PDA

View Full Version : Ibanez RG270 [edit]Ik heb 'm! Tof ding![/edit]



Stratman70
19 november 2004, 12:49
kan iemand mij iets meer vertellen over deze gitaar? Kwaliteit, bespeelbaarheid etc. Elementen vind ik wat minder belangrijk, omdat ik er toch andere in zou zetten.

iemand ervaring met deze gitaar? En maakt het veel verschil of zo'n gitaar uit Korea of japan komt?

amon
19 november 2004, 12:58
de japanse zijn beter, dat zijn de prestige modellen, de Koreaanse zijn van minder kwaliteit.
Ik heb ook een tijd op een 270DX gespeeld, dat was toen de opvolger op mijn beginnersgitaar (een YAMAHA EG112) en dus mijn 2e elektrische gitaar. Een groot budget/veel verstand van kwaliteit had ik toen nog niet, maar hij beviel me wel. Volgens mij speel jij al wel langer gitaar dan ik (toen) en dus zal jij wel wat niet-goede dingetjes ontdekken.
Ik heb nu een Japanse RG 750, kwaliteitsverschil is dan wel goed te merken. Fijnere hals, betere afwerking, betere hardware, etc.

Klinkt nu erg negatief, maar ik was/ben toch wel erg te spreken over de 270.
Ontstemde bij mij niet/nauwelijks, ik stemde hem alleen als er een nieuwe snaar op moest ofzo. Hoewel vaak wordt gezegd dat dat een minpunt is, ik merkte daar niets van.

Hoe duur kun je hem kopen?

Soulflyhigh
19 november 2004, 13:04
Ik ben er op begonnen en ik speel er nog steeds zeer regelmatig op. Ik vind het een zeer fijne gitaar. De pick-ups zijn idd wat minder maar de beseelbaarheid is top. Je moet dan wel van dunnen nekken houden. De tremolo schijnt crap te zijn maar is bij mij ook verassend stemvast dus ik zou zeggen dat je er geen buil aan kunt vallen. Waarschijnlijk zul je hem 2e hands heel goedkoop kunnen kopen.

Stratman70
19 november 2004, 13:54
Dank voor jullie reacties. Hij moet €175 opbrengen. Dat leek me best goedkoop, vandaar mijn interesse.

amon
19 november 2004, 14:41
Normaal zie je ze voor 200/250 weggaan.

FNaRK
19 november 2004, 14:43
SPAMMODE ON:

ik weet toevallig nog een Ibanez RG 750 in de aanbieding, wel iets duurder maar kwalitatief stukken beter :wink:

Stratman70
19 november 2004, 14:56
Hoeveel is iets duurder????

FNaRK
19 november 2004, 16:20
PM :wink:

SiNiSTRaL
19 november 2004, 17:28
Dank voor jullie reacties. Hij moet €175 opbrengen. Dat leek me best goedkoop, vandaar mijn interesse.

dat is niet goedkoop :D
op www.speurders.nl staat er een RG450 voor dat geld, daar zit een andere (wel goede) trem op (Lo trs) en heeft een maple toets (volgens de gast die t aanbied) die kan je dan beter nemen ;)

BLOK182
19 november 2004, 17:49
Op een 270 zit ook een lo trs, das juist die "kut"-brug:p Lo pro (edge) mot je hebbe!

Azrael
19 november 2004, 18:18
Op een 270 zit ook een lo trs, das juist die "kut"-brug:p Lo pro (edge) mot je hebbe!

Juistem de Lo pro Edge is super! Ontstemd amper...voelt lekker en na mijn lipbalsem truckje fluctueerd de stemming nauwelijks meer bij extreme pulls en dives.

BLOK182
19 november 2004, 18:38
Ik wilde der trouwens niet mee zeggen dat de lo trs per definitie een klereding is, maar tis wel de mindere broer, de lo pro (edge) is beter!

SiNiSTRaL
19 november 2004, 19:41
ken die ibanez gitaartjes niet zo, maar een rg440 voor t geld van een 270 lijkt me wel een betere koop...onieda?! ;)

Stratman70
21 november 2004, 19:23
Ik heb hem binnen! ik moet zeggen dat het een ongelooflijk gaaf gitaartje is voor die prijs. Oké, de humbuckers zijn crap, maar voor de rest is hij te gek. Te gekke hals, goede afwerking, mooie toets (was erg vuil, net als de rest van de gitaar), met spiritus schoongemaakt en daarna met bijenwas ingewreven. resultaat: een zeer Vintage ogende toets, maar wel schoon nu. Waar het vuil zat (net naast de frets en onder de snaren) daar is ie wat donkerder dan de plekken in het midden van de vakjes en tussen de snaren. Ik vind het er erg cool en "klassiek/antiek" uitzien. Misschien wat raar, want de rest oogt natuurlijk hartstikke modern, net als de mooie diepblauwe lak die er puntgaaf opzit en nu ook mooi vetvrij is. De kleur is mooier (minder paarsig) en donkerder dan op de foto's.
Frets zijn goed, actie is bijzonder laag, zonder kletteren en de afwerking is prima. Heb hem wel opnieuw moeten afstellen en snaren vervangen, maar nu is ie dan ook perfect.

De tremolo is stemvast, alleen komt ie niet altijd in precies dezelfde stand terug na heftig tremolo werk. Zodra je (de pook) een kleine correctie geeft in de goede richting staat ie weer precies zoals ervoor en is ie weer zuiver gestemd. Ik heb meer de indruk dat dit aan de veren en dat hij zweeft ofzo ligt, dan aan de verdere constructie van het blok.

Wat foto's:
HIER (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/34639.jpg) en HIER (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/3463o.jpg)

Anders Destium
21 november 2004, 19:49
Hij ziet er leuk uit, gefeliciteerd :)

Daarmee is eigenlijk zo'n beetje al het positieve over de gitaar gezegd, want het is en blijft een beginnersgitaar lees niet duurzaam en slecht klinkend...

Stratman70
21 november 2004, 20:27
Dank je!
Voor mij is het maar een "erbij-gitaar"; hey I'm STRATman and always will be! Daarom is deze gitaar voor mij goed genoeg. Ik zal hem niet elke avond of 5 dagen per week van gig naar gig, van land naar land, van continent naar continent hoeven te sjouwen. Daar heb ik mijn al strat voor. :D
Dus ik denk dat duurzaamheid in deze een relatief begrip wordt en dat deze langer mee zal gaan dan die dure Jem's van Steve Vai.

In ieder geval: voor die 175 pleuro's zal hij duurzaam genoeg zijn denk ik. Maar inderdaad, dat geluid is bagger. Maar dat is een kwestie van een ander elementje (die van Haägen-Das zijn erg cool!) erin en hoppa: hij klinkt net zo mooi als een Jem of wat dan ook, want die zijn ook gewoon maar van basswood gemaakt. Hij resoneert trouwens verrekte goed! Je voelt hem helemaal in je buik trillen.

Neals
21 november 2004, 21:31
Ik speel al 2 jaar ofzo op zo'n ding, en ik moet zeggen, voor wat je voor zo'n ding betaald krijg je best wel veel gitaar, alleen die brug en pups, die zijn gewoon kut!

Maar over het gros genomen zijn mijn ervaringen met deze gitaar goed, werkt prima live, in de studio is het hell :S, en dat is ook de reden dat ik rustig om me heen kijk om wat anders, maar noodzaak is het nog niet echt aan het worden (dat komt vanzelf wel)

Anders Destium
21 november 2004, 21:39
Ik zal het verschil tussen de houtsoorten maar niet gaan uitleggen, maar ook met vette elementen klinken de meeste basswood gitaren niet echt vet. Toch maf dat basswood absoluut geen bass heeft :D Maar ja als je van schelle gitaren houdt :wink:

De gitaar waar Vai vooral op speelt is van alder trouwens :)

Neals
21 november 2004, 22:33
me volgende gitaar word ook zeker geen basswood :D

caelin
21 november 2004, 23:14
hmmm

dat je trem blijft staan ligt waarschijnlijk aan de versleten messen ...
een andere trem erop en hoppa je kan weer scheuren :razz:

Anders Destium
21 november 2004, 23:19
Ja dat is die gitaar niet waard :) Blokkeren die hap en doen of je nergens last van hebt :lol:

caelin
21 november 2004, 23:25
was mijn fernandes steeler ook niet denk ik ...
maar toch gedaan al 14 jaar trouwe dienst ....
en hij ziet er tof uit
een perfecte randy rhoads kopie !!!!

Azrael
22 november 2004, 00:15
me volgende gitaar word ook zeker geen basswood :D

'k Stem op Mahogany! :D (maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld )

Anders Destium
22 november 2004, 00:23
Ik ook (ook bevooroordeeld) :D

SiNiSTRaL
22 november 2004, 09:22
was mijn fernandes steeler ook niet denk ik ...
maar toch gedaan al 14 jaar trouwe dienst ....
en hij ziet er tof uit
een perfecte randy rhoads kopie !!!!

fernandes zijn ook kwalitatief wel iets beter dan de low end ibanezjes hé ;)

Neals
22 november 2004, 09:47
me volgende gitaar word ook zeker geen basswood :D

'k Stem op Mahogany! :D (maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld )

Daar zat ik ook aan te denken, naja, als ik er echt niet uit komt kan ik ook heel erg degelijk kiezen voor een f-word strat :D

Dweezman
22 november 2004, 09:59
wat is basswood in het nederlands?

(zeg niet: 'bas-hout...' )

JeroenN
22 november 2004, 10:27
wat is basswood in het nederlands?

(zeg niet: 'bas-hout...' )

Lindehout IIRC.
--
Jeroen

Anders Destium
22 november 2004, 11:34
Linden inderdaad :)

Neals
22 november 2004, 12:27
wat is basswood in het nederlands?

(zeg niet: 'bas-hout...' )

Lindehout IIRC.
--
Jeroen

euhhhh bashout?

Anders Destium
22 november 2004, 12:50
géén bas-hout :lol:

Ibanez
22 november 2004, 14:36
Ik heb er ook een gehad, fijn gitaartje, al weet ik nu wel beter ;) Maar ik was er toen erg blij mee. Hij heeft erg goede bespeelbaarheid en met die tremolo had ik ook weinig problemen. Veel stemmen was niet nodig. Het is net een stapje beter dan de gemiddelde beginners gitaar maar na een tijdje ga je wel merken dat je wat beters nodig hebt (althans, dat had ik ik)

Azrael
22 november 2004, 15:10
De tremolo is stemvast, alleen komt ie niet altijd in precies dezelfde stand terug na heftig tremolo werk. Zodra je (de pook) een kleine correctie geeft in de goede richting staat ie weer precies zoals ervoor en is ie weer zuiver gestemd. Ik heb meer de indruk dat dit aan de veren en dat hij zweeft ofzo ligt, dan aan de verdere constructie van het blok.


Niet de veren...ligt aan de constructie zelf. Floyd Rose is een systeem dat soms nu eenmaal niet meer. Ik had het probleem ook met een Lo Pro Edge Tremolo van Ibanez en das geen goedkoop ding. Oplossing: lipbalsem op de studs....daarna nergens last van....

Neals
23 november 2004, 11:52
Zowieso heb ik gehoord dat vooral basswood gitaren + trem wel eens met de studs problemen willen geven.
Zelf heb ik mijn brug geblocked (en neem ook nooit meer een trem)

Azrael
23 november 2004, 16:23
Zowieso heb ik gehoord dat vooral basswood gitaren + trem wel eens met de studs problemen willen geven.
Zelf heb ik mijn brug geblocked (en neem ook nooit meer een trem)

Die van mij is van Mahogany en das hard spul........zijn ook echt de studs niet. Lag bij mij puur om het feit dat er iets teveel vrijwing was. Het probleem was na lipbalsem opgelost...