PDA

View Full Version : jackplug ingang is gammel -> wie heeft advies?



jethro
16 november 2004, 21:28
Hallo allemaal,

De jackplug ingang van m'n bas is nogal gammel. Als ik de plug erin steek zit hij nogal los. Hierdoor valt soms zelfs het geluid weg of begint het te knetteren. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes,
Jethro

sickpunk
16 november 2004, 21:38
vaak zit het vast met een moertje......moertje voorzichtig aan draaien;)

als je ingang op een slagplaat zit(P-bass/jazz-bass dat soort dingen) dan ff slagplaat eraf, zodat je wat meer grip hebt, en zeker weet dat je geen draadjes los trekt... als je slagplaat eraf haalt, natuurlijk ook zorgen dat je geen draadjes sloopt...

jethro
16 november 2004, 22:21
Ik heb een musicman het geheel zit in zo'n ijzer plaatje waarop ook de 2 knoppen zitten. Moet / kan dat allemaal los?

AntY
16 november 2004, 23:04
nee.

in de jack zit een ijzeren tipje wat tegen ede plug aandrukt, die is lam bij jouw. moet je gewoon even opnieuw aandrukken, moet je eerst kijken of je bij de jack kan komen, ik weet niet hoe dat zit bij jou.

willieman
16 november 2004, 23:25
Ik heb de mijne laten vervangen, een soort van metalen huls waar niets aan te peuteren viel, de kraak ging er niet uit,
viel uiteindelijk allemaal onder de garantie. De materiaalkosten waren anders EUR 10,00 geweest.
Misschien moet je dat maar over hebben voor een goed geluid. :)

willieman

jethro
16 november 2004, 23:33
Dus ik moet dat jack-geval (heeft dit een naam?) eruit halen, het tipje aandrukken en dan weer terugzetten?

arjenh
17 november 2004, 09:47
Ja, gewoon zorgen dat het allemaal weer goed klemt. Als je er een andere in zet kun je overwegen om er een stereo ingang voor te kopen, die klemmen beter doordat er meer contacten tegen de plug drukken...

jethro
17 november 2004, 13:35
Ik heb hem open gehad en ik hem het lipje wat meer naar binnen toe gebogen. Ik vrees echter dat na een paar keer erin en eruit van de plug de ingang weer "te soepel" wordt.

Met een stereo plug bedoel je dat er van 2 kanten lipjes tegen die groef in de plug komen of niet?

arjenh
17 november 2004, 21:55
Ja, je hebt dan één drukpunt voor de aarde (ringvormig) en twee voor de twee kanalen (lippen), waarvan je alleen de 'diepste' gebruikt. Als het goed is wordt er dan op drie punten, gelijk verdeeld om de plug, gedrukt. Je voelt je plug dan steviger vastzit. Doordat het minder makkelijk beweegt, raken de lippen minder snel lam.
In dit plaatje zie je twee stereo, en twee mono ingangen:
http://www.djkit.co.uk/acatalog/750_549.jpg

jethro
17 november 2004, 23:53
Oke, I see. Zijn die makkelijk te vervangen? Volgens mij hoef ik alleen maar op 2 plekke te solderen of niet?

soapwater
18 november 2004, 17:38
Die zijn heel eenvoudig te vervangen. Idd twee draadjes.
Koop ineens een iets duurdere uitvoering van Neutrik bijvoorbeeld. Let er wel eerst op of je voldoende ruimte hebt in de body. Een musicman is die enkele euro's meer toch zeker waard en je zal nooit meer last hebben van losse en krakende plugs... Er zijn er zelfs met trekontlasting, die krijg je alleen los bij het indrukken van een knopje en sommige basgitaren hebben een XLR-connector, wat helemaal niet meer loskan. (nadeel is wel de compatibiliteit met kabels enz...)

Greetz