PDA

View Full Version : Herstellen/Optimaliseren van een Ibanez RG 550



Maniaaaak!!
19 november 2004, 18:19
Testing 1,2,3...

Ok mensen,

Het ding is af!

dit is hem geworden:

http://home.planet.nl/~veld4164/Gitaar.jpg

Ik hoop dat jullie hem cool vinden!

Bedankt voor alle adviezen, tips en goede zorgen ;)

Zoals je ziet is de body een beetje crispy geworden, vinnik zelf geen probleem, ik vind het mooier als een gitaar er ietwat afgeragd uitziet.

Heb er bij de nek een Seymour Duncan Jazz inzitten en bij de bridge een Seymour Duncan Jeff Beck Trembucker...

Heb het 80's Ibanez logo op een transparante raamsticker geprint en tevens mijn achternaam met Custom RG550 op de kop aangebracht.

Maniaaaak!!
19 november 2004, 18:19
Hoi,

Ik ben nog niet zolang aan het rondspoken op dit forum, maar vind het erg leuk om mee te lezen. Cool om te zien dat er veeeeel mensen gitaarspelen en er over het algemeen veel verstand van hebben.

Ikzelf speel nu een jaar of 15 gitaar, heb meerdere gitaren staan maar vond laatst voor een ZEER mooie prijs een Ibanez RG550. het ding is Candy Apple Red (of in ieder geval erg dichtbij die kleur) maar is door de jaren heen nogal verkracht door de vorige eigenaar(s).

Om te beginnen zit de achterkant van de gitaar vol met butsen, loopt er een gigantische barst door de lak van de zijkant naar de voorkant en om het allemaal af te maken heeft de vorige eigenaar er met een scherp mes of iets dergelijks allerlei teksten en plaatjes in gekrast

ik heb dus in feite maar 1 optie; verf eraf krabben en eventueel opnieuw finishen.

Nou wil ik een aantal dingen weten, ik heb een en ander niet in andere posts terug kunnen vinden namelijk:

- ik heb in het verleden een ouwe stratocaster weleens van de verf ontdaan middels een fohn en een krabber (zo'n driehoek zeg maar) dit werkte prima. Mijn vraag is wat gebeurd er precies als ik een gitaar body alleen helemaal glad schuur en vervolgens NIET aflak? Mijn feitelijke vraag is dus eigenlijk MOET een gitaar een finish hebben of kan het ook zonder?

- Mijn idee was om het hele ding zonder wit met een doorzichtige laklaag, te maken. Ik las in een ander topic dat ik voor de witte kleur gewoon niet-krimpende latex van de Gamma/Praxis etc. kan gebruiken.

Heeft de finish (lacquer) ook nog impact op de toon van het instrument (ik neem aan van wel?) Wat is een goed merk Lacquer, ik was van plan een en ander bij vox humana te halen. Ik neem aan dat zij mij eventueel ook kunnen adviseren.

- Mocht het allemaal gewoon kunnen met voorgenoemde verf/lak zou ik graag willen weten of een en ander dan niet een soort primer of grondverf nodig heeft.

Later wil ik ook de standaard Lo-Pro edge tremelo vervangen voor een goudkleurige Schaller Lo Pro en wil ik de standaard elementen eruit halen en vervangen door Dimarzio's of SD's.

Ik weet hiervan ook een paar dingen niet, maar als het mag wil ik het daar later nog eens over hebben.

Update 19 November:
Ik heb nu alle verf van de kop en body verwijderd, en sta op het punt om een en ander te bestellen. Ik wil iig. de lak voor over de latex verf en slagplaat materiaal bestellen. Tevens wilde ik graag weten wat voor pickup selector ik precies moet kopen.

Een collega van me heeft aangeboden om een 1-laags slagplaat te figuurzagen zodat de Humbucker-SingleCoil-Humbucker setup een Humbucker-Humbucker setup kan worden, ik weet echter niet precies wat voor pickup selector ik hiervoor nodig heb.

Kan iemand me adviseren?[/b]

amon
19 november 2004, 18:52
Die schakelaar die je nodig hebt is een 3-wegs-schakelaar. hals/beide/trem -humbucker.


- Mijn idee was om het hele ding zonder wit met een doorzichtige laklaag, te maken. Ik las in een ander topic dat ik voor de witte kleur gewoon niet-krimpende latex van de Gamma/Praxis etc. kan gebruiken.


volgens mij klopt die zin niet... :???: ik denk dat je bedoeld MET wit, ZONDER doorzichtige laklaag?. Volgens mij moet dit gewoon lukken, maar is die laklaag er vooral voro bedoeld dat het wit zijn kleur beter behoudt en dat de totale verf/laklaag wat steviger is en wat mooier glimt ofzo...

Maniaaaak!!
19 november 2004, 19:14
nee ,klopt de zin moet zijn:

Mijn idee was om het hele ding wit met een doorzichtige laklaag, te maken. Ik las in een ander topic dat ik voor de witte kleur gewoon niet-krimpende latex van de Gamma/Praxis etc. kan gebruiken.

(in het originele topic wilde ik het ding nog kleurloos houden, en was 1 woord vergeten te deleten na het overplaatsen naar hier)

dus in principe kan ik met een telecaster switch aan de slag?

Mijn boodschappenlijstje is als volgt:

- Clou cellulose grondlak spuitbus 1L 17,50
- Clou cellulose aflak glans spuitbus 1L 17,25
- Pickguard material 30x45 pearl 3ply 41,00
- Allparts 3-way switch CRL/USA 16.50
- Pot 250KA/Lineair tone Japan 3.65
- Pot 500KB/Log volume Japan 3.65
- ST switch knob japan white 0.45
- ST volume knob white 1.80
- ST tone knob white 1.80
- Output built-in Japan gold 11.00
- Dimarzio Steve Special (bridge) 106.00
- Dimarzio Evolution Neck 112.00

Mis ik nog wat, en klopt 1 en ander met wat ik wil doen? Ik zou ook graag willen weten of ik een beetje een goeie Pickupkeuze heb gemaakt.

amon
19 november 2004, 19:51
staat dat ST voor de knoppen voor "stratocaster" ofzo? Hou dan wel in de gaten dat het knopje voor op de switch wel het model van de switch moet zijn... Anders gaat dat niet passen denk ik zo

Maniaaaak!!
19 november 2004, 19:57
staat dat ST voor de knoppen voor "stratocaster" ofzo? Hou dan wel in de gaten dat het knopje voor op de switch wel het model van de switch moet zijn... Anders gaat dat niet passen denk ik zo

Hmmm,

das een goeie inderdaad...

Vox Humana heeft die telecaster knoppies alleen in zwart, is het zoiezo een optie voor deze setup om een les paul switch te gebruiken? Ik heb zo'n LesPaul-achtige switch op mijn N2 zitten, dus zou in theorie moeten kunnen, aangezien deze ook 2 humbuckers heeft. Of vergis ik me nu?

(Dit zou weleens een best domme opmerking kunnen zijn aangezien 90% van alle Les Pauls 2 humbuckers hebben)

Hoe zit dat met Les Pauls? Hebben die 2 of 3 standen?

EDIT:

Heb ff op de Gibson site gekeken, Les Pauls hebben een 3 standen switch (weer wat geleerd), die zou ik in principe ook op mijn nieuw te maken slagplaat moeten kunnen gooien... ik dnek dat ik dat maar doe...

heeft iemand een goeie suggestie mbt. plaatsing van zo'n switch op mijn slagplaat?

d8 zelf aan zoiets: (zie rode cirkel)

http://home.planet.nl/~veld4164/Pickguard.jpg

amon
20 november 2004, 00:53
Ik vind niet dat die switch 'staat' op een RG.

Misschien zou je eens moeten kijken wat je van 2 miniswitches vindt. Dat zijn van die schakelaartjes die je op het plafond in de cockpit van een vliegtuig zoveel ziet. Als je die naast elkaar ongeveer op dezelfde plek doet als waar die rode cirkel nu staat ziet het er naar mijn mening veel beter uit.

Dan geef je dus gewoon elke humbucker een switch met als optie 'aan/uit'.
Ik denk dat dat qua uiterlijk velen malen mooier is!

edit:
Zoiets dus zeg maar:
http://www.guitar-repairs.com.au/on-on-onminiswitch.jpg

Mocht je dan hiervoor gaan zou ik je aanraden de Japanse switches te kopen. Die zijn van betere kwaliteit en als je bij die Chinese je soldeerbout er net iets te lang tegenaan houdt is is stuk...Kosten wel wat meer, zo'n 8 euro voor zo'n achter;lijk switchje...
(ander verschil: dat pinnetje is dan niet rond, zoals bij de Chinese, maar een balkje)

michielv
20 november 2004, 12:01
Je bent nu voor veel geld een gitaar aan het restaureren met goede kwaliteit elementen. Alleen stop je er goedkope bagger potmeters in? In zo'n geval zou ik toch zeggen: geef 5 euro meer uit en doe het goed.

Zelf vind ik Japanse schakelaars een stuk minder robuust dan Amerikaanse. De Les Paul schakelaar is ook een heel stuk beter dan de Tele schakelaar. Als je dan toch voor een Japanase schakelaar gaat: neem dan een LP schakelaar. Nog een extra pluspunt: voor een tele/strat schakelaar moet je een gleufje zagen/frezen. Voor een LP schakelaar kun je gewoon een rond gat boren.

Heb je er trouwens eens over nagedacht om de elementen splitsbaar enz. te maken? Bijvoorbeeld zoals hier: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/2hum_vol_5way-w-split.html

Dat kan alleen met een 5-standen (strat)schakelaar maar geeft je wel veel meer mogelijkheden. Kost net zoveel maar geeft meer plezier ;)

Verder zou ik geen latex verf gebruiken maar autolak oid (eerst een paar lagen blank en dan kleuren met autlak, net als de Fenders uit de jaren '60).

Oh ja: hier (http://www.backandforth.nl/scratchplates.html) staat een stuk witte parelmoer slagplaatmateriaal (wel 3-ply) voor maar 30 euro (zoek op PG-303-PW). Kun je het bespaarde geld gebruiken voor goede potmeters ;)

Maniaaaak!!
20 november 2004, 18:17
@Amon:
ik ben persoonlijk een fanatiek switcher, dus miniswitches zijn geen optie voor mij, uiterlijk doet me niet zo heel veel. Een gitaar moet imho functioneel zijn, looks zijn wat mij betreft ondergeschikt aan functionaliteit.

Ik kan in een redelijk korte solo bijvoorbeeld wel 5 keer van element switchen, omdat ik bijv. meer treble wil voor benden e.d en een wat warmere sound voor arpeggio's e.d.

Toggle switches zijn (in mijn ervaring) net iets te klein om snel en makkelijk bij te kunnen, zeker als het er meer dan 1 is.

@michielv:

hmmm ik zal inderdaad wat meer centen uitgeven aan potmeters, vraag me zoiezo af wie er bij Ibanez over de Potmeters en electronica gaat, deze RG550 is nog geen 10 jaar oud en zit BOMVOL verroeste electronica, een en ander is groen en bruin uitgeslagen... :o

Ik weet dat RG's (en zeker de 550) geen denderende gitaren zijn, maar dit is wel ff ietsje TE voor een gitaar die destijds 1300 piekies kostte...

Ik hou het op een 3 wegsschakelaar, een Les Paul switch is meer dan genoeg, ik laat het ding zo solderen dat ik in de middelste postitie 2 coils van iedere humbucker aan heb staan. Ik hoop dat dit verschil in geluid goed genoeg te horen is. Ik hoop ook dat dit kan...

Ik ben overigens nog niet helemaal zeker van mijn pickup keuze als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik die graag, Ik weet dat DiMarzio goeie pickups maakt, maar om nou mijn gitaar vol te hangen met pickups die meneer Vai ook gebruikt is misschien niet zo'n heel verstandige keuze. Als ik me niet vergis gebruikt Vai pickups met EXTREEM veel treble.

Wat ik zoek is een zeer warm klinkende pickup voorin, hoeft niet persé een Dimarzio te zijn, en een vrij heftige Humbucker achterin. Als die trembucker van Blues Saraceno hetzelfde klinkt als op zijn CD 'Plaid' dan is de keus voor mij snel gemaakt :)

Ik switch van een parelmoeren slagplaat naar een gewone witte, vind de looks van de ouwe witte universe erg stoer, en het scheelt een euro of 25...

Mijn nieuwe shoppinglist voor Vox-Humana:

- Clou cellulose grondlak spuitbus 1L 17,50
- Clou cellulose aflak glans spuitbus 1L 17,25
- Pickg. mat. 30x45cm white 3ply 17,50
- LP toggle switch USA switchcraft 18,00
- Pot 500KB/volume CTS/USA/EP4986 6,00
- Pot 500KA/tone CTS/USA/EP086B 6,00
- ST volume knob white 1.80
- ST tone knob white 1.80
- Output built-in USA nickel 13,80
- Seymour Duncan PA-TB3B Blues Saraceno Model (bridge) 153.00
- Dimarzio Evolution Neck 112.00

Zit ik qua Cellulose lak nou goed of niet? Ik moet grondlak en aflak glans hebben?

AART
25 november 2004, 18:38
kan veel goedkoper in duitsland: www.thomann.de

Maniaaaak!!
25 november 2004, 23:19
even een kleine Update:

Heb ondertussen een en ander binnen,

Heb op advies van Peer Dellen NitroCellulose lak in een spuitbus gehaald, body hangt nu te drogen na de eerste behandeling. Heb 2 Seymour Duncan Humbuckers gekocht; een Jeff Beck Trembucker en een Jazz Neck.

Heb een standaard stratocaster switch (5-way), een Allparts output en een 500K volumepot (allen uit de VS) op de slagplaat geschroefd, mijn collega gaat Dinsdag een en ander aan elkaar vast solderen. dinsdagavond zal ik tijdens het oefenen met mijn band voor het eerst kennismaken met mijn 'nieuwe' gitaar...

Ben erg benieuwd...

michielv
26 november 2004, 12:59
Als je klaar bent: fototje? :D

Maniaaaak!!
26 november 2004, 22:38
Zallik doen,

Maar dan mogen jullie niet lachen, het ding is alles behalve mooi geworden lol

ben wat te enthousiast met de brander geweest hahaha

maar goed het gaat om hoe ie klinkt ;)

P.S.
Kan iemand een indicatie geven hoeveel lagen Nitrocellulose ik moet spuiten? Ik ben zojuist aan de 3e laag begonnen (heb eerst met 1000 grit de ergste druppels van de eerste 2 behandelingen eraf geschuurd, ik was wat te scheutig met de lak geweest). Ik d8 zelf aan een laag of 8, is dat genoeg?

Maniaaaak!!
30 november 2004, 15:57
Hijs af!

Zie starttopic!

Orpheo
30 november 2004, 20:46
aaaahhhhh!!!! hij is moooi!!!!!!! naja...dat vind ik.

en en en en???? hoe klinkt ie nu??

Lune-a-tic
1 december 2004, 09:58
Die gaat wat rokerig klinken. :cool:

Maniaaaak!!
1 december 2004, 19:59
aaaahhhhh!!!! hij is moooi!!!!!!! naja...dat vind ik.

en en en en???? hoe klinkt ie nu??

Hij klinkt euh... tja hoe beschrijf je dat....

Het achterste element (de JB) klinkt erg vol zonder muddy te worden, zo vol dat ik tijdens oefenen meerdere keren de neiging had om mijn selector naar de achterste positie te gooien, om tot de conclusie te komen dattie dus al volledig naar achter stond. Het achterste element heeft veel bite, ik hoor voor het eerst ALLE tonen in een akkoord even duidelijk, bij de standaard pickups overheerste duidelijk de lage tonen nu is er een mooie balans.

De 2 tussenposities (dus het standaard ibanez middenelement in combinatie met een van de coils van beide elementen) zijn zeer goed te gebruiken om clean te spelen, het geluid is diep en vol. Hoge tonen komen erg goed door.

Het ibanez middenelement (zat er standaard op) is ruk, het heeft veel te veel midden, veel te weinig bas en totaal geen hoog. Maar goed wat wil je van een middenelement.

Het voorste element (seymour duncan Jazz) leent zich erg goed voor het spelen van arpeggio's, het geluid is warm, gedefinieerd en is ook met veel distortion nog erg controleerbaar. Het neigt naar het geluid van een les paul als ik zou moeten vergelijken.

Deze elementen zorgen ervoor dat ik weer veel lol heb in het spelen op deze gitaar, ben normaal niet zo een ibanez mens. De gitaar stamt overigens uit '93 hebbik uitgezocht.

Het ding had gisteravond nogal wat kuren; ik had niet zo heel veel tijd om na het solderen (wat door mijn collega van de technische dienst is gedaan) mijn snaren op te rekken, gevolg was dat ik na ieder nummer zo'n beetje een halve toon lager gestemd stond.

Ik heb op zich wel veel ervaring met Floyd-style tremelo's maar naar mijn gevoel is er iets ernstig mis met het tremelo van deze gitaar, ik hoop vanavond uit te vinden wat er precies aan de hand is, ik hoop dat het het snaren rek verhaal is of iets anders simpels.

Heb weinig zin om nog veel geld uit te geven aan een Schaller tremelo, maar als het moet moet het...

Iemand enig idee of tips voor dit probleem?

jorrit
2 december 2004, 13:00
k weet niet of het al gevraagd is maar die donkere vlekken op de body is dat gewoon het hout of brandplekken van het afbranden ofzo :???:

Maniaaaak!!
3 december 2004, 13:53
k weet niet of het al gevraagd is maar die donkere vlekken op de body is dat gewoon het hout of brandplekken van het afbranden ofzo :???:

fikplekken voor het grootste deel :)

Maakt op zich niet zoveel uit, ding klinkt best goed vinnik zelf...

jorrit
3 december 2004, 17:52
hmz door het afbranden gebeurd dus? ik wil ook mn gitaar gaan strippen maar k zit eigelijk niet op brandplekken te wachten

Maniaaaak!!
4 december 2004, 13:14
gebruik een fohn ipv. een brander, dat is me in het verleden veel beter bevallen, voordeel is dat je geen enorm diepe brandplekken krijgt...