderdaad een bias level pot. Het grote probleem met Mesa versterkers is die fixed bias want andere merken hebben dat allang niet meer omdat blijkt dat dat niet werkt. Hij kan voor mij een variabele bias inbouwen zodat de rustroom kan worden afgeregeld en gemeten maar dat is wel wat werk (lees: geld). Het voordeel is dan dat ik alle soorten 6l6GC's en zelf El34's als hij wat meer moeite doet. Een nog groter voordeel is dat het geluid aanzienlijk verbetert omdat Mesa's standaard erg 'koud' zijn ingesteld wat het geluid niet ten goede komt. Met een variabele bias
kan de ruststroom correct (lees: hoger) worden afgeregeld waardoor je
versterker aanmerkelijk beter gaat klinken! Ik daarna, met zijn uitleg eventueel zelf de spanning meten (mijn vader is een techneut dus die kan dat wel) Er staan trouwens heel wat quote's uit zijn mailtje, niet dat ik er zelf zoveel verstand van heb :P Maar ik ben nu dus ff aan het kijken wat ik ga doen, ik ben 60 euro kwijt voor zo'n bias potje, 60 voor JJ buizen en 40 voor Svetlana's. Ik neig zelf een beetje meer naar gewoon JJ buizen van dezelfde bias waarde want het is goedkoper en minder moeite, en ik weet niet of/wanneer ik een andere versterker koop. Daarnaast is zo'n potmeter wel heel handig en het komt je geluid ten goede. Wat denken jullie?

Mitch
27 november 2004, 14:01
Zoals ik al eerder zei: gewoon Dr. Tube een bias potje laten inbouwen en je bent een stuk flexibeler. JJ's die iets warmer staan zijn niet te versmaden kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Zeker het clean zal er van opknappen bij je Mesa. Doen !

Ibanez
2 december 2004, 21:37
Ik ga het binnenkort ff bekijken. Ik laat jullie weten wat het geworden is ;)