PDA

View Full Version : aktieve bassen



Chaney
18 november 2004, 15:40
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een niet al te dure (± 400,00 tot 600 EUR) aktieve bas, maar het valt mij op dat het geluid van die bassen vaak warmte mist.

De enige die mij in positieve zin opvalt is een Ibanez Ergodyne EDB.

Hebben jullie dezelfde ervaring en weten jullie nog goede alternatieven?

Lazy B.
18 november 2004, 16:57
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een niet al te dure (± 400,00 tot 600 EUR) aktieve bas, maar het valt mij op dat het geluid van die bassen vaak warmte mist.

De enige die mij in positieve zin opvalt is een Ibanez Ergodyne EDB.

Hebben jullie dezelfde ervaring en weten jullie nog goede alternatieven?

Ik weet niet precies wat je zoekt, maar ik heb nog een héél mooie bas te koop die zowel passief als actief te schakelen is en wat mij betreft behoorlijk warm klinkt. PM me even als je interesse hebt.

frenske
18 november 2004, 17:37
Heel simpel. Koop een bas met Bartolini element en nog specifieker een Bartolini Soap bar.

The Mule
18 november 2004, 18:04
Ik heb een paar actieve bassen die allesbehalve kil klinken, en er nog eentje te koop ook trouwens :wink: . Gewoon veel verschillende merken gaan proberen, kom je er vanzelf achter wat jouw geluid is en wat niet...

Chris Wolstenholme
18 november 2004, 23:12
het zijn vooral de goedkopere actieve bassen die steriel klinken in mijn ervaring :)

Bleak
18 november 2004, 23:45
wat vinden jullie nou zo goed aan actieve elementen ten opzichte van passieve? ik speel al jaren passief en ik vind het prima!

Laus
18 november 2004, 23:54
ik heb een preamp in m'n bas gebouwd omdat ik hem passief een te lage output vond hebben. Daardoor kon ik m'n versterker niet oversturen. Nu dus wel met 20DB boost.

De volgende upgrade aan die bas wordt overigens hetzij een Seymour duncan musicman element of 2 EMG 35 HZ dingen. Moet nog eens uitvogelen welke beter bij mij zou passen. Bij de EMG's hoeft er niet gefreesd te worden. Dat scheelt.

Mgoed, ik vindt passief over het algemeen wat wolliger, minder fel maar wel warmer klinken. Al hoor je 9 van de 10 keer het verschil echt niet.

Laus
18 november 2004, 23:58
ik heb een preamp in m'n bas gebouwd omdat ik hem passief een te lage output vond hebben. Daardoor kon ik m'n versterker niet oversturen. Nu dus wel met 20DB boost.

De volgende upgrade aan die bas wordt overigens hetzij een Seymour duncan musicman element of 2 EMG 35 HZ dingen. Moet nog eens uitvogelen welke beter bij mij zou passen. Bij de EMG's hoeft er niet gefreesd te worden. Dat scheelt.

Mgoed, ik vindt passief over het algemeen wat wolliger, minder fel maar wel warmer klinken. Al hoor je 9 van de 10 keer het verschil echt niet.

Phyrexian
19 november 2004, 10:21
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een niet al te dure (± 400,00 tot 600 EUR) aktieve bas, maar het valt mij op dat het geluid van die bassen vaak warmte mist.

De enige die mij in positieve zin opvalt is een Ibanez Ergodyne EDB.

Hebben jullie dezelfde ervaring en weten jullie nog goede alternatieven?

Volgens mij heb je nog niet voldoende actieve bassen bespeeld om te kunnen oordelen dat actieve bassen vaak niet al te warm klinken. In de prijsklasse van 400-600 euro is het echter mogelijk dat een actieve bass niet echt warmer klinkt dan een passieve.

Als je in hogere prijsklasses gaat shoppen, dan zal je merken dat actieve bassen echt prachtig (warm) kunnen klinken. Probeer maar eens een Stingray of een G&L L-2000; je komt gegarandeerd terug op je uitspraak. ;)

Persoonlijk vind'k alles beter aan een actieve bas. De lage klanken klinken voller en dieper. En het is vooral het hoog dat in een bandsituatie veel beter klinkt en beter door de geluidsmuur prikt. De mogelijkheid tot boosten van frequenties is ook altijd handig.

Ik heb een passieve Warwick Corvette Standard (niet bepaald een goedkope of slechte bas, niet?) en een actieve G&L L-2000 bass. De G&L klinkt in alle omstandigheden en op alle amps beter: dieper, voller, meer articulatie, helderder, warmer, echt alles wat je wil is beter.
Maakt dat m'n passieve Warwick slecht is? Nee. Ze klinkt gewoon anders en daar is niks mee.

Actief en Passief is als appelen en peren. De één is niet beter als de ander, gewoon anders, kwestie van smaak eigenlijk.

Phyrexian
19 november 2004, 10:24
Mgoed, ik vindt passief over het algemeen wat wolliger, minder fel maar wel warmer klinken.

+1

Phyrexian
19 november 2004, 10:25
Let ook op de soort pickups. Passieve humbuckers klinken ook bassiger en warmer dan single coils die wat dunner kunnen klinken.

Pedulla
1 juni 2005, 22:17
Hoi, ik heb een Warwick Thumb die ik actief / passief kan schakelen. Ik speel eigenlijk altijd passief. Daarnaast heb ik een Pedulla Series II (actief) met bartolini soapbars welke klinkt als een klok. Zeg het maar. Het is niet alleen de electronica die het verschil maakt. Het enige wat er volgens mij niets mee te maken heeft is je gitaarband. Volgens mij heeft verder alles te maken met hoe een bas knort (klinkt dus)

Pedulla
1 juni 2005, 22:17
Hoi, ik heb een Warwick Thumb die ik actief / passief kan schakelen. Ik speel eigenlijk altijd passief. Daarnaast heb ik een Pedulla Series II (actief) met bartolini soapbars welke klinkt als een klok. Zeg het maar. Het is niet alleen de electronica die het verschil maakt. Het enige wat er volgens mij niets mee te maken heeft is je gitaarband. Volgens mij heeft verder alles te maken met hoe een bas knort (klinkt dus)

Chaney
2 juni 2005, 12:31
Ik heb inmiddels een Ibanez BTB 550 gekocht, en de kwaliteit,
het geluid en de looks zijn gewoon super!!!

olaf reijnders
2 juni 2005, 14:57
het zijn vooral de goedkopere actieve bassen die steriel klinken in mijn ervaring :)
Dit is ook mijn ervaring. Mijn Warwick klinkt supervet, terwijl een Rockbass (by warwick) klinkt als een dooie plank.

Fowakka
3 juni 2005, 16:14
Ik heb inmiddels een Ibanez BTB 550 gekocht, en de kwaliteit,
het geluid en de looks zijn gewoon super!!!

De BTB heeft alleen een actieve EQ erin zitten he :D

Maar hij klinkt inderdaad super gaaf en speeld ook erg lekker, ik ben ook nog steeds erg tevreden met mijn BTB. Alleen soms zou ik toch wel een warwick willen hebben.

Shaggy
6 juli 2005, 10:30
Ik heb een hele goeie samick 5 sn te koop voor 350 euro forumprijs