PDA

View Full Version : fender 50's strat



justin007
17 november 2004, 19:11
hi, ik wil een nieuwe gitaar gaan kopen en zat te denken aan een fender classic series 50's reissue strat.
heeft iemand ervaring met deze gitaar?
ik had ook gelezen dat er alleen hele slechte en hele goede zijn van deze 50's strat, is dit waar? zo ja, waar heeft dit dan mee te maken en hoe weet ik of het een goede is?
ik speel voornamelijk bluesrock en classic rock
gr, Justin

justin007
17 november 2004, 20:58
iemand??

Negative K3 fan
17 november 2004, 21:45
die fender classics zijn prima gitaren, een vriend van me heeft een classic 60s die hij voor nog geen 400 euro heeft gescoord en dat ding blijft me gewoon verbazen.

Er zijn waarschijnlijk wel mindere en slechtere modellen, maar iemand die daar een beetje kijk op heeft heeft zoiets al heel snel in de gaten bij een vergelijking. Dus neem iemand mee met verstand.

Stratman70
18 november 2004, 10:15
Bedenk wel dat dit gitaren zijn die eigenlijk minder geschikt zijn om ff lekker snel op te raggen en te soleren (met name opdrukken). De halzen van deze gitaren zijn vaak erg dik (kan heel fijn zijn, ik speel er graag op), maar hebben dus ook een behoorlijk bolle radius en dunne fretjes, waardoor het allemaal niet gemakkelijker wordt. Daarbij: als je veel opdrukt, zul je de actie moeten verhogen, omdat anders (door de bolling van de toets) de snaar aanloopt als je opdrukt.
Optisch gezien vind ik oude strats (of reďssues) t/m de jaren '70 erg mooi, maar qua bespeelbaarheid kies ik toch liever iets moderners.

Al zijn er natuurlijk ook genoeg snelheidsduivels die het allemaal geen probleem vinden, zoals SRV en Eric Johnson, die deze gitaren bespelen alsof het Ibanezjes zijn. :D

hopelijk heb je hier iets aan.

taylor
18 november 2004, 10:56
na ik weet niet ik heb zelf ook wat vinatage(70e) strats en idd het is wel wat harder werken vergeleken met gitaren van nu...

maar toch dat harder werken is ook 1 zeer goeie oefening voor je gitaarspel in het algemeen.

Svenson
18 november 2004, 12:34
Het blijven gewoon fijne gitaren, als je een snellere actie wilt kan je ook moderne strats proberen? Op de mijne (California series fat strat, '97) kan je een behoorlijk snelheid halen...

Of je koopt iets als deze, echt uit de jaren 50:)

http://www.buffalobrosguitars.com/fullertons/Jazz.jpg

Kost je wel 125.000 AUS dollar... :)

[meer foto's op http://www.buffalobrosguitars.com/images14000-14999/ugc14959-fender-jazzmaster-125k/index.htm

justin007
18 november 2004, 15:38
oke, bedankt voor de reacties. ik vindt het eigenlijk niet zo erg als hij wat moeilijker te bespelen is, des te beter je speelt op een 'normale'.
wel vet die jazzmaster, maar ligt toch nét buiten mijn budget. dus ik denk dat het de 50's gaat worden.