PDA

View Full Version : waardevast



strattie
17 november 2004, 21:36
oke ik heb afgelopen dinsdag 2 gitaren bespeelt een 80's squier en een 80's japanse fender. zagen er identiek uit en beiden in near mint conditie. het klank veraschil was miniem maar het prijsverschil was 100 euro. wat kan ik nu het beste doen? de squier nemen of de fender. stel dat ik hem ooit weer wil verkopen dan neem ik aan dat de fender waardevaster is of heb ik dat verkeerd? dus wat zouden jullie doen?

SiNiSTRaL
17 november 2004, 21:38
japanse squiers brengen bij sommige kenners wel een eurootje of 450 op, dus dat is ook een goeie belegging hoor :D

strattie
21 november 2004, 14:49
ja dankje sinis.

nog andere mensen?

Anders Destium
21 november 2004, 14:52
Je wilt een Fender, dus koop een Fender :)

dejohan
22 november 2004, 12:57
japanse squiers brengen bij sommige kenners wel een eurootje of 450 op, dus dat is ook een goeie belegging hoor :D

Dit is een nogal verwarrend antwoord imho. Topicstarter wil kiezen tussen Squier (land van oorsprong niet gespecifieerd) en een Japanse Fender. Er staat nergens iets over Japanse Squiers.

Ontopic: een goeie squier (JV serie enzo) kan zijn waarde behouden bij echt kenners, maar 90% van de Squiers dalen serieus in waarde met de jaren.
Japanse Fenders uit de jaren 80 daarentegen hebben een redelijk goede naam en daarom een vastere tweedehandsprijs.

guvnor
22 november 2004, 13:17
Squier zal inderdaad altijd meer waarde verliezen dan een Fender (JV Squiers uitgesloten dan). Je zult de waarde van een Squier altijd moeten verdedigen met het argument "made by Fender". Het maakt dan niet uit of het gaat om een Japanse Squier die praktisch van dezelfde band af kwam als z'n Fender zusje.

Als de Squier ergens anders in Azie gemaakt is dan wordt het waardeverschil met een Japanse Fender alleen maar groter. Er zijn ook nog een aantal Mexicaanse Squiers, maar ik geloof dat die het qua reputatie (en dus waarde) afleggen tegen de Japanse.

Ik zou dus gaan voor de Fender als je nu al denkt aan verkoop (en jouw eigen reputatie...). Ben je net als ik een woonkamerartiest dan ben je net zo goed af met een goeie (Japanse) Squier.

Stratman70
22 november 2004, 14:26
Maar als het een JV betreft, zou ik toch zeker voor de JV kiezen. Ik heb er ook één dat is een fantastische gitaar. Tja en waardevastheid..... dat blijft toch een gok, maar geef de JV meer kans. Ze hebben een enorme reputatie en zijn maar een relatief korte periode gemaakt.

En Fender Japan is ook goed, maar Fender is zo algemeen, dat wordt telkens minder exclusief. Misschien hebben ze het wel over 30 jaar over Fenders uit de vorige eeuw dat die zo geweldig waren en worden ze allemaal op één hoop gegooid in waardevastheid. Nu worden ook alle pre-CBS Fenders op één hoop gegooid (misschien terecht), maar ik denk dat daar ook wel kwaliteitsverschillen zullen zijn.

Time will tell.

guvnor
22 november 2004, 14:52
Als een JV Squier voor minder dan een Japanse Fender wordt aangeboden dan kent de verkoper z'n gitaren niet... Een JV in near mint condition gaat tegenwoordig voor 650-750 euro weg en ik heb nog geen Japanse Fender voor die prijs gezien. Die doen max 500 euro.

SiNiSTRaL
22 november 2004, 15:20
Niet al.leen de JV serie squiers zijn goed, bijvoorbeeld de A, (volgens mij) E en de SQ serie zijn ook allemaal japans en minstens net zo goed als fenders.
en hoe ik het land van hersprong weet?
dat weet ik niet, maar volgens mij zijn er in de 80's alleen squiers in japan gemaakt...daarna pas naar korea etc

strattie
22 november 2004, 17:13
get is inderdaad een japanse squier. wordt 395 voor gevraagd voor de fender 495.

SiNiSTRaL
22 november 2004, 19:34
simpel: koop de squier :D
die is minstens net zo goed als een fender en goedkoper en wordt alleen maar meer waard, ze gaan nu al soms voor 4-500 euro weg...

strattie
22 november 2004, 21:37
ik hoor hier vanalles over JV A en E :???: maarre zijn dat de eerst letters van de serie nummers ofzo? ik weet niet wat het serie nummer is maar ik kan het wel even vragen.

SiNiSTRaL
22 november 2004, 22:05
ja dat zijn de eerste letters van t serienummer ja

michielv
23 november 2004, 08:28
Hoe zit dat dan met die serienummers? Hoe kun je een jaartal enzo afleiden? Ben wel benieuwd wanneer mijn tele (in '95 2ehands gekocht) nou eigenlijk gebouwd is) :D

1959SLP
23 november 2004, 09:03
Waardevast is ook maar een relatief begrip als je je spul snel kwijt wilt. Dit geldt dus voor materiaal in alle prijsklassen.

strattie
23 november 2004, 17:31
@1959slp
ik ben niet van plan om de gitaar weer snel te verkopen. maar als ik nou na een tijd iets anders wil dan ben ik natuurlijk niet heel erg blij als hij opeens 200 euro in waarde gezakt is, :)

de serie nummers zijn:
van de fender: G023795
van de Squier: N033523 of No, ik heb het een beetje onduidelijk opgeschreven :razz:

1959SLP
23 november 2004, 20:11
@strattie: naast de door jouw gedane constateringen zou ik het nog af laten hangen v/d bespeelbaarheid. Zou dit verschil ook minimaal zijn, dan ging ik voor de Fender. Verschil is uiteindelijk "maar" 100 Euro maar dan heb je wel een Fender. Ik bedoel hier niet mee dat Squier een mindere gitaar zou zijn.

hansies
24 november 2004, 12:37
:roll: :roll: ge hebt goede en slechte squiers, ook slechte en goede fenders, t'is zoals de mensen, men noemt hen allemaal mensen, maar wat een verschillen toch......................goede en slechte tja tja tja.......... :roll: :roll:

strattie
25 november 2004, 17:38
:roll: :roll: ge hebt goede en slechte squiers, ook slechte en goede fenders, t'is zoals de mensen, men noemt hen allemaal mensen, maar wat een verschillen toch......................goede en slechte tja tja tja.......... :roll: :roll:

wat wil je nou zeggen :???:

Braindead
27 november 2004, 15:43
Kijk gewoon welke gitaar jezelf het beste lijkt. En check zomogelijk het serienummer van de Squier en waar hij is gemaakt.
De E en JV (en misschien de A) zijn wel goed en dan maakt het niet zoveel uit of je die neemt of een Japan.
b.t.w. volgens mij staat het er bij de Squiers altijd op wanneer ze in JApan zijn gemaakt.

Waardevast zal dan niet zo gek veel uitmaken.

Daarbij, wil je een fijne gitaar of wil je je geld beleggen?
In dat laatste geval kun je misschien beter naar de bank voor een gesprek over obligaties of iets dergelijks.

Let op bespeelbaarheid, geluid e.d. hardware etc.