PDA

View Full Version : Ochtendje gitaren: LP standard vs. Historic



PeArLjAm
19 november 2004, 14:38
test

PeArLjAm
19 november 2004, 14:38
Vanmorgen/middag even wat gitaren geprobeerd. Ik wil al tijden een les paul hebben, nadat ik in Duitsland een paar maanden geleden een heel goede LP standard heb geprobeerd.

Daarbij heb ik 2 gitaren uitgekozen, de beroemde standard in een ice tea burst finish met een hele gave flametop! Daarnaast een gibson historic '57 goldtop les paul (een hele mond vol!). Allereerst de les paul standard, gave gitaar. Doet alles zoals je een les paul verwacht, hele vette sound, sustainnnn, en een hele vette sound op het halselement. Jammer dat hij met overdrive/distortion een beetje modderig klinkt en accoorden wat minder gedefinieerd waren. Het was overigens het model met de '50 hals, minder dik dan ik verwacht had, lag heel lekker in de hand.

Daarna de goldtop, zowieso een gave kleur in mijn optiek. Ik heb al eerder op internet gelezen dat deze gitaar een enorme hals had. Nou dat was opzich wel waar, maar ik had hem nog dikker verwacht, ik vond hem zelf heel lekker spelen. Zeker voor een eerste kennismaking met een gitaar, terwijl ik normaal de hals van een strat gewend ben. Maargoed, het geluid. Wat een sound! Na wat gepiepel en wat accoordenwerk merk je toch wel dat deze gitaar van een andere klasse is dan de standard. Alles klonk gewoon wat lekkerder, iets langere sustain, hoog/mid/laag veel beter gebalanceerd, accoorden klinken veel opener, je hoort zelfs met veel drive op de neckpickup de losse noten nog doorklinken. Daar was ik daar dan ook erg verbaast over. Op het brugelement was wel wat verschil t.o.v. de standard, wat meer definitie en body maar het was vooral de hals/middenpositie die mij heel erg verrasten. Zo'n geluid heb ik eigenlijk nog nooit gehoord bij een gitaar. Nou weet ik waarom iedereen zo positief is over de historics, lees best veel over die gitaren op het les paul forum. Het prijsverschil (2200 standard vs 2700 goldtop) is imo totaal gerechtvaardigd, de afwerking is wat beter van de historic en hij klinkt gewoon beter. Damn, had ik deze vergelijking maar nooit gedaan, want ik heb nu serieuse gas voor een historic. Die gaat er dan ook hoogstwaarschijnlijk wel komen. Maar eerst wil ik nog even wat andere examplaren proberen. Trouwens allebei de gitaren waren getest op een marshall dsl met equaliser op dezelfde setting.

zo dit moest ik even kwijt!

BLOK182
19 november 2004, 14:43
Gaaf man! Die RI57 spreek me ook wel aan :wink: Hoe was de DSL trouwens? Kan daar misschien een leuke deal mee sluiten...

PeArLjAm
19 november 2004, 14:47
Gaaf man! Die RI57 spreek me ook wel aan :wink: Hoe was de DSL trouwens? Kan daar misschien een leuke deal mee sluiten...

pff de dsl, t is maar net wat je zoekt. Typische marshallsound, lekker veelzijdig, klinkt wel iets minder als de plexi en jcm800 maar je kunt beide sounds er wel uithalen in iets minder mate. En als je een goede cab eronder hangt heb je echt wel een gave amp voor relatief weinig geld.

BramVersteeg
19 november 2004, 14:55
Les Paul is altijd een goede keuze! :razz: 8-)
Ik hoop voor je dat ie er snel is want gassen op een LP (of wat dan ook) is niet leuk als je de bodem van je flappenbak kunt zien :razz: .

guvnor
19 november 2004, 15:40
Hoeveel verschillende uitvoeringen kent die Historic serie eigenlijk? Ik zie regelmatig Historics voorbijkomen op verschillende sites die zo'n 4000 euro op moeten brengen... Daar zou ik ook wel eens op willen spelen !

butters
19 november 2004, 16:04
der staat er net eentje historic RI57 op gitaarmarkt voor 2200 euro. als je van de duivel spreekt...

The Mule
20 november 2004, 08:49
...en een 'authentic' RI '58 met een supertop voor 3000 trouwens :o