PDA

View Full Version : Wat vinden jullie van deze opstelling? (podium)



e_lukather
18 november 2004, 12:21
Rijk aan vezels en vitamines

e_lukather
18 november 2004, 12:22
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Misschien wat tips nog.

Het enige waar ik nog weleens problemen heb is dat mijn versterker iets te hard staat waardoor ik boven het podiumgeluid kom. En dus niet meer door de p.a. valt te regelen.

Maar ja.. mijn geluid is wel mooier als het harder is. DUs ik dacht misschien moet ik m'n versterker in een andere draairichting doen.
Alleen ziet dat er niet uit... het is wel gaaf als je versterker achter je rug zit te blazen. :D

Reacties zijn vriendelijk welkom

http://www.wepsite.net/elukather/podium.jpg

pimmetje
18 november 2004, 12:31
plaatje doet 't niet...

Blijepanda
18 november 2004, 12:46
nu wel :)

http://img.photobucket.com/albums/v102/Blijepanda/podium.jpg

Chris Wolstenholme
18 november 2004, 12:57
hoe ziet dit podium eruit?? waar staat het publiek?

e_lukather
18 november 2004, 13:28
nu wel :)



Hey bedankt man !!! weet niet wat k fout heb gedaan maar zal aan wepsite liggen.


hoe ziet dit podium eruit?? waar staat het publiek?

Het podium is ongeveer 1 elleboog hoog. Het publiek zit op het plaatje beneden.

Het podium eindigt ook bij de drumcabine. Bovenaan het plaatje is een grote muur.

Links van het plaatje zijn ramen door de gehele zaal. Rechts ook muur.

Het is niet bepaald hoog verder. 3 a 4 meter gok ik.


Een nadeel is dat mijn versterker in 1 lijn staat met de hoofden in de zaal zeg maar.

pimmetje
18 november 2004, 13:42
Ja, je zou kunnen proberen je versterker meer in de hoek te zetten... vanaf de zijkant of schuin gericht.
Gewoon een beetje mee schuiven. Er is in theorie altijd heel veel voor allerlei plekken en richtingen te zeggen, maar 't is vaak in de praktijk weer anders.

Harry
18 november 2004, 17:39
dus de bassist wordt achter het drumstel verstopt?

Aca Ilic
18 november 2004, 18:12
Heyya !

Jouw versterker staat inderdad " een beetje verkeerd" opgesteld. Hij blaast richting drummer , ik kan me indenken dat hij bij harde solo's dat niet echt prettig zal ervaren ( ook klinkt Koch al geweldig , hij hoeft niet geweldadig te klinken).
Iemand heeft al gezegd en daar ben ik helemaal mee eens, die moet je schuin draaien, dus niet in jezelf blazen, mits je in trent van Steve Vai speelt en vaak met feedback bespeelt . De toetsenman kan beter aan de rechter zijkant bij de drummer gaan zitten, iets voor, zodat jullie goeie oogkontakt hebben. Nu zit hij zijdelings voor jou en jullie zitten met 3 man in hetzelfde lijn.
Als je gewend bent om vaak in cafe's te spelen, en af en toe op een grote podium, zou ik je aanraden dat je niet te ver uit elkaar gaat, want dan ga je "eilandjes-politiek" ontwikkelen, en je verlist al gauw die close gevoel van cafe. Het kan soms nadelig werken, als je aangewend bent om in kleine zaaltjes te spelen. Het klopt dat je op grote podia zeeen van ruimte hebt, maar dat betekent niet dat je ook alles moet benutten. Ook jouw geluid wordt zodanig verspreid, dat je samenspel anders ervaart, en dat je denkt "wat is dit in godsnaam".Bleef wat dichterbij elkaar, speel wat compacter, het komt alleen maar te goede van jullie spel en geluid.

mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

wietse
18 november 2004, 18:50
ik zou toch een beetje meer traditionele podium opbouw doen ,dit komt ook vreemd over op het publiek.
drummer in het midden en de rest er wat omheen , toetsenist meer op de plaats waar nu de drummer zit.
hangt er net vanaf hoeveel ruimte je op het podium hebt ,en als de drummer centraal zit dan is uitversterker van het drumstel voor het podium geluid niet zo belangrijk.
als je hem in een hoek ver van de rest neerzet dan is het wel belangrijk anders heb je de kans dat de zangsectie hem niet goed kan horen ,en dan kan je raar de fout in gaan .
andersom werkt dit ook de drummer moet de rest ook goed kunnen horen.
een drummer is de motor van de band als die in de fout gaat dan gaat alles in de fout.

sickpunk
18 november 2004, 21:25
leipe opbouw...:S beetje goeie uitversterking zal wonderen doen... dit is een klein beetje onlogisch...

Javaca
18 november 2004, 21:50
@wietse:
Voordeel is dat drummer, gitarist en bassist elkaar aan kunnen kijken.
De drummer heeft een koptelefoon als monitor dus hoort alles toch wel.

Dit is een vrij normale bigband opstelling.
Gitaar- en basversterker iets bijdraaien. verder 2 monitors voor de leadzanger en 2 voor zangsectie.

Aca Ilic
18 november 2004, 22:04
[quote="Javaca"]@wietse:
Voordeel is dat drummer.......


Elke voordeel heb z'n nadeel ( J. C) :wink:

e_lukather
18 november 2004, 22:06
@ Aca Ilic : De drummer het een scherm van plexiglas en nog wat. Dus die is helemaal geisoleert. Hij kan laten bijstellen.bv meer piano ofzo.

HEt contact is grotendeels tussen de toetsenis en mezelf een probleem.
Vandaar dat we hem iets schuin hebben gezet. Het werkt best wel top. Alleen ik kan niet in 1 oogopslag iedereen aankijken.

@ Wietse : Alles is echt heel goed uitgemixt. Iedereen hoort elkaar heel goed mits de soundcheck goed loopt. Ik ben jusit degene die gezeik krijg omdat ik soms te hard speel.

@ Javaca : het is best te doen als we maar goed soundchecken anders is het echt bagger. We hebben weleens gerepeteert op hetzelfde podium maar wegens omstandigheden moesten we genoegen nemen met podiumgeluid. Dat was echt drie keer niks.



Bedankt voor jullie kritiek. Hiervan komen allerlei nieuwe ideeen op. We zijn met deze opstelling nogal afhankelijk van een goede mix. Maar we hebben ook een vaste PA man :) Dat scheelt wel.

Nog een nadeel is dat we soms het gevoel krijgen dat we met 2 groepen daar staan. Een band en een zang gedeelte. Het contrast is voor je gevoel te groot. In de zaal schijnt het mee te vallen. Maar ja.

NOgmaals bedankt tot zo ver !!

Aca Ilic
18 november 2004, 22:22
Hey Luke!

Nix te danken, alleen beschouw niet alles als kritiek. Ik denk dat voor sommige mensen de tekening ook een beetje raar uitzag, totdat Javaca goeie opmerking heeft gemaakt dat het om een big band gaat ( voor zover je dat een big band kunt noemen met deze bezetting). Ik zie dat jullie veel zangers hebben dus zet eens die drummer achter ,bas aan zijn linkse zijde bij Hi-hat natuurlijk, toetsen ernaast,en je zou op de plaats van huidige positie van drummer staan, met jouwe Koch helemaal achter , schuin naar de muurkant gedraaid( je bent toch versterkt, en je blaast niet rechtstreeks in de publiek), zodat niemand last van je enthousiaste solo's heeft.

mvg
Alex

e_lukather
18 november 2004, 22:28
Hey Aca,

thanks voor de tip. We gaan binnenkort ff een dagje vrij maken om van alles uit te proberen. Binnenkort dvd opnames 8-) ben benieuwd hoe het klinkt.

Greetz
Eric.

Aca Ilic
18 november 2004, 22:52
Hey Luke !
You're wellcome. Geef die Koch op zijn donder en rock the place man.

greenthings
Alex

Neals
19 november 2004, 00:19
Wat me ook wel handig lijkt, is om de bas + drums van plaats te laten wisselen, zodat de drummer de bas vol in zijn mep heeft en er er naar mijn mening een goede communicatie mogelijk is binnen de ritmesectie.

En doordat je richting de toetsenist speelt kan hij je ook beter horen

ateng
25 november 2004, 11:16
Hai,

het klint inderdaad beter en mooier als je je buizenversterker ver opendraait. Had precies het zelfde probleem (100 watt Laney VH100R met 4x12 Marshallkast) en wat ik gedaan heb is een Marshall Powerbreaker tussen je amp en je speaker plaatsen. Je kan je versterker helemaal opendraaien en met je powerbreaker je totale volume regelen. Het mooiste daarvan is dat je je drive van je preamp een tikje terug draait en je eindtrap meer opendraait zodat je crunch/rhythm veel vetter gaat klinken. :lol:

sash
28 november 2004, 01:46
Hmm voage opstelling.

Wij hadden gewoon de standaard rock opstelling.


Drummer in het midden. Ik rechts van de drums van het podium af gezien, bassist links naast de drums, daar de 2e gitarist naast en af en toe naast mij een Hammond. Zang in het midden voor de drums.

Aca Ilic
28 november 2004, 12:45
Hmm voage opstelling.

Wij hadden gewoon de standaard rock opstelling.


Drummer in het midden. Ik rechts van de drums van het podium af gezien, bassist links naast de drums, daar de 2e gitarist naast en af en toe naast mij een Hammond. Zang in het midden voor de drums.

Hey Sash !
Ik dacht dat gebruikelijk was dat bassist aan de kant van de Hi-hat opgesteld moest staan?!!

mvg
Alex

Rewind
28 november 2004, 16:43
Hmm voage opstelling.

Wij hadden gewoon de standaard rock opstelling.


Drummer in het midden. Ik rechts van de drums van het podium af gezien, bassist links naast de drums, daar de 2e gitarist naast en af en toe naast mij een Hammond. Zang in het midden voor de drums.

Hey Sash !
Ik dacht dat gebruikelijk was dat bassist aan de kant van de Hi-hat opgesteld moest staan?!!

mvg
Alex

Sash vind het handig om het vanaf het podium af gezien te omschrijven. Als de bassist dan links staat, is inderdaad de kant van de hi-hat.
Tenzij je een linkhandige drummer heb natuurlijk :D

Aca Ilic
28 november 2004, 16:51
[quote=sash]Hmm voage opstelling.

Wij hadden gewoon de standaard rock opstelling.


Drummer in het midden. Ik rechts van de drums van het podium af gezien, bassist links naast de drums, daar de 2e gitarist naast en af en toe naast mij een Hammond. Zang in het midden voor de drums.

Hey Sash !
Ik dacht dat gebruikelijk was dat bassist aan de kant van de Hi-hat opgesteld moest staan?!!

mvg
Alex[/quo

Sash vind het handig om het vanaf het podium af gezien te omschrijven. Als de bassist dan links staat, is inderdaad de kant van de hi-hat.
Tenzij je een linkhandige drummer heb natuurlijk :D

Got it! :-D

Wormaap
28 november 2004, 17:50
Waarom zou de bassist in godsnaam aan de kant v.d. hihat moeten... Bij fatsoendelijke monitoring boeit't sowieso geen ene moer waar je staat naar mijn mening.
Het enige waar ik op let als ik met m'n band speel, is dat er communicatie tussen de toetsenist en mijzelf mogelijk is, omdat we met z'n 2en de melodie nogal dragen (ik ben de enige gitarist in de band) en de rest nogal aansturen in hoe ver het nummer gevorderd is en wat het volgende stuk is :P

sash
28 november 2004, 18:00
De hihat geeft een groot deel van het tempo aan en dat moet de bassist goed kunnen horen. Goeie monitoring heb je niet overal.

Aca Ilic
28 november 2004, 18:11
Plus het feit dat aan Hi-hat kant van de drumstel ( waar ook snare meestal bij staat) hogere tonen komen, dan van andere kant waar de floortoms staan, en om goeie geluidsbalans te creeren wordt 'ie daar geplaatst ( maar het hoeft niet altijd).
mvg
Alex

jero
28 november 2004, 18:12
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Misschien wat tips nog.

Het enige waar ik nog weleens problemen heb is dat mijn versterker iets te hard staat waardoor ik boven het podiumgeluid kom. En dus niet meer door de p.a. valt te regelen.

Maar ja.. mijn geluid is wel mooier als het harder is. DUs ik dacht misschien moet ik m'n versterker in een andere draairichting doen.
Alleen ziet dat er niet uit... het is wel gaaf als je versterker achter je rug zit te blazen. :D

Reacties zijn vriendelijk welkom

http://www.wepsite.net/elukather/podium.jpg

ikzelf heb altijd een plexiglas plaat zo voor mijn verterker, dat het geluid niet de zaal in gaat maar schuin naar boven. Zo kan ik hem lekker hard zetten, hoor ik zelf zowel mijn geluid uit de versterker als mijn monitor en heeft onze geluidsman geen last van het volume van de versterker. Kun je ook eens proberen.

sash
28 november 2004, 18:50
ikzelf heb altijd een plexiglas plaat zo voor mijn verterker, dat het geluid niet de zaal in gaat maar schuin naar boven.

Jah dat had Jim Marshall ook bedacht, maar hij had die plaat in z'n amp gestopt :razz: