PDA

View Full Version : amp en een tubescreamer



chennie
19 november 2004, 20:15
ik zie en hoor vaak dat gitaristen , die dan vooral een beetje "ruig "spelen toch wel vaak een ibanez tubescreamer gebruiken. Nou vroeg ik me zo af, die lui hebben meestal dan een flinke high gain buizenamp, marshall, Mesa, Engl etc en dan hangen ze daar een transistor effecten bakje aan.
DUs dan hebben ze al een dikke buizen scheur, maar dan gebruiken ze toch nog een extra pedaal erover heen, eventueel over de clean kanaal.
Lijkt dat nou alleen in mijn ogen zinloos ?

BLOK182
19 november 2004, 20:53
Nee hoor! Tis voor een bepaalde sound gewoon nuttig, een tubescreamer. Voorbeeldje, je hebt een metalbak, maar je wilt lekker bluesen, dan crank je je clean kanaal, tubescreamer dervoor, en het klinkt lekker, zonder meteen je highgain-metalkanaal aan te spreken. Andersom --> je hebt een amp, die op zich wel aardig scheurt, maar niet echt voor metal (lees: Marshall JCM800) Je laat het ding uit zichzelf zo hard mogelijk scheuren, geeft het ding nog eens gigantisch voor zun kloten met een TS, en tadaa, vette scheur!

lcvanderhelm
19 november 2004, 23:28
Ik gebruik hem alleen in combinatie met mijn stratocaster.Het geluid van de enkelspoelers wordt wat ronder met de TS.De combinatie Les Paul met TS is inderdaad onzin.

chennie
19 november 2004, 23:44
aha, een tube screamer word dus dan voornamelijk gebruikte als een extra extensie van je amp.
maarre stel: een les paul, duncans erin en een mesa rectifier, dan voegt zo'n tubescreamer weinig toe?
Maar dezelfde setup met de mesa op het cleane kanaal licht overgestuurd, dan kan een tubescreamer wel extra kleuren ?

Mitch
20 november 2004, 11:51
Vragen als deze kun je beter op het Effectenforum stellen. Een TS in de setup zoals jij die noemt zou ik van harte willen afraden. Een TS werkt het best met single coils en een 6L6 gebaseerde versterker (Fender/Fender combi dus).
Er zijn sinds 1982 plenty andere pedaaltjes op de markt gekomen die wat breder inzetbaar zijn dan een TS. :)

Josdevos
20 november 2004, 12:33
Ik denk wel dat een tubescreamer een metalbak veel strakker en middier laten klinken. Probeer er maar eens eentje voor een mesa recto...

NeeraDJ
20 november 2004, 13:29
Je hebt verschillende Tubescreamers, maar even over de TS-8/TS-9. Het is zoals BLOK182 zei nuttig voor een milde buizenbak, maar je krijgt dan wel een aparte distortion. Zo'n ding is niet bedoeld voor een superhigh-gain buizenbak op het oversturingskanaal. Het wordt vaker gebruikt als leadboost op het cleane kanaal gebruikt, waarom dan niet gewoon van kanaal switchen? De Tubescreamer geeft een ander soort overdrive, romiger en vaak zingend. Ik ken een gast uit Sassenheim die een TS-9 voor zijn Bogner XTC zet, en dat vond ik destijds ook raar. Dit is dus de uitleg dat hij mij gaf

H.Manback
20 november 2004, 13:51
Vragen als deze kun je beter op het Effectenforum stellen. Een TS in de setup zoals jij die noemt zou ik van harte willen afraden. Een TS werkt het best met single coils en een 6L6 gebaseerde versterker (Fender/Fender combi dus).
Er zijn sinds 1982 plenty andere pedaaltjes op de markt gekomen die wat breder inzetbaar zijn dan een TS. :)

Ben ik nou gek of is een Mesa vaak ook 6L6? Ze zijn toch begonnen als gehotrodde Fender amps?

Niet voor het makkelijke eerstgenoemde antwoord gaan aub! :razz: :wink:

Nicci
20 november 2004, 13:54
volgens mij ben je niet gek . . .

chennie
20 november 2004, 14:00
Mesa's zijn inderdaad vaak 6l6's gebouwd. De nieuwe stiletto serie is echter el34.

Michael AE
20 november 2004, 18:14
Een ts-9 voor een recto is een hele goede manier om het laag strakkker te krijgen. Ik doe het wel eens als ik metal moet spelen, zelfs met mijn Ubershall. Het Meshuggah-truukje. De gain lager draaien en de ts-9 op een cleanboost en pompen maar. :-D

Mitch
20 november 2004, 18:18
Mesa's komen in 6L6, EL34, EL84.....maar ik bedoel meer het verschil high gain, low gain amps. Uiteraard kunnen TS'en voor van alles en nog wat gebruikt worden, maar het best werken ze als met drive laag en volume hoog, als boost.
Ik wilde alleen aangeven dat er betere alternatieven zijn.

Alain
20 november 2004, 18:33
Ik gebruik soms ook een TS-9 met mijn powerball.

Heel goed resultaat!

Iceman
20 november 2004, 20:24
TubeScreamers werken erg met Higain amps als een Recto.
Check www.andysneap.com
Andy gebruikt regelmatig een TS voor een Recto om het geluid iets strakker te maken.
Ik gebruik regelmatig een TS over mijn Triple Recto om mijn oude Ibanez Artist (de 2617, geen metalgitaar!) toch als hetfield te laten klinken.

Ik zoek overigens nog een tubescreamer/overdrive-achtig pedaal die behalve drive en volume een 3-voudige toonregeling heeft.
Ideaal voor finetuning van je palmmutegeluid.

Thijssie
21 november 2004, 15:57
Mesa's zijn inderdaad vaak 6l6's gebouwd. De nieuwe stiletto serie is echter el34.

In de mark series werd ook vaak een combi van 6l6 en el34 gebruikt....

dejohan
22 november 2004, 10:47
Oversturing via pre-amp buisjes hoeft imho niet noodzakelijk beter te klinken dat via een pedaaltje, zolang je je powertubes maar kan laten blazen.

Droffie
3 december 2004, 16:27
Veel gitaristen gebruiken een overdrive pedaal (zoals TS, SD1) als input signaal boost. Dat werkt eigenlijk bij alle versterkers, ook bij high gain amps.
Zakk Wylde bijvoorbeeld gebruikt een Boss SD1 op z'n Marshall als booster. Had net zo goed een TS kunnen zijn.