PDA

View Full Version : snelle MoP solo



pikkepiemel
16 november 2004, 21:51
even een (misschien wel heel dom) vraagje:

ik ben bezig met de snelle Master of Puppets solo, in m'n boek staat dat de snelheid 220 is, wat houd dit in: 220 wat? Er worden zes noten per tel gespeeld, moet ik m'n metronoom dan ook op 220 zetten? Deze gaat nl. maar tot 208.

Bij voorbaat dank

sneez0r
16 november 2004, 22:08
Volgens mij zijn het maar drie noten per tel (het begin van de 'echte' solo). Anyway, je kan je metronoom gewoon op 110 zetten en twee keer zoveel noten spelen.

Negative K3 fan
16 november 2004, 22:09
in het boek staat een tijd van 220 bpm, als je dat aanzet hoor je wel hoe snel je erover moet spelen. Op de cd ligt het trouwens dichter bij 200 bpm dan 220, maar dat terzijde. Per 1 zon tik (van de 220) moet je 2 van die achtste noten uit het intro spelen.

op 208 is snel genoeg als je wilt beginnen met die solo.

ander truukje is om de metronoom gewoon op de helft te zetten, dus op 110, heb je de helft minder beats, maar de timing klopt nog wel.

pikkepiemel
16 november 2004, 22:41
ja, ok maar als ik nou wel met 6 noten in een tel speel, moet ik 'm dan ook op 220 zetten voor de 'ware' snelheid?

dat is meer m'n vraag, sorry voor de onduidelijkheid.

defecto
17 november 2004, 00:11
Nee, want dan speel je niet op de ware snelheid. Maar dan moet je hem dus op 220 gedeeld door 3 zetten (omdat je 6 noten, dus 3 keer zoveel als zou moeten speelt). Maar het lijkt me makkelijker als je per twee noten een tik hoort inplaats van per 6 noten een tik.. lijkt me makkelijker in de maat blijven... maar ik heb eigenlijk haast nog nooit met een metronoom gewerkt.. 8)

Negative K3 fan
17 november 2004, 09:22
gewoon de metronoom op 110 zetten en meespelen op de snelheid van de cd. dat beoit verder helemaal geen fuck, metronoom is maar een hulpje om je snelheid constant te houden.

sneez0r
17 november 2004, 17:33
Nee, want dan speel je niet op de ware snelheid. Maar dan moet je hem dus op 220 gedeeld door 3 zetten (omdat je 6 noten, dus 3 keer zoveel als zou moeten speelt). Maar het lijkt me makkelijker als je per twee noten een tik hoort inplaats van per 6 noten een tik.. lijkt me makkelijker in de maat blijven... maar ik heb eigenlijk haast nog nooit met een metronoom gewerkt.. 8)
Dat is niet zo handig. Bij een triool of sextool (eigenlijk worden sextolen en dubbele triolen vaak foutief omgewisseld, maar ik doe daar lekker aan mee). draait het ook om de accenten. Triolen geven daardoor een speciaal ritmisch gevoel.

http://home.planet.nl/~hogerjmw/img/ritme2.png
Linksboven en linksonder corresponderen, en rechtsboven en -onder.
Probeer de stukjes maar te spelen, en let op de verandering in 'feel'.
Boven is de 'correcte' notatie. Onderaan is de 'foute' notatie. Je ziet dat de accenten verlegd zijn, en de stukken niet meer logisch klinken.

Dat probleem komt vaker bij (beginnende) shredders voor. Ze kunnen niet meer accentueren op hoge snelheid, en daardoor klinken hun melodieën als een grote muur van noten.