PDA

View Full Version : Jackson PS-1 Performer



Wreckerrm
3 juni 2002, 13:26
Hoi,

ik heb dit weekend een 2e hands Jackson PS-1 Performer gekocht. Is dit wat?

Ik heb totaal geen ervaring in gitaarspelen of aanraken. Wat is nu de beste en snelste manier om leuk te leren spelen?

Ik ben trouwens linkshandig. De gitaar is rechtshandig. Kan dit problemen gaan opleveren? Ik kan nog helemaal niets en moet dus alles nog leren. Het leek me daarom geen probleem. De verkopen in de zaak zei hetzelfde.

master G
3 juni 2002, 13:34
Misschien was het wat slimmer geweest om eerst wat info op te doen...
en ik denk dat die verkoper gewoon wat wou verkopeb...:razz:
Grtz. stefan

Wreckerrm
3 juni 2002, 13:38
Wil je hiermee zeggen dat het troep is?
Wat bedoel je?

skapiche?!
3 juni 2002, 13:41
het is geen troep alleen je moet niet eerst wat kopen en dan vragen of het wat is!

Wreckerrm
3 juni 2002, 13:44
Dat ben ik met je eens. Ik heb 3 zaken bezocht. Bij alle 3 heb ik naar de gitaar gevraagd en volgens alle 3 was het een prima keuze. Tonika in Groningen verkoopt ze niet eens, maar vond ze wel goed.
Daarom heb ik besloten tot de aankoop over te gaan.

Hij was nu 245 Euro. Een nieuwe van die prijs zou de kwaliteit niet kunnen benaderen aldus de verkopers.

skapiche?!
3 juni 2002, 13:50
240 is een mooie prijs ik heb zelf ook een jackson(model geen idee) maar speelt wel prima alleen de brede hals is even wennen, maar hij scheurt wel!!!!

lord bean
3 juni 2002, 13:52
Opzich zijn jackson gitaartjes leuke speeltjes. Je kan proberen om rechtshandig te spelen maar ik denk dat je linkshandig sneller leert omdat je links bent.

Jimi hendrix was ook linkshandig en die heeft de snaren er andersom opgezet zodat hij van een rechthandige gitaar een linkshandige heeft gemaakt.

Probeer van enkele bekende nummers de tablature op te zoeken en begin met spelen zou ik zeggen

Wreckerrm
3 juni 2002, 14:13
Het moeilijkste is toch de grepen. Dit kan dan toch beter met links of zie ik dit verkeerd?

pimmetje
3 juni 2002, 14:19
Niet als je echt zwaar linkshandig bent.
Het is op zich niet zo moeilijk om ff een pakkie snaren in de omgekeerde volgorde op je gitaar te zetten en ze octaafzuiver te stellen. Dan moet je vrijwel zeker ook nog ff de stand elementen bijwerken. Dat laatste is 't enige waar normaal gesproken echt wat tijd in gaat zitten... maar je leert dan wel meteen naar je gitaargeluid luisteren :smile:

Wreckerrm
3 juni 2002, 14:32
Ik zat niet gelijke te denken aan ombouw. Jullie advies is om de Jackson terug te brengen en een linkshandige gitaar te gaan? Ik wil echter niet zoveel geld uitgeven. Een gitaar moet me eerst niet meer dan 250 Euro gaan kosten. Daarom is een 2e handse ook zo leuk.

pimmetje
3 juni 2002, 14:51
Tja... ik zou 'm dan denk ik terugbrengen. Eerst ff hier op 't forum goed lezen wat mensen allemaal zeggen over het beginnen met gitaar spelen. Daar zijn namelijk heel veel discussies over. Even heel kort samengevat gaan die discussies veelal over de volgende onderwerpen:

- beginnen akoestisch versus electrisch
- prijs/kwaliteit van je eerste gitaar (en versterker indien electrisch)
- les nemen versus autodidactiek
- ook wel 'ns boeken/sites om (verder) te leren

Als je van plan bent les te gaan nemen, dan kan je beter ook aan de leraar die je op het oog hebt, vragen wat hij je aanraadt; linkshandig spelen of rechtshandig. Misschien is die toekomstige leraar zelfs zo aardig om mee te gaan naar de winkel om een goede gitaar uit te zoeken en te testen.

Sowieso volgende keer iemand met enige gitaar-ervaring meenemen... genoeg verkopers die je maar al te graag een oor aan naaien. Bedenk trouwens wel dat je bij een electrische gitaar ook nog een versterker moet kopen.

Wreckerrm
3 juni 2002, 14:56
Een klein versterkertje heb ik ook reeds.
Conquest 25 Watt.

Akoustisch trekt me totaal niet.

P.A.C.17
3 juni 2002, 15:34
Jonge, ga nou niet meteen denken dat je speciaal een linkshandige moet kopen of dat je hem moet ombouwen ofzo.T
Toen ik net begon met gitaarspelen zat ik daar ook over te twijfelen (ik ben namelijk ook linkshandig) maar uiteindelijk kun je even goed spelen en je hoeft het helemaal niet langzamer te leren dan anderen. Je moet gewoon voor jezelf bepalen of een rechtshandige lekker in je hand ligt.

InternEd
3 juni 2002, 15:41
Op 2002-06-03 14:13, schreef Wreckerrm:
Het moeilijkste is toch de grepen. Dit kan dan toch beter met links of zie ik dit verkeerd?

Hoi,

Het heeft niet zozeer met grepen te maken, maar met coordinatie links/rechts.
Gewoon een kwestie van proberen. Ik ben ook links(handig) en speel ook rechts. Dat 'lag' bij mij direct gewoon lekkerder toen ik een gitaar oppakte. Als jij dat ook hebt, gewoon lekker rechts verdergaan.

Groeten, Ed.

Wreckerrm
3 juni 2002, 15:45
Als ik doe alsof, pak ik em als een linkse beet. Maar rechts voelt niet vreemd. Ik heb een boek en daarin heb ik les 1 gedaan. De hoogste (toon) snaar wordt behandeld (EFG).
Dit gaat prima, al sla ik wel regelmatig 2 snaren aan met de rechterhand en het plectrum. Maar dit zal er wel bijhoren. Dit heeft iemand die rechts is toch ook wel in het begin? Achter de computer ligt mijn muis of trackbal rechts. Links kan ik dan echt niets. Schrijven, knippen en eten doe ik wel links.

sebass
3 juni 2002, 15:55
Ik denk dat je net zo goed rechts kan gaan spelen. Je moet er alleen even de feeling in krijgen maar dat duurd niet zo heel lang. Maar als je eenmaal rechtshandig kan spelen is het wel makkelijk met de aanschaf van gitaren enzo.
De drummer van de band waar ik in speelde, speelt ook linkshandig. Ik ga dan ook wel eens drummen en dan drum ik ook gewoon linkshandig terwijl ik anders altijd rechtshandig speel. Na een paar keer voelt dit dan ook heel normaal aan.

pimmetje
3 juni 2002, 16:12
Ik heb 'tzelfde: ben linkshandig maar muis en enkele andere zaken gaan gewoon rechts en kunnen niet eens links. Als je redelijk wat zaken gewoon rechtshandig kan, dan kan je gitaar spelen waarschijnlijk ook zonder veel problemen rechtshandig.

Toch lijkt 't me niet dom om eerst wat meer rond te kijken voordat je je op een specifieke gitaar stort. Ik weet niet hoe duur die gitaar normaal gesproken 2e hands zou moeten zijn, maar dat zal iemand hier ongetwijfeld wel weten.

Als je geen overdreven wereld-deal hebt gehad met die gitaar, dan zou ik 'm toch terug brengen. Je kan dan kijken naar wat voor soort gitaar het beste past bij de muziekstijl die je wilt gaan spelen. Ik denk dat je misschien ook beter iets meer geld voor je gitaar kan uittrekken, maar daarover staat in andere topics meer dan voldoende leesvoer.

Ic3gl0vE
3 juni 2002, 21:54
Jackson = een goede gitaar (de beste :razz:)
ik ben links en speel rechtshandig = geen probleem