PDA

View Full Version : floyd rose



BrainDamage
18 november 2004, 20:05
pom

BrainDamage
18 november 2004, 20:06
Ik heb dus een Ibanez RG570, en wanneer ik voorbeeld een snaar 'bend', is dit normaal wanneer ik hoge bend doe dat mijn brug ook omhoog komt?

en kan je iets doen met die floyd rose, want als ik voorbeeld speel, ik leg meestal mijn hand op de brug maar wanneer ik nog maar lichtjes erop druk hoor je al een toonverschil, kan ik daar iets aan doen? (had eens gelezen of gehoort van dat je de brug kan vastzetten ofzo? en als dit het geval is, kan die dan nog weer normaal gezet worden enzo..?)
ik gebruik feitelijk de tremolo niet echt...tot niet;)

groetjes,
kevin

BLOK182
18 november 2004, 20:14
Als je de trem nooit gebruikt, kan je der een blokje hout oid onder stoppen, dan kan je alleen nog maar omlaag benden, de brug zweeeft dan niet meer.

Wormaap
18 november 2004, 20:25
Blokje hout aan de achterkant eronder en dan de veren mieters strak aandraaien, dan blijft van je FR een Fender-style tremolo over :-D (Alleen wel stemvast)
Dat je brug omhoog komt bij'n hoge bend is normaal.

BrainDamage
18 november 2004, 20:26
lijkt mij beke onhandig, niet? als je dan vb gewone trem gebruikt dan kan dit blokje gewoon uitvallen? of begrijp ik het verkeerd...

groetjes

bert k
18 november 2004, 21:05
Wel vastplakken natuurlijk... :D

Dannster
18 november 2004, 21:19
Hey,

ik heb de floyd op mn JS100 ook vastgezet, zonder hout vast te plakken of wat dan ook.. deze zit dus echt VAST kan geen kant meer op.

Het is wel even werk om het allemaal precies op maat te krijgen maar altijd nog een stuk goedkoper als tremmsetters.

hier even een foto voor de duidelijkheid:
http://people.zeelandnet.nl/chevy/prestige/tremmblock.jpg

Je zaagt dus 2 stukken hout: 1 stuk voor waar de veren zaten, en een stukje voor tussen de body en de tremm.. ik heb het allemaal net iets te groot gezaagd waardoor het helemaal klem zit en ik dus niets vast hoef te plakken zodat je het er altijd makkelijk uit kan halen zonder lijmresten enz.

succes,
danny

edit: typo

Dannster
18 november 2004, 21:33
Ik heb trouwens ook nog een vraagje. weet niet of ik hier eigelijk een nieuw topic voor moest maken maargoed:

heb een klein probleempje met de pro edge van mn Ibanez RG 3120.
Dat "gat" waar de tremm-arm in gaat is een soort schroefje. als ik nu mn tremm-arm beweeg ( tegen de klok in ) draai ik het schroefje dus los.. tijdens het spelen heb ik soms mn tremmarm naar achteren staan.. wanneer die dus naar benede valt draait die schroef ook weer los en dat piept like hell.. Wat doe ik om dit vast te zetten.. ( ja aandraaie duhh.. mja dat heb ik dus al heel vaak gedaan en hij blijft los gaan )

Ik hoop dat jullie mn verhaaltje een btje snappen... haha en anders maak ik er vandaag of morgen wel ff een foto van..

groetjs,
Danny

Azrael
18 november 2004, 22:06
Ik heb trouwens ook nog een vraagje. weet niet of ik hier eigelijk een nieuw topic voor moest maken maargoed:

heb een klein probleempje met de pro edge van mn Ibanez RG 3120.
Dat "gat" waar de tremm-arm in gaat is een soort schroefje. als ik nu mn tremm-arm beweeg ( tegen de klok in ) draai ik het schroefje dus los.. tijdens het spelen heb ik soms mn tremmarm naar achteren staan.. wanneer die dus naar benede valt draait die schroef ook weer los en dat piept like hell.. Wat doe ik om dit vast te zetten.. ( ja aandraaie duhh.. mja dat heb ik dus al heel vaak gedaan en hij blijft los gaan )

Ik hoop dat jullie mn verhaaltje een btje snappen... haha en anders maak ik er vandaag of morgen wel ff een foto van..

groetjs,
Danny

Een mede Ibanez RG 3120 forummer. Welke kleur heb jij hem? Lekker gitaartje he? :D

Ik heb ook last van een vallende trem arm helaas. Ook vind ik dat mijn gitaar niet goed genoeg getuned blijft bij het tremolo'n. Als ik de noten omhoog gooi dan vliegt hij altijd van de tuning af. Ik stel hem dus af op goed bij naarbeneden....toch eens wat aan doen maarja....'k gebruikt de trem nooit om omhoog te vliegen (bend liever) dus zo'n probleem is het ook niet.

bert k
18 november 2004, 22:13
Ga naar de doe het zelf winkel en vraag om Loc-Tite, das spul precies voor dat probleem.

Dannster
18 november 2004, 22:15
Hey,

Ik heb m in twilight blue, Echt lekkere gitaar jah.. supermooie finish ook!.. Tja ze hadde er een betere tremm op mogen zetten ja.. vind ik ook. ik heb daar precies hetzelfde probleem mee als jou haha ook als ik m omhoog gooi.. mja iets voor de toekomst:)
een kennis van mij doet aan airbrushen.. Ik ga binnekort eens vragen of hij de kop van de gitaar eens onder handen wil nemen er een een matched headstock van kan maken.. dat zou de gitaar toch nog wel afmaken..
maar voor de rest een van de beste gitaren die ik heb gehad!
leuk om er nog een mede 3120 er bij te hebben!!

groetjes

Azrael
18 november 2004, 22:17
Hey,

Ik heb m in twilight blue, Echt lekkere gitaar jah.. supermooie finish ook!.. Tja ze hadde er een betere tremm op mogen zetten ja.. vind ik ook. ik heb daar precies hetzelfde probleem mee als jou haha ook als ik m omhoog gooi.. mja iets voor de toekomst:)
een kennis van mij doet aan airbrushen.. Ik ga binnekort eens vragen of hij de kop van de gitaar eens onder handen wil nemen er een een matched headstock van kan maken.. dat zou de gitaar toch nog wel afmaken..
maar voor de rest een van de beste gitaren die ik heb gehad!
leuk om er nog een mede 3120 er bij te hebben!!

groetjes

Hij speelt in iedergeval heerlijk. Het schijnt overgens dat het probleem van de tremolo die bij het omhoog gooien niet wil opgelost wordt door het kopen van "New cut tremolo posts". Te koop bij Rich Harris van ibanezrules. Kosten zo'n 25 euro.........hiermee zou het probleem mits je gitaar verder goed is helemaal verholpen moeten zijn.

Dannster
18 november 2004, 22:33
Ga naar de doe het zelf winkel en vraag om Loc-Tite, das spul precies voor dat probleem.

Stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb! bedankt iig.. ga er morgen ff om!


"New cut tremolo posts"
Heb niet zo veel verstand van alle tremolo delen en benamingen.. wat houd dit precies in en wat doet het? :oops:

.ChiefRebelAngel.
19 november 2004, 07:22
Ga naar de doe het zelf winkel en vraag om Loc-Tite, das spul precies voor dat probleem.

?? :o
komaan man, je gaat die arm toch ni vastplakken in je gitaar? ook al heb je low-tac loctite, is maar een bizarre oplossing hoor... tegen dat piepen kan je een smeermiddel gebruiken (spaarzaam aanbrengen).

Azrael
19 november 2004, 11:15
Ga naar de doe het zelf winkel en vraag om Loc-Tite, das spul precies voor dat probleem.

Stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb! bedankt iig.. ga er morgen ff om!


"New cut tremolo posts"
Heb niet zo veel verstand van alle tremolo delen en benamingen.. wat houd dit precies in en wat doet het? :oops:

Ga maar even naar http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm

Daar staat alles in. Misschien valt je probleem te verhelpen zonder nieuwe tremolo posts. Ikzelf ga ze bestellen als ik geld heb. Echter op het moment geen werk dus schiet niet op......maar als voor 25 euro mijn tremolo weer helemaal goed is doe ik het graag.

Dannster
19 november 2004, 12:04
hey bedankt, ik zal eens gaan kijken..

hier nog even een foto voor de duidelijkheid want sommige snappen men warrige verhaaltje niet helemaal ( wat ik wel kan begrijpen :) )

het gaat dus om dit schroefje wat steeds los gaat. niet om de tremm arm die los zit:) en ik denk dat ik dit schroefje wel gewoon met locktide vast kan zetten..
http://people.zeelandnet.nl/chevy/prestige/tremm.jpg

groetjes

Azrael
19 november 2004, 12:58
hey bedankt, ik zal eens gaan kijken..

hier nog even een foto voor de duidelijkheid want sommige snappen men warrige verhaaltje niet helemaal ( wat ik wel kan begrijpen :) )

het gaat dus om dit schroefje wat steeds los gaat. niet om de tremm arm die los zit:) en ik denk dat ik dit schroefje wel gewoon met locktide vast kan zetten..
http://people.zeelandnet.nl/chevy/prestige/tremm.jpg

groetjes

Zelfde probleem had ik als jij. Maar bij mij ging het prima als ik hem gewoon stevig aandraaide. Gewoon even je tremolo eruit halen (heel simpel gewoon veren los en je haalt hem er zo uit) , even GOED vastdraaien en probleem verholpen. Locktide om de schroef (zit onder je trem) zal ook helpen.

Nog even over het tremolo stabiliteits probleem bij het omhoog gooien en naar beneden gooien. Op Ibanez rules stond een goede tip. LIPBALSEM! Ik heb het zojusit geprobeerd en het werkt echt perfect. Normaal zat hij een zo'n 20 procent ernaast na het omhoog tremmen en nu zit hij op de onderste 3 snaren 100% goed en de bovenste 3 zitten 3/5% ernaast. Op het gehoor hoor ik het nu bijna niet meer en het is totaal geen probleem meer. 'k Raad je aan om het ook eens te proberen want ik ben echt heel erg blij dat mijn probleem verholpen is. :D

Je weet hoe je correct moet stemmen he? Eerst alles stemmen met losse locknut.....vervolgens locknut dicht.....trem arm naar beneden gooien en rustig omhoog laten komen.....locknut weer open en weer stemmen en vervolgens lock-nut dicht en fine-tunen. Ik heb nu een perfect gestemd gitaartje

:D

Azrael
19 november 2004, 13:00
Hey nog iets......ik zie een Seymour Duncan humbucker in de bridge bij jou. Was je niet tevreden over je Dimarzio Tone Zone?

urezna
19 november 2004, 14:22
Ik heb dus een Ibanez RG570, en wanneer ik voorbeeld een snaar 'bend', is dit normaal wanneer ik hoge bend doe dat mijn brug ook omhoog komt?


lijkt me inderdaad logisch, heb ik ook... bij een bend verander je de snaarspannig op je tremolo-systeem, waarood hij anders gaat staan... het blijft tenslotte een balans tussen de snaren aan de ene kant en de veren aan de binnenkant....
de achterkant komt iets omhoog als je een snaar opdrukt....

Dannster
19 november 2004, 14:42
eej,

bedankt voor de informatie..
ja er zit een sd JB in, maar de gitaar heb ik gekocht van neeraDJ en ik denk dat hij die sd dr in heeft gezet.. ik vind het opzich best jammer mja..

groetjes

charlotte
22 november 2004, 23:00
Hallo allemaal,wat ook mogelijk is ,is om een backstopper te plaatsen achter tussen je tremolo veren,zie jemsite.com/axes/htm_features/other.htm ,hierdoor komt je tremolo zo vast als een huis te liggen,maar je kunt hem nog wel tegen de veerdruk in omhoog bewegen,en dus je toon omhoog brengen.
Het schijnt dat het een origineel Ibanez item is,maar wat ik begrepen heb is het niet meer leverbaar,en heb het dus door een handige kennis laten maken,en op mijn gitaar gebouwd,en ben er heel tevreden over.
De truuk van het geheel is dat je hiermee een soort nulpunt schept voor de tremolo.

Keep on rockin' in a free and peacefull world ,Charlotte

charlotte
22 november 2004, 23:01
Hallo allemaal,wat ook mogelijk is ,is om een backstopper te plaatsen achter tussen je tremolo veren,zie jemsite.com/axes/htm_features/other.htm ,hierdoor komt je tremolo zo vast als een huis te liggen,maar je kunt hem nog wel tegen de veerdruk in omhoog bewegen,en dus je toon omhoog brengen.
Het schijnt dat het een origineel Ibanez item is,maar wat ik begrepen heb is het niet meer leverbaar,en heb het dus door een handige kennis laten maken,en op mijn gitaar gebouwd,en ben er heel tevreden over.
De truuk van het geheel is dat je hiermee een soort nulpunt schept voor de tremolo.

Keep on rockin' in a free and peacefull world ,Charlotte

Orpheo
22 november 2004, 23:11
als ik het zo lees, lijkt het wel, alsof de floyd rose een ongeloofelijk TAKKEding is....en je t maar beter niet op je gitaar kan hebben......klopt dat, of heb ik t nu compleet bij t verkeerde eind?

dat losmaken van die toplock, vast zetten, finetunen.....volgens mij kost dat echt eeeeeuwen per snaar!!! tune-o-matic is veel makkelijker (maar je kan nie zo lekker duiken......eigenlijk, helemaal NIET duiken)...

Wormaap
22 november 2004, 23:23
Valt best mee, als je d'r een beetje mee om weet te gaan is't super om zo'n ding te hebben vind ik. Maar ik gebruik'm dan ook super veel :)

Azrael
23 november 2004, 00:08
Floyd Rose is cool! Even wennen in het begin maar het stemmen gaat uit eindelijk best snel. Ikzelf moet toegeven dat ik hem erg weinig gebruik nu maar dat komt omdat ik vind dat ik eerst gitaar moet leren spelen voordat ik truckjes uit ga uithalen.....
Gitaar is in iedergeval wel erg stemvast en dat is met dat vele gebend van mij ook wel nodig :roll: Snaren houden het nooit langer dan 2 weken vol voordat ze knappen.....