PDA

View Full Version : 1973 strat en maple neck



Lucluc
16 november 2004, 20:24
De maple neck is door een vorige eigenaar opnieuw gefret en opnieuw gelakt. Alleen de kop met decal is ongemoeid gelaten. Is het mogelijk de nieuwe lak weer te verwijderen, zonder de fretten te verwijderen. Of alleen de lak aan de achterkant van de hals? Persoonlijk vind ik een wat kaalgesleten hals fijner aanvoelen, maar dat lakken wordt natuurlijk niet voor niets gedaan.

Mr.Jay
16 november 2004, 21:19
De maple neck is door een vorige eigenaar opnieuw gefret en opnieuw gelakt. Alleen de kop met decal is ongemoeid gelaten. Is het mogelijk de nieuwe lak weer te verwijderen, zonder de fretten te verwijderen. Of alleen de lak aan de achterkant van de hals? Persoonlijk vind ik een wat kaalgesleten hals fijner aanvoelen, maar dat lakken wordt natuurlijk niet voor niets gedaan.

Ik doe regelmatig bijmijn gitaren ( maple ook de toets ) de achterkant opschuren met 1200, dus héél fijntjes, je ziet het amper , maar die topglanslaagdie zo plakt verdwijnt dan, véél prettiger spelen zo.
Je kunt het ten alle tijden weer shiny polishen met Commandant b.v.
Helemaal afschuren zou ik nooit doen, dan moet je hethet hout al gaan olieën o.i.d. om te beschermen.

JaY

Lucluc
16 november 2004, 21:40
Okee, waarom doe je het dan regelmatig??? Is het zo dat vet en zweet het weer glanzend maakt? Wat ik me dus afvraag is of er onder de nieuwe laklaag nog de oude zit, of dat die dus ook verwijderd is. Als ik dat glanzende er vanaf kan halen, dan is het zeker de moeite van het proberen waard!

Bij mijn 1962 jazzmaster is aan de achterkant van de hals helemaal geen lak meer over. Mooi weggesleten door de jaren heen. Dat voelt inderdaad veel prettiger aan.

JL

Mr.Jay
16 november 2004, 22:03
Okee, waarom doe je het dan regelmatig??? Is het zo dat vet en zweet het weer glanzend maakt? Wat ik me dus afvraag is of er onder de nieuwe laklaag nog de oude zit, of dat die dus ook verwijderd is. Als ik dat glanzende er vanaf kan halen, dan is het zeker de moeite van het proberen waard!

Bij mijn 1962 jazzmaster is aan de achterkant van de hals helemaal geen lak meer over. Mooi weggesleten door de jaren heen. Dat voelt inderdaad veel prettiger aan.

JL

regelmatig is ongeveer 1 x per jaar.
Je maakt het weer glad door te spelen > wrijving= licht polishen als het ware. Dus niet vet of zweet, maar gewoon door gebruik "boen" je het weer. Met 1200 ( even nat gemaakt ) haal je nl. slechts een flinterdun laagje weg steeds, nét genoeg om datplakken te voorkomen.
Ik doe dit tegenwoordig bijal mijn gitaren, voelt gewoon prettiger.
Zeker bij Gibsons.

JaY

dejohan
7 december 2004, 20:08
Goed plan, ga ik ook eens proberen.

vulvasonic
7 december 2004, 22:13
Bij mijn 1962 jazzmaster is aan de achterkant van de hals helemaal geen lak meer over. Mooi weggesleten door de jaren heen. Dat voelt inderdaad veel prettiger aan.

JL

Met iemand die in het bezit is van een echte '62 Jazzmaster heb ik geen medelijden! (met mij kun je op dit moment een caravan waterpas zetten...) :D

Lucluc
9 december 2004, 21:07
snap ik niet

vulvasonic
9 december 2004, 21:13
snap ik niet

Okee.
1 - Ik ben jaloers.
2 - Ik kwijl dusdanig hard dat, indien je mij in een caravan zou zetten en er zou uit beide mondhoeken evenveel kwijl komen druppen, je zeker weet dat het ding waterpas staat.

RubenP
9 december 2004, 21:17
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/17158.jpg

Drooling:
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/imagepages/17158.htm

Lord Abortion
9 december 2004, 21:23
2 - Ik kwijl dusdanig hard dat, indien je mij in een caravan zou zetten en er zou uit beide mondhoeken evenveel kwijl komen druppen, je zeker weet dat het ding waterpas staat.
is dat een courante uitspraak? of zelf uitgevonden?

vulvasonic
9 december 2004, 23:10
is dat een courante uitspraak? of zelf uitgevonden?

Gewoon jatwerk. Ik weet alleen niet meer van wie, anders had ik wel een bronvermelding gegeven. Sorry....