PDA

View Full Version : nieuwe nek op mijn gitaar



john.3001
17 november 2004, 09:20
Hey, in de toekomst wil ik misschien nog es een keer de nek op mijn standard strat vervangen. Ik zie dat je tegenwoordig strat nekken kan kopen van fender. Die zijn vrij prijzig (325 euro voor een 62 neck):

http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Fender/strat%20neck%20usa.jpg

Lijkt mij een prima nek, maar ik wil misschien een 'custom' accentje er aan meegeven door een ebben toets en een earvana brug er aan toe te voegen (misschien nog custom inlays, niet al te fancy...).

Als ik dit volgens mij door iemand laat bouwen (zonder dat fender erop staat) ben ik een stuk goedkoper uit => of niet? 200 euro?

gjlp
17 november 2004, 09:34
Kijk eens op www.warmoth.com

Die bouwen alles naar jouw wensen, en zijn kwalitatief erg goed en goedkoper.

john.3001
17 november 2004, 11:28
Kun je bij Warmoth ook spullen terugsturen als ze je niet bevallen?
Het voordeel van die fender hals is dat ik weet hoe die aanvoelt. En ik weet ook zeker dat dat kwaliteitshalzen zullen zijn.
Als ik de lokale gitaarbouwer een hals laat bouwen, dan sta ik dus elke dag op de stoep om te kijken of het wel goed gaat.
Dat mis ik een beetje bij warmoth... Ik laat waarschijnlijk een hals overkomen die weliswaar een stukje goedkoper zal zijn, maar als ik hem niet goed vind zit ik er toch maar mooi mee...

P****Fred
17 november 2004, 11:33
denk eerlijk gezegd dat je toch ook aan een 300 € zal komen met ebben toets en earvana nut... niet?

maar dan zit je waarschijnlijk wel veel goedkoper, dan mocht je diezelfde neck bij fender zelf bestellen

john.3001
17 november 2004, 12:19
denk eerlijk gezegd dat je toch ook aan een 300 € zal komen met ebben toets en earvana nut... niet?

maar dan zit je waarschijnlijk wel veel goedkoper, dan mocht je diezelfde neck bij fender zelf bestellen

Ja, is sowieso goedkoper (in verhouding) dan de fender nek, maar het kan idd nog steeds vrij prijzig worden (het zal iig best wel schelen wanneer vergeleken met de warmoth prijzen...). Maar als ik die nek laat bouwen ben ik iets persoonlijker erbij betrokken, en dan kan ik bijvoorbeeld het hals-profiel in de gaten houden enzo, en het hout keuren etc. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit bij de fender halzen ook dik in orde zal zijn (en bij die van warmoth waarschijnlijk ook, schijnt goede kwaliteit te zijn...).
Verder sta ik een beetje sceptisch tegenover dat bestellen via internet, ik geef niet graag m'n gegevens vrij.... maar ook dit schijnt over het algemeen best wel goed te gaan toch? (bovendien staat de dollar laag, en da's ook gunstig)...

P****Fred
17 november 2004, 12:23
de dollar staat enorm laag...
ik heb zelf al een aantal dingen besteld via internet, en het is idd al 2x fout gegaan (niet qua Credit card fraude of zo, maar dingen die "verloren gaan") , maar ik heb in beide gevallen m'n geld teruggekregen...
dus daarvoor zou ik het niet laten...

john.3001
17 november 2004, 12:26
Jij snapt dus wel waarom ik er een beetje sceptisch tegenover sta?
Handigste zou zijn als ik bij een leverancier warmoth-spullen zou kunnen bestellen en hem dan cash zou kunnen betalen... Maarja, zo gek is een gitaarbouwer niet natuurlijk...

P****Fred
17 november 2004, 12:32
mja, sceptisch tegenover de post en UPS etc...
bij musician's friend heb ik heel veel moeten bellen en mailen om m'n geld terug te krijgen, maar als je zending goed verzekerd is, kunnen ze niet anders dan terugbetalen... bij MF zijn ze wschl gewoon heel erg lui :D

in het andere geval was de zending ook verloren gegaan, en hebben ze me gewoon een nieuw exemplaar opgestuurd...

maar ik denk dat je als je bij de grote bekende bedrijven blijft, dat er weinig kans is op CC fraude etc...
tenzij je mailtje met je gegevens onderschept wordt natuurlijk, maar meestal moet je es bellen of faxen om je cc nr etc door te geven...
ikzelf heb nog nooit via email m'n CC nr opgegeven

gjlp
17 november 2004, 12:44
Neem anders een keer contact op met Peer Dellen in Den Haag. Die doet zaken met warmoth.

john.3001
17 november 2004, 12:56
Neem anders een keer contact op met Peer Dellen in Den Haag. Die doet zaken met warmoth.

Ja, dat heb ik ook begrepen, schijnt een aardige collectie te hebben ook...

edt: oh nee, dat was fred dons (laatst nog een topic over geweest trouwens...)

bert k
17 november 2004, 14:05
Ik zou toch ook serieus nadenken over een Nederlandse bouwer, bijvoorbeeld Sander de Gier in Schiedam of Sjak Zwier in Vlissingen. Die kunnen een neck echt helemaal naar wens maken en je ben dan ook van dat vervelende betalings-gedoe af. En die gasten zijn echt goed.

fred dons
17 november 2004, 14:32
Peer Dellen had altijd een grote voorraad van warmoth necks op voorraad als dat nog steeds zo is kun je wat profielen uit proberen

btw het is heel moeilijk om op basis van maten een neck profiel aan een bouwer door te geven (een afwijking van slechts 1 mm kan al een enorm verschil maken)

warmoth kun je alleen terugsturen als er produktie fouten inzitten (en dan ben je sowiezo je invoerrrechten en btw kwijt)

die fender necken zijn wat mij betreft te duur voor een produktie neck

je zou eens met Erik van der Haar moeten gaan praten die maakt ook custom profielen en heeft meestal ook wel een voorraadje (redelijk) betaalbare nekken

Aca Ilic
17 november 2004, 17:41
Hey, in de toekomst wil ik misschien nog es een keer de nek op mijn standard strat vervangen. Ik zie dat je tegenwoordig strat nekken kan kopen van fender. Die zijn vrij prijzig (325 euro voor een 62 neck):

http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Fender/strat%20neck%20usa.jpg

Lijkt mij een prima nek, maar ik wil misschien een 'custom' accentje er aan meegeven door een ebben toets en een earvana brug er aan toe te voegen (misschien nog custom inlays, niet al te fancy...).

Als ik dit volgens mij door iemand laat bouwen (zonder dat fender erop staat) ben ik een stuk goedkoper uit => of niet? 200 euro?

Hey John!

Is dat sinds kort dat je halzen van Fender zo maar kunt bestellen?. Vroeger kon je dat alleen via je gitaarzaak doen als je hals helemaal kapot was.
mvg
Alex

SiNiSTRaL
17 november 2004, 17:54
bij www.rockinger.de hebben ze ook losse halzen volgens mij = beter dan fender ;)

*edit: net gekeken, nog geen 200 euro, en dan niet zoveel verzendkosten als USA, ik zou rockinger doen ;)

Aca Ilic
17 november 2004, 18:07
bij www.rockinger.de hebben ze ook losse halzen volgens mij = beter dan fender ;)

*edit: net gekeken, nog geen 200 euro, en dan niet zoveel verzendkosten als USA, ik zou rockinger doen ;)

Hey Sinis !

Ook bedankt voor suggestie, alleen ik zie dat ze bij rockinger halzen maken met stelpen aan de onderkant van de hals. Een beetje lastig als je hals moet bijstellen.Voor de rest lijken ze me kwalitatieven halzen.

greetz
Alex

fred dons
17 november 2004, 19:03
die fender heeft ook de stelpen aan de onderkant :-D

(warmoth standaard ook, hoewel die tegenwoordig ook een stelpen aan de zijkant hebben)

Aca Ilic
17 november 2004, 19:23
die fender heeft ook de stelpen aan de onderkant :-D

(warmoth standaard ook, hoewel die tegenwoordig ook een stelpen aan de zijkant hebben)

Verrek, nu dat je het zegt.Ik had standard hals ( en dit op de foto is 62er hals), 22 frets, halspen boven aan de kop in gedachten.
Goed opgelet fred.

greetz
Alex

SiNiSTRaL
17 november 2004, 19:36
dus die rockinger is wel een goede optie ;)

fred dons
17 november 2004, 19:43
eerlijk gezegd zijn die rockingers wel aardig voor hun geld (en goedkoop en makkelijk te bestellen) maar het zijn geen top halzen
ik heb er gehad en ze zijn vergelijkbaar met allparts, degelijke halzen van fender produktie kwaliteit. een warmoth zit toch een slag (of 2) hoger

vox humana kan trouwens ook halzen met een speciaal profiel maken alleen zijn die niet zo goedkoop

welk profiel had je trouwens in gedachten ?

Aca Ilic
17 november 2004, 19:47
V-profiel. Ben al jaren gewend van mijn Blackie model ( mischien ook verwend, want die spelen echt lekker).

greenthings
Alex
www.midlifeblues.nl

iam
17 november 2004, 20:24
what bout mighty mite?

Aca Ilic
17 november 2004, 20:37
Ik weet het niet iam, ik heb een aantal halzen op e-bay gezien, en ik denk dat houtsoort dichtbij in de buurt van rockinger komt dan bij warmoth. Warmoth gebruikt veel betere houtsoorten voor zijn onderdelen ( wat ik uit pics van mensen gezien heb die gitaren via warmoth hebben laten samenstellen cq. onderdelen besteld hebben).

mvg
Alex

john.3001
18 november 2004, 09:18
Ik vraag me af hoe ze bij Rockinger zo'n 5-minute-kit voor 465 euro de deur uit kunnen laten gaan. Er moet ergens op bezuinigd worden (ja, de pups zijn waarschijnlijk crap), maar ik vind het wel goed uitzien eigenlijk...

http://www.rockinger.com/Media/Shop/ks002.jpg

Maarja, een mex strat kost ook maar 500 euro, en die zal wat kwaliteit betreft ongeveer vergelijkbaar zijn denk ik...

fred dons
18 november 2004, 10:40
mighty might zijn wel ok maar een beetje dunne necken

ik heb zelf veel necen in een v shape alleen is de warmoth standaard v shape (boatneck) wat extremer dan de blackie

overigens maakt warmoth wel een exacte kopie van de blackie nek

de 5 minute kits van rockinger zij op zich heel veel waar voor je geld
(en ik vind ze beter dan mex of highway 1 strats)
de nekken zijn wat mij betreft iets te dun maar de gitaren zijn prima gelakt en ook de hardware is ok (beter dan voornoemde strats)

john.3001
18 november 2004, 11:23
sow, dat is wel ff slikken voor deze mexico strat eigenaar...

Dus als ik in de toekomts nog es een strat-body nodig heb, dan ben ik bij Rockinger wel aan t goede adres?

Dunne nekken vind ik dus helemaal niks, dus ik weet al dat ik m'n nek niet bij Rockinger ga kopen...

Snaar'n Bennie
18 november 2004, 11:23
Smijt er een linkshandige hals op! Staat echt vet op 'n Strat!!! 8-)

Snaar'n Bennie
18 november 2004, 11:24
Smijt er een linkshandige hals op! Staat echt vet op 'n Strat!!! 8-)

john.3001
18 november 2004, 11:29
Ik ben meer iemand van het klassieke design, verandert je snaarspanning trouwens ook niet als je de nek omdraait (omdat de g, b en e snaar zeg maar iets korter worden?)...

bert k
18 november 2004, 11:36
Dat is het idee van een linkse hals op een rechtse strat. Zie Hendrix.

michielv
18 november 2004, 11:41
Yep, en dat schijnt juist een ander geluid te geven wat door sommige mensen als mooier wordt ervaren. Is misschien ook wel iets extra's bij het Jimi Hendrix geluid?

Hetzelfde geldt voor de stand van elementen: op bijvoorbeeld de Dick Dale (DD is ook linkshandig) strat zit het brug element omgekeerd (schuin naar voren) zodat een rechtshandige speler eenzelfde configuratie krijgt als een linkshandige die op een omgekeerde rechtshandige strat speelt.

fred dons
18 november 2004, 11:43
je spanning verbetert daardoor (ietsie :D ) en het staat cool

de hardware op rockinger sets zijn, echte kluson mechanieken, vintage trem met echt staal block en alnico pups

michielv
18 november 2004, 11:55
sow, dat is wel ff slikken voor deze mexico strat eigenaar...

Dus als ik in de toekomts nog es een strat-body nodig heb, dan ben ik bij Rockinger wel aan t goede adres?

Dunne nekken vind ik dus helemaal niks, dus ik weet al dat ik m'n nek niet bij Rockinger ga kopen...

Volgens mij stond er in de post niet dat Rockinger dunne nekken maakte maar MightyMite.

Maar goed, misschien kun je ergens een Rockinger nek proberen?

fred dons
18 november 2004, 13:16
op hun 5 minute set zit overigens een andere nek ("goedkopere") dan
hun losse nekken die wat dikker zijn (vergelijkbaar met Allparts, die komen namelijk ook uit japan, dezelfde fabriek die de japanse fenders maakt)