PDA

View Full Version : Tonesucking



Antal
16 november 2004, 16:55
Wat ik me dus afvraag: Hoe zit het nou met het zogenaamde tonesucking van bijvoorbeeld Boss pedalen? Deze pedalen hebben een elektronische schakeling die voor de bypass zorgt. Dit in tegenstelling tot true bypass pedalen, die mechanisch gebypassed worden.

Maar als ik de verhalen moet geloven, dan hebben sommige pedalen het erger dan anderen. Nou heb ik niet echt veel schema's van pedalen, maar hebben al die Boss pedalen dan niet dezelfde bypass? Zo ja, waar komt dit verschil dan vandaan?

Verder word er van alles gemodificeerd aan die pedalen, maar ik heb nog nooit ergens een mod gezien die de bypass verbeterd. Zou hier niets aan te doen zijn als zo veel mensen er last van schijnen te hebben?

Bluesbreaker
16 november 2004, 17:02
ik denk niet dat er zo veel mensen last van hebben, dit forum geeft denk ik een behoorlijk vertekend beeld van de wereld

jethro
16 november 2004, 17:06
Toevallig gaat het hier over TB-switches: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41448. Opzich een interessante thread of even te lezen. Hoe erg het is met die tunesucking weet ik zelf ook niet. Zoals je in de andere thread kunt lezen heb ik een behoorlijke reeks achter elkaar staan, dus ik ga het vanavond even testen.

Lucky
16 november 2004, 17:23
mijn ervaring met Boss is dat het enorm meevalt.

Als je wilt horen wat het precies is moet je maar eens een stuk of vier jaren 90 electro harmonix pedalen aansluiten en dan het verschil horen met slechts een kabel.....of een paar standard crybabies. dit zijn pedalen die er bekend om staan een slechte bypass te hebben.

Antal
16 november 2004, 17:40
mijn ervaring met Boss is dat het enorm meevalt.

Ik zeg ook niet dat ik er veel last van heb. Maar hoe kan het dan je van mensen hoort dat ze hun TU2 uit de keten halen omdat hij zou tonesucken. Maar andere boss pedalen dan weer niet?

Quink
16 november 2004, 17:46
dit forum geeft denk ik een behoorlijk vertekend beeld van de wereld

:-D +156

BramVersteeg
16 november 2004, 17:50
Kijk, ruis is vervelend. Maar tone sucking.......tsja. Je pedaal kleurt je geluid en als die 'kleur' mij aanstaat koop ik het pedaal. Ook als er meer hoog, laag, whatever bij komt. Als het geluid me bevalt koop ik het ding.

Speeddemon
16 november 2004, 17:53
Kijk, ruis is vervelend. Maar tone sucking.......tsja. Je pedaal kleurt je geluid en als die 'kleur' mij aanstaat koop ik het pedaal. Ook als er meer hoog, laag, whatever bij komt. Als het geluid me bevalt koop ik het ding.
jij hebt het over het effect als ie AAN staat.

We hebben het hier over de negatieve invloed van buffers als de pedalen UIT staan.
1 à 2 Boss pedalen vind ik ook geen probleem (heb zelf een CS-2 en een GE-7 in m'n keten), maar meer dan 4 à 5... nee dank je.

Zorg natuurlijk ook dat je GOEIE kabels hebt, en niet die Hosa crap.
Ik heb nog een stel Hosa's liggen voor alleen noodgevallen, maar de rest is allemaal George L. en zelf-gesoldeerde Tasker C300 met Neutrik pluggen.

Antal
16 november 2004, 17:55
Kijk, ruis is vervelend. Maar tone sucking.......tsja. Je pedaal kleurt je geluid en als die 'kleur' mij aanstaat koop ik het pedaal. Ook als er meer hoog, laag, whatever bij komt. Als het geluid me bevalt koop ik het ding.

Gaat om het effect als het pedaal uit staat hè.

BramVersteeg
16 november 2004, 18:19
Ok, ikke beglijpuh.
Dan begrijp ik het probleem wel.

Dirk_Hendrik
16 november 2004, 18:23
ik denk niet dat er zo veel mensen last van hebben, dit forum geeft denk ik een behoorlijk vertekend beeld van de wereld

+ een hoop

Deze quote versterkt dat. Komt uit een topic waar het nog helemaal niet over TS-en ging:

Sorry, maar ik vin et echt een klote pedaal, TONE SUCK, hij zuigt alle dynamiek en helderheid uit je tone

Vreemd dat ineens één persoon daar ineens zo'n last van heeft! Daarnaast, bij TS denk ik aan een verlies van hoog. Ik zou niet weten hoe een non-TB apparaat me een verlies aan dynamiek zou moeten geven. Laat het me weten en ik maak er gebruik van als compressor!

Zonder Gekheid, Ik denk dat Lucky een sterk voorbeeld heeft met z'n EH apparaten. Als je die bestudeert op bypass zie je een behoorlijk frequentieafhankelijke belasting die niet verdwijnt als je je apparaat bypassed. Bij een apparaat als een Boss zie je een dito signaalbuffering. Dat zal dus altijd beter werken. Dat gezegd hebbende, In een non tb apparaat blijft een hoeveelheid elektronica zitten die altijd verbinding maakt met massa. Met je kabel blijft dat werken als filter. Hoe lager de capaciteit van je kabel hoe beter dus.

Rest me 1 bedenksel waar ik niet direct een antwoord op heb. Met je kabel beschouwd als condensator die met (in elk geval een uitgangs-) weerstand naar massa zoe je een hoogdoorlaatfilter hebben. Dat betekent dat de bas verkloot wordt. Bij het geklaag over TB wordt juist beweert dat het tegendeel het geval is.

Fuhgawz
16 november 2004, 18:32
@ Dirk Hendrik: wuh!? :-?
Ik weet alleen mijn DD-3 het signaal zeker wel kleurt.

Antal
16 november 2004, 19:26
Deze quote versterkt dat. Komt uit een topic waar het nog helemaal niet over TS-en ging:

Sorry, maar ik vin et echt een klote pedaal, TONE SUCK, hij zuigt alle dynamiek en helderheid uit je tone

Vreemd dat ineens één persoon daar ineens zo'n last van heeft! Daarnaast, bij TS denk ik aan een verlies van hoog. Ik zou niet weten hoe een non-TB apparaat me een verlies aan dynamiek zou moeten geven. Laat het me weten en ik maak er gebruik van als compressor!

Ik denk dat diegene ook niet precies weet wat er onder dynamiek wordt verstaan.


Zonder Gekheid, Ik denk dat Lucky een sterk voorbeeld heeft met z'n EH apparaten. Als je die bestudeert op bypass zie je een behoorlijk frequentieafhankelijke belasting die niet verdwijnt als je je apparaat bypassed. Bij een apparaat als een Boss zie je een dito signaalbuffering. Dat zal dus altijd beter werken. Dat gezegd hebbende, In een non tb apparaat blijft een hoeveelheid elektronica zitten die altijd verbinding maakt met massa. Met je kabel blijft dat werken als filter. Hoe lager de capaciteit van je kabel hoe beter dus.

Natuurlijk is een mechanische bypass met spdt slechter dan een fatsoenlijke buffer.


Rest me 1 bedenksel waar ik niet direct een antwoord op heb. Met je kabel beschouwd als condensator die met (in elk geval een uitgangs-) weerstand naar massa zoe je een hoogdoorlaatfilter hebben. Dat betekent dat de bas verkloot wordt. Bij het geklaag over TB wordt juist beweert dat het tegendeel het geval is.

Dit snap ik niet helemaal. Idd werkt een kabel als een condensator. Maar dat kun je toch zien alszijnde een condensator tussen signaal en aarde? Dat zou toch een hoogdoorlaatfilter naar aarde opleveren, waardoor er dus minder hoog in het originele signaal overblijft? Of heb ik het mis?

Verder wil ik nogmaals even zeggen dat ikzelf dus niet echt veel last heb van het probleem tonesucken. Ik ben alleen geinteresseerd in hoe het technisch gezien kan dat het ene pedaal er volgens sommige meer last van heeft dan het andere.

Of hebben niet alle boss pedalen dezelfde buffer?

H.Manback
16 november 2004, 19:56
Technisch gezien is het precies zoals Dirk Hendrik zegt. Niet true bypass pedalen maken als ze een beetje fatsoenlijk zijn nog gebruik van een buffer. Dit betekent niet meer dan een stukje electronica waar je signaal niet direct doorheen gaat (wat zou leiden tot signaal verlies/vervorming).

Probleem is dat de meeste pedalen dan nog wel een filter helemaal aan het begin van de buffer schakeling, en die vormt nog steeds een kring als het pedaal uit staat. Dit filtertje zuigt dus een deel van je geluid weg, meestal frequentie afhankelijk -> tone sucking.

Wat ik dan weer als vraag heb is waarom zit er uberhaupt een filter voor je buffer? Dat zorgt er toch juist voor dat de ingangsimpedantie niet hoog genoeg is? En erger nog frequentieafhankelijk?

Dirk_Hendrik
16 november 2004, 20:00
Ik denk dat diegene ook niet precies weet wat er onder dynamiek wordt verstaan.


En gezien de reputatie zou ik verwachten van wel. Da's het vreemde.


Dit snap ik niet helemaal. Idd werkt een kabel als een condensator. Maar dat kun je toch zien alszijnde een condensator tussen signaal en aarde? Dat zou toch een hoogdoorlaatfilter naar aarde opleveren, waardoor er dus minder hoog in het originele signaal overblijft? Of heb ik het mis?
Nee. Ik heb het mis. Die condensator staat parallel aan een eventuele ohmse ingangsweerstand. Daarmee zuigt hij inderdaad tone. Thanks. :wink:



Of hebben niet alle boss pedalen dezelfde buffer?

Nee. Sommigen hebben een ingangsopanp, anderen een transistor en weer anderen een Fet. Ik vermoed dat er voor een tor of get wordt gekozen als er in het ontwerp geen opamp "over' blijft bij het gebruik van dubbel opamps.

Dirk_Hendrik
16 november 2004, 20:06
Wat ik dan weer als vraag heb is waarom zit er uberhaupt een filter voor je buffer? Dat zorgt er toch juist voor dat de ingangsimpedantie niet hoog genoeg is? En erger nog frequentieafhankelijk?

Welk filter de meeste pedalen hebben een ingangskoppelcondensator. Daarna afhankelijk van de ingangsbuffer een ingangsweerstand en een biasweerstand naar half Vcc.
Dat zal mss filteren maar dat is niet de eerste intentie en meestal sterk buiten het gitaarfrequentiedomein. Daarnaast zie je soms een c in de orde van 100p on stray pickup te verhinderen. Blij toe.

it's getting nerdy :wink:

Speeddemon
16 november 2004, 20:20
Natuurlijk is een mechanische bypass met spdt slechter dan een fatsoenlijke buffer.

Dat zou ik niet zomaar zeggen;
met name de oude MXR en DOD pedalen hadden zo'n schakeling, maar vanwege een ingangsimpedantie van 4,7Mega Ohm (*kuche*MIG*Boost-magic*rochel* :wink: ) leek je tone juist beter te worden, of in ieder geval onaangetast.

Speeddemon
16 november 2004, 20:24
bump

jaywalker
16 november 2004, 22:24
Ik vind het met boss echt heel erg meevallen. Pas als je er 3 of meer achter elkaar hebt begin ik het te merken. Er zijn 2 pedalen waar ik echt heel goed de tonesuck kan horen en dat zijn de crybaby en de mxr distortion +. Man wat zuigen deze pedalen tone (iig bijna al je hoog is wel).

Cheers