PDA

View Full Version : occultisme of wetenschap



ginne
19 september 2001, 02:02
paar vraagjes:
- is de (dikte van) laklaag en de laksoort op de body van 'n gitaar werkelijk van invloed op het geluid?
- er zit een kahlertrem op mijn Strat. Krijg ik 'n betere sustain als ik de "ouderwetse" brug met pook er op zet? En als ik de zg. nutlock op de kop er af haal?

Rectifier
19 september 2001, 12:44
Dat is erg moeilijk om te bepalen. Men zegt weleens dat de dikte van de laklaag een gedeelte van het geluid bepaalt.Maar ligt natuurlijk wel aan de houtsoort van de body.
Ik denk als je 2 zelfde gitaren neemt met dikke laklaag en eentje met een dunne laklaag,dat je het verschil dan minimaal kunt horen.Maar komt dat ooit voor dat je gaat kijken hoe dik de laklaag is???
Ik neem aan dat dit soort dingen je alleen bezig houdt als je zelf gaat bouwen.
Als je een gitaar nieuw in de winkel koopt mag je eennemen dat de fabrikant er alles aan heeft gedaan om een goede geluids/lak balans te creeren.
En van nature krijgt een gitaar wel meer sustain zonder een locking nut en stand.trem. of vaste brug.
Maar dat zal per gitaar nogal verschillen.

taylor
19 september 2001, 13:43
khaler is opzich al een hele goeie brug.

dat van die lak daar kan ik mee weinig bij voorstellen ik heb op fenders gespeelt zonder lak en ook andere gitaren is niks mis mee met die klank.

ik zie het punt er niet in.

sommige zeggen ook als je de elementen vastschoeft in de body(dus niet meer verstelbaar,op het juiste punt)dat dat meer sustain geeft maar daar twijfel ik ook aan.

Kitaarhiero
19 september 2001, 14:52
Ik weet niet of het ook zo is bij electrische gitaren, maar bij akoestische gitaren heeft de lak voor 10% invloed op de klank.

Rectifier
19 september 2001, 15:56
Mmmm,in welke zin 10%???
Ik vind akoestische gitaren met een hele dunne naturel laklaag 3x beter klinken dan dezelfde met een dikke laklaag.
Overigens net wat ik zeg, er zijn amper zelfde gitaren met dikke en dunne laklaag dus schiet mij maar lek....!

taylor
19 september 2001, 16:47
strats zijn ook zonder lak te verkrijgen.

Rectifier
19 september 2001, 17:44
Klopt,je hebt gelijk.Heb ik niet zo snel aan gedacht,mijn excuses!
Maar goed,geen laklaag zorgt natuurlijk wel voor allerlei viezigheid en vuiligheid.
En daar kies je dan wel voor!

anoniem
19 september 2001, 19:34
En top gitaristen als wij merken dat natuurlijk direct.....

Kitaarhiero
20 september 2001, 14:54
Natúúrlijk, allicht!

welke 10% de lak meetelt? dat zeiden ze niet, of het nou dik of dun moest zijn, volgensmij had het wel met de dikte te maken, maar verder geen details.
Ik denk dat het over de algemene invloed op het geluid gaat, goed en slecht.

Dik heeft volgensmij een negatief effect.

taylor
20 september 2001, 20:51
Op 2001-09-19 16:44, schreef Rectifier:
Maar goed,geen laklaag zorgt natuurlijk wel voor allerlei viezigheid en vuiligheid.
En daar kies je dan wel voor!


ja dat klopt,de body moet je dan behandelen met bijenwas(geen geintje).

het heeft ook wel wat als al je zweet en pis en weet ik veel wat in de gitaar trekt.

sleep_to_saturate
24 september 2001, 11:28
Ik zet m'n gitaar altijd effe opzij als ik moet pissen... :smile:

ekkerman
1 november 2001, 11:11
volgens mij heeft en dikke laklaag en dempend effect op je plank zodat de moleculaire ruimtes (luchtkamertjes ) niet goed hun vibraties kunnen afstaan of zoiets maar de ëxperts zijn het er over eens des te dikker de lak des te minder open is het geluid.
geld volgens mij ook boor gelakte halzen zoals fender ze nog wel eens had.
kahler trems zijn dik in orde en worden ook vaak als replacements gebruikt