PDA

View Full Version : volumeverschil tussen snaren onderling



ginne
19 september 2001, 01:41
de hoge E-snaar op mijn Strat klinkt beduidend zachter dan de rest. Vanaf ongeveer de 15e fret doet ie weer normaal. Raar maar waar: als ik de snaren onversterkt aansla lijkt de balans wel te kloppen.

Jimi Hendrix
19 september 2001, 09:01
Dat zal te maken hebben met je aanslag, als je te hard aanslaat dan beweegt de E-snaar buiten het bereik van je elementen.
Ook slaat hij dan dood, als het ware.
Dikkere snaren kan helpen, anders gewoon minder hard aanslaan!

sleep_to_saturate
19 september 2001, 11:38
Mischien kan je het element iets hoger opschroeven zodat ie dichter bij de snaar komt te staan. dus alleen aan de kant van de hoge e-snaar. Ik kan me voorstellen dat ie te ver van het element hangt, als je de 15e fret indrukt hangt ie veel dichter bij het element dan als je bv de 2e fret indrukt.

Ic3gl0vE
28 september 2001, 23:46
eej goeie tips moet ik ook is probere :grin:

ekkerman
30 oktober 2001, 10:43
je zou als het element opschroeven ook de b en g snaar nadelig beinvloed kunnen overgaan met het pooltje iets eruit te laten komen dit gaat zo;
schroef de slagplaat eraf en bekijk het element aan de onderkant wellicht zou je met zachte tikken ( !!! ) van een centerpunt bijvoorbeeld het staafje die de e snaar moet op pikken iets doorslaan en dat komt hij er aan de andere kant dus iets meer uit.

Ditmar
30 oktober 2001, 14:23
Het zou ook kunnen dat je fretboard een beetje gaar is, dan verliest de trilling van de snaar op de een of andere manier energie ofzo..... Het komt trouwens ook voor dat je ene snaar gewoon harder klinkt dan je andere hoor. (check eens mijn lage b en hoge e, da's nogal wat verschil)

Rectifier
30 oktober 2001, 16:50
Ten 1e, dit is een oud onderwerp.....
Ten 2e, het is nogal logisch dat je B snaar veel harder klinkt dan je hoge E, de B is veel dikker, heeft meer massa, en kan dus langer trillen en produceert meer volume!
Klaar is Clara!

sleep_to_saturate
30 oktober 2001, 17:00
Dat van dat langer trillen dus meer volume klopt niet helemaal volgens mij.

Rectifier
30 oktober 2001, 17:03
Hoe is het dan wel volgens jou???
Mijn dikkere snaren hebben meer sustain dan de dunnere. Misschien heb jij alleen maar dikke staalkabels.... :smile:

taylor
30 oktober 2001, 17:38
ja akoestisch mischien maar elektrisch krijg je daar niet en paar tiende millivolt bij om te versterken,al is het wel zo hoe meer(dikker)metal je laat trillen boven je pick-up hoe hoger de spanning.

ik geloof er niet in dat is net zoiets van je moet de pickups vast in de body schroefen voor meer sustain zoals bv evh dat heeft.

maarja iederen moet dat voorzich zelf weten natuurlijk,voormij zijn die diktes meer zoals plectrums (wat je dus fijn vind)

Rectifier
30 oktober 2001, 17:57
Ik zei ook niet dat je meer spanning krijgt.
Dikkere snaren hebben gewoon meer sustain.
Maar goed, meningen verschillen.

Ik las laatst een stuk over Vai waarin hij zei dat hij twee identieke gitaren had geprobeerd.Eentje met Floyd en eentje zonder en hij zei dat die met Floyd meer sustain had. Verschilt natuurlijk wel per gitaar maar daarmee wordt dus bewezen dat de trem.niet alles zegt....

taylor
30 oktober 2001, 18:35
hoe krijg je meer sustain dan?? ik bedoel de pickups geven het uiteindelijk door.


dat van die meer spanning was meer een natuurkundige wet dan iets wat op snaren slaat.(het principe)

Noctiis
30 oktober 2001, 18:57
hmz.. ik dacht altijd dat string-thru gitaren de meeste sustain hadden. Ook maar gehoord overigens hoor.

ekkerman
1 november 2001, 10:12
sustain heeft te maken met veel factoren of je bijvoorbeeld een gelijmde hals of een geschroefde hals hebt ook of je een vaste brug hebt of een tremelo brug en dan is het ook maar de vraag wat voor tremelobrug .
je hebt bij voorbeeld de bekenste brug f r met studs maar op mijn catalyst zit een full contact brug en dat scheelt echt een dwars straat ook passief /aktief speelt een rol om over je amp maar te zwijgen....