PDA

View Full Version : Vintage vraagjes



SilverFoo
19 november 2004, 17:22
Hoi,

Zoals velen op dit forum ben ik maar een arme student en moet ik mij behelpen met de maandelijkse bijdrage van onze geweldige regering. Nu wil het geval dat ik erg van muziek hou en soms wel iets nieuws op gebied van versterking nodig ben. Ik heb altijd op transistor versterkers gespeeld en wil nu weleens buizen gaan proberen. Op ebay.de kom ik de laatste tijd erg vaak dynacord heads tegen. Maar, ik kan er niets over vinden! De prijzen zijn vaak erg goedkoop en op harmonycentral krijgen ze wel goede cijfers.

Maar in hoeverre kun je zo`n "vintage late 60/70`s" geval vertrouwen? Het is trouwens allemaal "ouwe rotzooi" wat daar de klok slaat wat weggaat tegen kleine prijsjes. Ik kan me geen dure marshall heads veroorloven dus zou zoiets misschien een goed alternatief zijn?


Ps: ik ben een leek en heb er niet veel verstand van :(

matto
19 november 2004, 19:02
Ik heb als reserve versterker al jarenlang een zangversterker (Dynacord Eminent 3) in gebruik het is een mooi compact buizentopje met een buizen gelijkrichter en twee EL 34 eindbuizen erin.
Er zitten twee regelbare microfooningangen en twee regelbare instrument ingangen en een effect send/return voor het bijbehorende echo apparaat op.
Met een mastervolume en een master toon regeling dus een behoorlijk compleet apparaat, zeker gezien het bouwjaar 1967.
Aangezien het apparaat vroeger nooit zwaar belast is geweest zitten alle originele buizen van Telefunken er nog in
Ik heb een van de instrument ingangen gewijzigd van din naar een gewone gitaarversterker (jack) input.
Voor gitaar vindt ik hem erg goed klinken zeg maar een beetje in de richting van een VOX ac 50. :P
Dit soort versterkers wordt af en toe aangeboden voor rond de 200 euro.
Dat is een mooie prijs voor een multi inzetbare versterker, ik heb hem inmiddels met diverse luidsprekercombinaties in de band gebruikt als zangmonitor, als keyboardversterker, als akoestische gitaarversterker, als gewone electrische gitaarversterker, en zelfs bij een repetitie al eens een keer als eindtrapje voor de totale PA omdat die versterker toen kapot was (wel met een op half gas draaiende band natuurlijk)
De Duitsers noemen dat geloof ik een eierlegendewolmilchsau. :razz: